۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
رویدادهارویدادهای داخلیسمینار / همایش

همکاری حفاظت الکترونیک عرفان و کمپانی Forteza

شرکت حفاظت الکترونیک عرفان در تاریخ چهارشنبه 19 آبان 95 برابر با نهم نوامبر 2016 اقدام به برگزاری سمیناری جهت معرفی سیستم‌های کمپانی Forteza روسیه کرد. این شرکت در سال 2000 در روسیه تأسیس شده و به تولید تجهیزاتی از قبیل نرم‌افزار،‌حسگرهای حفاظت پیرامونی، ‌سیستم‌های همراه قابل نصب با امکان اجرای سریع، پروژکتورهای LED برای نورپردازی‌های امنیتی و دستگاه‌های تأمین برق و جعبه تقسیم برق می‌پردازد. مدیران این شرکت بیش از چهل سال تجربه‌ی فعالیت در صنعت امنیت را داشته‌اند و امروزه تجهیزات این شرکت در پروژه‌های متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این سمینار که در هتل ونوس تهران برگزار شد، ابتدا آقای یوسف مصطفوی مدیرعامل حفاظت الکترونیک عرفان به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به اینکه سیستم‌های این کمپانی روسی در چندین پروژه در ایران اجرایی شده، در خصوص روند نصب سیستم‌های این شرکت بر مبحث آموزش کارفرمایان تأکید ویژه‌ای کرد و در ادامه گفت: ما قصد داریم این تکنولوژی را در ایران تولید کنیم. از این پس با همکاری روس‌ها می‌توانیم این فناوری را در کشور خودمان بسازیم و با سخت‌افزارهای ساخته شده در ایران در پروژه‌های داخلی مورد استفاده قرار دهیم.

وی در ادامه گفت: من به این فناوری بسیار اعتقاد دارم. در یکی از پروژه‌های سیبری از سیستم‌های این شرکت استفاده شده که بیش از چهل سال از کارکرد آن می‌گذرد و هنوز بدون هیچ مشکلی به فعالیت ادامه می‌دهد. در پروژه‌های حساس کشور روسیه نیز از همین راهکارها استفاده می‌شود و در نیروگاه‌های این کشور تجهیزات این شرکت نصب شده است. عمر بالای این تجهیزات و کارکرد آنها در شرایط سخت، آنها را به بهترین گزینه تبدیل می‌سازد. محصولات این شرکت بیش از شش سال است که در ایران عرضه می‌شود.

آقای مصطفوی در ادامه در معرفی کمپانی Forteza گفت: این شرکت یکی از دو شرکت بزرگ روسیه در این حوزه است که هر دو از زیرمجموعه‌های کمپانی بزرگ Gazprom هستند. تعداد کارکنان Forteza امروزه حدود نود نفر است که با روندی چندباره تمامی تولیدات را بررسی می‌کنند. فناوری‌های این شرکت در پروژه‌های حساس در روسیه نصب شده که درجه امنیتی بسیار بالا داشته‌اند.

در ادامه آقای الکسی نیکلایف (Aleksey Nikolaev) مدیر مارکتینگ و فروش کمپانی Forteza به صحبت پرداخت. آقای نیکلایف با معرفی شرکت خود و پروژه‌هایی که این شرکت تاکنون تجهیز کرده گفت: تجهیزات ما در پروژه‌های حساسی همچون مرزهای روسیه به کار گرفته شده است. این محصولات در کارخانه‌ی ما به وسعت 6500 متر مربع تولید می‌شود. کارخانه‌ی Forteza در روسیه قرار دارد و کلیه فرآیند تولید محصولات در این کشور صورت می‌گیرد. کمپانی ما همچنین دارای دو آزمایشگاه تحقیقاتی می‌باشد که در آنها کارشناسان و متخصصین شرکت به طراحی و ساخت محصولات می‌پردازند. این متخصصین دارای تجربه‌ی فراوانی در صنعت امنیت می‌باشند و فعالیت آنها از زمان طراحی و ساخت محصول تا عرضه‌ی آن را شامل می‌شود. وی همچنین گفت: نمایشگاه‌ها و سمینارهایی از این دست می‌توانند فرصت بسیار خوبی برای عرضه‌ی جدیدترین محصولات ما به مشتریان باشند که طی آن می‌توانیم محصولات جدید خود را برای مشتریان هدف به معرض نمایش بگذاریم. طی همین سمینارها نظرات مشتریان خود را دریافت می‌نماییم و بر اساس آن نظرات، محصولات‌ِ خود را به‌روزرسانی کنیم.

وی در ادامه افزود: ما همواره تلاش می‌کنیم که محصولاتمان با آخرین استانداردهای صنعت همخوانی داشته باشند. محصولات Forteza علاوه بر اینکه دارای تأییدیه‌هایی از اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (شامل آذربایجان،‌ ارمنستان، ازبکستان، بلاروس،‌تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی) می‌باشد، همچنین تأییدیه‌ی اتحادیه‌ی اروپایی را نیز دریافت داشته است.

 

آقای نیکلایف در مورد فروش شرکت خود نیز گفت: Forteza همچنین فروش بسیار زیادی به ایران و دیگر کشورهای منطقه داشته و همکاری‌هایی با کشورهای سراسر دنیا کرده است. در منطقه‌ی خاورمیانه، با شرکت حفاظت الکترونیک عرفان همکاری مناسبی داریم. بیشترین میزان فروش ما در دنیا به اروپا تعلق دارد که حدود 50 درصد از فروش را در بر می‌گیرد. با کمترین میزان تأخیری که در ارائه‌ی محصولات به مشتریان داریم می‌توانیم رضایت آنها را همواره داشته باشیم. از آنجا که بیشترین توجه را به مبحث تحویل محصولات و تجهیزات به مشتریان داریم، بخش ویژه‌ای در شرکت ما منحصراً در زمینه‌ی لجستیک کار می‌کند. تلاشِ ما همواره این است که بالاترین کیفیت را در محصولات خود ارائه نماییم.

نمودارهای فروش شرکت ما همواره از ابتدای تأسیس سیری صعودی داشته‌اند. این میزان در سال 2003 حدود 40 میلیون روبل روسیه (600 هزار دلار) بوده و امسال برنامه‌ی شرکت آن است که این میزان به حدود 500 میلیون روبل (هشت میلیون دلار) برسد. وی همچنین گفت: محصولات Forteza در محیط‌های مختلف کشورهای دنیا از نقاط استراتژیک گرفته تا کارخانه‌جات،‌ نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها، زندان‌ها، فرودگاه‌ها و محیط‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته است.

شرکت ما دارای چندین کارخانه در خارج از روسیه نیز می‌باشد که از آن جمله می‌توان به اروپا و کره جنوبی اشاره کرد. ما همچنین قصد داریم که کارخانه‌های خود را در کشورهای آمریکای لاتین تأسیس نماییم و این برنامه را داریم تا طی همکاری با حفاظت الکترونیک عرفان به تولید در ایران بپردازیم.

کیفیت در اولویت اول

در خلال صحبت‌های آقای الکسی، آقای مصطفوی به نکته‌ی خوبی اشاره کرد: یکی از پروژه‌هایی که با محصولات این شرکت در ایران اجرا کردیم، بالای پانصد میلیون تومان ارزش داشت. بعد از یک سال و نیم، کاربران پروژه از میزان اعلام هشدار کاذب سیستم‌ها شکایت داشتند. بعد از اعزام مهندسینی از خودِ کمپانی در روسیه، این کارشناسان به این نتیجه رسیدند که تنظیمات سنسورها امکان‌پذیر نیست. بعد از گذشت یک هفته،‌ مسئولین کمپانی سنسورهایی را به ارزش کل پروژه به صورت رایگان مجددا‍ً ارسال کردند. آنها اعتقاد داشتند که ضرر و زیان پروژه برای آنها اهمیتی ندارد و فقط به امن بودن آن توجه دارند. تاکنون هیچ شرکتی را سراغ نداشته‌ام که چنین حرکتی انجام دهد. شرکت‌ها خدمات و نگهداری سیستم‌های خود را انجام می‌دهند، اما این شرکت تمامی سنسورهای یک پروژه را به صورت کامل مجددا‍ً ارسال کرد.

روند تولید محصولات کمپانی

آقای الکسی نیکلایف در مورد محصولات تولیدی شرکت خود این چنین گفت: تولیدات ما طی دوازده مرحله مختلف تولید می‌شوند که از این ترتیب هستند:

  • بازرسی تجهیزات ورودی
  • قالبگیری
  • پردازش مکانیکی
  • خط مونتاژ محصولات به صورت سطحی
  • مونتاژ
  • سرهم‌سازی
  • تنظیمات
  • تأیید محصولات
  • آزمایش
  • حکاکی لیزری
  • دپارتمان تست کیفیت
  • بسته‌بندی

تمامی تجهیزات این شرکت از قطعات کوچک پلاستیکی تا تجهیزات الکترونیک توسط کارخانه‌ی این شرکت تولید می‌شوند. در خطوط تولید و مونتاژ این شرکت از تجهیزاتی کاملاً به‌روز استفاده می‌شود. آقای نیکلایف در مورد روند بررسی و کنترل محصولات Forteza نیز گفت: چندین مرحله بازبینی و بررسی محصولات باعث می‌شود تا تجهیزات ما با بهترین کیفیت در اختیار مشتریان قرار گیرد. روند بررسی و کنترل در پنج مرحله اتفاق می‌افتد تا بهترین عملکرد محصولات حاصل شود. در تست محصولات از تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای استفاده می‌گردد و در آنها محصولات از دمای -60 درجه تا +110 مورد آزمایش قرار می‌گیرند. بعد از تولید، محصولات سه روز از نظر عملکرد آزمایش می‌شوند که تاکنون میزان خرابی محصولات در این مرحله حدود نیم درصد بوده است.  مدیر فروش کمپانی Forteza همچنین در خصوص محصولات این شرکت گفت: در حال حاضر Forteza بیش از 140 نوع سنسور مختلف را برای محافظت پیرامونی تولید می‌نماید. بر اساس بررسی‌های ما محبوب‌ترین تجهیزاتی که تولید می‌کنیم شامل سنسورهای مایکروویو Bi-Static می‌باشند که نصب و تنظیمات ساده‌ای دارند. وی ادامه داد: سنسورهای Bi-Static و Mono-Static این امکان را برای کمپانی فراهم می‌نماید تا تمامی نیازهای مشتریان خود را رفع سازد. همچنین تمامی محصولات این شرکت در نیروگاه‌های برق و نفت و گاز و همین طور نیروگاه‌های هسته‌ای قابل استفاده هستند. به دلیل اعلام نیاز برخی سازمان‌ها، بعضی از محصولات این شرکت برای محیط‌های گرمسیری با میزان رطوبت و حشرات بسیار طراحی شده‌اند. این شرکت محصولاتی تولید کرده که در محیط‌های نزدیک به دریا همراه با نمک زیاد در هوا قابل استفاده است. در سه سال گذشته، سه فرودگاه مختلف در روسیه به تجهیزات Forteza مجهز شده‌اند. ما همواره با مشتریان خود ارتباط داریم و نیازهای آنها را دریافت می‌نماییم.

مختصات فنی سیستم‌ها

بعد از سخنان آقای الکسی نیکلایف، آقای یوری پوزیالوف مدیر پروژه‌ها و مهندس فنی شرکت Forteza به ارائه‌ی توضیحاتی فنی از محصولات پرداخت. عمده محصولات عرضه شده توسط کمپانی از نوع Bi-Static هستند که دارای یک فرستنده و یک گیرنده می‌باشند. در این نوع سنسورها محوطه‌ی حفاظت شده بین دو سنسور قرار دارد و به محض اینکه شخصی بخواهد از میان این دو سنسور عبور کند، آلارم سیستم فعال می‌شود. با این نوع سنسورها می‌توان محافظتی دائمی از محیط‌ها داشت. عواملی همچون باران و برف به هیچ عنوان عملکرد این سامانه‌ها را دچار اختلال نمی‌کند. همچنین در محیط‌هایی که همراه با امواج الکترومغناطیسی هستند، این سیستم‌ها بدون مشکل کار می‌نمایند.

وی در ادامه گفت: این سنسورها به نحوی برنامه‌ریزی شده‌اند که اجسام بیشتر از سی کیلوگرم را شناسایی می‌کنند و نسبت به حیواناتی همچون سگ، گربه و پرندگان واکنشی نشان نمی‌دهد. سنسورها همچنین دارای نوعی فناوری دوگانه هستند که می‌تواند به طور همزمان از مایکروویو و Infrared استفاده نماید. توصیه می‌شود که کاربران از این سنسورها در محیط‌هایی با میزان نویز بالا استفاده کنند. به طور مثال، جاهایی که عبور و مرور افراد و خودروها زیاد است یا خطوط راه‌آهن نزدیک هستند. انرژی ساطع شده از این سنسورها در حد میکرووات است و  در نتیجه برای سلامتی آدم‌ها یا حیوانات ضرری ندارند.

آقای یوری در ادامه‌ی صحبت‌هایش به یکی از پروژه‌های اجرا شده در ایتالیا اشاره کرد: چند سال پیش این سنسورها در سفارت روسیه در ایتالیا نصب شدند. مردم آن منطقه تصور می‌کردند که احتمال دارد این سنسورها بر روی سلامتی آنها تأثیر داشته باشد و آنها را روانه‌ی بیمارستان نماید. به همین دلیل ما وقت بیشتری را صرف آموزش افراد کردیم تا به آنها ثابت نماییم این سنسورها ضرری برای انسان ندارند. این سیستم حدود هشت سال در این محل نصب بوده و تاکنون هیچ گزارشی از اعزام افراد به بیمارستان‌ها به خاطر مشکل ناشی از سنسورها دریافت نکرده‌ایم.

مهندس فنی کمپانی Forteza با اشاره به تنها نقطه ضعف سیستم‌های Bi-Static گفت: تنها ضعف این سیستم‌ها آن است که فقط برای جاهایی قابل نصب هستند که نسبت به یکدیگر دید مستقیم داشته باشند. تنظیمات در این سیستم به گونه‌ای است که تا پانصد متر می‌تواند بین فرستنده و گیرنده فاصله باشد، اما این فاصله باید مستقیم تنظیم گردد و در صورتی که پیچ و خم در محل باشد، بایستی از چندین کیت استفاده کرد. از آنجا که محیط‌های صنعتی به صورت مستقیم هستند، ‌سنسورهای Bi-Static در آنها بدون مشکل نصب می‌شود. در حال حاضر در روسیه چندین نیروگاه هسته‌ای، شرکت نفت و گاز Gazprom و همین طور در محیط‌های حساس نظامی این سنسورها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

وی با معرفی سری دوم محصولات شرکت خود گفت: سری بعدی سنسورهای Forteza از نوع Mono-Static هستند. این دستگاه‌ها تنها شامل یک جعبه می‌باشند که فرستنده و گیرنده درون آن قرار دارد. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این سنسورها آن است که منطقه‌ی (Zone) تحت نظر این سنسورها را می‌توان به دوازده زیرمنطقه (Sub-Zone) تقسیم کرد و برای هر یک از زیرمنطقه‌ها می‌توان تنظیمات خاصی را تعریف نمود. حساسیت هر یک از این زیرمنطقه‌ها قابل تنظیم است. بدین ترتیب می‌توان اعلام هشدارهای کاذب را به حداقل رساند.  آقای یوری با ذکر مثالی در این ارتباط گفت: به عنوان مثال در برخی از مناطق ممکن است که درختان و گیاهانی باشند که با باد به حرکت درآیند. با این تنظیمات می‌توان حساسیت سیستم‌ها را کم کرد و از اعلام هشدار کاذب پیشگیری نمود. این سیستم‌ها را می‌توان به گونه‌ای تنظیم کرد که تنها انسان‌ها را شناسایی نماید. از سنسورهای Mono-Static در مکان‌هایی استفاده می‌شود که داشتن دو سنسور گیرنده و فرستنده در آنها تقریباً‌ غیرممکن است. مانند سوله‌ها، خیابان‌های بن‌بست، تونل‌ها، پل‌های هوایی و کلیه‌ی جاهایی که امکان ایجاد دید مستقیم برای سنسور‌ها وجود ندارد. این سنسورها در ایران بسیار قابل استفاده هستند، چرا که در این کشور نیز محیط‌های مسطح کمی وجود دارد.

مهندس فنی کمپانی Forteza دسته‌بندی بعدی محصولات را به این شکل معرفی کرد: سنسورهای بعدی از نوع سیمی ارتعاشی (Wire-Wave) هستند که در آنها برای تشخیص ارتعاشات از سیم استفاده شده است. این مدل سنسورها در محیط‌های بسیار ناهموار و با پیچ و خم بسیار استفاده می‌شود و با این سنسورها مسافت بسیاری را می‌توان با تنها یک کیت تحت پوشش قرار داد. آنها را می‌توان به دو گونه نصب کرد؛‌ مدل اول روی فنس‌ها و مدل دوم پایین فنس‌ها و روی زمین. یکی از این نوع سیستم‌ها برای محافظت از منزل سفیر روسیه در ایتالیا نصب شده است. در صورتی که کسی بخواهد از روی این سنسورها یا با حفر زمین از زیر آنها عبور کند، این سنسورها تشخیص می‌دهند و اعلام هشداری را برای اپراتور ارسال می‌نمایند.

سیستم‌هایی خاص برای محیط‌های حساس

آقای یوری در ادامه با اشاره به سیستم‌های مخصوص محیط‌های خاص ابراز داشت: برای محیط‌های بسیار حساس، از سیستم‌های دولایه استفاده می‌شود. لایه‌ی اول در این سیستم‌ها سنسورهای لرزشی هستند که روی فنس‌ها نصب می‌شوند، لایه‌ی دوم سنسورهای مایکروویو هستند و بدین ترتیب حفاظت دوبرابر می‌شود و می‌توان تشخیص داد که نفوذ از چه طرفی انجام شده و همچنین شناسایی کرد که آیا افرادی از بیرون در حال نزدیک شدن به فنس‌ها هستند و یا اتفاقاتی در درون محل در حال روی دادن است. در ادامه چندین محیط مختلف طی تصاویری به نمایش درآمدند و نحوه صحیح نصب سیستم‌های مختلف در آنها با ذکر توضیحاتی به تصویر کشیده شد.

یکپارچه‌شدن با سیستم‌های امنیتی

آقای یوری پوزیالوف با ذکر امکان یکپارچه شدن سیستم‌ها گفت: سیستم‌های Forteza همچنین می‌توانند از طریق پروتکل RS.485 با دستگاه‌های امنیتی دیگر یکپارچه شوند. این سامانه‌ها از طریق مولتی‌متر قابلیت تنظیم دارند و همین طور به وسیله رابط RS.485 می‌توان به وسیله لپ‌تاپ تنظیمات را انجام داد. اپلیکیشن موبایلی نیز برای این سیستم‌ها تعریف شده که می‌توان روی تلفن همراه نیز آنها را تنظیم نمود.

در ادامه آقای یوری نرم‌افزار نصب سیستم‌های Forteza را نصب کرد تا نحوه‌ی نصب آنها را به حاضرین آموزش دهد. سیستم‌های نرم‌افزاری این تجهیزات بر روی دستگاه‌های دارای اندروید و یا قابلیت بلوتوث قابل استفاده هستند.

سیستم‌های Forteza و یکپارچه شدن با سیستم‌های Satel

در ادامه آقای مجید صلواتی از شرکت حفاظت الکترونیک عرفان، درباره‌ی نصب صحیح سیستم‌های Forteza در محیط‌های مختلف به ارائه‌ی توضیحاتی پرداخت و به دنبال آن حاضرین سؤالات خود را مطرح ساختند. وی همچنین در مورد روندهای بعد از نصب و پیاده‌سازی سیستم‌های پیرامونی و همین طور ارسال آلارم گفت: در سیستم‌های سنتی نگهبان فیزیکی به محل اعزام می‌شد تا از محدوده‌ی نصب سنسورها بازدید و بررسی نماید. یکی از مشکلات سیستم‌های پیرامونی تعداد زیاد دوربین‌ها و سنسورهای محوطه است. در پاره‌ای اوقات این دوربین‌ها به دویست تا سیصد دوربین نیز می‌رسد و در برخی موارد خودِ دوربین به سرقت رفته است.

وی ادامه داد: دومین مشکل سیستم پیرامونی آن است که بعد از مدتی با فرسایشی شدن سیستم‌ها، تعداد آلارم‌های کاذب افزایش می‌یابد. در برخی از سازمان‌ها تعداد زیادی از سنسورها سال‌ها است که غیرفعال و قطع شده‌اند و هیچ رسیدگی به آنها نشده است. همچنین مصرف انرژی در این سیستم‌ها بسیار بالا است و محافظت زیادی از سیستم‌ها باید صورت گیرد.

آقای صلواتی با معرفی سیستمی جدید گفت: سیستمی توسط شرکت Satel طراحی شده به نام GUARDX که خود می‌تواند به مشکلات رسیدگی کند و در صورت افزایش آلارم‌های کاذب آنها را رفع و به صورت خودکار خود را تعمیر نماید. یا حداقل آن قسمت دارای آلارم کاذب را از کار بیندازد تا به موقع به آن رسیدگی گردد. در این سیستم‌ها هر آلارمی قابل مشاهده است و می‌توان تشخیص داد که در کدام نقطه آلارم به وجود آمده است. این سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شده که در صورت کلیک بر روی بخشی از آن دوربین IP به سمت آن می‌گردد. منطقه‌ی حفاظتی را می‌توان در این نرم‌افزار تقسیم‌بندی کرد. بدین ترتیب می‌توان برخی از مناطق را در سیستم غیرفعال ساخت تا در صورت عبور و مرور آلارمی صادر نشود. در این روند تا 32 منطقه را می‌توان تعریف کرد. در دوربین‌های جدید Panasonic که قابلیت تعریف ردیابی (Tracking) دارند، می‌توان حرکت افراد را دنبال کرد تا آن شخصیت شناسایی شود. همچنین در این سیستم می‌توان قوانینی را تعریف کرد تا مثلاً حرکت به علاوه آلارم مساوی با هشدار باشد. در این سیستم‌ها هر نوع مشکلی به کاربر گزارش می‌شود. وی در ادامه به برخی از قابلیت‌های دیگر سیستم GUARDX ساخت Satel پرداخت. آقای صلواتی همچنین در مورد مبحث هوشمندسازی در این سیستم‌های نرم‌افزاری نیز توضیحاتی ارائه کرد.

صلواتی در ادامه به نکته‌ی جالبی اشاره کرد: تنها به حفاظت پیرامونی بسنده نکنید، اتاق مانیتورینگ شما می‌تواند گزارش‌دهی داشته باشد،‌ این که چه کسانی وارد و یا از آن خارج شده‌اند. برخی اوقات اپراتورها کولرهای اتاق مانیتورینگ را که دارای رک هستند، به علت سرد شدن محیط خاموش می‌کنند. برخی هم هنگام خراب شدنِ سیستم سعی می‌کنند خودشان به رفع نقص بپردازند. این سیستم‌ها برای مواردی همچون باز شدن درب رک‌ها گزارش می‌فرستند. بدین ترتیب می‌توان مجوز باز شدن درب‌ها را از مرکز در تهران برای دیگر بخش‌های سازمان در شهرهای دیگر ارسال کرد.

صلواتی همچنین گفت: در برخی از سازمان‌ها ممکن است از راهبندهایی استفاده شود. در سیستم‌های Satel می‌توان این راهبندها را با سیستم‌های پیرامونی دیگر یکپارچه کرد. بدین ترتیب اگر خودرویی با پلاک مشخص قصد ورود به سازمان را داشته باشد، این سیستم‌ها می‌توانند از مرکز مانیتورینگ مجوز عبور برای آن صادر نمایند.

در انتهای سمینار حاضرین سؤالات خود را مطرح کردند و کارشناسان شرکت Forteza به آنها پاسخ دادند.

ثبت یک پاسخ