۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

ارس‌پرواز و ربات‌های پرنده

اهمیت و دلایل استفاده از مولتی‌روتورها (پرنده‌های هدایت‌پذیر از راه دور)، قابلیت‌های فنی، قیمت بسیار مناسب، سهولت در استفاده و بهره‌برداری، خلبانی آسان، دقت و کیفیت در پرواز و نهایتاً تعمیرات سریع این دستگاه‌ها می‌باشد. به همین دلیل، عصر حاضر را می‌توان عصر مولتی‌روتورها نامید. با توجه به نوین بودن فناوری مولتی روتورها و سایر ربات‌های پرنده، شرکت ارس پرواز، از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی هلدینگ داده‌های رسا، اقدام به تأمین، تولید و عرضه‌ی این ربات ها در کشور  نموده ‌است. به گزارش دنیای حفاظت ارس‌پرواز، متشکل از تیمی متخصص و پر تلاش بوده و برای آموزش و افزایش سطح اطلاعات کاربران نیز برنامه‌های آموزشی مدونی را طراحی و برگزار می‌کند. از جمله موارد کاربری مولتی‌روتورهای شرکت ارس‌پرواز می‌توان عکس‌برداری هوایی یا فتوگرامتری، انجام پروژه‌های نظارتی، امداد و نجات، مرزبانی، کشاورزی و غیره را نام برد. آقای ابوالفضل اندامی، نایب‌رئیس شرکت ارس‌پرواز طی مصاحبه‌ای با دنیای حفاظت، به تشریح دقیق فعالیت‌های‌ این شرکت و محصولات آن پرداخت.

آقای اندامی در ابتدا این شرکت را معرفی نمود و گفت: ارس پرواز در خصوص ربات‌های پرنده به فعالیت می‌پردازد و پرنده‌ها، قطعات و تجهیزات جانبی آن را تأمین می‌نماید. این مجموعه همچنین خلبانی، هدایت و تعمیرات ربات‌های پرنده‌ را به افراد آموزش می‌دهد. تیم متخصص ایرانی تاکنون موفق شده‌اند بسیاری از قطعات لازم برای ساخت پرنده‌ها را تولید نمایند. به عنوان مثال، پهپاد شبح خلیج‌فارس ربات پرنده‌ای است که قالب تجهیزات و طراحی آن تولید ایران می‌باشد.

کاربری محصولات

وی افزود: کاربرد ربات‌های پرنده بیشتر به صورت زیرساختی با استفاده از فضا است. نمونه‌هایی از موارد کاربری این پهپادها عبارتند از نظارت بر محیط یا مجموعه‌ای مشخص با نصب دوربین‌های مختلف روی ربات پرنده، سمپاشی و مقاصد کشاورزی و حمل سریع جعبه‌های کمک‌های پزشکی و غیره برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان یک حادثه. بنابراین طیف کاربری ربات‌های پرنده‌ی ارس پرواز فراتر از مقاصد امنیتی و حفاظتی بوده و کارآیی‌های وسیعی در حوزه‌های متعدد دیگر نیز دارد. یکی از برنامه‌های آتی این مجموعه، استفاده از ربات‌های پرنده برای مقاصد تفریحی و سرگرمی و مسابقات می‌باشد.

قوانین و مقررات مولتی روتورها

وی در ارتباط با مقررات و محدودیت‌های استفاده از ربات‌های پرنده متذکر شد: ربات‌های پرنده همچون شمشیر دو لبه است و با وجود داشتن مزایای بسیار، می‌تواند آسیب‌هایی نیز وارد کند و حفاظت و امنیت جامعه‌ای را به خطر بیندازد. بنابراین اتحادیه‌ی هوا فضا و مجموعه‌های مرتبط در تلاش هستند تا در حد امکان خطرات و آسیب‌های احتمالی سوء استفاده از این پرنده‌ها (در بُعد غیر نظامی) را به حداقل برسانند.

این اتحادیه با کنترل ورود و خروج پهپادها، ثبت اطلاعات آن‌ها، مشخص نمودن مالکین، پلاک‌گذاری پهپادها و بسیاری تدابیر مشابه، تا حد امکان منجر به افزایش امنیت و حفظ حریم افراد و مجموعه‌ها شده است. البته در این میان در نظر گرفتن اخلاقیات و ارزش‌های کاری در جلوگیری از سوءاستفاده بسیار مؤثر خواهد بود.

نگرانی‌های امنیتی

وی با اشاره به خطر امنیت اطلاعات، اظهار داشت: یکی از نگرانی‌ها، وجود back door در این پرنده‌ها و احتمال فیلم‌برداری مخفی می‌باشد. این ربات‌ها نیز مانند سایر تجهیزات هوشمند امروزی دارای دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. از آنجا که نرم‌افزار، فرمان پرواز و حرکت ربات پرنده را صادر می‌کند، بخشی بسیار مهم و اساسی در پهپادها به شمار می‌رود. وی افزود: در بخش نرم‌افزاری این تجهیزات back door وجود دارد. متأسفانه به همین جهت استفاده از این پرنده‌ها در حوزه‌ی امنیت توصیه نمی‌شود. اما در بخش‌های مراقبتی، تأمینی، ایمنی و غیره در صورت کاربری با احتیاط بسیار اثربخش و مفید خواهد بود. بنابراین تنها راه استفاده از این ربات‌ها با طیب خاطر و اطمینان از عدم درز اطلاعات، تولید نرم‌افزارهای مربوطه در کشور می‌باشد. از سویی دیگر، تولید این نرم‌افزارها در کشور نیاز به صرف هزینه‌ی بسیار زیادی دارد؛ از این رو مجموعه‌های امنیتی می‌بایست در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. با وجود تنوع بسیار بالای این پرنده‌ها می‌توان با بومی‌سازی یک نرم‌افزار عمومی، از تمامی این تجهیزات پروازی به بهترین نحو بهره‌برداری کرد.

بازار هدف ربات‌های پرنده

بازار هدف شرکت ارس پرواز عبارتند از مجموعه‌های غیر نظامی، شامل سازمان‌ها، وزارت‌خانه‌ها، مؤسسات و نهادهای متعدد، همچون صدا و سیما، در بخش سینما و تولید فیلم. وی افزود: بنابراین می‌توان گفت تقریباً تمامی بخش‌های کشور، بازار هدف ربات‌های پرنده‌ی ارس پرواز به شمار می‌روند.

پروژه‌های ارس پرواز

همچنین در ارتباط با پروژه‌های اجرا شده توسط ارس پرواز گفت: بخش‌ها و مجموعه‌های گوناگونی تاکنون این ربات‌های پرنده را تقاضا نموده‌اند که از آن جمله می‌توان مجموعه‌های متعدد دولتی همچون صدا و سیما و خصوصی نظیر لابراتوارها و غیره را ذکر نمود.

خطرات Anti Drone

یکی از قابلیت‌های مهم شرکت ارس پرواز، تأمین و تولید anti drone است؛ آقای اندامی در این مورد اظهار داشت: anti drone به صورت تهاجمی پرنده‌ مهاجم را کنترل و تصاحب می‌نماید که به دو صورت سامانه و تفنگ عرضه می‌گردد. پس از تعیین جهت تهاجم توسط اپراتور در فواصل قابل رؤیت (بین 100 تا500 متر)، تفنگ با تشخیص فرکانس ارتباط پرنده، اتصال یا اپراتور اصلی را قطع نموده، کنترل پرنده را در اختیار گرفته و آن را فرود می‌آورد. در استفاده از این سامانه تمام فعالیت‌ها به‌صورت خودکار و در فواصل بیشتر (بیش از 1500 متر) و تمام جهت (360 درجه) قابل انجام می‌باشد.

ثبت یک پاسخ