۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

راهکارهای Axisبرای نرم‌افزار نظارت تصویری VMS

به گزارش دنیای حفاظت، اینفوسک، از شرکت‌های با تجربه و موفق در زمینه‌ی سیستم‌های حفاظتی و نظارتی می باشد. این شرکت دارنده‌ی نمایندگی کمپانی‌های صاحب نام و متعددی است که از آن جمله می‌توان کمپانی سوئدی Axis را نام برد. کمپانی Axis، تاکنون محصولات و راهکارهای نظارت تصویری قدرتمند بسیاری را تولید و به سرتاسر جهان عرضه نموده است. در میان این راه کارها مسئله‌‌ی نرم‌افزارهای نظارت تصویری از جدیدترین مباحث روز دنیا بوده و در مدیریت تصاویر گرفته شده توسط دوربین‌ها، نقشی کلیدی را بر عهده دارند. یکی از این نرم‌افزارها، VMS یا نرم‌افزار مدیریت تصاویر ویدئویی است. در این مطلب به تشریح مشخصات فنی و قابلیت‌های نرم‌افزارهای مدیریت ویدئوی Axis می‌پردازیم. نرم‌افزار نظارت تصویری یا Video Management Software یکی از بخش‌های اصلی یک سیستم نظارتی است که وظیفه‌ی آن مدیریت تصاویر دریافتی می‌باشد. از ویژگی‌های مهم این نرم‌افزار، بی‌نیاز کردن مجموعه نسبت به دستگاه NVR یا ذخیره‌ساز می‌باشد. این نرم‌افزار که قابلیت نصب بر روی سیستم عامل‌های مختلف مانند ویندوز لینوکس و مک را دارد، کاربر را قادر می‌سازد تا بدون نیاز به استفاده از مرورگر و مشاهده‌ی تصاویر تک‌تک دوربین‌ها، کنترل یکپارچه‌ای روی مجموعه دوربین‌های یک سازمان داشته باشد. از جمله امکاناتی که این نرم‌افزار در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد می‌توان به قابلیت مشاهده‌ی همزمان مجموعه‌ای از دوربین‌ها به شکل و ترتیب درخواستی کاربران، قابلیت دسترسی به تصاویر ضبط‌شده و همچنین جستجو در آن، مدیریت آلارم‌ها بر اساس هشدارهای تعریف شده از قبل، توانایی ضبط تصویر در حالت‌های مختلف مداوم، زمان‌بندی شده و یا به‌وسیله یک محرک، کنترل کیفیت و دیگر ویژگی‌های مربوطه بر تصویر زنده و یا ضبط شده، کنترل چرخش دوربین‌های PTZ، مدیریت صدا و تنظیمات آن و گرفتن خروجی ویدیویی یا تصویری براساس زمان‌های خاص اشاره کرد. درحالی که ویژگی‌های یاد شده در تمامی نرم‌افزارهای نظارت تصویری یافت می‌شود، شرکت‌های نرم‌افزار نویس در تلاش برای رسیدن به امکانات پیشرفته‌تری برای دستیابی به برتری در این بازار رقابتی هستند.

نرم‌افزارهای نظارت تصویری Axis

کمپانی Axis، ارائه کننده‌ی راهکارهای نظارت تصویری نیز از این قاعده مستثنا نبوده و نرم‌افزارهای نظارت تصویری خود را در دو قالب کوچک و متوسط به ترتیب رایگان و قابل خریداری در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. این کمپانی  تلاش بر بهبود روز افزون محصول خود کرده است به طوری که در یک سال اخیر پیشرفت گسترده‌ای، در نسخه‌های به‌روزشده خود داشته است. با سرمایه‌گذاری‌های جدید این کمپانی در بخش تولید نرم‌افزار نظارت تصویری، ویژگی‌های چشمگیری به آن افزوده شده که در زیر به اختصار توضیح داده خواهد شد.

1-کاربری آسان:

از جمله ویژگی‌های ابتدایی ولی بسیار مهم یک نرم‌افزار، کاربری آسان برای تمامی افراد با نیازهای مختلف می‌باشد. داشتن منوی ساده که امکان دسترسی آسان به کلیه‌ی زیرمجموعه‌های آن وجود داشته باشد، در هر سازمان از اهمیت فراوانی برخوردار است، که تیم فنی Axis با توجه به تجربه‌ی کافی در زمینه‌ی نظارت تصویری و آشنایی کامل با نیاز مشتری، توانسته یک منوی تنظیمات همه‌جانبه اما ساده را در اختیار مشتری قرار دهد.

2- قابلیت جستجوی هوشمند:

همانطور که از نام این سیستم مشخص است، هدف از به کارگیری آن، نظارت بر یک سازمان، فروشگاه ، مدرسه،  بیمارستان و غیره می‌باشد. یکی از نیازهای برجسته در مجموعه‌های یاد شده پیدا کردن وسیله‌‌ی به‌خصوصی است که در یک زمان مشخص در محل جا مانده باشد. با قابلیتSmart Search این توانایی را خواهید داشت که دربین تصاویر ضبط شده با مشخص کردن زمان و مکان جا ماندن وسیله‌ی مذکور، تمامی حرکت‌های مربوط به آن را ‌دنبال کنید.

3- دسترسی به مرورگر دوربین در صورت نیاز :

یکی از درخواست‌های مشتریان، دسترسی سریع به صفحه مرورگر یک دوربین

می‌باشد که ACS این قابلیت را در اختیار شما می‌گذارد؛ با کلیک کردن روی link دوربین می توانید به راحتی و در کمترین زمان به صفحه مرورگر آن دسترسی پیدا کنید.

4- پشتیبانی از تمامی دستگاه‌های IP یک مجموعه:

یکپارچه‌سازی، اولین و مهمترین ویژگی یک نرم‌افزار مدیریتی به حساب می‌آید.ACS  این توانایی را در اختیار کاربر می‌گذارد که نه تنها تمامی دستگاه‌هایIP از جملهAccess Control  و IP Speaker را در این مجموعه داشته باشد، بلکه بتواند تنظیمات مربوط به هشدارها را به صورت یکپارچه در آن مجموعه انجام دهد. به طور مثال، اگر یک دوربین در مجموعه حرکتی را تشخیص دهد، از بلندگوی تحت شبکه، صدای ضبط شده‌ای پخش می‌گردد.

5-قابلیت‌های تصویری بر روی تصویر زنده:

کاربر نظارت تصویری در برخی مواقع نیازمند انجام عملیاتی فوری در لحظه‌ی وقوع یک اتفاق می‌باشد. در نمایشگر تصاویر زنده، قابلیت‌هایی نظیر عکس‌برداری، زوم دیجیتال و یا PTZ ضروری می‌باشند که تمامی قابلیت‌های مذکور در این نرم‌افزار لحاظ گردیده‌اند.

6- انــجـام تنــظیمات مربوط به دوربین‌های چرخشی:

یکی از مجموعه مدل‌های دوربین‌های نظارت تصویری، دوربین‌های PTZ می‌باشد که امکان چرخش آن‌ به وسیله‌ی کیبورد، موس و یا  Joy Stick وجود دارد. نرم‌افزار VMS تنظیمات مربوط به چرخش در زمان خاص را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

7-ONVIF:

از ویژگی‌های مهم در زمان خریدِ یک نرم‌افزار نظارت تصویری، عدم وابسته‌سازی کاربران به یک برند خاص است. با کمک استاندارد  ONVIF، نرم‌افزار VMS این قابلیت را در اختیار مشتری قرار می‌دهد تا بدون محدود شدن به محصول یا برند خاصی بتوان هر دستگاهی از جمله دوربین، بلندگو یا سیستم کنترل دسترسی را اضافه نمود؛ به شکلی که در قسمت جستجوی دستگاه‌های موجود در آن شبکه بدون در نظر گرفتن شرکت سازنده قابل تشخیص و افزودن خواهد بود؛ البته موضوع قابل تشخیص بودن شرکت سازنده برای نرم‌افزار نیز حائز اهمیت می باشد.

8-Multi-stream:

یکی از قابلیت‌های برجسته در یک دوربین، توانایی پشتیبانی آن از ویژگی multi-stream یا ارسال چندتنظیمی تصویر می‌باشد. که این قابلیت در یک نرم‌افزار نیز باید پشتیبانی شود. امکان ساخت پروفایل‌های مختلف برای تصاویر زنده و یا ضبط‌شده از ویژگی‌های مهم این نرم‌افزار به شمار می‌آید.

9-مدیریت دستگاه‌ها:

آنچه تاکنون بیان شده، مدیریت تصاویر دریافتی از دوربین‌ها و نهایتاً تصویرهای ضبط شده بود. اما مدیریت دستگاه‌های یک مجموعه اعم از تاریخ، ساعت، به روزرسانی نسخه دستگاه، تغییر IP، ریست کردن و غیره از جمله قابلیت‌های موجود در این نرم‌افزار می‌باشد.

10- ذخیره‌سازیFail over:

ضبط دقیق و کامل تصویر مجموعه‌ای که وظیفه نظارت و حفاظت آن را برعهده داریم، موضوعی حائز اهمیت است. به عبارت دیگر، از دست دادن حتی لحظه‌ای از تصویر ممکن است عواقب نامطلوبی را به دنبال داشته باشد.

در این نرم‌افزار قابلیت پشتیبانی از ویژگیFail over در نظر گرفته شده است؛ به طوری که اگر به هر دلیلی ارتباط دوربین با نرم‌افزار قطع گردد، تصویر، در کارت حافظه دوربین ضبط شده و مهمتر آن که پس از برقراری ارتباط، آن بخش از تصویرِ ضبط شده توسط خود نرم‌افزار و به صورت اتوماتیک خوانده شده و در زمانِ مربوط به خود، قرار داده می‌شود.

 11- مدیریت هشدارها و آلارم‌ها:

با کمک این نرم‌افزار شما این توانایی را خواهید داشت که بر اساس سناریوی مورد نیاز و مطلوب خود، روندی را برای ایجاد یک هشدار تعریف کنید. این قابلیت می‌تواند به صورت تک‌دوربین و یا چنددوربین کنترل گردد. به بیان دیگر، تعیین کنید که هنگام وقوع حادثه، یک دوربین واکنش به‌خصوصی را در زمان مورد نظر انجام دهد و یا آن رخداد را به دوربین دیگری اعلام کند. همچنین لیستی از مجموعه هشدارها و آلارم ها را در اختیار کاربر قرار خواهد داد.

 12-مدیریت کاربران:

این نرم‌افزار قابلیت اضافه کردن چندین کاربر با سطوح دسترسی مختلف را در اختیار مجموعه قرار می‌دهد.

13- قابلیت پشتیبانی از زبان فارسی:

یکی از نیازهای مصرف‌کنندگان ایرانی در نسخه‌های قبلی این نرم‌افزار، پشتیبانی زبان فارسی بوده است. به علت تعامل بسیار قوی بین کمپانیAXIS و شرکت INFOSEC  این قابلیت در نسخه‌های به‌روز شده نرم‌افزار VMS موجود می‌باشد و کاربر به‌راحتی می‌تواند زبان نرم‌افزار را تغییر دهد.

14- قابلیت دسترسی از راه دور:

قابلیت دسترسی از راه دور به وسیله‌ی اکانت Axis، یکی از بهترین ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌باشد.

با فعال‌سازی این گزینه در منوی نرم‌افزار، میتوانید بدون نیاز به دسترسی به شبکه محلی، از طریق اپلیکیشن موبایل (اندروید یا ios) تصاویر ضبط شده و یا زنده را مشاهده نمایید.

15- به‌روزرسانی‌ خودکار:

با فعال‌سازی این گزینه، قابلیت به‌روزرسانی به شکل خودکار در ساعت و زمان خاص برای شما فعال شده و نرم‌افزار امکان دسترسی به آخرین نسخه را خواهد داشت.

16- خروجی گرفتن با زمان‌بندی خاص:

برای دسترسی به تصاویر ضبط شده نیازمند نرم‌افزار ACS خواهیم بود که با فرمت خاص خود این کار را انجام می‌دهد. بنابراین می‌توان برای گرفتن خروجی با فرمت مورد نظر در زمان خاص، به صورت اتوماتیک برنامه‌ریزی کرد تا به راحتی با هر نرم‌افزار پخش‌ تصویری به تصاویر دسترسی یافت.

17- نصب راحت نرم افزار و مجوز مربوط به آن:

نصب و راه‌اندازی این نرم‌افزار بسیار راحت است و حتی برای کاربران مبتدی نیز امکان‌پذیر می‌باشد. کافی است فایل را از سایت دانلود کرده و سپس روی سیستم مورد نظر نصب کنید. تنها لازم است پس از نصب، مجوزهای خریداری شده را در سیستم وارد نمایید.

ثبت یک پاسخ