۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |
خانه هوشمندمقالات

جایی برای فناوری بی‌سیم در خانه‌ی هوشمند

خانه‌ی هوشمند به عنوان خانه‌ای با تجهیزات به هم پیوسته و یکپارچه برای آینده، فرصت‌های وسیعی در اختیار توسعه‌گـــران، تولیــدکنـــندگان و عرضه کنندگان خدمات قرار می‌دهد. اما هنوز دقیقاً مشخص نیست چه فرصت‌هایی برای شبکه‌ی موبایل دارند. من تجربه‌ی یک خانه با تجهیزات مرتبط را از نزدیک داشته‌ام. دو هفته‌ی پیش به خانه‌ای در دِنوِر (شهری در ایالات متحده) رفتم. یک خانه‌ی ویلایی 110 ساله که به طور نامحسوسی توسط فناوری   Xfinity Home از کمپانی Comcast تجهیز شده بود، با حداقل 8 تجهیزات مرتبط با هم که عبارت بودند از دوربین‌های امنیتی، ترموستات‌ها و یک هاب مرکزی و همچنین یک تبلت اختصاصی نیز در سیستم بود.

مالکان خانه به راحتی می‌توانستند آن را بررسی نمایند: دوربین‌ها، تصاویر را در مدت 10 روز در ابر ذخیره می‌کردند و مالکان خانه می‌توانستند تمام جریاناتی را که در اطراف خانه می‌گذشت، مشاهده نمایند و وقتی درها باز یا بسته می‌شدند، به مسیر ردیابی ورود یابند. کاربران همچنین می‌توانستند تنظیمات شخصی خودشان را برای دریافت پیام‌های متنی مرتب نمایند و از آن در مواقعی استفاده نمایند که درها نباید باز شوند. مثلاً اگر بچه بعد از ساعت مقرر از مدرسه به خانه نیامده، در باز نشود. مالکان خانه می‌توانستند این تنظیمات را برای خودشان انجام دهند. برای مثال، سیستم‌های دیگر خانه‌ی هوشمند می‌توانستند به کنترل از راه دور با استفاده از تلفن هوشمند، کامپیوتر شخصی یا تجهیزات دیگر متصل به شبکه دسترسی داشته باشند.  کمپانی چندرسانه‌ای و چند ملیتی Comcast فناوری اکوسیستم خانگی Xfinity اش را از طریق شرکت‌های ثالث شامل (ترموستات‌های) نِست گوگل، (درهای گاراژ)  Chamberlainو (سیستم‌های آبیاری) Rachio توسعه می‌دهد. این مجموعه هیچ‌گونه عرضه‌کننده‌ی خدمات بی‌سیم را در بر نمی‌گیرد.  شاید این طور به نظر بیاید که AT&T و Verizon هر دو روی شبکه‌های وسیع خط ثابت کار می‌کنند و هردو خدمات خانگی یکپارچه ارائه می‌دهند. اما در حقیقت AT&T بیشتر به ارائه‌ی خدمات برای زندگی دیجیتال می‌پردازد و Verizon سال گذشته بی سر و صدا واحد اتوماسیون خانگی‌اش را به کمپانی Nexia محول کرد.

بازاری جدید و تازه نفس

بازار محصولات خانه‌ی هوشمند برای رسیدن به جایگاه فعلی خود تلاش بسیاری کرده است. تنوع وسیع محصولات که توسط عرضه‌کنندگان گوناگون این صنعت ارائه می‌شوند، کاربران را  سردرگم کرده است. با وجود آن که ابزارهای شخصی امکان دارد خیلی گران نباشند، تجهیز کامل خانه‌ با ابزارهای هوشمند گران تمام می‌شود. خیلی از کاربران هم از مزایای احتمالی خانه‌ی هوشمند دقیقاً آگاه نیستند. تحلیل گران همچنان معتقدند خانه‌ی یکپارچه، بازار بسیار وسیع و کلانی دارد. موسسه‌ی «تحقیقات و بازار» به تازگی پیش‌بینی کرده که بازار خانه‌ی هوشمند دستگاه به دستگاه (M2M) در آمریکا در پنج سال آینده، با رشد مرکب سالیانه‌ی 35درصد به تقریباً 122 میلیارد دلار در سال 2022 خواهد رسید. این که برخی از شرکت‌های عرضه‌کننده‌ی تنها یک گونه محصول، برای درآمدهایشان ادعای مبلغ قابل توجهی نمایند، هنوز مشخص نیست. هنوز واضح نیست که ارزش افزوده‌ی فناوری بی‌سیم به خانه‌ی یکپارچه چه قدر باشد. برخی معتقدند پهنای باند پایین که توسط دستگاه‌های کاربران به کار می‌رود، برای خدمات

یکپارچه سازی ساختمان لازم است، اما برخی دیگر از کارشناسان اظهار می‌دارند که برای ایجاد ارتباط دیتای قوی در خانه چندان ایده‌آل نیستند. ایرا برودسکی به تازگی در مقاله‌ای در مجله‌ی دنیای کامپیوتر نوشته است: «وظیفه‌ی اصلی تجهیزات خانه‌ی هوشمند این است که با هم ارتباط برقرار کنند. این ارتباط باید در بالاترین سطح امنیتی و با کمترین صرف انرژی باتری باشد. نیروی لازم برای دسترسی کاربر به خانه‌اش اهمیت زیادی پیدا می‌کند. ممکن است خانه‌ی کاربر در برجی باشد که یک مایل از او فاصله دارد و از طریق تجهیزات نصب شده در زیرزمین یا روی یخچال به آن مرتبط گردد. بنابراین شبکه‌های به هم پیوسته‌ی بی‌سیم با انرژی پایین مناسب‌تر هستند.» تقریباً همه‌ی خانه‌های هوشمند در ایالات متحده به پهنای باند خط ثابت متصل هستند. بنابراین فناوری بی‌سیم، حتی در بهترین حالت هم یک ویژگی تکمیل‌کننده است، تا جایگزینی برای ارتباطات موجود.

نگاهی فراتربه  فعالیت‌ها

شرکت‌های تک‌محصوله عرضه‌کننده فناوری‌های موبایل و همراه که به دنبال ورود به بازار خانه هوشمند هستند، به جای اینکه تلاش کنند تا محصولاتی به صورت هاب مرکزی ارائه نمایند، باید بررسی نمایند که چه میزان ارزش برای اکوسیستم به همراه می‌آورند، سپس راه‌هایی برای بهره بردن از این ارزش بیابند. هر دستگاه حامل بی‌سیمی، ارزشی را به قدرت شبکه می‌افزاید که می‌توان از آن برای پشتیبانی خدمات خط ثابت مثلاً در زمان قطعی برق استفاده کرد. دستگاه‌های بی‌سیم قابل حمل پایه‌ها‌ی مشترک و بازار گسترده‌ای در سرتاسر کشور دارند. کانال‌های اصلی توزیع، در تلاش هستند تا فروشندگانی را تحت پوشش خود درآورند که ممکن است خودشان توزیع نداشته باشند.  با وجود مزایای آشکاری که شبکه‌ی خط ثابت در خانه‌های یکپارچه دارد، بی‌سیم همچنان نقش مهمی بازی می‌کند. مهم‌ترین مشکل دستگاه‌های کاربران، شناسایی نقش‌ها و سپس یکپارچه شدن با محصولات کمپانی‌های ارائه دهنده‌ی پهنای باند ثابت و تولیدکنندگان ابزار در بازار است.  هَری وانگ مدیر ارشد تحقیقاتِ انجمن پارکس می‌گوید: «عرضه‌کنندگان محصولات و خدمات خانه‌ی هوشمند به دنبال کانال‌های انبوه توزیع هستند. دستگاه‌های حامل امریکایی که با توانایی ارائه‌ی مجموعه‌ای ازخدمات از طریق فروشگاه‌های خرده فروشی و ماشین بازاریابی به دست مصرف کنندگان می‌رسند.»

ثبت یک پاسخ