۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

ضرورت مسئله‌ی زیبایی‌شناسی در اتاق‌های کنترل امنیتی

اتاق‌های کنترل امنیتی باید عملیاتی و بادوام باشند و زیبایی‌شناسی نیز در آنها با رنگ‌های مناسب در نظر گرفته شده باشد تا عملکردی دائمی به صورت بیست و چهار ساعته در هفت روز هفته داشته باشند. همچنین نباید برای چشم‌ها خسته‌کننده و دارای کنتراست بسیار زیادی باشند. عامل دیگری که بر روی مبحث زیبایی‌شناسی تأثیر می‌گذارد، تمایل سازمان برای تجملی کردن سیستم امنیتی در مقابل چشمان مسئولین است. هر کسی دوست دارد که ظاهر اتاق‌کنترل و طراحیِ آن زیبا به نظر برسد.

نقش نور مناسب و زیبایی‌شناسی در اتاق‌های کنترل

نورپردازی مناسب عاملی بسیار کلیدی و مهم برای اپراتورها به شمار می‌رود. مطالعاتی روی ریتم‌های شبانه‌روزی در این محیط‌ها انجام شده که با توجه به تغییرات فیزیکی، ذهنی و رفتاری طی یک روند بیست و چهار ساعته متغیر است و رنگ نور در طول روز نیز بر این مسئله تأثیر دارد. انعطاف‌پذیری در این میان امری کاملاً لازم به شمار می‌رود. نوری که به درستی تنظیم شده باشد می‌تواند موجب افزایش میزان هوشیاری مثلاً در ساعت 2 بامداد شود؛ کنترل رنگ، سایه‌روشن و میزان نور می‌تواند بهره‌وری را در هر زمان از روز تغییر دهد.

مباحث زیبایی‌شناسی بسته به نوع اتاق کنترل می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد. شرکت‌های مختلف به مباحث زیبایی‌شناسی با سطوح گوناگون می‌پردازند و یا حتی می‌توانند دکور کنونی را در طراحی‌های جدید مورد استفاده قرار دهند.

تجهیزات اتاق کنترل به صورت شخصی‌سازی شده

اتاق‌های کنترل امنیتی اغلب ساختارهایی شیشه‌ای دارند و به گونه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند تا پیامی را در مورد امنیت محل انتقال دهند. شرکت‌ها تمایل دارند که تجهیزات اتاق کنترل آنها به‌روز و با ظاهری شیک باشد. گاهی اوقات می‌خواهند که لوگوی شرکت را روی آنها درج نمایند و یا همچنین رنگ‌های مختلف مورد نظر خود را در سیستم‌ها داشته باشند.

در بسیاری از موارد، اتاق کنترل موردی است که بعد از اجرای پروژه به آن فکر می‌کنند. نصب‌کنندگان تنها تجهیزات مناسب برای کار با مانیتورها را به کار می‌گیرند. نوع کارکرد این تجهیزات و نیازهای اپراتور مورد توجه قرار نمی‌گیرد. باید به این نکته توجه کرد که آیا تجهیزات مورد استفاده در اتاق کنترل تا زمان کارکرد این اتاق‌ها قابل استفاده هستند؟ چگونه می‌توان نوعی طراحی را به کار گرفت که در آینده بتوان تغییراتی در آن اعمال کرد؟ آیا می‌توان در آینده از مانیتورهای بزرگ‌تر، کابل‌های متفاوت و یا قابلیت پیکربندی مجدد استفاده کرد؟ نباید به تجهیزات موجود در اتاق‌های کنترل به عنوان مواردی موقتی نگاه کرد. عوامل زیادی را باید انتخاب نمود و در این گزینش مواردی فراتر از جنبه‌های فیزیکی باید در نظر گرفته شوند.

ثبت یک پاسخ