۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
IoTRFIDمقالات

چگونه فروشندگان از راهکارهای هوشمند بهره مند می شوند؟

افزایش دستگاه‌های متصل به سیستم IoT و نیز دسترسی به مقدار بی‌سابقه‌ای از داده‌ها، فروشندگی را از کاری معمولی به فعالیتی خارق‌العاده تبدیل کرده‌است. پیشرفت‌ فناوری شیوه‌های قدیمی فروشگاه‌ها را به‌روز رسانی می‌کند، در نتیجه ویترین دیجیتالی مغازه‌ شکل گرفته و زنجیره‌ی تولید متحول می‌گردد.

به گفته‌ی میشل تینزلی، مدیر بخش Mobility & Secure Payments در بخش راهکارهای فروش کمپانی Intel، آمیختن داده‌های محیط و مشتری منجر به بروز تجربیات شخصی آنلاین و بی‌نقص می‌شود که استقلال و رضایت مشتری را در پی خواهد داشت. زمانی‌ که فروش هوشمندانه و با کمک اتصال به اینترنت صورت می‌گیرد، تجربیات جدید می‌توانند بسیار طبیعی شوند، نظیر خرید مجازی با قابلیت‌های واقعی، ظهورهای جدید با دکمه‌های in-home برای مرتب سازی نمونه، کیوسک‌های خدماتی شبانه روزی و گزینه‌های پرداخت کیف پول الکترونیکی. تجارت با IoT ممکن است هرجایی که افراد به اینترنت دسترسی داشته باشند انجام شود، چرا که دستگاه‌های جدید می‌توانند محصولات را برای خرید لحظه‌ای ارائه نمایند.

خانم تینزلی گفت: «از سوی دیگر، دسترسی به اطلاعات آنی می‌تواند بهره‌وری عملیاتی را افزایش دهد و در همین راستا فروش نیز افزایش می‌یابد. تجربه‌ی فروش موفق و مدرن بر اساس نوع درک و تفسیر رفتار فروشنده در طی این سفر است، بنابراین با اطلاعات از داده‌های ارزشمند و قابل محاسبه‌ای است که نیاز‌های مشتری را پیش‌بینی کرده و به صورت آنی به آن‌ها پاسخ می‌گوید. با کمک فناوری‌های در حال ظهوری همچون هوش مصنوعی که پیشرفت‌هایی را در خودکارسازی وظایف و کارهای روزمره نشان می‌دهد، همکاران فروش اکنون می‌توانند بر فعالیت‌های ارزشمندتری تمرکز نمایند که منجر به درگیر کردن بیشتر مشتری خواهد شد. حتی فروشگاه‌های موقت و فصلی که به فناوری مجهزند، راهکاری مقرون به صرفه ارائه می‌کند تا اجناس خود را به مشتریان بفروشند و بدون نیاز به موجودی فراوان یا سرمایه‌های آنچنانی بازارهای جدید را بسنجند».

در نهایت فروش هوشمند با کمک به خریداران موجب ارتقای فروشندگان نیز می‌شود و هرآنچه برای خریداران خوب است، برای کاسبان نیز فایده دارد. روزگاری که تاجر اصلی، قوانین خرید را بر خریداران تحمیل می‌کرد، گذشته است. اینترنت خریداران را بیش از همیشه قدرتمند ساخته و آنان کنترل بازار را به‌دست گرفته‌اند. مشتریان به اطلاعات محصولات بدون هیچ محدودیتی دسترسی دارند و گزینه‌های خرید جهانی در دسترس آنهاست. فروش هوشمند با هدف کلی فروش مشتری-محور صورت می‌گیرد.

آقای Ray Hartjen، مدیر بازاریابی کمپانی Retailnext اظهار داشت که فروش هوشمند، اینترنت اشیا (IoT) را به‌کار می‌برد تا ارتباطات اضافی مشتری و فروشنده را طی خرید حذف کرده و یا حداقل کاهش دهد.

آقای Hartjen گفت: «اطلاعات محصول یا خدمات، امکان دسترسی به موجودی، مدیریت اتاق آماده‌سازی و صف‌ها همگی فرصت‌های طولانی مدتی هستند که در حال حل شدن بوده و فروشندگانی که برای اولین بار این کار را انجام می‌دهند و تجربه خرید دیجیتالی و فیزیکی بدون نقص و راحت را برای مشتریان خود فراهم می‌کنند، به گزینه‌های فروش جدیدی برای خریداران تبدیل می‌شوند».

در این میان، عامل اصلی، هوش مصنوعی است که به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا در فضای فروش، بخش اعظم کار را برعهده بگیرد. آقای گَری یه (Gary Yeh)، مدیر تولید در بخش یکپارچه سازی IEI اشاره نمود که این هوش‌های مصنوعی هزینه‌های عملیاتی را کاهش، دقت پیش‌بینی را افزایش می‌دهد و موجب ارتقای تصویر آن برند می‌شود.

بنابراین از جهات بسیاری، سال 2017 سالی پر ماجرا برای صنعت فروشندگی خواهد بود. تغییرات بسیار کمی مورد انتظار است و منجر به دگرگونی در این مسئله خواهد شد که خودِ فروشندگان، صنعت را چگونه می‌بینند.

در سال 2017 مراقب چه باشیم؟

شاید عامل مهمی که در سال جاری باید مراقب آن باشیم، فناوری نباشد، اما پیاده‌سازی آن برای تهیه‌ی راهکارهای طراحی شده خواهد بود. خوشبختانه یک کمپانی انگلیسی که تشخیص مشتری با کمک Wi-Fi و ابزار ارتباط را ایجاد می‌کند، واژه‌ی کلیدی «personalization» به معنای شخصی سازی را مطرح کرده است. مشتریان به‌دنبال تجربه‌ای هستند که تنها برای آنان معنادار باشد. خانم تینزلی با این مسئله موافق است و توضیح می‌دهد که اکنون فروشندگان باید محصولاتی شخصی سازی شده و سفارشی تهیه کنند. وی مثالی از یک راهکار به‌تازگی رونمایی شده از کمپانی Intel و تولیدکننده‌ی دستگاه‌های بافندگی به‌نام شیما سیکی (Shima Seiki) با قابلیت بافت ژاکت‌های سفارشی در کمتر از یک ساعت، ارائه کرد. تولید این محصولات سفارشی می‌تواند زنجیره‌ی تولید مد را متحول و پیش‌بینی را دقیق و مطلق سازد.

هارتجن ضمن تشریح بیشتر راهکارهای ویژه اظهار داشت، RFID به طور قابل توجهی تکامل یافته، به‌خصوص با برچسب گذاری مجزای محصولات. با ادغام سنسور ترکیبی از فناوری‌ها، اکنون این امکان وجود دارد که حرکت خریداران، کارکنان فروش و محصولات را برای اولین بار به طور کارا و اثربخش ببینند و نظارت کنند که در فروشگاه، از درب ورودی به سمت داخل و بالعکس چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. فناوری‌ها برای قدرتمندتر ساختن همکاران فروش، باید به آنان آموزش دهند یا اینکه فقط روابط ساده در فروشگاه را ایجاد کنند، تا به‌سرعت مستقر شوند و خریداران از برقراری ارتباط با پرسنل آگاه‌تر و به روزتر مستقیماً بهره‌مند گردند.  هارتجن افزود: «خریداران همچنین از مزایای فناوری بهره می‌برند، که همگی با فروشگاه‌های متصل به اینترنت تقویت شده‌اند. برنامه‌های واقعی تکمیل شده به خریداران این امکان را می‌دهد تا ببینند مثلاً مبلمان و ابزارهای متنوعی همچون آینه‌های هوشمند، تبلت‌ها و موارد دیگری از این دست در منزلشان چگونه به نظر می‌رسد، در نتیجه می‌توانند به‌راحتی رنگ و مدل آن‌ها را نیز تغییر دهند، لوازم جانبی و دیگر گزینه‌های آن را ببینند. البته این مسئله، چالش پیش رو برای برندهاست تا همه‌ی راهکارهای هوشمند گوناگون فروشگاه خود را در یک پلت‌فرم ثابت و قابل اطمینان یکپارچه‌سازی و نصب کنند. راهکارهای فروشگاه هوشمند پیش روی مشتری باید برای خریداران مزیت آنی داشته باشد. این راهکارها در فرآیند انجام کار داده‌های فراوانی در مورد رفتارهای خرید عرضه می‌کنند، این اطلاعات می‌تواند در بهبود مداوم تجربه خرید بسیار ارزشمند باشد».

ثبت یک پاسخ