۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

ارتقای هوشمندسازی در بخش فروش

نظارت تصویری نقش بسیار مهمی در ارتقای سطح ایمنی و حفاظت افراد و مکان‌های مختلف دارد و تاکنون نیز عملکرد مطلوبی از خود نشان داده است. با این وجود، این بازار بیشتر به سمت کاربری انبوه پیش می‌رود و بسیاری از نقش‌آفرینان به دنبال ساختارها و پروژه‌هایی فراتر از صنعت امنیت هستند. یکی از محیط‌هایی که می‌تواند از تصاویر ویدیویی هوشمند بهره ببرد، بخش فروشندگی و فروشگاه‌ها هستند.

به عقیده‌ی سامانتا هو، مدیر فروش یکی از شرکت‌های معتبر صنعت نظارت تصویری در تایوان، بخش فروش علاوه بر امنیت با چالش‌های مختلفی روبرو است؛ برای مثال، نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان، رده‌ی سنی، جنسیت، نحوه‌ی رفتار آنها، این که چه مواقعی به فروشگاه مراجعه می‌کنند، به صورت میانگین چه مدت زمان در آنجا صرف می‌کنند و موارد دیگر. اینجا است که تصاویر ویدئویی همراه با ویدئوآنالیتیک و پردازش ابری می‌تواند به این مسئله کمک کند. خانم هو گفت: دستگاه‌های قدیمی اطلاعات چندانی ارائه نمی‌دهند، اما تصاویر ویدیویی هوشمند این مسئله را امکان‌پذیر ساخته‌اند. به‌عنوان مثال، دوربین‌ها علاوه بر شمارش افراد می‌توانند تعیین کنند که چه تعداد مراجعه‌کننده به محل آمده است. در کنار اینها، سیستم‌های ویدئویی در محیط‌های مهم یا در کنار آسانسورها قرار می‌گیرد تا تعداد افراد مراجعه‌کننده به یک محوطه‌ی مشخص و یا طبقه‌ی خاص را شناسایی نماید. مسئولین فروشگاه‌ها همچنین با سیستم‌های آنالیتیک که برای شناسایی جنسیت و سن افراد به کار می‌روند، می‌توانند تشخیص دهند که چه گروه افرادی وارد یک فروشگاه شده‌اند. مضاف‌براینها، در محیط‌هایی با اهداف خاص نیز می‌توان از این سیستم‌ها استفاده نمود، به عنوان مثال، زمانی که قرار است مشخص شود چه میزان از مشتریان خانم مراجعه‌کننده در دهه‌ی بیست سالگی زندگی خود هستند. آیا مراجعه‌کنندگان خانم بالاتر از بیست سال هستند و یا کمتر؟

از اینها مهم‌تر، مسئولین فروشگاه‌ها می‌توانند تصاویر تبلیغاتی را روی مانیتورهای تعبیه شده برای مصارف امنیتی، با اهداف ویژه به نمایش درآورند. به عنوان مثال، برای آقایی که جهت خرید کفش ورزشی به محل مراجعه کرده، تبلیغاتی مرتبط با این منظور به نمایش درآید و برای خانمی که در آن محدوده است، تبلیغات عطر زنانه.

در این صورت، تصاویر ویدیویی می‌توانند تعداد کلی افراد حاضر در یک مجموعه را تخمین بزنند و بر این اساس مشخص شود، آیا تعداد حاضرین منطبق با استانداردهای ساختمانی هست یا خیر. همچنین سیستم‌ها به صاحبان فروشگاه‌ها نشان می‌دهند که مثلاً در حراج سالیانه‌ای که داشته‌اند، چه تعدادی از افراد مراجعه کرده‌اند و آیا این حراج موفق بوده یا خیر.

از آنجا که تمامی این موارد آنلاین صورت می‌گیرد، تمامی اطلاعات در مورد مشتریان و فضای فروشگاهی می‌تواند روی موبایل صاحب فروشگاه به نمایش درآید و بدین ترتیب، وی از هر جایی و با هر دستگاهی می‌تواند اطلاعات مربوط به این سیستم‌ها را بررسی نماید. خانم هو، با اشاره به یکی از پروژه‌های شرکت خود که در تایوان اجرا شده، گفت: در یکی از موارد، صاحب فروشگاه به این نتیجه رسید که به دلیل استفاده از راهکارهای هوشمند، میزان درآمد وی از محل، پنجاه درصد افزایش یافته است.

ثبت یک پاسخ