۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
کنترل دسترسیمقالات

زیست‌سنجی در خدمت کنترل دسترسی

تجهیزات کنترل دسترسی در دنیای امروز، بیش از پیش به مبحث شناسایی با عوامل و فاکتورهای منحصر‌به‌فرد شخصی پرداخته‌اند.

به گزارش دنیای حفاظت، این عوامل منحصربه‌فرد شخصی مواردی هستند که در هر فرد به صورت بی‌همتا وجود دارند و هیچ دو فردی در دنیا در این مورد مشابه نیستند. از جمله این عوامل بی‌همتا می‌توان به اثر انگشت، عنبیه‌ی چشم، سیاهرگ کف دست، حالت چهره و مواردی از این دست اشاره کرد.

استفاده از بیومتریک جهت بالا بردن سطح امنیت

چیتان بالاشکار (Chetan Balashekar)، مدیر فروش منطقه‌ی خاورمیانه، هند و آفریقا در شرکت Allegion در مورد این سیستم‌ها می‌گوید: همچون سیستم‌های دیگر در صنعت کنترل دسترسی، سیستم‌های شناسایی و تشخیص هویت افراد و همین طور تجهیزات مبتنی بر زیست‌سنجی و بیومتریک نیز برای بخش‌های مختلف ضروری هستند. حتی در زمینه‌ی تشخیص ذهنیت افراد نیز با پیشرفت‌هایی روبرو خواهیم بود و از تجهیزات مبتنی بر بیومتریک در این صنعت استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته، سرمایه‌گذاری و تحقیقات و توسعه فراوانی در حوزه تشخیص چهره صورت گرفته و این مسئله ادامه خواهد داشت. این صنعت به گونه‌ای است که تمامی بخش‌ها و حوزه‌ها می‌توانند از آنها استفاده نمایند. به عنوان مثال، در سازمان‌های دولتی استفاده از تجهیزات بیومتریک الزامی است.

آقای بالاشکار درباره‌ی ضرورت کاربری تجهیزات بیومتریک در کنترل دسترسی گفت: استفاده از بیومتریک در جهت بالا رفتن سطح امنیت و کنترل افراد بسیار مهم است. در صورت استفاده از کارت‌های هوشمند، افراد می‌توانند از کارت یکدیگر استفاده نمایند، اما با سیستم‌های بیومتریک این اتفاق دیگر روی نمی‌دهد، چرا که مشخصه‌ی بیومتریک در هر کسی منحصربه‌فرد است.

مدیر فروش منطقه‌ی خاورمیانه، هند و آفریقا در شرکت Allegion در مورد آینده‌ی این صنعت نیز می‌گوید: در حال حاضر سرمایه‌گذاری اصلی در زمینه‌ی تشخیص چهره صورت می‌گیرد. شاید بسیاری از کاربران بگویند که این سیستم‌ها گران هستند، اما در سال‌های آینده قیمت این سیستم‌ها به شدت کاهش خواهد داشت.

ابزاری برای تأیید هویت افراد

سیستم‌های بیومتریک نوعی ابزار تأیید هویت نیز به حساب می‌آیند. به وسیله‌ی آنها هویت کاربران به خوبی تأیید می‌شود. «پیر آنتوان لاررا دو مورل» (Pierre-Antoine Larrera de Morel)، مدیر فروش کمپانی فرانسوی STid در مورد سیستم‌های کنترل دسترسی بر مبنای بیومتریک گفت: از دیدگاهِ من، بیومتریک نوعی ابزار مناسب و خوب برای تأیید هویت افراد (Authentication) است. بیومتریک دیگر تنها یک ابزار برای شناسایی (Identification) نیست. بسیاری از زمان‌ها به عنوان عامل دوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در روند شناسایی ممکن است، سیستمی فرد را به صورت مجاز شناسایی کند، اما در اینجا بیومتریک می‌تواند به عنوان عامل دوم برای تأیید هویت وی به کار رود.

بدین ترتیب، بسیار خوب است که به جای شناسایی افراد، بتوانیم هویت آنها را نیز به صورت دقیق تأیید نماییم.  وی ادامه داد: مکان‌هایی از قبیل فرودگاه‌ها بیش از پیش به سمت استفاده از سیستم‌های بیومتریک رفته‌اند، چرا که ابزار خوبی برای تأیید هویت افراد است و تنها برای شناسایی نیست. به عنوان مثال، اگر من بخواهم خودروی شما را روشن کنم که با فناوری اثر انگشت روشن می‌شود، آنگاه باید اثر انگشت شما را همراهِ خود داشته باشم تا برای تأیید هویت به کار ببرم. البته هنوز شناسایی منطبق با بیومتریک، در تمامی فرودگاه‌ها همه‌گیر نشده و تنها در جاهایی به کار می‌رود که سطوح امنیتی بالایی دارند. حتی در فرودگاه‌ها هم، هنوز سیستم‌های سنتی کنترل دسترسی به صورت استاندارد وجود دارند و در برخی از سیستم‌ها، ابزارهایی برای شناسایی به صورت بیومتریک به کار رفته است. آقای لاررا دومورل در ادامه با پیش‌بینی صنعت این گونه اظهار نظر کرد: در این صنعت شاهد ظهور فناوری‌هایی برای شناسایی سیاهرگ دست بوده‌ایم و این مسئله مهم‌ترین پیشرفت در سال‌های اخیر بوده و در آینده نیز شاهد ادامه‌ی این پیشرفت‌ها خواهیم بود.

فناوری‌های جدید در صنعت بیومتریک

راندولف اوم (Randolph Um)، مدیر ارشد فروش کمپانی Suprema با برشمردن کاربردهای بیومتریک در صنعت کنترل دسترسی گفت: بیومتریک یکی از فناوری‌های موجود بسیار مناسب برای استفاده در صنعت کنترل دسترسی است. از این راهکارها و به خصوص سیستم‌های اثر انگشت می‌توان در سیستم‌های حضور و غیاب استفاده کرد.

وی ادامه داد: سیستم‌های اثر انگشت از قدیم مرسوم بوده‌اند و هم‌چنان هم مرسوم هستند. در سال‌های اخیر، برخی فناوری‌ها در زمینه‌ی بیومتریک، بدون نیاز به لمس کردنِ چیزی عرضه شده‌اند. یکی از این فناوری‌ها می‌تواند تشخیص چهره و یا شناسایی مبتنی بر عنبیه باشد که بدون لمس دست کاربر می‌توان به شناسایی وی پرداخت. این امر بدون هیچ گونه مشکلی می‌تواند انجام شود. انتظار من این است که در آینده شناسایی مبتنی بر چهره و عنبیه‌ی چشم بسیار مرسوم شوند. اما در حال حاضر همچنان اثر انگشت فناوری شماره‌ی یک است.

امکان رشد بیومتریک در آینده

ویکتور هیج (Victor Hage)، مدیر منطقه‌ای خاورمیانه کمپانی Salto در رابطه با محصولات بیومتریک و کاربری آنها در نقاط مختلف دنیا گفت: در حال حاضر فناوری‌هایی همچون شناسایی مبتنی بر عنبیه، سیاهرگ کف دست و یا چهره وجود دارند، اما همچنان فناوری غالب، اثر انگشت است که هزینه‌های کمتر و همین طور رواج بیشتری دارد.

وی در مورد بازار محصولات بیومتریک اظهار داشت: این بازار همواره در حال رشد بوده و در آینده نیز به همین ترتیب با رشد همراه خواهد بود. کشورهای آفریقایی یکی از بازارهای بسیار مهم برای این صنعت هستند. در اروپا و خاورمیانه هنوز این فناوری چندان گسترش نیافته است. در برخی از کشورها همچون فرانسه تقاضا برای این محصولات نزدیک به صفر است.

آقای هیج همچنین گفت: نوعی از فناوری که در این صنعت بیشترین پیشرفت را در آینده می‌توان از آن انتظار داشت، تشخیص چهره به شمار می‌رود. دلیل این امر یکپارچه شدن با سیستم‌های نظارت تصویری است. امروزه بسیاری از سیستم‌های نظارت تصویری به معرفی فناوری‌های تشخیص چهره می‌پردازند و این امر بیش از پیش در حال مرسوم شدن است. دیگر نیازی نیست چیزی مثل کارت را ارائه کرد و یا حتی دستگاهی را برای شناسایی لمس کرد. امروزه حتی در برخی از سیستم‌های مایکروسافت نیز از تشخیص چهره برای شناسایی افراد استفاده می‌شود و به همین دلیل هر روزه در حال مرسوم‌تر شدن است و به نظر من می‌تواند به عنوان سیستم شناسایی مبتنی بر بیومتریک در آینده از آن نام برد.

مدیر منطقه‌ای خاورمیانه کمپانی Salto در مورد فناوری غالب در صنعت کنترل دسترسی مبتنی بر بیومتریک گفت: امروزه اثر انگشت بیشتر در صنعت مرسوم است، چرا که سادگی بیشتری دارد و فناوری‌های بسیاری از آن استفاده می‌کنند. از آنجا که می‌توان روی تلفن همراه نیز از آن استفاده کرد، بسیار محبوب است؛ اما فناوری آینده به نظرم تشخیص چهره خواهد بود. البته همواره همه نوع سیستمی در صنعت باقی خواهد بود و نمی‌شود گفت که فناوری اثر انگشت از بین می‌رود.

وی همچنین با پیش‌بینی آینده نیز گفت: در گذشته، کنترل دسترسی تنها با کارت صورت می‌گرفت، بعدها وقتی پین‌کد به بازار آمد، ترکیبی از هر دو به کار رفت. شاید در آینده ترکیبی از چند مدل کنترل دسترسی مبتنی بر بیومتریک، به عنوان مثال، اثر انگشت و تشخیص چهره به صورت همزمان مورد استفاده قرار گیرد. هزینه‌های سیستم‌های اثر انگشت پایین‌تر است و هر روزه پایین‌تر می‌آید، تا چند سال گذشته، هیچ سیستمی پایین‌تر از سیصد دلار یافت نمی‌شد، اما امروزه چنین سیستم‌هایی را می‌شود پیدا کرد. فناوری تشخیص چهره امروز شاید کمی گران باشد، اما در چند سال آینده، قیمت سیستم‌های آن کاهش می‌یابد. برای کاربران مختلف در صنعت کنترل دسترسی، سیستم‌های مختلفی در بازار موجود خواهند بود.

یک فناوری با ویژگی‌های منحصربه‌فرد

سوفیا چنگ (Sophia Chang) مدیر توسعه جهانی کمپانی Everfocus با ذکر لزوم شناسایی افراد در سیستم‌های کنترل دسترسی گفت: وقتی در حوزه کنترل دسترسی صحبت از امنیت به میان می‌آید، بعد از اینکه رویدادی اتفاق می‌افتد، لازم است مجرم شناسایی شود و این امر از شناسایی بعد از رویداد در حال حاضر به پیش از رویداد تبدیل شده و سازمان‌ها و کشورها قصد دارند تا بدین وسیله از اعمال خطرناک و مجرمانه جلوگیری نمایند. وی در ادامه گفت: در همین راستا، کنترل دسترسی مبتنی بر بیومتریک بسیار می‌تواند به بحث شناسایی کمک کند و در کنار تصاویر ویدیویی مورد استفاده قرار گیرد. با شناسایی فرد می‌توان از اتفاقی ناگوار جلوگیری کرد. حرکت و پیشرفت اصلی در آینده‌ی این صنعت همین می‌باشد. خانم چنگ با منحصربه‌فرد برشمردن ویژگی‌های بیومتریک گفت: برای کنترل دسترسی مبتنی بر بیومتریک، باید مؤلفه‌های شناسایی منحصربه‌فرد باشد. در گذشته، فناوری اثر انگشت دقیق بود. اما امروزه دیگر اینگونه نیست و هنوز تشخیص چهره اعتبار چندانی پیدا نکرده است. در صورتی که نوک انگشتان کسی بریده شود، گرفتن اثر انگشت کار بسیار دشواری به شمار می‌رود. از جمله فناوری‌های دقیق در این زمینه می‌توان شناسایی مبتنی بر عنبیه و سیاهرگ کف دست اشاره کرد. باید به وسیله‌ای اطلاعات افراد ذخیره شود و به همین دلیل، مؤلفه‌های بیومتریک که منحصربه‌فرد هستند، بسیار کمک می‌نمایند. البته هنوز هم چنین فناوری‌ای در بسیاری از کشورها غیرقانونی و بر خلاف حقوق بشر است و به نظرم در آینده این یک مشکل اساسی باقی خواهد ماند.

مدیر توسعه جهانی کمپانی Everfocus با پیش‌بینی آینده‌ی صنعت کنترل دسترسی و بیومتریک این گونه اظهار نظر کرد: به نظرم در آینده فناوری‌هایی از قبیل شناسایی مبتنی بر دی‌ان‌آ بسیار پیشرفت خواهد کرد و کاملاً منحصر‌به‌فرد خواهد بود.

رشد فناوری بیومتریک همراه با کندی

سیستم‌های کنترل دسترسی مبتنی بر بیومتریک، در صنعت در حال رشد هستند، اما این میزان رشد آنها به کندی صورت می‌گیرد. کانتی ریار (Kanty Riarh) مدیرعامل کمپانی RBH کانادا با اشاره به این کندی در پیشرفت سیستم‌های کنترل دسترسی مبتنی بر بیومتریک گفت: زمان زیادی لازم است تا این سیستم‌ها جایگزین کارت‌های شناسایی شوند. فناوری این سیستم‌ها در حال حاضر موجود است، اما رشد و پذیرش آنها در صنعت به کندی در حال پیشرفت است. افراد زیادی به دنبال کنترل دسترسی هستند، اما همزمان راحتی سیستم‌ها را نیز می‌خواهند و چندان سطح امنیتی بالا برایشان مطرح نیست. در عین حال برخی از محیط‌ها هستند که سطح امنیتی بالایی دارند و برای این مکان‌ها نیاز به سیستم‌های بیومتریک وجود دارد.

وی این گونه نتیجه گرفت: در حال حاضر فناوری اثر انگشت در دنیا از همه‌ی انواع دیگر سیستم‌های مبتنی بر زیست‌سنجی معتبرتر است. البته به نوع بخشی که این سیستم‌ها را به کار می‌گیرند نیز بستگی دارد. در بسیاری از فرودگاه‌ها از فناوری تشخیص عنبیه استفاده می‌شود، اما در بسیاری مکان‌های دیگر اثر انگشت مرسوم است.

آقای کانتی ریار در پایان گفت: به نظرم تشخیص هویت با استفاده از سیاهرگ کف دست در آینده رواج بیشتری خواهد یافت و مرسوم‌تر خواهد بود، چرا که این نوع شناسایی بسیار ایمن‌تر است.

ثبت یک پاسخ