۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
شهر هوشمندمقالات

ایمن‌سازی ساختمان‌های هوشمند در برابر حملات سایبری

با افزایش محبوبیت ساختمان‌ها و خانه‌های هوشمند، نیاز به ارتقای سطح امنیت سایبری نیز در این ساختمان‌ها بیشتر شده است. اتصال جامع وسایل خانگی باعث افزایش آسیب‌پذیری سیستم‌های ساختمان می‌شود و همین امر می‌تواند دسترسی را به سیستم‌های ساختمان ساده‌تر فراهم کند. این بدان معناست که شخصی با ورود غیرمجاز می‌تواند به دیگر مکان‌های شبکه‌ی ساختمان نیز دسترسی یابد.

اخیراً یکی از شرکت‌های تحقیقاتی در گزارشی پیشنهاد داده که سادگی نسبی حمله به معنای وجود ساختمان‌هایی هوشمند بدون تمهیدات امنیت سایبری است که می‌توانند به‌سادگی مورد حمله واقع شوند.

دستگاه‌های متصل به هم، به معنای آن است که یک شخص مهاجم سایبری می‌تواند به انواع قابلیت‌های درون یک ساختمان دسترسی یابد. این امر می‌تواند شامل سیستم‌های تهویه‌ی هوا، روشنایی ساختمان و حتی نقاط دسترسی ورودی و خروجی ساختمان شود و بدین ترتیب می‌تواند باعث برخی خطرات امنیتی احتمالی گردد. بدترین قسمت ماجرا آن است که نرم‌افزارهای هک کردن تجهیزات به شکل گسترده در اختیار افرادی است که دانش استفاده از آنها را دارند. حتی در صورت نداشتن اطلاعات فنی در مورد این نرم‌افزارها، افراد شرور می‌توانند به هکرها مبلغی را پرداخت نمایند تا برای آنها کار کنند.

مؤسسه‌ی تحقیقاتی مذکور با اشاره به گزارشی که به تازگی در مورد ساختمان‌های تجاری هوشمند منتشر کرده، اعلام نمود: محیط‌های امروزی به گونه‌ای هستند که هر کس بخواهد می‌تواند به شخص یا سازمان خسارت بزند و یا یک سازمان از دنیای فیزیکی و سایبری به شکل ناشناس هر مشکلی که می‌خواهد برای سایرین ایجاد کند. این خسارات می‌تواند از حملات آزاردهنده تا درز اطلاعات حفاظت فیزیکی وسیع را شامل شود که به قابلیت عملیاتی کلی یک ساختمان تجاری ضربه می‌زند و آن را برای ساکنین غیرایمن می‌سازد و مالکان ساختمان را در معرض خطرات امنیتی قرار می‌دهد و خساراتی جبران ناپذیر به اعتبار و کسب و کار افراد وارد می‌نماید.

انواع مختلفی از خطرات احتمالی برای سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف وجود دارد. این خطرات شامل سارقین، افراد خرابکار، اشخاص غیرمجاز و حتی کارکنان ناراضی از شرایط کاری در سازمان را در بر می‌گیرد. اما، برای برخی از سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف، برقراری امنیت سایبری همچنان یک چالش خواهد بود. بسیاری از آنها در صورت مطرح شدن طبیعت پیچیده‌ی این خطرات فزاینده، قابل درک هستند.

در گزارش این مؤسسه آمده: فقدان آگاهی از طبیعت خطرات به خاطر پیچیدگی و تنوع تهدیدهای سایبری که با آنها روبرو هستیم، قابل درک است. پیچیدگی ساختمان‌ها، شرکت‌ها و سیستم‌های IT اغلب در حال افزایش است و افراد از سرعت کافی برای جلوگیری، شناسایی و یا پاسخ‌دهی به خطرات سایبری برخوردار نیستند.

تا زمانی که فروشندگان نگرانی دارند، این امر یک چالش فزاینده خواهد بود. آنها بایستی به صورت مداوم تلاش نمایند تا محصولات خود را قدرتمند کنند و آنها را به بازار بسیار پراکنده‌ای عرضه نمایند.

مؤسسه‌ی تحقیقاتی مذکور در تحقیق خود آورده: برای فروشندگانی که به دنبال عرضه‌ی محصولات و خدمات به بازار هستند، انتقال مفهوم سرمایه‌گذاری برای دفاع سایبری به تصمیم‌گیرانی که از دانش کافی در این زمینه برخوردار نیستند و خطرات این حوزه را نمی‌شناسند، می‌تواند امری چالش‌برانگیز باشد. این بازار به شدت پراکندگی دارد و بسیاری از فروشندگان هنوز هم بایستی کارهای خود را تعریف نمایند که همین امر پیشرو بودن و همین طور تثبیت سطح یک محصول و یا میزان شناخت یک برند را برای آنها سخت می‌کند.

در جنبه‌ی مثبت قضیه، تمایل و درخواست زیاد و روبه‌رشدی برای برقراری حفاظت سایبری در ساختمان‌های هوشمند وجود دارد. مؤسسه‌ی تحقیقاتی فوق‌الذکر به این مسئله اشاره کرده که اگر بخواهیم از رشد حملات سایبری در میان ساختمان‌های هوشمند و از معمول شدن آن جلوگیری نماییم، بایستی این مسئله را تبدیل به یک اولویت بسیار مهم برای خریداران تبدیل سازیم. به همین منظور، فروشندگان بایستی به آموزش بیش از پیش اهمیت دهند و دولت‌ها نیز بایستی استانداردهایی بهتر و همین طور سیاست‌گذاری‌هایی مرتبط با امنیت سایبری را در دستورِ کار خود قرار دهند.

این مؤسسه‌ی تحقیقاتی همچنین در گزارشِ خود آورده: چشم‌انداز خطرات امنیت سایبری به صورت روزافزون و از نظر تخصصی در حال رشد بوده و سازمان‌های هکر تلاش می‌کنند تا با ابزارهای جدید به شکستن فرآیندهای امنیتی اجرا شده در این بخش بپردازند. هر قدر که هکرها ابزارها و تکنیک‌های خود را گسترش می‌دهند تا به اهداف خود برسند، تمامی نقش‌آفرینان صنعت باید در کنار هم به فعالیت بپردازند تا ماهیت این خطرات را بشناسند و با تغییرات مداوم آن خود را به‌روز نمایند.

ثبت یک پاسخ