۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

راه‌حل‌‌های Axis برای دوربین‌های چند سنسوره

به گزارش اختصاصی دنیای حفاظت، شرکت اینفوسک، از پیشگامان و متخصصان حوزه‌ی تجهیزات نظارت تصویری و توزیع‌کننده انحصاری و رسمی محصولات Axis در ایران و چند کشور منطقه می‌باشد. کمپانی سوئدی Axis یکی از کمپانی‌های قدرتمند و موفق در حوزه‌ی نظارت تصویری است. در این مطلب به یکی از جدیدترین فناوری‌های این کمپانی صاحب نام می‌پردازیم و سپس تعدادی از محصولات جدید آن را معرفی می‌نماییم. عرصه تکنولوژی هر روز وسیع‌تر و درخواست‌ها متفاوت‌تر می‌شود. شرکت‌ها در تلاش و رقابت هستند تا برای مشتریان خود گزینه‌های دقیق‌تر، فنی‌تر، آسانتر و مفیدتری روانه بازار کنند. قیمت، شرایط، کیفیت و کارکرد محصولات حق انتخاب بیشتری برای مشتریان ایجاد می‌کند، به همین دلیل شرکت Axis یکی از کمپانی‌های پیشرو در این عرصه محصولی روانه بازار کرده که با توجه به کارکرد چند‌منظوره، پوشش ضعف‌های محصولات مشابه و کارکرد آسانتر و حرفه‌ای‌تر توانسته نظر کاربران را به سوی خود جلب کند. محصولی که به اعتقاد کارشناسان این عرصه می‌تواند شکوفایی بزرگی را در سال 2018 رقم بزند که البته باید کمی صبر کنیم و ببینیم شرکت‌های رقیب چه محصولات جدیدی برای رونمایی دارند. متخصصین شرکت در تلاشند با بررسی محصولات حتی در زمان فروش نیز همچنان به کار تحقیقی و میدانی خود برای ارائه شرایط بهتر در سال‌های آتی ادامه دهند که با این تفاسیر باید شاهد محصولات جدیدی در این زمینه باشیم.

فناوری Panoramic در دوربین‌های Axis

در شماره‌های قبل با محصولات و راهکارهای کاربردی Axis در ارتباط با ارتقاء سیستم‌های نظارت تصویری و ایجاد امنیت مؤثر در اماکن حساس و پر تردد آشنا شده‌اید. در این مقاله محصولات جدید چند سنسوره با دید پانورامیک  (Panoramic) را با هم بررسی خواهیم کرد. در این خصوص توضیحات کارشناس فنی شرکت Axis را می‌خوانیم. به طورکلی سیستم‌های نظارت تصویری با دو رویکرد نظارت در محیط‌های داخلی و خارجی نصب و راه‌اندازی می‌شوند. در محیط‌های داخلی شرایط نوری چالش برانگیز نیست و نظارت تصویری را راحت‌تر می‌کند؛ برعکس در فضاهای باز و بیرونی به دلیل گستردگی فضا و پراکندگی اجسام، انتخاب یک سیستم مناسب جهت پوشش نظارتی کل منطقه بسیار مهم است. برای یک انتخاب مناسب باید ابتدا مشخص شود که یک دوربین نظارت تصویری با چه هدفی در نظر گرفته شده است. گاهی اوقات باید فضای بزرگی را پوشش دهد، گاهی در فضاهای داخلی یا خارجی مانند ایستگاه‌های قطار و مراکز خرید بزرگ استفاده می‌شود که بزرگی این مناطق خود چالش‌هایی را از قبیل تشخیص جزئیات در شرایط نوری مختلف و دشوار به همراه دارد. گاهی اوقات دوربین نظارت تصویری باید تأسسیات و سازه‌های حساس را پوشش دهد، مثل نظارت بر پالایشگاه‌ها و یا باید یک مسابقه را تحت نظر بگیرد. استادیوم‌ها اغلب از افرادی که می‌خواهند یک مسابقه را از نزدیک تماشا کنند، پر می‌شود. تأمین امنیت این جمعیت بدون ایجاد خللی درآن بسیار مهم است.

مکان‌های حساس و مهم کدامند؟

در برخی مواقع دوربین نظارتی باید انبار بزرگی را تحت پوشش قرار دهد. معمولاً در این مکان‌ها نیاز به چند دوربین در چندین مکان مختلف وجود دارد. در موقعیتی دیگر ممکن است جای اشیاء عوض شود و دوربین ثابت در یک محل نمی‌تواند اشیاء تغییر مکان داده شده را رصد کند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، مکان‌هایی که قرار است تحت پوشش نظارت تصویری قرار گیرند متفاوت هستند و با توجه به شرایط باید سیستم‌های مختلفی را برای هر مکان ارائه داد.

استادیوم‌ها: در استادیوم‌ها هزاران نفر کنار هم جمع می‌شوند تا تجربه تماشای یک مسابقه خوب را داشته باشند. معمولاً این محیط‌ها جو مثبتی دارند، اما گاهی ممکن است خشونت بین طرفداران دو تیم، جیب بری، فروش بلیط غیرمجاز و… موجب ایجاد ناامنی شود. بنابراین حتماً باید یک سیستم نظارتی مدرن در این اماکن باشد تا تمام نقاط را مورد نظارت قرار دهد.

مدارس: امنیت جزء اولویت‌های اصلی برای تمام مراکز آموزشی است. نیاز به امنیت برای معلمان، کارکنان و دانش‌آموزان ایجاب می‌کند تا سیستم امنیتی قابل اعتمادی در این مراکز وجود داشته باشد. این سیستم باید قادر باشد خرابکاری، دزدی، غیبت و حتی درگیری‌های فیزیکی را مورد نظارت قرار دهد تا بتواند به ارتقای امنیت محیط کمک کند.

سیستم حمل و نقل شهری: نظارت بر روی سیستم حمل و نقل شهری کاری پیچیده است. ممکن است در چنین جاهایی افراد با خشونت مواجه شوند و یا در یک ایستگاه قطار احتمال وقوع سرقت یا خرابکاری یا حادثه‌ای وجود دارد. برای ایجاد امنیت در این سیستم و برای اینکه همیشه یک قدم جلوتر از این رخدادها باشیم به یک سیستم نظارت خوب و مطمئن نیاز داریم.

پالایشگاه‌ها و مراکز حساس: در اماکنی با زیرساخت‌های حیاتی باید آمادگی مقابله با هر رخدادی را داشت؛ از خطر تروریسم گرفته تا بلایای طبیعی و هر عاملی که باعث ایجاد خلل در کارکرد این اماکن شود. کمپانی Axis برای ایجاد امنیت تأسیسات و کارکنان آن راه حل کاربردی و موثری دارد. گاهی اوقات نظارت بر بهره‌وری تولید به اندازه امنیت خود تأسسیات مهم است. با کمک محصولات Axis می‌توانید هر دو کار را با هم انجام دهید. اغلب این تأسیسات در مناطق بزرگی قرار دارند که علاوه بر نظارت اطراف آن به نظارت ایستگاه‌ها هم نیاز است.

صنعت: در مورد اماکن صنعتی، کارخانه‌ها و انبارهای اداری مواد اولیه‌ای وجود دارد که همواره احتمال سرقت آنها هست. پس نیاز است سیستم امنیتی کارآمدی برای حفظ اموال خود داشته باشیم و علاوه بر آن می‌تواند به عنوان یک سیستم ارزشمند برای ارتقاء روند تولید مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال امکان دسترسی کاربر به تصاویر زنده و نظارت از راه دور و حتی امکان شناسایی و پاسخ فوری به حوادث و پشتیبانی از راه دور را ایجاد می‌کند.

چگونه می‌توان مناطق کاملاً باز را امن نگه داشت؟

معمولاً در مناطق بزرگ چندین دوربین ثابت در نقاط مختلف نصب می‌کنند که کلیه‌ی مکان‌ها را تحت پوشش قرار دهند. در اینجا لازم است کمی در مورد واژه پانورامیک بحث کنیم، تصویر پانورامیک در واقع دید باز و وسیع از صحنه است و تماشاگر را قادر به دیدن تمام زوایای محیط اطرافش میکند. دوربین‌های پانورامیک دوربین‌های ثابتی هستند که میدان دید وسیع 180 تا 360 درجه دارند. این دوربین به تنهایی نقش چند دوربین را بازی می‌کند و از نظر هزینه، نصب و تجهیزات راه اندازی نیز مقرون به صرفه می‌باشد.

چه نوع دوربین پانورامیک برای کار شما مناسب است؟

دوربین‌های پانورامیک را می‌توان به سه دسته تقسیم نمود:

سیستم‌های Single sensor : دوربین پانورامیک تک سنسوره با سایز کوچک، به قابلیت نصب آسان و حذف نقاط کور در مناطق کوچک مجهز است.

 سیستم‌های Multisensors: دوربین‌های چند سنسوره اغلب تراکم پیکسلی بالایی دارند؛ در نتیجه کیفیت تصویر بالاتر با پوشش گسترده‌تری را ارائه می‌دهند. این دوربین بسیار مناسب برای ایستگاه‌های راه آهن، مترو، فرودگاه‌ها، میدان‌ها، استادیوم‌ها، دانشگاه‌ها، حیاط مدارس و پارکینگ‌های رو باز می‌باشد.

سیستم‌های Miltidirection: دوربین‌های چند جهته قابلیت انعطاف پذیری بالاتری دارند و می‌توانند چند جهت را همزمان مورد نظارت قرار دهند. هر دوربین از لنزهای متعدد دیگری تشکیل شده است که می‌تواند به طور مستقل از هم و در جهت‌های مخالف قرار گیرند. این سیستم‌ها برای قرار گرفتن در محیط‌های داخلی و بیرونی، گوشه ساختمان‌ها، سر تقاطع و جاده‌ها ایده‌آل هستند. پس توصیه Axis برای محیط‌های بزرگ و باز انتخاب دوربین‌های چند سنسوره می‌باشد. به عنوان مثال در استادیوم‌های ورزشی دوربین Axis Q3708-PVE انتخاب خوبی خواهد بود. این دوربین ثابت دارای 3 سنسور با دید پانورامیک 180 درجه می‌باشد که برای مناطق بزرگ با شرایط نوری چالش برانگیز روز و شب مناسب است.

دوربین‌های Axis مجهز به سیستم پانورامیک

دوربین Axis Q3709-PVE قابلیت پوشش‌دهی در محیط‌های بزرگ و تصویری با کیفیت که قادر به نمایش جزئیات است را در اختیار دارد. این دوربین دارای امتیاز IK10 است که در برابر ضربه و خشونت کاملاً مقاوم می‌باشد.

دوربین Axis Q3707-PVE برای مکان‌هایی است که نیاز به دید 360 درجه داریم. وجود 4 دوربین در یک قالب یک راه حل ایده‌آل برای راهروها، تقاطع‌ها و گوشه‌های ساختمان است. این دوربین دارای لنزهای چند کانونی می‌باشد که هر کدام از آنها امکان انتخاب و تغییر مناسب میدان دید با توجه به نیاز شما هنگام نصب دوربین را می‌دهد. هر لنز دارای 4 لنز کوچک است که در مسیر دایره‌ای تغییر مکان می‌دهند بنابراین می‌توانیم هر دوربین را بر روی مسیر دایره‌ای در هر جهتی که بخواهیم تنظیم کنیم که هر کدام میدان دید افقی 54 تا 180 درجه را به ما می‌دهند. حتی می‌توانیم صحنه زوم شده‌ای را برای بزرگ‌نمایی داشته باشیم. وجود 4 لنز در قالب یک دوربین آن را چه از نظر هزینه خود دوربین و چه از نظر هزینه نصب و راه‌اندازی و تجهیزات، در مقایسه با 4 دوربین جداگانه مقرون به صرفه کرده است.

دوربینQ6000-E MK II بهترین گزینه برای سیستم های نظارت شهری می‌باشد. این دوربین با داشتن 4 لنز 2 مگاپیکسلی و میدان دید 360 درجه برای پوشش مناطق وسیع کاربرد دارد. طراحی آن به گونه‌ای است که قابلیت ترکیب با هر نوع دوربین سری Q60-E و Q61-E را دارد. این ترکیب به ما این امکان را می‌دهد که تنها با یک کلیک قابلیت تغییر دید کلی را به یک دید زوم شده داشته باشیم.

پس می‌توان نتیجه گرفت که دوربین‌های چند سنسوره با داشتن قابلیت‌های فراوان و کارآمدو از همه مهمتر مقرون به صرفه بودن، بهترین گزینه برای استفاده در سیستم‌های نظارت تصویری در مکان‌های بزرگ نیازمند به دید وسیع می‌باشند.

در انتها باید خاطر نشان کرد که Axis همواره برای یک دنیای امن تر ادامه خواهد داد. امیدوارم توضیحات فنی و اصولی این محصولات برای دوستداران و علاقه مندان محصولات نظارت تصویری رضایتمند بوده باشد. در نظر داریم در آینده نزدیک شما را با نکات فنی تر محصولات شرکت Axis آشنا کنیم.

ثبت یک پاسخ