۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |
خانه هوشمندمقالات

فرصت‌های کاری جدید در خانه‌های هوشمند

می‌توان گفت اینترنت اشیا (IoT) بزرگترین دگرگونی فناوری روزگار ما می‌باشد. گرچه هنوز کاملاً برایمان آشنا نیست. IoT حوزه‌های بسیاری را در برخی موارد حتی برندها و فناوری‌های جدید پوشش می‌دهد که محصولات بی نظیری را تولید می‌کنند. در این بحث به چالش‌های عمده‌ای می‌پردازیم که بر سر راه نمایندگان فروش وجود دارند. کاملاً مشخص است که IoT در آینده دگرگونی‌های بسیاری در صنعت فناوری مصرف‌کننده به وجود خواهد آورد. براساس ارزیابی‌ها، هزینه‌ای که مشتریان سالانه برای تولیدات و خدمات خانه‌ی هوشمند می‌پردازند تا سال 2018 در سرتاسر جهان به 90.9 میلیارد یورو خواهد رسید. طبق تحقیقات اخیر این سرعت همچنان ادامه پیدا کرده و در سال 2020 به 122.8میلیارد یورو می‌رسد. در سالی که در آن هستیم (2016)، با این حجم افزایش محصولات و خدمات هنوز در مرحله‌ی آغازین این راه به سر می‌بریم. بنابراین انتخاب مسیری درست امری ضروری به نظر می‌رسد. در آغاز راه، اینکه انتخاب پشتیبانی بستر سیستم‌ها برای مشتریان چه استانداردهای باز و چه گزینه‌های اختصاصی داشته باشد، مساله‌ی مهمی است. همچنین انتخاب گزینه‌هایی با ساختار استاندارد باز و اختصاصی از ابتدا، اهمیت دارد. این روند ممکن است موجب محدودیت طیف‌های تولید شود؛ اما پشتیبانی از توسعه‌ی بازار را در میان مدت و بلند مدت ساده می‌سازد. تصمیماتی که اتخاذ می‌گردند، بر اعتبار و اطمینان خط تولید مؤثرند، بنابراین نباید به سادگی از آن‌ها گذشت. جدای از این موارد کلی، 4 فرصت کاری علاوه بر بخش سرگرمی در این مسیر وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

امنیت و ایمنی خانه‌ی هوشمند

بازار خانه‌ی هوشمند یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی را برای نمایندگان فروش داشته است. عوامل مختلفی در رشد این بازار تأثیر داشته‌اند و از گسترش چشمگیر سنسورهای هوشمند پشتیبانی کرده‌اند. براساس پیش‌بینی‌ مؤسسه تحقیقات بازارهای جهانی (MarketsandMarkets) با رشد استفاده از قفل‌های درب دیجیتال، سنسورهای بی‌سیم و پیشرفته‌تر و دوربین‌های یکپارچه میزان رشد مرکب سالانه‌ی این بازار به 25 درصد در پنج سال آینده‌ی اروپا خواهد رسید. مزیت دیگری که برای کاربران نهایی در نظر گرفته شده پرداخت مبلغ بیمه‌ی کمتر در برابر تهدیدات داخلی و خارجی خانه است، مثل نشت آب و بررسی رفت و آمد کودکان و ایمنی اشخاص آسیب‌پذیری که در خانه‌های همجوار زندگی می‌کنند. صنعتگران برای یکپارچه‌سازی عملیات و خدمات امنیت موجود و پلت‌فرم‌های شبکه‌های اجتماعی جدید مانند Life360 و Nextdoor.com روش‌های ساده‌ای برای این بازار رو به رشد ارائه می‌دهند. مثل کاهش قیمت‌ سیستم‌ها  که مانع مهمی در سالیان گذشته بود.

خدمات ارزش افزوده

با رشد تنوع و ارتباطات، فرصت دسته‌بندی این حجم از محصولات و خدمات بیشتر شده است. مثال‌هایی از استراتژی‌های «تولید به صورت خدمات» در بازارهای هوشمند وجود دارد که عمدتاً ترموستات‌های هوشمند را با تجهیزات جانبی مطلوب دسته‌بندی می‌کنند تا باعث کاهش اختلالات و محدودیت‌ها شوند. فرصت‌های مهمی هم در بازارهای اختصاصی برای مشارکت در دسته‌های بزرگتر به وجود آمده است که به عنوان مثال قراردادهای تضمینی و کمکی ارائه می‌دهند. به دلیل مرتبط بودن سیستم‌ها به یکدیگر در فناوری خانه‌ی هوشمند، قابلیت پشتیبانی از راه دور اهمیت دارد. قابلیت کنترل از راه دور را می‌توان برای جلوگیری از نفوذ به امنیت تجهیزات آنلاین به کار گرفت. به این ترتیب فرصتی برای تشویق بیشتر مشتریان به خرید و تقویت ارتباط با آن‌ها ایجاد خواهد شد.

انرژی هوشمند

همان طور که پیش از این هم گفتیم، رشد بازار ترموستات هوشمند تضمینی است؛ تنها سوالی که در این زمینه مطرح می‌شود، آن است که میزان این رشد چقدر می‌باشد. چندین عامل در این میان دخیل هستند از جمله تصویب قوانین دولت‌ها با هدف مصرف بهینه‌ی انرژی، کاهش هزینه‌ها و افزایش آگاهی مشتریان از پیامدهای مصرف انرژی برای محیط زیست و دلایل اقتصادی.

اتوماسیون خانگی

این حوزه وسیع است، اما اگر بخواهیم به طور خاص بررسی کنیم، هدف تولیدکنندگان الکترونیک عمدهِ‌ی این طبقه، تولید تجهیزاتی است که نیروی کار را به صورت‌های مختلف کاهش دهند. بازار اتوماسیون خانگی عرصه‌ی پویایی است و تولیدات آن موارد مختلفی را شامل می‌شود، از کنترل‌های  روشنایی مرتبط و سیستم‌های موزیک چند اتاقه گرفته تا پرده‌های خودکار و یخچال‌های هوشمند جدید و ربات‌های تمیزکننده. تنوع در این بازار بسیار است و موارد زیادی وجود دارند که بتوانند بازار را به تحرک درآورند. بستر و قابلیت همکاری در این عرصه به ویژه همکاری به بخش‌های دیگر مانند امنیت بسیار است.  این امر بدیهی است که وارد کردن موفقیت‌آمیز فناوری‌های هوشمند در مسیر فرصت‌های شغلی چالش برانگیز می‌باشد، اما می‌تواند نتایج مطلوب بسیاری به بار بیاورد و اگرچه در حوزه‌ی استانداردهای مرتبط با آن مشکلاتی وجود دارد، اما فرصتی است که باید بیشتر به آن توجه شود.

ثبت یک پاسخ