۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

درس‌های صنعت نظـارت تـصویری از بخـــش آموزش

اهمیت و ضرورت سیستم‌های حفاظت فیزیکی در بخش آموزش و محیط‌های آموزشی یکی از نشانه‌های روزگار ما است. ما در عصری زندگی می‌کنیم که متأسفانه، ایمنی کودکان در مدارس چندان جدی گرفته نمی‌شود. سرخط خبرها در مورد خشونت‌هایی که در مدارس رخ می‌دهد، نشان‌دهنده‌ی آن است که نباید از کنارِ این مسئله به سادگی عبور کرد و خطر خشونت یکی از جنبه‌های لزوم امنیت در محیط‌های آموزشی است.

استفاده از نظارت تصویری و دوربین‌های مداربسته، تمامی چالش‌های امنیتی محیط‌های آموزشی را رفع نمی‌کند، اما ابزاری ارزشمند است و یکی از گزینه‌های موجود برای جلوگیری از تبهکاری می‌باشد. فهرست چالش‌های امنیتی که نظارت تصویری می‌تواند آنها را شناسایی کند، هر روزه در حال گسترش است. سیستم‌های ویدئویی می‌توانند مانیتورینگ آنلاین و آنی از محیط مدرسه ارائه دهند و پاسخ‌دهی سریع به رویدادها را تسهیل سازند. پیشرفت‌های جدیدی از قبیل ویدئوآنالیتیک در محیط‌های آموزشی چندان اجرایی نشده است. از گذشته تصاویر ویدئویی به عنوان ابزاری جهت استفاده در مراجع قضایی و امور دادگاهی مورد استفاده قرار می‌گرفته و اطلاعات مهمی را در مورد یک رویداد بعد از وقوع آن ارائه می‌کرده است. اما این مسئله امروزه در حال تغییر است.

در این مقاله سعی کرده‌ایم، به بررسی مسائلی بپردازیم که بازار تجهیزات امنیتی و نظارت تصویری را در بخش آموزش تحت تأثیر قرار می‌دهد و فرصت‌های موجود برای اجرای سیستم‌های نظارت تصویری در مدارس، دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها جهت ایمن‌تر ساختن آنها را پررنگ نماییم.

تجهیزات IP و اضافه کردن ارزش به بازار تجهیزات امنیتی در بخش آموزش

هر قدر سیستم‌های نظارت تصویری از آنالوگ به سمت و سوی سیستم‌های شبکه‌ای و IP پیش می‌رود، فناوری نظارت تصویری به ابزاری مناسب و پرکاربرد برای سیستم‌های مدارس تبدیل می‌شود. در عصر سیستم‌های آنالوگ، تصاویر گرفته شده با دوربین به صورت کلی در محل باقی می‌ماند و بیشتر بعد از وقوع یک رخداد مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما امروزه، سیستم‌ها و تجهیزات شبکه‌ای باعث شده‌اند تا تصاویر در همه جا قابل دسترسی باشند و بدین ترتیب، ساختارهای مدیریت امنیتی شکل و شمایل متمرکزتری به خود گرفته و بدین ترتیب، نظارت تصویری باارزش‌تر شده است.

مدارس بزرگ‌تر معمولاً دارای کارکنانی اختصاصی در بخش IT هستند که شبکه‌ی سیستم‌ها را مدیریت می‌نمایند. در این محیط‌ها عمل بخش‌بندی کردن صورت می‌گیرد تا اطلاعات ویدئویی از داده‌های دیگر در شبکه مجزا شوند. فایل‌های ویدئویی بزرگ هستند؛ چرا که در غیر این صورت می‌توانند شبکه را دچار مشکل نمایند.

اجرای سیستم‌های IP عمل نظارت متمرکز تصاویر ویدئویی را از چندین موقعیت در محدوده‌ی مدرسه فراهم می‌سازد. به‌اشتراک‌گذاشتن تصاویر ویدئویی در شبکه می‌تواند سیستم نظارتی متمرکز واقع در ساختمان مدیریتی را قادر سازد تا روند امنیت و دیگر فرآیندها را در سرتاسر محیط مدرسه مدیریت و سرپرستی نماید. در یک دانشکده یا محیط دانشگاهی، یک هاب مرکزی امکان کنترل متمرکز تصاویر ویدئویی را در تمامی محیط فراهم می‌سازد.

تصاویر IP همچنین امکان دسترسی موبایلی به ویدئو را نیز فراهم می‌سازد. برای مثال، یکی از مسئولین امنیتی در مدرسه، می‌تواند به تصاویر ویدئویی از طریق موبایل یا تبلت در محیطی خارج از مدرسه دست یابد. در دیگر محیط‌های شلوغ و پرجمعیت همچون یک بازی فوتبال و یا دیگر رویدادها که لازم است مسئولین امنیتی در محل حضور داشته باشند و همزمان تصاویر را نیز مشاهده کنند، این قابلیت می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

بعد از ساعت‌ها مسئولین مدرسه می‌توانند از راه دور به یک اعلام هشدار پاسخ دهند. آنها به جای اینکه پیامی را به یکی از کارکنان ارسال نمایند، می‌توانند دلیل وقوع این هشدار را از راه دور مورد بررسی قرار دهند و صحت این واقعه و همین طور سطح امنیتی آن را بسنجند.

تصاویر ویدئویی همچنین می‌توانند به نیروهای پلیس در یک رویداد اضطراری کمک کنند و بدین ترتیب، پیش از رسیدنِ به محل، آنها می‌توانند تصاویر صحنه‌ها را ملاحظه نمایند. هنگامی که این نیروها از راه رسیدند دیگر در مورد پرونده اطلاعات کافی دارند و سریع می‌توانند به مشکل رسیدگی کنند. البته امکان دسترسی پلیس به تصاویر ویدئویی مدارس، ممکن است در شهرهای مختلف وضعیت متفاوتی داشته باشد.

گاهی اوقات، مسئولین مدرسه، به دلایلی همچون کارکنان و مسائل مرتبط با حریم شخصی، اجازه‌ی دسترسی از محیط بیرون را نمی‌دهند. نظارت تصویری IP امکان استفاده از قابلیت‌های آنالیزی از محتوای تصویری (ویدئوآنالیتیک) را فراهم می‌نماید تا اعلام هشدارهایی آنی هنگام وقوع یک رویداد ارسال شود و یا دسترسی‌هایی به امکانات سنجش و آنالیز محیط‌های مورد نظر حاصل گردد. سیستم‌های آنالیتیک می‌توانند اعلام هشداری را در مورد پارک یک خودرو در محل پارک ممنوع مدرسه و یا ایستگاه اتوبوس مخصوص مدرسه ارسال نمایند. اگر شخصی وارد محدوده‌ای حفاظت شده و یا ممنوعه شود، سیستم می‌تواند آلارمی را بفرستد. موارد ویدئوآنالیتیکی همچون «حذف شدن یک شیء از محیط» و یا «جا گذاشتن یک شیء در محیط» نیز قابل اجرا هستند. سیستم‌های هوشمند دوربین‌های امروزی به گونه‌ای هستند که می‌توان به عنوان مثال، یک مربع را در تصاویر تعریف کرد تا هر زمان اتفاقی در آن قسمت از تصویر رخ داد، آلارمی به اپراتور فرستاده شود. قابلیت شمارش افراد نیز می‌تواند آماری از جمعیت، الگوهای عبور و مرور و همین طور گزارش‌گیری‌های پیشرفته را ارائه نماید.

این قابلیت‌ها و موارد دیگر در سیستم‌های مبتنی بر IP باعث شده تا نظارت تصویری امروزه در محیط‌های آموزشی از راهکارهایی برای استفاده در مراجع قضایی تبدیل به سیستم‌هایی شود که مزایایی آنی و در برخی موارد حتی پیشگیرانه را به کاربران می‌دهند.

سیستم‌های مدارس همچنین می‌توانند تصاویری را برای محافظت از محیط‌های خارجی عرضه دارند. به عنوان مثال، از تصاویر دوربین‌ها می‌شود برای محافظت از سرویس مدارس و دیگر تجهیزات باارزش حمل و نقل مخصوص دانش‌آموزان استفاده کرد. در درب ورودی، می‌توان با مشاهده‌ی تصاویر ویدئویی، بسته‌ای را تحویل گرفت. گذار از سیستم‌های آنالوگ به IP امکان کاربری ویدئو برای مصارفی فراتر از اهداف امنیتی را فراهم ساخته است.

مدارس و محیط‌های آموزش عالی

محیط‌های آموزشی شامل دو بخش می‌شوند: پیش‌دبستانی و مدارس مقاطع دوازده ساله – مؤسسات آموزش عالی. این دو دسته وجوه مشترک زیادی دارند، اما در عین حال، تفاوت‌هایی نیز در آنها وجود دارد. برای مثال، مؤسسات آموزش عالی بیشتر به مشاهده‌ی تصاویر زنده از محیط داخلی دانشگاه نیازمندند و دارای ساختمان‌های بیشتری همراه با فضاهای عمومی می‌باشند.

مؤسسات آموزش عالی از جمله مکان‌های پیچیده‌تر نیز هستند. به عنوان مثال، یک دانشگاه دولتی از دانشکده‌های مختلفی تشکیل شده که به صورت مستقل در کنار هم کار می‌کنند و هر یک بودجه‌های مختلف و کارکنان مجزایی دارند. این حالت چندپاره در این محیط‌ها چالش‌ها را افزایش می‌دهد.

یک سیستم امنیتی ممکن است در ساختمان‌های مختلف و یا حتی در دانشکده‌های مستقل دانشگاه وجود داشته باشد. تصمیم‌گیری کمتر به صورت متمرکز انجام می‌شود و تعداد مسئولین این بخش‌ها بسیار بیشتر است که ممکن است دستور کاری آنها با یکدیگر متفاوت باشد.

تفاوت دیگر آن است که دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها محیط‌های جغرافیایی وسیع‌‌تری دارند که همین امر چالش‌های امنیتی را در آنها بیشتر می‌کند. نزدیک محیط دانشکده ممکن است یک بزرگراه چهاربانده، یک محدوده‌ی مسکونی و یا یک خط راه‌آهن باشد. برخی از دانشکده‌ها خودشان فرودگاه دارند. سطح خطر وسیع‌تری نیز در آنها وجود دارد – ساختمانی که دارای مواد شیمیایی است معمولاً در مقایسه با یک ساختمان معمولی باید بیشتر محافظت شود. انواع مختلف ساختمان‌ها وجود دارد و در نتیجه، حفاظت در یک ساختمان آموزشی با سالن اقامت افراد و یا تأسیسات مدیریتی متفاوت است. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که از به‌وجود آمدن احساس فضای محدود‌کننده جلوگیری شود و توازنی میان امنیت و فضای باز ایجاد گردد.

هنگامی که دانشجویان در محیط دانشگاه زندگی می‌کنند، تصویر کلی نیز تغییر می‌کند؛ امنیت و ایمنی زندگی افراد مهم‌تر می‌گردد و نگرانی‌های حریم خصوصی افراد باید در نظر گرفته شود. قابلیت‌های ماسک کردن چهره‌ی افراد که در دوربین‌های ساخت برندهای معتبر وجود دارد، می‌تواند بخش‌هایی از تصاویر را محو کند تا به عنوان مثال، امکان نمایش بخشی از تصویر در سالن حذف شود.

فارق از تفاوت‌ در نوع ساختار ساختمان‌ها، مدارس مقاطع دوازده ساله، همچنین از سیستم‌های نظارت تصویری متفاوتی نسبت به محیط‌های آموزش عالی استفاده می‌نمایند. برای مثال، با توجه به اینکه تصاویر دوربین‌های مدارس به صورت آنی تحت نظارت قرار نمی‌گیرند، استفاده از دوربین‌های پانورامایی چندسنسوره‌ جای دوربین‌های PTZ ( که نیاز به حضور اپراتور جهت پوشش محیط دارد) را گرفته است. این دوربین‌ها از چند سنسور استفاده می‌کنند تا محیط‌های وسیع را با جزئیات کافی پوشش دهند و بدین ترتیب، تصاویر PTZ مجازی برای استفاده در مصارف قضایی و دادگاهی مورد استفاده قرار گیرد و در نتیجه، می‌توان عمل بزرگ‌نمایی را در تصاویر انجام داد، بدون اینکه کیفیت و یا رزولوشن از دست برود.

بسیاری از سیستم‌های ویدئویی در محیط‌های آموزشی، به خصوص در فضای مدارس، به جای استفاده به صورت آنی، برای کاربری‌های قضایی و دادگاهی به کار می‌روند.

سیستم‌ها معمولاً به صورت زنده مورد پایش قرار نمی‌گیرند، بلکه بعدها تصاویرِ رویدادهای اتفاق افتاده نمایش داده می‌شود و اتفاقات و رویدادها بررسی و حتی افراد شناسایی می‌گردند. در این سیستم‌ها ضبط تصاویر بسیار حیاتی است و همچنین باید قابل دسترسی باشند. برای مثال، اگر کودکی صدمه دید، مدیران می‌توانند تصاویر ویدئویی را مورد ارزیابی قرار دهند تا موقعیت ارزیابی شود. این تصاویر معمولاً برای مدتی بین 30 تا 45 روز ذخیره می‌گردند. یکی از عواملی که ضبط تصاویر برای بررسی‌های بعدی یا مشاهده و کنترل آنها به صورت آنی را تعیین می‌کند، تعداد دانش‌آموزان در مدارس است و هر قدر محیطی بزرگ‌تر با تعداد دانش‌آموزان بیشتر باشد، احتمال نظارت آنی آنجا افزایش می‌یابد.

مشتریانِ محیط‌های مدارس معمولاً تحت تأثیر فناوری‌هایی هستند که توسط سیستم‌های مدارس دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدیران این مجموعه‌ها ممکن است با مناطق دیگر تماس بگیرند و در مورد کارکردِ فناوری‌های مختلف در شرایط و موقعیت‌های مشابه از آنها اطلاعات کسب نمایند.

در موارد دیگر، این مدیران بیشتر به تیم‌های مهندسی و عملیاتی خود متکی هستند تا محصولات را مورد ارزیابی قرار دهند و به آنها توصیه نمایند. در مدارس بیشتر به جنبه‌های عملکردی سیستم‌ها توجه می‌شود تا نام و برندهای آنها. مدیران این مدارس بیشتر تمایل دارند که از سیستم‌های مدارس، ارزش‌افزوده‌ی بیشتری را به دست آورند. در مدارس سیستم‌های نظارت تصویری بیشتر برای جنبه‌های نظارتی بعد از وقوع یک حادثه به کار می‌روند.

تعیین بودجه برای پروژه‌های آموزشی

یکی از جنبه‌های منحصربه‌فرد محیط‌های آموزشی، تعیین بودجه و اجرای پروژه‌های امنیتی است که باید با تقویم آموزشی سیستم مدرسه مطابقت داشته باشد. در نتیجه، صنعت نظارت تصویری در بخش آموزش و مدارس بیشتر به صورت فصلی است. در واقع، دوره‌های اختصاص بودجه و تأمین هزینه‌ها در مدارس به صورت پروژه‌ای انجام می‌شود و در نقطه‌ی مقابل پروژه‌های تجاری قرار دارد که بیشتر پروژه‌محور هستند. تصمیم‌گیری در مورد بودجه به صورت فوری انجام نمی‌گیرد و معمولاً در زمان‌های خاصی از سال اتفاق می‌افتد. اگر یک دوره‌ی اختصاص بودجه سپری شده بود، باید تا سال آینده صبر کرد تا دوباره بودجه‌ای به این مسائل تعلق گیرد.

معمولاً، فصول تعیین بودجه اوایل پاییز و یا ابتدای زمستان است؛ آن گاه بودجه‌ها به پروژه‌ها تعلق می‌گیرد تا در بهار اجرایی شوند و ساخت و ساز معمولاً در طول فصل تابستان رخ می‌دهد، چرا که در آن زمان مدارس تعطیل هستند. این روند در مورد سیستم‌های مدارس عمومی قابل تعمیم است. در برخی از موارد، پروژه‌ای که در پاییز شناسایی شده، ممکن است تا دو سال بعد بودجه‌ای دریافت نکند. عامل دیگری که باعث تأخیر در این پروژه‌ها می‌شود، تعداد پیشنهاد مناقصه‌هایی است که برای یک پروژه‌ی خاص مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. برخی از سیستم‌های مدارس نیاز به سه تا شش پیشنهاد مناقصه دارند تا تعداد لازم برای ارزیابی مناقصه‌ها حاصل گردد. اگر این تعداد افزایش یابد، ارزیابی آنها زمان بیشتری می‌طلبد.

از آنجا که سیستم‌های مدارس دولتی (و دانشگاه‌ها و دانشکده‌های دولتی) با بودجه‌های مالیات‌دهندگان سروکار دارد، افراد تصمیم گیرنده بیشتر از هر چیزی به بودجه اهمیت می‌دهند. آنان همیشه پایین‌ترین قیمت را در مناقصه نمی‌پذیرند، اما نیمی از قیمت‌های بالا را از میان گزینه‌ها حذف می‌کنند. در بعضی موارد، یک سیستم مدرسه بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌ها را در یک مناقصه حذف می‌کند و آنگاه از بین پیشنهادات باقی‌مانده انتخاب می‌نماید.

هنگامی که مسئولین یک مدرسه تصمیم به نصب سیستمی جدید می‌گیرند، پروژه برای تعیین میزان بودجه در جلسه‌ای مطرح می‌گردد. پیشنهادات بر اساس تخصص مشاوران و نصب‌کنندگان و حتی تولیدکنندگان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

یکی از واقعیات تعیین بودجه در بازار سیستم‌های آموزشی برای این محیط‌ها آن است که بخش IT بودجه‌ی بیشتری در مقایسه با بخش امنیت می‌گیرد. بنابراین، با توجه به این که سیستم‌های دوربین‌های نظارتی امروزه به صورت شبکه‌ای هستند، بخش IT اغلب در روند تصمیم‌گیری برای یک پروژه دخیل است.

در مقابل پیش‌نیاز برای بودجه و نیازهای مناقصه‌ای در سازمان‌های دولتی، در سازمان‌ها و مؤسسات خصوصی انعطاف‌پذیری بیشتری را می‌توان شاهد بود، چرا که در آنجا بودجه از مالیات‌دهندگان اخذ نمی‌گردد.

با سرمایه‌گذاری‌هایی که از سوی بخش خصوصی صورت می‌گیرد، در صورتی که نیاز به آن تشخیص داده شود و هزینه‌های بیشتری در بودجه پیش‌بینی گردد، یک پروژه را می‌توان با سرعت بیشتری در مقایسه با یک سال مالی پیش برد.

هنگامی که بودجه‌ی یک سیستم تعیین شد، در اختیار نصب‌کنندگان قرار می‌گیرد. تیم مهندسی و عملیاتی می‌تواند توصیه‌هایی در مورد نصب‌کنندگان ارائه دهد، چرا که کارشناسان این بخش می‌دانند کدام یک از نصب‌کنندگان توان اجرایی بیشتری در نصب تجهیزات دارد.

نصب‌کنندگان باتجربه در مدارس بسیار باارزش هستند و تجربه‌ی اجرای یک پروژه در مدارس می‌تواند باعث برنده شدن این شرکت در قرارداد گردد. شرکت‌های فعال در بخش آموزش با مشکلاتی از قبیل زمان محدود در پروژه‌های مدرسه کاملاً آشنا هستند و می‌توانند علی‌رغم محدودیت‌های زمانی با سرعت، دقت و ظرافت بسیار پروژه را انجام دهند.

ساخت و ساز جدید در مقایسه با بهسازی سیستم‌های قبلی

همچنین تفاوت‌هایی در بازار آموزش میان پروژه‌های نظارت تصویری بازسازی شده با ساخت‌وسازهای جدید وجود دارد. یکی از این تفاوت‌ها انگیزه‌ی نصب است. در مورد نصب و ساخت و ساز جدید، طراحی یک سیستم امنیتی جدید و به‌روز تنها یکی از سامانه‌های بسیاری است که به عنوان یک طراحی مدرن اجرا می‌گردد. در مورد بازسازی سیستم‌ها، عامل محرک بیشتر تمایل کاربران برای انجام کارهای بیشتر با سیستم است، خواه این مسئله کیفیت بالاتر تصاویر باشد یا پوشش وسیع‌تر و یا قابلیت‌ها و ویژگی‌های سیستمی امروزی‌تر.  اغلب اجرای سریع‌تر طراحی و اجرای یک سیستم بهسازی شده انگیزه بخش است. در یک ساختمان نو‌ساز، همه چیز از صفر شروع می‌شود و پیش از آن هیچ گاه سیستمی در محل نصب نبوده است. به جای آن، تیم‌های مهندسی و عملیاتی و مشاوران باید نیازهای نظارتی و حفاظتی را از نظر فرضی مورد ارزیابی قرار دهند. یک تولیدکننده‌ی کاملاً مطلع می‌تواند توصیه‌های مفیدی را در مورد سیستم‌های دوربین مداربسته که به نوع طرح ساختمان بستگی دارد، ارائه نماید. همچنین هنگام نصب یک سیستم بازسازی شده، نیازی به انتظار برای اجرای مراحل مختلف ساخت و ساز نیست که می‌تواند در پروژه‌ی مدرسه نامطلوب باشد. نصب یک سیستم ویدئویی در محلی که هنوز مراحل ساخت و ساز را طی می‌کند، ممکن است با وقفه‌های بسیاری روبرو شود تا بخش‌های مختلف ساختمان از جمله، دیوار خشک، درایوهای کابل‌ها و قفسه‌های مخصوص رک از راه برسد.

انطباق با نیازهای بازار آموزش

بخش مهندسی و عملیاتی و همین طور مشاوران دیگر، نقش‌آفرینان بسیار مهمی در بازار آموزش به شمار می‌روند. بعد از احساس نیاز به یک پروژه‌ی جدید، آنها به صورت مستقیم با سیستم‌های مدرسه کار می‌کنند، خواه این سامانه‌ها راهکارهایی جدید باشند و یا از قبل در محل حضور داشته باشند. تولیدکنندگان معتبر به صورت مستقیم با تیم‌های مهندسی و عملیاتی کار می‌کنند تا به آنها آموزش‌های لازم را بدهند. گاهی اوقات ممکن است، تیم‌های عملیاتی ویژگی‌های خاصی را در سیستم‌ها و طراحی‌های خود مدنظر قرار داده باشند.

شرکت‌های فعال در حوزه‌ی نظارت تصویری روی بازار این محصولات در بخش‌های آموزشی تمرکز خوبی کرده‌اند و تیمی اختصاصی را به ساختارهای بخش آموزش اختصاص داده‌اند. اهمیت مشتریان بخش آموزش که خودشان به امر تحقیقات می‌پردازند را نباید دست‌کم گرفت.

هر قدر تولیدکنندگان بیشتر بازار را بشناسند، بهتر می‌توانند به نصب‌‌کنندگان کمک کنند. تولیدکنندگان همچنین منبع ارزشمندی برای سیستم‌های مدرسه و مسئولین اجرایی آنها به شمار می‌روند، چرا که با رویدادها و بخش‌هایی مرتبط هستند که در زمینه‌ی بازار آموزش کار می‌کنند. آنها می‌توانند به کارکنان مدرسه و اعضای هیئت مدیره‌ی مدرسه در مورد قابلیت‌های جدید نظارت تصویری و همین طور روندهای موجود در صنعت کمک کنند.

مبحث امنیت به موضوع داغی در سراسر دنیا تبدیل شده و مدیران مجموعه‌های مختلف علاقه‌مند هستند تا در مورد فناوری‌ها و راهکارهای جدید اطلاعات کسب کنند. در برخی از موارد، باز کردن چشمان کاربران به روی حقایق است و این که در مورد مسائلی به آنها اطلاعات داده شود که چیزی در موردشان نمی‌دانند. اهمیت سیستم‌های امنیتی را می‌توان به صورت کلی به آنها آموزش داد تا بدین ترتیب اطلاعات کافی و ممکن را در مورد سیستم‌های جدید به دست آورند.

گفتگوهایی در مورد امنیت در بازار آموزش

بازار آموزش بیشتر تمایل به سیستم‌های واکنشی دارد تا سیستم‌های پیشگیرانه. در بسیاری از موارد، مشتریان مشکلات امنیتی را تا زمان وقوع یک رویداد مورد ارزیابی قرار نمی‌دهند. برخی اوقات، یک فاجعه‌ی بزرگ رخ می‌دهد تا اینکه مسئولین به فکر چاره می‌افتند. در باقی موارد، در نظر گرفتن مشکلات امنیتی، بیشتر یک نوع روند در سطح محلی است، به عنوان مثال، افزایش خرابکاری و حملات مهاجمین یا وقوع یک رویداد به‌خصوص. گفتگوهایی که در راستای این رویدادها صورت می‌گیرد، می‌تواند باعث افزایش دانش کاربران در مورد به‌کارگیری سیستم‌های خاص (از قبیل نظارت تصویری) شود تا بتوانند مشکلات و نگرانی‌های امنیتی را پوشش دهند. در عین حال، گفتگوها باید به شکلی گسترش یابد تا تصویر امنیتی بزرگ‌تری به دست آید و همچنین پروتکل‌های امنیتی و ایمنی اصولی برای محیط‌ها در نظر گرفته شود. مدارس باید به گونه‌ای تجهیز گردند تا خطرات هر روزه را پوشش دهند. ایمنی و حفاظت موضوع بسیار وسیعی برای گفتگو در بخش‌های گوناگون است که شامل آموزش، عملیات و همین طور تشخیص موارد دارای لزوم حفاظت می‌شود.

امنیت در مدارس موضوع بسیار مهمی است و باید به آن جدی نگریسته شود: اما امنیت نیز باید در کنار اولویت‌های دیگر مدرسه قرار گیرد، توازنی برای آن قائل شد و به آن توجه کرد، اما نباید در این گونه مسائل زیاده‌روی نمود، چرا که با محیط مدرسه سروکار داریم. باید توازنی از محافظت در محیط ایجاد شود. موقعیت‌یابی نصب دوربین‌ها نکته‌ای کلیدی در اجرای سیستم نظارت تصویری در بازارهای دیگر است و همین امر در بخش آموزش نیز صدق می‌کند. مسئولین مدارس نیاز به دوربین‌هایی دارند که موقعیت‌های پررفت و آمد را به خوبی پوشش دهند. تعدادی دوربین باید برای محیط‌هایی که قبلاً حادثه‌ای داشته مورد استفاده قرار گیرد. نقاط معمول مورد نظر می‌تواند شامل پارکینگ‌ها، محیط‌های دارای درخت، راهروها و راه‌پله‌ها و موارد دیگر باشد. در تمامی موقعیت‌ها، انعطاف‌پذیری بیشتر با قیمت مناسب، گزینه‌ای بسیار عالی است. بعضي از مدل‌های دوربین‌های مداربسته برای به‌صرفه شدن قیمت‌ها، برخی از قابلیت‌ها را حذف می‌کنند، در حالی که بعضی از مدارس مدل‌هایی را با تمامی ویژگی‌های لازم تهیه می‌نمایند. دوربین‌های مجهز به چند سنسور برای پوشش محیط‌های وسیع، خواه داخلی و یا خارجی بسیار مناسب هستند. استفاده از یک دوربین برای پوشش یک محیط بسیار بزرگ، می‌تواند تا حد زیادی در هزینه‌های نصب و راه‌اندازی سیستم نظارت تصویری و دوربین‌های مداربسته صرفه‌جویی کند.

همچنین در برخی از موقعیت‌ها ممکن است، گزینه‌های خاصی از دوربین‌ها مورد نیاز باشد. به عنوان مثال، در یکی از محیط‌های آموزش در تگزاس ایالات متحده، مدیریت تصمیم گرفته بود که صدا و تصویر را با هم داشته باشند. در بسیاری از مکان‌ها، امروزه از دوربین‌های ثابتِ یک، دو، سه و یا پنج مگاپیکسلی با زاویه‌ی دید 90 یا 180 درجه‌ای استفاده می‌شود. گزینه‌های مورد استفاده در دوربین‌ها بستگی به نوعِ محیط دارد. طراحان باید به سؤالات مختلفی توجه داشته باشند، از جمله: آیا گرفتن تصویر از یک راهروی بسیار بلند مورد نظر است یا از زاویه‌ی باز و عریض یک درب؟

برای مدارس با مقاطع تحصیلی متفاوت، نوع دوربین‌های مورد استفاده می‌تواند مشابه باشد، اگرچه با بالا رفتن سطح مقطع تحصیلی می‌توان تعداد دوربین‌ها را افزایش داد. تعداد دوربین‌ها در مدارس راهنمایی از مقطع ابتدایی بیشتر است و به همین نسبت در دبیرستان‌ها نیز دوربین‌های بیشتری را نیاز خواهیم داشت، چرا که به خاطر وجودِ مشکلاتی همچون درگیری، خرابکاری و موارد دیگر نیاز به این سیستم‌ها بیشتر احساس می‌شود.

محیط‌های آموزشی: بازاری همراه با چالش و مزیت

بخش آموزش بازار بسیار خوبی برای سیستم‌ها و محصولات نظارت تصویری به شمار می‌رود، اما با چالش‌هایی نیز همراه است. روند تعریف بودجه برای این پروژه‌ها می‌تواند به کندی صورت پذیرد و همیشه ممکن است با محدودیت‌هایی روبرو باشد. چالش‌های موجود در این بخش، نصب‌کنندگان و تولیدکنندگان تجهیزات را بر آن می‌دارد تا اطلاعات مناسبی در این زمینه کسب نمایند. مجموعه محصولات موجود در این صنعت برای بخش آموزش بسیار گسترده است و تجهیزات زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خوشبختانه، این فناوری همواره در حال گسترش بوده و استفاده از محصولات نظارت تصویری در میان مؤسسات آموزشی همیشه رشد داشته است. تولیدکنندگان موفق این صنعت مجموعه محصولات خود را همواره ارتقا می‌بخشند تا قابلیت‌های بیشتری را در محصولات خود ارائه نمایند و بدین ترتیب، راه را برای کاربری بیشتر محصولات نظارت تصویری باز نمایند. آینده‌ی روشنی را می‌توان برای این صنعت متصور بود.

ثبت یک پاسخ