۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
کنترل دسترسیمقالات

ارتقای نرم‌افزاری در سیستم‌های بیومتریک

تقاضا برای پیاده‌سازی راه‌کارهای احراز هویت بیومتریک به طور روزافزون در حال رشد است. سیستم‌های بیومتریک دیگر نه تنها در ساختمان‌های دولتی بلکه در پروژه‌های بخش خصوصی نیز ورود پیدا کرده‌اند. شرکت Gemalto  به این نکته اشاره می‌کند: «انتظار می‌رود که این روند افزایش در تقاضا، فروش محصولات و راهکارهای مربوط به سیستم‌های بیومتریک را بیش از پیش افزایش دهد.»
سیستم بیومتریک خودکار
شرکت Gemalto اخیراً اقدام به عرضه‌ی سیستم خودکار شناسایی هویت بیومتریک(CABIS 7.0) کرده است. این اولین عرضه‌ی عمده یک محصول بعد از خریداری 3M Cogent توسط Gemalto به شمار می‌رود.

CABIS 7.0 دارای قابلیت پردازش، ویرایش، جست‌و‌جو و اطلاعات چند منظوره بیومتریک از قبیل اثر انگشت، اثر کف دست، صورت و قرنیه چشم می‌باشد. در حال حاضر علاوه بر این قابلیت با یکپارچه شدن این سیستم با سامانه حافظه ابری، سیستم جدید CABIS این امکان را فراهم کرده است تا سرعت به‌کارگیری و دسترسی به این سیستم شتاب گیرد.

به غیر از CABIS، شرکت Gemalto یک مجموعه نرم‌افزار مربوط به راهکارهای بیومتریک عرضه کرده که پاسخگوی نیازهای مختلف تشخیص هویت می‌باشد. این بسته نرم‌افزاری شامل سیستم تشخیص چهره زنده است که امکان اتصال به چندین دوربین IP و یا گوشی‌های تلفن همراه را به نرم‌افزار برای کاربران فراهم می‌کند و قادر خواهد بود شبکه فرد مورد نظر را در میان یک جمعیت در عرض چند ثانیه شناسایی نماید. تمام فرآیند شناسایی بدون دخالت انسان صورت می‌گیرد.

این سیستم از فناوری «تصاویر چندگانه» بهره می‌برد که چندین تصویر از هر فرد ثبت می‌کند و آن را با دیگر مراجع ذخیره‌سازی تصاویر مقایسه و مشابه ترین تصویر را شناسایی می‌نماید.

مشوق‌های رشد

چندین عامل در ارتقای نرم‌افزاری بیومتریک مؤثر هستند. مورد اول فراگیر شدن این فناوری در هر دو بخش خصوصی و دولتی است.

Jimmy Ang مدیرفروش بخش آسیا و اقیانوسیه در شرکت  Gemaltoمی‌گوید: «سیستم‌های بیومتریک فرصتی بسیار استنثایی خارج از بازار مشتریان دولتی پیدا کرده‌اند. این فناوری به طور روزمره و به منظور شناسایی و دستگیری مجرمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال masterCard این قابلیت را ایجاد کرده است که افراد مختلف می‌توانند از طریق تصویر Selfie اقدام به پرداخت پول کنند. صنایع خودروسازی به دنبال جای دادن بیومتریک درون خودروهای آینده است. این خودروها می‌توانند مالک حقیقی را در حین نزدیک شدن به خودرو شناسایی نموده و موجب شوند درب خودرو به صورت خودکار باز شود. در حوزه‌ی خانه‌های هوشمند، نرم‌افزار Amazon Echo اکنون می‌تواند صدای مالک خانه را به طور خودکار تشخیص دهد و تنها دستورات صادر شده توسط افراد مجاز را اجرا می‌کند.

همچنین ما بر این باور هستیم که موارد استفاده‌ی این فناوری در آینده حتی بیشتر از امروز خواهد بود. Jimmy Ang، مبارزه با تروریسم و شناسایی پناه‌جویان را یکی دیگر از کابردهای این فناوری معرفی می‌کند و می‌گوید: «افزایش فعالیت‌های تروریستی و سیل پناه‌جویان، بحرانی در زمینه‌ی شناسایی هویت افراد پدید آورده و مشکلات بسیاری را برای دولت‌های اروپایی ایجاد کرده است.

پروژه ها
اتحادیه اروپا تعدادی پروژه برای تقویت کنترل مرزها تصویب کرده است. سیستم‌هایی که از فناوری بیومتریک بهره می‌برند تا چند سال آینده پیاده سازی خواهند شد.

هدف از این فناوری، شناسایی پناه‌جویان واجد شرایط و مسافرین در مرزهای ورودی و خروجی می‌باشد. در نهایت برای رسیدن به این هدف نیاز به پیاده‌سازی یک سیستم جامع و دقیق خواهیم داشت که بتواند اطلاعات بیومتریک را در چند ثانیه با میزان دقت تقویت شده، تحلیل کند.» ثبت نام رأی دهندگان نیز می‌تواند عاملی بر افزایش تقاضا باشد.  Angاینگونه تشریح می‌کند: «حکومت‌ها در سراسر دنیا به دنبال شیوه‌های جدید برای اطمینان و افزایش سلامت صندوق‌های رأی هستند. سیستم‌های بیومتریک که می‌توانند به سرعت و به طور قابل اتکا بر پایه مشخصات ظاهری و فیزیکی، رأی دهندگان و شهروندان را شناسایی و احراز هویت کنند، تاکنون بهترین فناوری در این زمینه به شمار می‌روند. به منظور احراز هویت رأی دهندگان، ابتدا اثر انگشت افراد اخذ شده و سپس با مرجع ذخیره سازی اثر انگشت مقایسه می‌شود و در نهایت کاربر می‌تواند صاحب اثر انگشت را به دقت شناسایی کند.»

بازار هدف
بنابر دلایل مذکور، شرکت Gemalto راه‌کارهای امنیتی خود را در حوزه‌های گوناگون برای پاسخگویی به نیازهای مختلف عرضه می‌کند.

Ang درپایان می‌گوید: «تاکنون این راهکارها و شیوه‌ها صرفاً برای مقاصد قضایی، انتظامی، مدیریت شهری و کنترل مرزها پیاده‌سازی شده است. با این حال باید به این موضوع توجه کرد که هر یک از سازمان‌های دولتی نیازها و الزامات خاص خود را در رابطه با نوع پردازش و استفاده از اطلاعات بیومتریک دارند. بنابراین، ما با شرکت‌های مختلف در بخش‌های گوناگون فعالیت می‌کنیم تا بتوانیم راهکارهای قابل تطبیق  بیومتریک را طراحی کنیم.»

ثبت یک پاسخ