۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |
رویدادهارویدادهای داخلیسمینار / همایش

همایش تخصصی سیستم‌های نظارت‌تصویری IPVS (بخش دوم)

به گزارش اختصاصي مجله دنياي حفاظت، همايش سيستم هاي نظارت تصويري تحت شبكه با عنوان IPVS، طي يك ماه گذشته توسط مجموعه اينفوسك، در شهرهاي اصفهان، كرمان و در ادامه، روزهاي 10 و 11 خرداد ماه در شهر تهران براي مسئولين بانك‌ها و مؤسسات مالي كشور و همين طور مسئولين سایر بخش‌هاي مختلف برگزار شد. حدود دویست نفر از مدیران ارشد بانکی کشور در تاریخ 10 خرداد و 600 نفر از مسئولين و كارشناسان سایر مراكز و سازمان‌ها، به تاريخ 11 خرداد ماه در سالن‌هاي هتل پارسيان اوين، جهت بررسي راهكارهاي سيستم‌هاي نظارت تصويري تحت شبكه و تجهيزات و خدمات كمپاني AXIS حضور به هم رساندند.

 

نرم‌افزارهای آنالیز ویدیویی

از ابزارهای آنالیز ویدیویی می‌توان استفاده‌های زیادی کرد، به عنوان مثال، مدیریت صف که با آن می‌توان به شمارش افراد در شعبه پرداخت و به آمارگیری جمعیت حاضر در بانک پرداخت تا این اطلاعات به دست آید که چه زمان‌هایی از روز بیشترین حجم مراجعه‌کننده به بانک وجود دارد و چه باجه‌هایی صف بیشتری دارند. می‌توان جنسیت افراد را نیز شناسایی کرد تا خدمات منحصربه‌آنها برایشان عرضه گردد. شناسایی شلوغی شعبه می‌تواند باعث گردد تا شعبه‌ی جدیدی در نزدیکی آن محل تأسیس شود.

چالش‌هایی که بانک‌ها برای به کارگیری نظارت تصویری با آنها مواجه هستند، عبارتند از: وجود تعداد زیادی از دوربین‌های آنالوگ، تغییرات نوع کاربری بانک‌ها، استفاده روزافزون از دستگاه‌های عابربانک و تغییر نوع تخلفات مربوط به آنها و حملات سایبری. وجود دیوارهای شیشه‌ای که باعث می‌شوند، نور زیادی وارد فضای بانکی شود نیز از جمله مشکلاتی است که دوربین‌ها با آن روبرو هستند. مدیریت بهینه‌ی شعبه یکی از مواردی است که می‌توان با سیستم‌های نظارت تصویری به آن دست یافت.

در روز دوم سمینار، آقای امیر نجی، رئیس هیئت مدیره شرکت تیواصنعت شرق به ارائه‌ی توضیحاتی در مورد هوشمندسازی در سیستم‌های نظارت تصویری پرداخت. برخی از مواردی از هوشمندسازی دوربین‌های نظارت تصویری که توسط وی مورد بررسی قرار گرفت، عبارتند از:

  • شناسایی عبور از خط فرضی
  • شناسایی حرکت
  • ردیابی افراد
  • ایجاد یک محدوده پیرامونی و تشخیص عبور از این محدوده
  • توقف خودروها که ممکن است به دلیل تصادف آنها باشد
  • شمارش افراد
  • نقشه‌های حرارتی که در فروشگاه‌ها مورد استفاده دارد و می‌تواند بیشترین مکان‌هایی که مشتریان در آنها تردد دارند را نشان دهد
  • تشخیص چهره
  • شناسایی دود
  • شناسایی شعله
  • شناسایی چراغ راهنمایی
  • نظارت بر ترافیک شهری
  • پلاک‌خوانی

در روز دوم سمینار آقای مسعود طبیبی مدیر اتحادیه تاکسیرانی تهران در مورد دوربین‌های هوشمند و ارتباط آن با سیستم‌های ITS کشور توضیحاتی داد. در مبحث سیستم‌های مدیریت هوشمند جاده‌ای یا ITS هزینه‌های بسیاری در کشور شده، اما کارآیی لازم از آنها به دست نیامده و مقرون به صرفه نیست. سازمان‌های تاکسیرانی کشور در مجموع کارآیی لازم را ندارند و استفاده از سیستم‌های ITS در این راه بسیار می‌تواند کمک‌رسان باشد و می‌تواند نقش نیروی انسانی را حذف نماید.

از جمله قابلیت‌های دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های ITS در تاکسیرانی:

  • شناسایی تجمع افراد و شلوغی در ایستگاه تاکسی با دوربین
  • ورود و خروج تاکسی در ایستگاه‌ها
  • جلوگیری از کار مسافرکش‌های شخصی
  • دسترسی به موقعیت تاکسی‌ها در مسیر
غرفه‌های شرکت‌ها و کارگاه‌های آموزشی

در این سمینار هشت نمایندگی کمپانی Axis، شرکت‌های افرادید ایرسا، فناوری اطلاعات تراشه پارس، مهندسی سامانه‌پرداز امیرکبیر، مهرپرداز البرز، دانش‌افزار کاوش، محتسب، اندیشه برتر، تیواصنعت شرق حضور داشتند که هر یک در قالب غرفه‌هایی به ارائه‌ی خدمات به حاضران در سمینار پرداختند. همچنین چهار کارگاه آموزشی نیز برگزار شد که کارگاه شماره 1 مربوط به سیستم‌های کنترل دسترسی توسط شرکت مهرپرداز البرز، کارگاه شماره 2، ابزارها و روش‌های طراحی سیستم‌های نظارت تصویری تحت شبکه توسط شرکت سامانه‌پرداز امیرکبیر، کارگاه شماره 3، امنیت در سیستم‌های نظارت تصویری تحت شبکه، توسط دانش‌افزار کاوش و کارگاه آموزشی 4، هوشمندسازی و پردازش تصویر توسط شرکت افرادید ایرسا بودند.

سرویس سنتر رسمی و مرکز آموزش شرکت Axis

مهندس ضمیری مدیر فنی شرکت اینفوسک در مورد مرکز خدمات پس از فروش شرکت اینفوسک (RMA Center) به صحبت پرداخت. خدماتی که در واحد RMA شرکت اینفوسک ارائه می‌گردد در سه بخش هستند: 1) آموزش غیرحضوری 2) رفع نقص به صورت تلفنی و یا ایمیلی، 3) جایگزینی و تعمیر تجهیزات خراب.

مرکز آموزش شرکت اینفوسک سه نوع خدمات را ارائه می‌نماید: خدمات اول دوره‌های آموزشی غیرحضوری است. دوره‌هایی به صورت غیرحضوری برای آمادگی نمایندگان و افراد مورد نظر برگزار می‌گردد و اطلاعات منحصربه هر بخش برای آنها ارسال می‌شود. بخش کمک‌های فنی دومین نوع خدماتی است که در این واحد ارائه می‌گردد و از طریق ایمیل یا تلفن انجام می‌شود. یکی از مواردی که در شرکت Axis بسیار منحصربه‌فرد است، بخش گارانتی محصولات می‌باشد که آرامش خیال کاربران از جمله اهداف مدیران آن شرکت به شمار می‌رود. بعد از خریداری محصولات توسط کاربران، در چهار سطح از سوی مسئولین کمپانی Axis به آنها خدمات ارائه می‌گردد. سطح اول، خدماتی است که افراد از طریق سایت شرکت Axis می‌توانند دریافت نمایند. در بخش سؤالات پرتکرار سایت کاربران می‌توانند راه‌حل‌های مشکلات بسیاری را پیدا کنند. خدمات دومی که شرکت Axis ارائه می‌دهد مهلت تست آن است. از زمانی که مشتریان محصول خود را خریداری می‌کنند تا 30 روز اگر مشکلی برای آن دستگاه به وجود آید، کاربر می‌تواند آن را تحویل دهد و یک محصول کاملاً نو دریافت نماید.

بعد از زمان 30 روزه، کمپانی Axis خدمات پس از فروش به صورت رایگان برای محصولات در نظر گرفته است. در حال حاضر کلیه‌ی محصولات این کمپانی تا سه سال گارانتی دارند که البته کاربران می‌توانند با پرداخت مبلغی آن زمان را به پنج سال ارتقا دهند.

بعد از اتمام دوره‌ی گارانتی، شرکت Axis خدماتی را تحت عنوان خارج از گارانتی ارائه می‌نماید. در صورتی که بعد از این زمان برای محصولات Axis مشکلی ایجاد شود، شرکت آن محصول را دریافت می‌نماید و با دریافت هزینه آن را تعمیر و یا تعویض می‌کند. خدمات ویژه‌ای که کمپانی Axis ارائه می‌دهد، بدین ترتیب است که اگر محصولی از دوره‌ی گارانتی خود گذشته باشد و قابل تعمیر نیز نباشد، کمپانی Axis به پاس اینکه مشتری این شرکت بوده، به وی این امکان را می‌دهد که محصول را تحویل دهد و با پنجاه درصد قیمت یک محصول جدید و نو دریافت نماید. در حال حاضر، حدود  سیصد دوربین در بخش خدمات پس از فروش اینفوسک قرار دارد و ارزش انبار این شرکت نزدیک به دویست هزار دلار می‌باشد و برای صد و پنجاه دوربین Axis قطعات خدمات پس از فروش اصل وجود دارد. مرکز خدمات پس از فروش اینفوسک توانسته از میان هجده مرکز موجود در دنیا از جمله ژاپن، سنگاپور، مالزی، ایالات متحده، اروپا و غیره مقام اول را در سال‌های مختلف کسب نماید. این مقام اول، ناشی از دو عامل است، زمان رفت و برگشت محصول برای خدمات که در کوتاه‌ترین زمان محصول مجدداً به مشتری تحویل می‌گردد و عامل دوم میزان تعمیرات است که بیشترین میزان تعمیرات را مرکز خدمات اینفوسک داشته است.

شرکت‌های حاضر در همایش تخصصی IPVS
افرادید ایرسا

در روز اول سمینار شرکت افرادید ایرسا در حوزه هوشمندسازی تصاویر دوربین‌های مداربسته، محصولاتی را ارائه کرد که بیشتر آنها از جمله قابلیت‌های Axis هستند. سیستم نظارت تصویری آنلاین و آفلاین برای خودروهای امنیتی و ماشین‌های حمل پول نیز توسط این شرکت ارائه گردید که در آن چهار دوربین تحت شبکه Axis همراه با ان‌وی‌آر تولید شرکت افرادید به کار می‌رود. نرم‌افزاری هم توسط شرکت افرادید نوشته شده که مسئولین بانک‌ها می‌توانند با آن خودروهای حمل پول را ردیابی نمایند.  چندین نرم‌افزار نیز توسط این شرکت ارائه گردید که با آنها می‌توان سخت‌افزارهای شرکت‌های ثالث در دوربین‌های Axis را به کار گرفت. نرم‌افزارهای شناسایی و تشخیص چهره و همچنین شمارش افراد در کارگاه آموزشی این شرکت ارائه شد. نرم‌افزار دیگری که توسط این شرکت ارائه گردید، نوبت‌دهی VIP برای مشتریان خاص است. این نرم‌افزار با تشخیص چهره‌ی افراد به آنها نوبت VIP می‌دهد. نرم‌افزارهای ماشین حمل پول طراحی شده توسط شرکت افرادید هستند. مباحث گزارش‌گیری، تشخیص پلاک و ثبت اطلاعات توسط این شرکت طراحی شده و مبحث یکپارچه‌سازی آنها نیز توسط این شرکت انجام گردیده است. این شرکت همچنین در کارگاه آموزشی خود به هوشمندسازی و پردازش تصویر اشاراتی داشت و توضیحاتی را برای علاقه‌مندان حاضر ارائه کرد.

تراشه پارس

این شرکت علاوه بر نمایش آخرین مدل‌های دوربین، به معرفی قابلیت‌های آنها نیز پرداخت. یکی از این قابلیت‌ها پورت‌های I/O است که با آنها می‌توان خروجی‌های مختلفی گرفت و در حالت‌های مختلف تصویر را به نمایش درآورد. یکی از قابلیت‌های نرم‌افزاری دوربین‌های Cross line ،Axis    یا عبور از خط مجازی است که با استفاده از آن می‌توان به نوعی برنامه‌ریزی کرد که در صورت حرکت فرد به سمت راست، چراغ‌های محیط در آن سمت و در صورت حرکت به سمت چپ چراغ‌های آن منطقه روشن گردند و آلارم آن به اپراتور انتقال داده شود. این اقدام خارج از مباحث نرم‌افزاری است و روی دوربین‌ها انجام می‌گردد. این شرکت همچنین به عرضه‌ی دوربین‌های مخصوص دستگاه‌های عابربانک پرداخت. یکی از قابلیت‌هایی که در این سیستم‌ها وجود دارد، آن است که هر زمان فردی برای انجام تراکنشی به باجه عابربانک مراجعه می‌کند، عکسی از وی گرفته می‌شود و به مرکز کنترل ارسال می‌گردد. این امر می‌تواند برای تشخیص چهره و شناسایی افراد به کار رود. همین امر برای سیستم نوبت‌دهی بانک نیز قابل استفاده است که هنگام فشردن دگمه نوبت‌دهی، یک تصویر از فرد گرفته می‌شود تا برای پیگیری‌های بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

اندیشه برتر توسعه ارتباطات

این شرکت در سمینار کمپانی Axis، به عرضه‌ی فناوری‌هایی از دوربین‌های این کمپانی پرداخت که در صورت لرزش، تصاویر مناسبی ارائه می‌نماید و در حرکت دوربین، تصویر باکیفیت ارائه می‌گردد. در همین راستا این شرکت دوربین 3004 از مدل‌های Axis را به نمایش درآورد که در چنین شرایطی تصاویر مناسب و شفافی دارد.

تیوا صنعت شرق

این شرکت علاوه بر اینکه همچون تمامی شرکت‌های حاضر دیگر در سمینار نمایندگی طلایی Axis است و به عرضه‌ی محصولات این شرکت می‌پردازد، به عنوان نمایندگی ADP (Application Development Partner) Axis نیز شهرت دارد. دوربین‌های Axis به صورت پلت‌فرم باز هستند و این امکان را فراهم می‌کنند که بتوان راهکارهای آنالیتیک و اپلیکیشن‌هایی را روی خودِ دوربین به صورت Edge نصب کرد. به شرکت‌هایی که این توان و قابلیت را دارند، اصطلاحاً نمایندگی توسعه‌ی نرم‌افزاری (ADP) گفته می‌شود. تیواصنعت شرق تنها نمایندگی توسعه‌ی نرم‌افزاری Axis در ایران به شمار می‌رود و در غرفه‌ی خود سعی داشت روی این قضیه تمرکز نماید و با دریافت نیازهای مشتریان سعی کرد تا به رفع آنها بپردازد.

دانش افزار کاوش

این شرکت در غرفه‌ی خود با محصولات سری Q61 Axis حاضر بود و آخرین محصولی که ارائه کرد، دوربین 4K و PTZ مدل Q6128 نام داشت. این مدل اولین دوربین PTZ با رزولوشن 4K می‌باشد. دیگر دوربین این شرکت Q8414 LBS بود که نوعی دوربین آنتی‌گریپ یا ضدنفوذ است. این دوربین به نوعی طراحی شده که وقتی در سه‌کنج اتاق نصب شود، هیچ نقطه‌ی کوری نخواهد داشت. جنس بدنه‌ی دوربین استیل می‌باشد و قابلیت آن را دارد که در اتاق‌های عمل با استانداردهای بهداشت و درمان، در صنایع غذایی و در زندان‌ها مورد استفاده قرار گیرد. این دوربین همچنین دارای استاندارد IK10+ است و قابلیت تحمل پنجاه ژول نیرو را دارد و دارای IR نیز می‌باشد و میکروفن داخلی هم دارد. هنگامی که دوربین در ارتفاع نصب می‌شود، مشکلاتی برای حباب دوربین ایجاد می‌شود و شیشه‌ی آن کدر می‌گردد که امکان مشاهد‌ه‌ی اپراتور را پایین می‌آورد. قطرات باران هنگامی که روی حباب باقی می‌ماند، تبدیل به لکه می‌شوند که بدین وسیله کیفیت لنز کاهش می‌یابد. با فناوری جدیدی که Axis معرفی کرده، اپراتور می‌تواند با یک دگمه شوکی را به دوربین وارد کند و آن را به لرزش در بیاورد تا قطرات آب روی دوربین تکانده شود. خانواده‌ی Q61 گزینه‌ی Speed Dry را دارند که شرکت دانش‌افزار از این دسته، مدلِ Q6114-E را برای نمایش در سمینار آورده بود. این شرکت همچنین در کارگاه آموزشی خود به مبحث امنیت در سیستم‌های نظارت تصویری تحت شبکه پرداخت.

سامانه پرداز امیرکبیر

این شرکت در سه بخش از سمینار حضور پررنگی داشت. اول در کارگاه بود که به مباحث مختلفی، از جمله ابزارهای جدید Axis، طراحی‌های سه‌بعدی و یکپارچه‌سازی با سیستم‌های مختلف، اصول طراحی و انتخاب محصولات اشاره کرد. در این کارگاه آموزشی، شرکت سامانه‌پرداز امیرکبیر به معرفی ابزارها و روش‌های طراحی سیستم‌های نظارت تصویری تحت شبکه پرداخت. بخش دوم، یک سخنرانی در سمینار بود که برای جمع‌آوری اطلاعات آن زمان بسیاری در شرکت صرف شده و آزمایشات متعددی روی پردازشگرهای دوربین‌ها انجام گرفته بود که نتایج آنها در سمینار ارائه گردید. در بخش سوم نیز این شرکت یکپارچه‌سازی دوربین‌های مداربسته با سیستم‌های Voib را تشریح کرد و به حاضرین توضیح داد که با چه سناریوهایی امکان یکپارچه‌سازی  با سیستم IP و هماهنگی با آنها را خواهند داشت تا بهره‌برداری بهتری از آن نمایند.

محتسب

این شرکت در سمینار به عرضه‌ی دوربین‌های ضدانفجار که سری جدید این شرکت است پرداخت، نمونه‌های مختلف این سری جدید به صورت شماتیک برای بازدیدکنندگان عرضه گردید و اطلاعات مربوط به آنها نیز توسط کارشناسان این شرکت به آنها داده شد. این شرکت همچنین به معرفی دوربین‌های گردان و PTZ ساخت Axis نیز پرداخت.

 

مهرپرداز البرز

این شرکت به عنوان نمایندگی طلایی Axis فناوری Lightfinder را معرفی کرد که کیفیت تصویری بالا را در نور کم عرضه می‌نماید و همین طور دوربینی حرارتی را برای حاضرین به نمایش گذاشت که از مسافت دور می‌تواند حرارت موجودات زنده را تشخیص دهد. این شرکت همچنین در کارگاه آموزشی خود به مبحث سیستم‌های کنترل دسترسی پرداخت.

ثبت یک پاسخ