۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
خانه هوشمندمقالات

فناوری Z-Wave به استاندارد باز خانه‌های هوشمند تبدیل می‌شود

Sigma Designs شرکتی است که فناوری خانه هوشمند Z-Wave به آن تعلق دارد. این شرکت به تازگی اعلام کرده که لایه جدید این فناوری را با قابلیت تعمیم کار و همکاری با بخش‌های دیگر به حوزه‌ی عمومی معرفی کرده است. این شرکت پیش از این استاندارد رادیویی Z-Wave را به اتحادیه ارتباطات بین‌المللی ارائه کرده بود که این اتحادیه آن را به عنوان استاندارد رادیویی G.9959 به کار گرفت.

آیا با استاندارد Z-Wave آشنایی ندارید؟ این فناوری در ابتدا توسط کمپانی دانمارکی Zensys ابداع شد و در سال 2005 وارد بازار گردید (شرکت Sigma Designs بعدها در سال 2008 آن را خریداری کرد). بر اساس اعلام کمپانی Sigma Designs امروزه بیش از 1500 محصول منطبق با استاندارد Z-Wave در بازار موجود است.

البته در این راه، موانعی نیز همواره وجود داشته است – من از سال 2007 در خانه‌ی خودم از محصولات Z-Wave استفاده می‌کنم و در این مسیر، به مشکلاتی در زمینه عدم سازگاری با سخت‌افزارهای اولیه برخورد کرده‌ام – اما رائول ویگرگانگس (Raoul Wijgergangs)، نایب‌رئیس واحد تجاری بخش Z-Wave در کمپانی Sigma Designs طی مصاحبه‌ای که به تازگی با وی داشته‌ام، به من گفت که این مشکلات در نسخه‌ای که با عنوان Z-Wave Plus در سال 2013 عرضه شد، رفع گردیده‌اند. من بیش از پنجاه محصول Z-Wave در خانه دارم که هیچ کدام از نوع Z-Wave Plus نیستند و بسیاری از آنها به خوبی در کنار هم کار می‌کنند. به خاطر ایجاد تعادل میان سیستم‌های مختلف در همان روزهای ابتدایی به این سیستم امتیاز مثبت می‌دهم.

به گفته‌ی آقای ویگرگانگس، «فناوری Z-Wave بیشتر به عنوان فناوری خانه هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت خانه‌های هوشمند، هیچ فناوری دیگری در فضای خانه هوشمند حتی نزدیک به آن نیز نشده است. بازار شرکت Sigma در بخش خانه‌های هوشمند و اینترنت اشیا چیزی حدود 60 تا 70 درصد است. 375 شرکت مختلف محصولات خود را در حوزه خانه هوشمند، شامل مواردی همچون قفل‌های ورودی، لامپ‌های روشنایی، ترموستات‌ها، سنسورها و غیره عرضه می‌کنند. تمامی این محصولات با زبانی صحبت می‌کنند که از طریق نرم‌افزار Z-Wave تعبیر می‌شوند. این لایه‌ی ارتباطاتی همان چیزی است که شرکت ما به صورت عمومی عرضه می‌نماید.»

ویگرگانگس گفت که عمومی کردن این نرم‌افزار باعث می‌شود تا «ساختارهای خانه‌های هوشمند برای IoT دموکراتیزه شوند و شرکت‌های دیگر کاملاً آنها را با جزئیات بررسی نمایند و قدرت آن را بسنجند و شرکت‌های تولیدکننده و توسعه‌دهندگان بتوانند مشتق‌هایی از آن تهیه نمایند، درست مانند پلاگین‌هایی که خدمات وب آمازون را برای ابزارهای اکوسیستم Z-Wave  در خانه ترجمه می‌کنند یا پل‌هایی که برای گیت‌وی‌های روی Z-Wave به کار می‌رود. اینجا همان جایی است که ما می‌توانیم نوآوری‌های زیادی را عرضه نماییم.

شرکت Sigma همچنین نوعی از قابلیت‌ها را برای واسط‌های برنامه‌ای API عرضه کرده که گیت‌وی‌های اینترنت از آنها برای ارتباط با دستگاه‌های Z-Wave در خانه استفاده می‌کنند. این قابلیت‌ها Z/IP‌ها (Z-Wave از طریق پروتکل‌های امنیتی) و Z-Ware (میان‌افزارهای Z-Wave) هستند. این شرکت همچنین سیستم‌های کاملی برای بسته نرم‌افزاری امنیتی Z-Wave S2 عرضه کرده تا کارشناسان امنیتی بتوانند عملکرد آن را تأیید نمایند یا اینکه بازخورد مهمی برای بهتر شدن موارد حساس عرضه دارند.

چرا این امر اهمیت دارد: در دنیای ایده‌آل، دیگر نیازی نیست که کاربران در مورد استاندارد ارتباطات خانه‌ی هوشمند یا ابزارهای IoT که با آنها کار می‌کنند، نگرانی داشته باشند، چرا که هر چیزی به محض نصب به خوبی کار خواهد کرد. این امر در مورد دیگر بخش‌های خانه‌ی هوشمند نیز صدق می‌کند، خواه از وای‌فای استفاده شود یا خطوط برق و یا MoCA.

اما ما در دنیایی ایده‌آل و عالی زندگی نمی‌کنیم و هنگامی که بحث سر دستگاه‌های IoT باشد که برای شکل‌گیری خانه‌های هوشمند لازم هستند، بازار به استانداردهای رقابتی و غیرقابل انطباق تقسیم می‌شود. علاوه بر استاندارد Z-Wave استانداردهای دیگری نیز وجود دارند، همچون Thread (ساخته شده بر مبنای آزمایشگاه‌های Nest متعلق به ZigBee ، (Google )که استاندارد مورد توجه فیلیپس است)، AllJoyn (که توسط Qualcomm ساخته شد، اما بعدها در اختیار لینوکس قرار گرفت)، کنسرسیوم ارتباطات باز (که تحت مالکیت Intel قرار دارد) و کمپانی Apple که به تازگی سیستم HomeKit را به کار گرفته است. همچنین قابلیت BLE نیز وجود دارد که دارای نوعی فناوری مشابه مورد استفاده در هدفون‌های بی‌سیم می‌باشد. اما آن قدر که بلوتوث معمول و متدوال شده، فناوری مذکور هنوز در ابتدای راه قرار دارد.

تصمیم کمپانی Sigma Designs برای عرضه‌ی لایه‌ی مرتبط فناوری Z-Wave به صورت عمومی حرکتی هوشمندانه است، از آنجا که قبل از این شرکت، AllJoyn و کنسرسیوم ارتباطات باز اعلام کرده بودند که برنامه‌هایی برای به جریان انداختن منابع خود دارند و گروه Thread و اتحاد ZigBee شراکت مشابهی مانند Z-Wave تقلید کرده‌اند. قرار دادن این فناوری در بخش عمومی، یک شبه، به جنگ در این حوزه میان استانداردها خاتمه نمی‌دهد، اما می‌تواند باعث شکل‌گیری تصمیماتی برای طراحی محصولات شود که شرکت‌ها در حال حاضر مشغول انجامش هستند.

در حالی که علاقه‌مندان آزاد هستند، هر کاری با استاندارد Z-Wave کنند، تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان این حوزه که تمایل دارند برچسب Z-Wave را برای محصولات تجاری خود به کار بگیرند، بایستی به اتحاد این استاندارد بپیوندند و محصولات خود را برای آزمایش به آنجا ارائه نمایند.

ثبت یک پاسخ