۹ فروردین ۱۴۰۳ |
سیستم های یکپارچهمقالات

فناوری های رایج در سال 2018 چه خواهند بود؟

فناوری، حرکتی دائمی بوده و همیشه رو به جلو در حرکت است. این اشتیاق در آن وجود دارد که همواره هوشمندتر، سریع‌تر، منعطف‌تر و کارآمدتر از فناوری‌های قبلی خود باشد. در مورد صنایع در حال ظهور نیز این موضوع صدق می‌کند، چرا که آینده‌ی ما را می‌سازند. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که آیا این روند متوقف نشدنی، کسب و کار شما را نیز به سمت جلو سوق می‌دهد یا آن را در میان گرد و خاک ناشی از حرکت سریع فناوری رها خواهد کرد؟ برای پاسخ دادن به این سؤال باید بدانید که صنعت حفاظت اکنون در کجای این راه حرکت می‌کند و شما چگونه می‌توانید آن فناوری‌ها را به سود خود تطبیق دهید. لازم است چنین مواردی را مد نظر قرار دهید و ببینید که چگونه این روندها بر روی کسب و کارتان تأثیر می‌گذارند و اینکه آیا می‌توانید برای تضمین دستیابی به فناوری در بلندمدت، با قطع موقت و کوتاه‌مدت این روند کنار بیایید.

هر روندی، عواقبی نیز به همراه دارد. پنج روندی که در سال 2018 حرف اول را خواهند زد نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تأثیرات آن‌ها مثبت خواهد بود یا منفی؟ در نهایت، تنها شما می‌توانید به این سؤال پاسخ دهید و آن را قضاوت کنید.

اینترنت اشیا: همه‌ی ما به هم متصل خواهیم بود

بی تردید IoT مفهوم واژه‌ی «محل کار» را برای همیشه تغییر داد. دیگر اداره یا دفتر کار به چهار دیواری یا روز کاری به زمان مشخصی اطلاق نمی‌شود. کاربری نامحدود موبایل‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی موبایلی این امکان را برای کاربران فراهم ساخته‌اند تا به شبکه‌ی شرکت، شبکه‌های فروشندگان، حتی شبکه‌های شرکای کسب و کار در هر زمان و از هر مکان، وصل شوند.

قابلیت اتصال IoT برای صنعت حفاظت، با اولین دوربین شبکه آغاز شد که دروازه‌ای را به سوی نظارت و نگهداری از راه دور به روی همگان گشود. اکنون تنوع سیستم‌های حفاظتی به اشتراک گذارنده‌ی شبکه، شامل سیستم‌های کنترل دسترسی IP، اینترکام‌های مبتنی بر IP و سیستم‌های صوتی هوشمند مبتنی بر IP، همگی در سیستم‌های نظارت شبکه و آنالیز مورد نیاز اتفاق می‌افتند. اما این روند، می‌تواند شمشیری دو لبه باشد.

از یک سو، هر دستگاه جدیدی، هر نرم‌افزار یا firmware مدرنی که به‌واسطه‌ی شبکه یکپارچه می‌شود، فرصتی برای افزایش احتمالات ارائه می‌کند در حالی که عملیات‌ها را ساده کرده و منجر به ارتقای آگاهی از شرایط می‌گردد. از سوی دیگر، نیازمند دانش عمیق‌تری است تا سیستم‌ها را به درستی یکپارچه سازی کند و بیشترین مزایا و سوددهی را برای آن‌ها فراهم نماید. علاوه بر این، هر چه به شبکه افزوده شود، تعداد نقاط ورودی را افزایش خواهد داد که فرصت بیشتری را در اختیار هکرها خواهد گذاشت.

حفاظت سایبری: بخش احتیاطی اتصال

این بخش ما را به روند دوم می‌آورد: اکوسیستم IoT حفاظت را بیشتر و بهتر از همیشه ضروری می‌کند. نادیده گرفتن این حقیقت، خطرات بسیاری را برای شخص شما به همراه خواهد داشت و یا ممکن است موردی همچون نفوذ سایبری عظیمی که برای کمپانی Equifax اتفاق افتاد، منافع بیش از 143 میلیون نفر را به مخاطره بیندازد.

برای کاهش خطرات در این اکوسیستم باز، باید همه‌ی فروشندگان، آموزش کافی در مورد حفاظت سایبری ببینند. این بدان معناست که اگرچه تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان همچنان به مستحکم کردن محصول خود با قابلیت‌های حفاظت سایبری قدرتمندتر ادامه می‌دهند، اما باید این نکته را نیز در نظر داشته باشند که چگونه معرفی کردن آن قابلیت‌ها می‌تواند هر دستگاه، برنامه و عملیات دیگری را در شبکه تحت تأثیر قرار دهد. تولیدکنندگان IT، حفاظت فیزیکی و فناوری باید اطمینان یابند که اکوسیستم در هر دو سطح اجرایی و حفاظت سایبری به صورت سینرژی و هم افزا کار می‌کند. این مورد به شکلی روزافزون برای تولیدکنندگان و یکپارچه‌سازان (نصب کنندگان) اهمیت پیدا خواهد کرد تا در چارچوب‌های حفاظت سایبری حرفه‌ای حضور پیدا کند و در برابر آسیب‌پذیری‌هایی که ممکن است اکوسیستم حفاظت و چگونگی مقابله با آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، مقاوم شود.

در سال آینده شاهد تولیدکنندگان بیشتری خواهید بود که ابزارهای مدیریتی را ارائه می‌نمایند تا با تعمیر و نگهداری مداوم و کنترل نسخه‌ی firmware دستگاه و قابلیت‌های حفاظت سایبری به یکپارچه‌سازان و کاربران نهایی کمک کنند. اما برای محافظت از سایبری، فناوری می‌بایست با برنامه‌ها، روش‌ها و سیاست‌های محدودی برای کاربری آن، تکمیل شود.

این بدان معناست که آگاهی از سایبری و آموزش حفاظت سایبری همچنان برای آینده‌ی پیش رو مهم خواهد ماند.

کاربران به یکپارچه سازان و تولیدکنندگان وابسته خواهند بود تا نقشی فعالانه در کمک به فرمول سازی، انتشار و تقویت دستورالعمل‌ها داشته باشند و تضمین نمایند که زیرساخت IT و دستگاه‌های متصل به خوبی حفاظت شده و اینکه بهترین کاربردهای سایبری دنبال می‌شوند. همچنین می‌تواند به تدوین طرحی کمک کند که نفوذ و دسترسی هکرها را به حداقل رساند.

داده‌های بزرگ: ایجاد هوش تجاری از داده‌های خام

همه‌ی ما می‌دانیم که سیستم‌های حفاظتی به طور مداوم مقادیر عظیمی از داده‌ها را تولید می‌کنند و دوربین‌های نظارت تصویری احتمالاً بزرگ‌ترین عوامل تولید این داده‌های عظیم هستند. این حقیقت ما را به روند سوم هدایت می‌کند: رسیدگی به داده‌های بزرگ. چه بر سر همه‌ی آن داده‌های جمع‌آوری شده خواهد آمد؟

ما اکنون شاهد آن هستیم که ایمنی بیشتری در صنعت آنالیز تصویر یا ویدئوآنالیتیک ایجاد شده تا معیارهای قابل سنجش را از تصاویر استخراج کند که می‌تواند منجر به بروز هوش تجاری عملی شود. این هوش تجاری می‌تواند از محاسبه‌ی میزان مشتری طی یک روز گرفته تا تعیین نیازهای پرسنل برای برنامه‌ریزی مجدد چراغ‌های راهنما بر اساس شرایط جاده‌ که توسط دوربین‌های شهری تشخیص داده شده را شامل شود. آنالیز تصاویر با قابلیت جمع‌آوری سریع و همگام‌سازی داده‌ها از دوربین‌های نظارتی چندگانه و سایر سیستم‌های حفاظتی، به کاربران امکان ارزیابی دقیق شرایط را می‌دهد، تا بتوانند به موقع پاسخ دهند.

داده‌های بزرگ همچنین بستری پر بار برای آنالیز خودیادگیری جدید فراهم می‌کند که به هوش مصنوعی یا یادگیری عمیق نیز معروف است. این فناوری قادر به تجزیه و تحلیل، یادگیری و تصمیم‌گیری یا پیش‌بینی‌هایی است که می‌توانند صحت عملکرد شرکت‌ها را افزایش دهند و به آن‌ها در دستیابی به بینش وسیع‌تر و هوشیاری سریع‌تر در مقابل تهدیدات احتمالی کمک کنند.

با این حال جمع‌آوری، انتقال و ترکیب این داده‌ها در هوش تجاری معنادار، کاربری منظم منابع از زیرساخت‌های شبکه‌ای را می‌طلبد که داده‌ها را به فناوری‌های گوناگونی منتقل می‌کنند (فناوری‌هایی نظیر آنالیزهای مختلف در دوربین‌ها، سرورهای محلی، ابر خصوصی، ابر ترکیبی، ابر عمومی) و آن‌ها را به شکلی ایمن ذخیره و توزیع می‌نمایند. در نتیجه فرصت‌های جدیدی برای کمپانی‌های بزرگ ذخیره‌سازی و ارائه‌دهندگان هاست به‌وجود می‌آورد تا بر روند داده‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کنند و خود را در جایگاه شرکای استراتژیک در صنعت حفاظت قرار دهند.

این تغییر همچنین نیاز به سیستم‌های ویدئویی را بارزتر می‌سازد تا هوش آنان را به صورت تعاملی متعادل کند و بهره‌وری پهنای باند و ذخیره‌سازی را افزایش دهد.

فشرده‌سازی هوشمند: مخصوص نظارت تصویری

این فناوری ما را به روند بعدی می‌رساند: متراکم‌سازی هوشمند که انتقال و ذخیره‌سازی ویدئو را بر اساس مقدار و ارزش نگهداری آن بهینه‌سازی می‌کند. در گذشته متغیرهای اولیه در دسترسی یک مشتری، نرخ فریم و رزولوشن بود. اما در الگوریتم‌های جدید فشرده‌سازی هوشمندتر که به طور ویژه برای صنعت نظارت تصویری طراحی شده‌اند، کاربران حفاظتی اکنون گزینه‌های بیشتری برای انتقال گزینشی و ذخیره‌سازی ویدئوها دارند.

استانداردهای فشرده‌سازی H.264 و H.265 برای تجهیزات الکترونیکی مصرف‌کننده و صنعت فیلم طراحی شدند و رویکرد همه یا هیچ را برای فشرده‌سازی اتخاذ کردند. فناوری H.264 امروزه استانداردی عمده و پر کاربرد به شمار می‌رود، حال آنکه H.265 طی چند سال آینده بسته به محصولات، قدرت محاسبه و شرایط ثبت اختراع، به فناوری فشرده‌سازی رایج در میان کاربران تبدیل می شود. از سوی دیگر، فناوری فشرده‌سازی حفاظت محور جدید، به طور پویا بخش‌های محبوب را بسته به فعالیت در میدان دید دوربین اختصاص می‌دهد.

بخش فریم ویدئو شامل جزئیات جالب با حداکثر کیفیت و رزولوشن تصویر ضبط می‌شود، در حالی که بخش‌های فاقد ارزش قانونی فیلتر می‌شوند. این قابلیت تضمین می‌کند که جزئیات مهم همچون چهره‌ها، خالکوبی‌ها یا پلاک‌ها جداسازی و نگهداری می‌شوند، در حالی که بخش‌های غیر مرتبط نظیر دیوارهای سفید، چمن‌ها و فضای سبز از ذخیره‌سازی باز خواهند ماند. در نتیجه کاربری بهینه‌ی پهنای باند و حافظه‌ی موجود، موارد مهم و ارزشمند را ذخیره خواهد کرد. بسته به رزولوشن ویدئو، نرخ فریم و شرایط صحنه، این فناوری فشرده سازی قادر است برای بیشتر برنامه‌های نظارتی، پهنای باند و ذخیره‌سازی لازم را تا نصف یا حتی بیشتر کاهش دهد.

پایداری: شهروند جهانی بهتری شویم

این فناوری ما را به روند پنجم می‌آورد: پایداری که برابر است با کاربری بهینه‌ی منابع فناوری پایداری به تأثیری شگرف و قابل تأمل بر تصمیم‌گیری در هر سطحی تبدیل خواهد شد، از حفظ نیرو گرفته تا به حداقل رساندن اتلاف. دستیابی به آن اهداف پایداری لزوم همکاری برتر بین مشتریان، توزیع کنندگان، شرکای استراتژیک، تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات را نشان خواهد داد تا شهروندی بهتری را در سراسر جهان و در تمام بخش‌های زنجیره‌ی ارزشی تضمین نماید. این فناوری را می‌توان به روش‌های گوناگونی بیان کرد؛ از برداشتن گام‌هایی برای کاهش اثرات زنجیره‌ی کربن و تضمین انطباق با قوانین و مقررات محیطی گرفته تا پاسخگویی به سؤالات اخلاقی و اجتماعی نظیر فساد حکومتی، نقض حقوق بشر، کار کشیدن اجباری از کودکان، دستمزد عادلانه و تأمین مواد معدنی از کشورهایی که دستمزد فروش آن‌ها صرف جنگ مصلحانه می‌شود. برای بسیاری از شرکت‌ها، تعهد متقابل برای پایداری، تست لیتموسی است برای کسب و کار با هم و زیربنایی است برای ساخت روابط استراتژیک بلندمدت.

به نظر شما چه تأثیراتی در پی خواهد داشت؟

روندهایی که در این مطلب ذکر شد مطمئناً تنها منحصر به صنعت حفاظت نیستند. با اندکی بررسی درمی‌یابید که این روندها در بسیاری از صنایع دیگر نیز نفوذ کرده‌اند. سؤالاتی که باید از خود بپرسید عبارتند از: کسب و کار من چگونه با این روندها مواجه خواهد شد؟ آیا تأثیر آن‌ها کند و آهسته خواهد بود یا سریع و کاتالیزوری؟ برای پاسخ‌دهی به این سؤالات باید آموزش‌های بیشتری کسب کنید و سطح اطلاعات خود را ارتقا بخشید. در همایش‌ها و سمینارها شرکت کنید تا از افکار و نظرات سردمداران این حوزه مطلع شوید. گفتمان‌هایی با همکاران صنعت داشته باشید و خود را هم رده با فروشندگان و شرکای استراتژیکی کنید که مسیر بلندمدت این روندها را می‌دانند و نقشه راه دقیقی برای مواجهه با این مسیر دارند.

ثبت یک پاسخ