۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
شهر هوشمندمقالات

تأمین امنیت در شهرهای هوشمند

دولت‌ها در سراسر دنیا همواره به دنبال به‌کارگرفتن راه‌کارهای یکپارچه و هوشمند به منظور تأمین امنیت شهرهای خود در برابر تهدیدات تروریستی و ارتکاب جرائم و همچنین برقراری ثبات و امنیت در دیگر جنبه‌های زندگی شهری، مانند ترافیک هستند.

مؤسسه‌ی IHS، ارزش جهانی بازار تأمین امنیت شهری را در سال 2015 نزدیک به 13.05 میلیارد دلار برآورد کرده بود. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 این رقم به عدد 20.06 میلیارد دلار خواهد رسید. بر این اساس تجهیزات نظارت تصویری، سخت‌افزارها و تجهیزات جانبی مربوط به این سیستم نیمی از گردش مالی این بازار را به خود اختصاص داده‌اند. تجهیزات کنترل و فرمان از لحاظ میزان درآمد زایی جایگاه دوم را در اختیار دارد.

یکی از مسائل پیش‌ِ روی حال حاضر، ایجاد تعامل میان مقامات مسئول در حوزه تأمین امنیت و تولیدکنندگان تجهیزات حفاظتی و امنیتی و چالش‌های عملیاتی موجود در زمینه طراحی و تولید می‌باشد. Per Björkdahl ریاست هیئت تعیین برنامه کار شرکت ONVIF می‌گوید: تعامل متقابل، موضوعی است که همواره مشکل ساز بوده؛ این موضوع به یکی از بزرگترین چالش‌های حوزه‌ی حفاظت علی‌الخصوص پیرامون سیستم‌های مدیریت نظارت تصویری، تجهیزات ضبط تصاویر ویدئویی و دوربین تبدیل شده است.

Björkdahl در این‌باره می‌گوید: «متداول‌ترین روشی که مسئولان شهری به کار می‌گیرند استفاده از چندین سیستم گوناگون برای مدیریت عملیات‌های شهری است که این سیستم‌ها به ‌طور جداگانه توسط سازندگان متفاوت طراحی و ساخته شده‌اند. مسلماً سیستم‌هایی که توسط سازندگان مختلف ساخته می‌شوند دارای رابط کاربری مختص به خود هستند؛ لذا به منظور برقراری ارتباط میان سیستم‌های مختلف، مسئولان شهری در نهایت مجبور به برگزیدن رویکرد عرضه کننده‌ی انحصاری و واحد برای ساخت و نگهداری از سیستم‌ها می‌شوند. در این رویکرد هزینه‌های جاری به جهت یکپارچه‌سازی سیستم‌ها بسیار گران تمام خواهد شد. Björkdahl براین باور است که گذشت زمان، پیشرفت و فناوری توسعه استانداردهای جدید از جمله استانداردهای ONVIF می‌تواند اتصال و ارتباط میان اجزای ناهمگون و متفاوت در این سیستم‌ها را برقرار کند.

در ماه اکتبر گذشته شرکت  Huaweiاعلام کرد که در حال همکاری با شرکت ISS به منظور ساخت و طراحی ابزار نظارت تقویت شده در شهر ایمن برای نیروهای امنیتی و اعمال قانون در منطقه است. این سیستم‌های نظارت به طور همزمان در مرکز آزمایشگاهHuawei Open-Lab در دوبی طراحی، توسعه و آزمایش می‌شوند.

Richard Cai ریاست آزمایشگاه Richard Cai متعلق به Huawei در خاورمیانه می‌گوید: «شیوه‌های نظارت تصویری هوشمند در سیستم‌های امنیت داده با راهکار نظارت هوشمند ابری، طراحی شده توسط Huawei، تطبیق و متصل شده‌اند. این ویژگی قابلیت نظارت تصویری 24 ساعته و شبانه‌روزی را با کیفیت HD فراهم می‌کند. این سیستم پهنای باند کمی را اشغال می‌کند و از تصویربرداری 24 ساعته پشتیبانی می‌نماید.

James Chong، بنیان گذار و مدیر عامل Vidsys بر این باور است که CSIM (مدیریت همگرای اطلاعات و امنیت) در شهرها، که دو سال پیش مطرح شد، روند تکامل طبیعی مفهوم PSIM است. Chong با بیان این مقدمه که به واسطه‌ی پیدایش امنیت همگرا و مدیریت اطلاعات، نمود امروزی مدیریت اطلاعات متناظر است با مفهوم داده‌های بزرگ و IoT، شهر هوشمند، شهر ایمن و حمل و نقل هوشمند توضیح می‌دهد: «آنچه امروز شاهد آن هستیم داده هایی است که از منابع مختلف تولید می‌شوند و همه‌چیز به شبکه متصل شده و یا به زودی به شبکه متصل خواهد شد. مفهومIoT متناظر است با یک ارتباط پیشرفته در سنسورها، تجهیزات، سیستم‌ها، سیستم‌های فرعی و خدمات که تمام آنها به سامانه‌ی ابری متصل می‌شوند.

Chong عقیده دارد که CSIM در حال ریشه دواندن در منطقه‌ی خاورمیانه است. شاهد مثال این ادعا خبری است که از سوی گروه neXgen، شرکت تأمین کننده خدمات مدیریت شده و مشاور طرح شهر هوشمند امارات متحده عربی، منتشر شد. این شرکت گزینه‌های امنیت و ایمنی هوشمند را در قالب خدماتی با بهره‌گیری از راهکارCSIM multi-tenant  مبتنی بر سامانه ابری، توسط Vidsy طراحی شده، ارائه می‌کند. گروه neXgen در زمینه‌ی توسعه‌ی فناوری‌های شهر هوشمند و ارائه‌ی آن در قالب خدمات به دولت‌ها، مؤسسات خرید و فروش املاک و مشتریان سازمانی در منطقه فعالیت می‌کند. همچنین این شرکت به طور گسترده در پروژه‌های مشهور از جمله شهر هوشمند دوبی، در اختیار گذاشتن مشاورین متخصص و تجارب منطقه‌ای و خدمات مدیریت شده‌ی شهر هوشمند درون کشور مقصد فعالیت نموده است.

در مجموع تمایل در به‌کارگیری رویکردهای نوین به منظور ساخت شهرهای هوشمندتر و ایمن‌تر به سرعت در حال رشد است. برای مثال در ماه می سال جاری، Nvidia (تولیدکننده‌ی سرشناس کارت‌های گرافیک بازی‌های کامپیوتری) از پلتفرم تحلیلی ویدئویی هوشمند Metropolis رونمایی کرد. Nvidia مدعی است که Metropolis می‌توان با پیاده‌سازی فناوری یادگیری عمیق بر روی سیستم‌های نظارت تصویری پخش زنده در بخش‌هایی مانند ایمنی عمومی، مدیریت ترافیک و بهینه‌سازی منابع، شهرهای هوشمندتر و ایمن‌تری ساخت.

Deepu Talla، جانشین و مدیر داخلی مؤسسه‌ی Tegra در شرکت Nvidia می‌گوید: «فناوری یادگیری عمیق، با توسعه و ساخت سامانه‌‌ی تحلیل ویدئویی هوشمند و قدرتمند می‌تواند تصاویر ویدئویی را به داده‌های تحلیل شده که در لحظه ثبت می‌شوند تبدیل کند. وی همچنین می‌افزاید: «پلتفرم Metropolis مشتریان ما را قادر می‌سازد تا فناوری AI را در یکایک دوربین‌های نظارت تصویری پیاده‌سازی و شهرهای هوشمند را خلق کنند».

اعلام هشدار عمومی

ما امروز در دنیایی ناپایدار زندگی می‌کنیم. شهرهایی که تبدیل به خط مقدم جبهه‌های جنگ داده‌ها شده‌اند. به هنگام وقوع یک حمله‌ی تروریستی و یا یک رخداد طبیعی، دسترسی و توانایی مقامات مسئول در برقراری ارتباط کارآمد و به موقع با افراد حادثه دیده و یا آنان‌ که در معرض حادثه قرار دارند بسیار حیاتی است. وضعیت‌های ناپایدار به سرعت به وضعیت بحرانی تبدیل می‌شوند. در بعضی موارد، به چندین نقطه آسیب می‌زند، که خود بر میزان وحشت عموم و سردرگمی مردم آسیب‌دیده می‌افزاید. جدای از به‌کارگیری روش‌های مرسوم اطلاع‌رسانی به گروه‌های در معرض خطر، نسل جدیدی از راهکارهای تخصصی و یکپارچه که برای ارسال پیام و اطلاعات برای نقاط مشخص طراحی شده‌اند را امروزه شاهد هستیم.

نرم‌افزارهای تلفن‌های همراه هوشمند پرطرفدارترین شیوه در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی طی سال‌های اخیر به شمار می‌روند. در بحبوحه‌ی تدارک مقدمات مسابقاتEuro 2016  در فرانسه، یکی از معضلات اساسی، یافتن راهی برای ارسال پیام‌های امنیتی در صورت بروز یک واقعه‌ی تروریستی بود. نرم‌افزار رایگان SAIP که با نام “نرم افزار ترور” شهرت یافت برای مواجهه با بحران‌های شهری طراحی شده است. خاستگاه طراحی این نرم‌افزار به حملات سال گذشته‌ی پاریس باز می‌گردد. اما مأیوس‌کننده آن است که مسابقات EURO 2016 آزمون عملیاتی نرم‌افزارSAIP  نبود، بلکه پیش از آن در روز باستیل یک کامیون طی یک حمله‌ی تروریستی به سمت مردم حمله‌ور شد و بیش از 80 نفر را کشت و صدها تن را زخمی کرد. طبق گزارش رسانه‌ها، وظیفه‌ی این نرم‌افزار در صورت وقوع یک حمله‌ی تروریستی اعلام هشدار به کسانی بود که در نزدیکی محل وقوع حادثه حضور داشتند اما نرم‌افزار دچار اختلال و خطا شد.

Imad Mouline، مدیر ارشد فنی Everbridge، شرکت طراحی و توسعه دهنده‌ی نرم‌افزارهای اعلام هشدار خودکار، بر این باور است که حادثه‌ی تروریستی شهر niceدر فرانسه، خود عاملی است برای تلاش بیشتر در پیاده‌سازی مسیرهای ارتباطی چندمنظوره: «همه چیز به‌جز ارتباطات، تکامل یافته‌اند که در یک نقطه‌ای از زمان متلاشی خواهند شد».

پیروزی المپیک

درطول بازی‌های المیپک در شهر ریو، مرکز عملیاتی ریو با چندین میلیون دلار سرمایه‌گذاری قلب فرماندهی مدیریت حوادث، مدیرت ترافیک هوشمند و مدیریت حمل و نقل عمومی به شمار می‌رفت و مثالی درخشان از شهرهای هوشمند  IBMمحسوب می‌شود. Pedro Junqueira مدیرعامل مرکز عملیات هوشمند ریو می‌گوید: «در حقیقت این مرکز یک تحول بنیادین در فعالیت‌های روزمره‌ی شهری به شمار می‌آید». یکی از اهداف اصلی این مرکز تسهیل در بهبود فرآیند مدیریت بحران طبیعی در شهر مانند سیل‌های آنی و لغزش زمین است. در این مرکز در مجموع نمایندگان 30 معاونت و وزارتخانه‌ی دولتی در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند. 500 نفر نیروی فعال این مرکز در شیفت‌های مختلف در حال همکاری با یکدیگر هستند. این رویکرد و پیاده‌سازی سیستم‌های شهری پیشرفته به منظور دسترسی تصویری به نقاط مختلف، نظارت و تحلیل مسائل باعث کاهش زمان واکنش اضطراری تا میزان 25 الی 30 درصد شده است.

در المپیک ریو، 4 سامانه TARS (بالن هوایی متصل به زمین) به ارزش 8 میلیون دلار به کار گرفته شد. وظیفه‌ی این بالن‌ها، معلق ماندن در بالای مکان‌های اصلی برگزاری مسابقات بود. ALTAVE، شرکت سازنده‌ی بالن‌های ثابت OMNI برای نظارت بر المپیک ریو، مدعی است که این محصول اولین بالن هوایی ثابت برای نظارت مداوم مناطق گسترده در مناطق شهری و غیر نظامی است.

Bruno de Azevedo، رئیس و عضو هیئت مؤسس پروژه‌ی ALTAVE OMNI می‌گوید: «المپیک رویدادی پیچیده از لحاظ تأمین امنیت است». مقامات مسئول به این موضوع پی بردند که نصب دوربین در سراسر شهر نمی‌تواند به تأمین امنیت کمک کند بلکه باعث پراکنده شدن اطلاعات می‌گردد. از دیدگاه وی آنچه ALTAVE OMNI را ممتاز می‌سازد، توانایی آن در تصویربرداری گسترده از یک منطقه است.

چگونه می‌توان حجم وسیع داده‌های تصویری ضبط شده از زیرساخت‌های شهری که توسط سیستم‌های نظارت‌ تصویری ثبت شده‌اند را مدیریت کرد؟ َ Andrew Elvish درباره‌ی سیستم دسترسی به داده Genetec Clearance دیدگاه مثبتی دارد و بسیار خوشبین به موفقیت و گسترش آن است. در حقیقت، این سیستم به نیروهای پلیس، بازرسین و مدیران حراست این امکان را می‌دهد تا شواهد دیجیتال را از منابع مختلفی از جمله مراکز امنیتی و سیستم‌های مدیریت تصویر ویدئویی، دوربین‌های پوشیدنی، تصاویر ضبط شده از دوربین‌های تلفن همراه افراد در حال گذر و دوربین‌های درون خودرو گردآوری، ذخیره، مدیریت و بازبینی نموده و از طریق یک نرم‌افزار، این داده‌ها را به اشتراک بگذارند.

اتصال ارتباطی جوامع

Pervez Siddiqui همکار Elvish و معاونت توسعه تجاری در Genetec دیدگاه خود را پیرامون توسعه‌ی شهرهای هوشمند با نگاهی بر آنچه در آینده در شهرهای هوشمند و ایمن رخ می‌دهد، اینگونه بیان می‌کند: «صحبت پیرامون مفهوم شهرهای هوشمند بسیار فراگیر است، اما تعداد کمی از مردم از قابلیت‌های این مفهوم آگاهی دارند و یا نمی‌دانند که وجه اشتراک شهروند و شهر چیست».

Siddiqui معتقد است نرم‌افزارهایی که می‌توانند موانع ارتباطی را از سر راه بردارند دارای ظرفیت بسیاری در جذب مخاطب هستند. وی می‌افزاید: «برداشتن موانعِ دسترسی، همان کاری است که سیستم Clearance (دسترسی به اطلاعات) انجام می‌دهد. موانع دسترسی به اطلاعات همواره به دلایل حقوقی یا درون‌سازمانی و یا محدودیت‌های فناوری وجود دارد. از نظر من اینجا نقطه‌ای است که می‌توانیم توانایی‌ها و امکانات شهرهای هوشمند را که پیش از این در دسترس نبودند، اثبات کنیم». در ادامه وی به برنامه‌ی اتصال جامعه متعلق به Genetec اشاره کرد که در آن دفاتر خدماتی مرتبط با امور حقوقی و قضایی را به مردم معرفی می‌کند. این شیوه در پروژه Green Light، هدایت مردم به سمت پمپ‌های بنزین در شهر دیترویت، با موفقیت پیاده‌سازی شد.

ثبت یک پاسخ