۹ فروردین ۱۴۰۳ |
RFIDمقالات

RFID و کاهش کاغذبازی‌های اضافی

چیزی که معمولاً همه در موردش توافق دارند، آن است که قوانین دولتی هزینه‌های یک کسب و کار را بالاتر می‌برد.

البته انطباق با قوانین چیزی نیست که برای شرکت‌ها ایجاد مشکل چندانی کند. بلکه جمع‌آوری اطلاعات در مواردی که برای انطباق با یک استاندارد باید به دولت ارائه شود، کاری طاقت‌فرسا به شمار می‌رود، خواه این اطلاعات به صورت دوره‌ای ارائه شود و یا هر زمانی که دولت آن را مطالبه نماید. جمع‌آوری اطلاعات و کاغذبازی‌های مرتبط با آن، نیاز به صرف زمان و انرژی زیادی دارد. اینجاست که فناوری RFID می‌تواند مشکل‌گشا باشد.

 این فناوری می‌تواند روند جمع‌آوری کردن اطلاعات و داده‌ها را به صورت خودکار تبدیل نماید و حجم کاری کارکنان را کاهش دهد.

صنایع هوایی یکی از بخش‌هایی است که قوانین سفت و سختی در آن اجرا می‌شود. بسیاری از تجهیزات هواپیما بایستی بعد از تعداد مشخص و معینی پرواز تعویض شوند. همچنین تعمیرات قطعات نیز بایستی ثبت شود. این بدان معناست که متخصصین فنی زمان بسیار زیادی از روز کاری خود را به ثبت کردن شماره قطعات می‌پردازند (که اگر شماره سریال اشتباه باشد، خودش یک مشکل بسیار بزرگ دیگر است) و همین طور کار انجام شده در هر بخش را نیز به ثبت می‌رسانند.

شرکت راهکارهای هوایی و هواپیمایی Aman نوعی راهکار RFID به کار گرفته که قطعات را به صورت دقیق ردیابی می‌کند و میزان کاغذبازی‌های معمول را تا حدود پنجاه درصد کاهش می‌دهد. پیش از به‌کارگیری این راهکار، شرکت مجبور بود برای هر قطعه که از مشتری خود دریافت می‌کرد، سندی را به ثبت برساند. متخصصین فنی ثبت کرده‌اند که چه خدماتی باید بر روی هر یک از قطعات باید انجام شود و یک رونوشت از این امر در محل ذخیره شده است. در بخش تعمیرات و نگهداری شرکت، از زمانی که یک قطعه از این بخش خارج و در کانتینرهای ضدحریق جایگذاری می‌شود، مهندسین و کارکنان، تقریباً بیست درصد از زمان کاری خود را به پر کردن فرم‌ها و کاغذبازی می‌گذرانند تا قطعات موقعیت‌یابی شوند. اکنون دیگر، هر زمانی که شرکت هواپیمایی Aman Aviation یک قطعه نیازمند خدمات را دریافت می‌کند، اطلاعات آن بر روی یک تگ یا برچسب تهیه شده توسط تولیدکننده نوشته می‌شود و یا اینکه یک تگ حاوی دو تا هشت کیلوبیت اطلاعات بر روی آن الصاق می‌گردد. هنگامی که ارائه‌ی خدمات به آن قطعه به پایان می‌رسد، داده‌های بازرسی جدید روی تگ نوشته می‌شود و در پایگاه داده‌ی محلی ذخیره می‌گردد. البته قرار دادن تگ‌ها روی قطعات، خودش کاری است که نیازمند وقت گذاشتن و صرف انرژی است، اما بسیاری از قطعات نیازمند بازرسی و خدمات در آینده و در نهایت توسط تولیدکننده به تگ‌های RFID مجهز می‌شوند و این زحمت حذف می‌گردد. علاوه بر این‌ها، کاهش حجم ورودی اطلاعات و کاغذبازی باعث می‌گردد تا میزان کار کارکنان تا پنجاه درصد کاهش یابد.

البته خطوط هوایی دارای قوانین بسیار زیادی هستند. برای مثال، هر صندلی بایستی دارای یک مخزن اکسیژن باشد که منقضی نشده و در مواردی همچون پرواز بر روی آب، باید یک جلیقه نجات نیز برایش در نظر گرفته شود. پیش از این بارها در مقاله‌های مختلف نوشته‌ام که استفاده از فناوری RFID تا چه حد می‌تواند این کارهای سخت را ساده سازد و در زمان صرفه‌جویی نماید.

اگرچه، تنها صنایع هوایی نیستند که باید با قوانین انطباق یابند. بخش‌هایی همچون خودروسازی، دستگاه‌های پزشکی، نفت و گاز، دارویی و بخش ماهیگیری نیز در این دسته‌بندی می‌گنجند که نیازمند منطبق شدن با قوانین هستند. فناوری RFID می‌تواند به تمامی این بخش‌ها کمک کند تا در زمان و انرژی مورد نیاز برای انجام کارها و جمع‌آوری اطلاعات در سازمان‌ها و مؤسسات دولتی صرفه‌جویی شود.

مسئولین شرکت‌های دفاعی و هوایی با شرکت در سمینارهای مرتبط با صنعت RFID، با آن دسته از راهکارهای راهبردی آشنا می‌شوند که با آنها می‌توانند درخواست‌های مشتریان خود را برآورده سازند و نیازهایشان را رفع نمایند و در عین حال به مزایایی داخلی دست یابند که شامل انطباق با قوانین دولتی می‌گردد و این قوانین به صورت کامل رعایت می‌شوند.

ثبت یک پاسخ