۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
RFIDمقالات

فناوری RFID و یکپارچه‌سـازی داده‌ها

بعد از سال‌ها آزمایش و ارزیابی فناوری RFID، کمپانیRadley ، اکنون فناوری RFID با فرکانس بسیار بالا را به عنوان راهکاری نوین به منظور گردآوری داده‌های مربوط به سیاهه‌ی اموال در سایت‌های مونتاژ، انبارها و مراکز ترابری برای مشتریان خود عرضه کرده است. یک کمپانی تولید کننده مبلمان در حال آزمایش فناوری RFID با همراهی شرکت Radley می‌باشد. Radley کمپانی ارائه‌دهنده‌ی راهکارهای مدیریت زنجیره‌ی تولید و تأمین در Grand Rapids است. در این روش حین فرآیند به ‌طور خودکار تشخیص داده می‌شود هر قطعه بر روی کدام محصول نصب شده است.  Radleyهمچنین در گزارشی از تمایل دو شرکت دیگر برای برگزیدن راه‌کار خبر داده است.

سیگنال پایلوت چیست؟

سیگنال پایلوت (Pilots Signal)، اولین مورد کاربرد عملکرد جدید RFID، بخشی از پلت‌فرم نرم‌افزاری، برای مدیریت لجستیک و تولید است. این شرکت پلتفرم مخصوص خود را به جهت تسهیل فرآیند مونتاژ و انبارداری برای تولید کنندگان سال‌هاست که عرضه می‌کند. Radley از سال 1974 به عنوان تأمین کننده‌ی نرم افزار مهندسی صنایع فعالیت می‌نماید. درطول 10 سال گذشته این شرکت فعالیت های خود را در زمینه‌های مدیریت لجستیک و انبار داری گسترش داده و همچنین اقدام به یکپارچه سازی داده‌های ماشین های مونتاژ با پلتفرم خود  کرده است. Kevin Cammet، جانشین ریاست هیئت مدیره می‌گوید: «این شرکت در حال افزودن سخت‌افزار RFID بوده و تمام داده‌‌ها بعد از هر بار خواندن برچسب به عنوان جریان داده ورودی، وارد نرم‌افزار می‌شوند.  Cammetهمچنین می‌افزاید: «فناوری RFID جدیدترین روش توسعه یافته در زمینه‌ی گردآوری داده به شمار می‌رود».

استفاده از نرم افزارها بارکدخوان

به طور معمول، مشتریان شرکت‌هایی همچون Radley، از نرم‌افزارهای گوناگونی برای مدیریت داده‌های اقلام ریز و جزییات مانند محل نگهداری و شرایط آن، فعالیت در حال پیشرفت و مدیریت انبارداری استفاده می‌کنند. شرکت Radley با تمرکز بر روی تجمیع و یکپارچه سازی داده‌ها به دنبال گنجاندن داده‌های جزئیات مونتاژ و وضعیت سلامت دستگاه مونتاژ بر اساس داده‌های سنسور دستگاه به صورت یک راهکار جامع است. داده‌های مربوط به خواندن بارکدها به عنوان جریان دریافت داده‌ی ورودی به پلتفرم نرم‌افزاری Radley برای تولید داده‌های کاربردی جمع آوری می‌شود.

در طی سال‌های گذشته‌، این شرکت در حال ارزیابی فناوری RFID با فرکانس بسیار بالا از نظر کارآمدی و به صرفه بودن اقتصادی برای مشتریان خود بوده است. درحال حاضر یک تولید کننده مبلمان، خوستار مخفی ماندن نام خود بوده و به صورت آزمایشی در حال به کارگیری این فناوری در خط تولید خود به منظور پیگیری فعالیت‌های در حال پیشرفت است. بر روی هر قطعه یک تگ نصب شده که از طریق نرم‌افزار با داده مختص هر قطعه مرتبط شده است. در حین تکمیل فرآیند تولید یک محصول در طول خط مونتاژ، تگ نصب شده روی هر قطعه خوانده می‌شود و داده به محصول نهایی مونتاژ شده متصل

می‌گردد. درصورتی که قطعه مطابق با الزامات محصول نباشد، اخطاری برای کابر سیستم در خط تولید یا برای مدیریت ارسال می‌‌شود. این راهکار فارغ از نوع سخت افزار است. این شرکت دستگاه خوانش SmartPortal UHF RFID و برچسبِ ساخته شده توسط شرکت SLS را به کار می‌گیرد.

آزمودن دستگاه های خوانش RFID

درحال حاضر یک تولید کننده مواد غذایی و یک تولید کننده مواد شوینده درحال رایزنی برای اجرای آزمایشی راهکار RFID هستند. دستگاه‌های خوانش  RFIDرا می‌توان در نقاط کلیدی و مهم نصب و اجرا نمود؛ مانند بنادر که کالاها و مواد دریافت و ارسال می‌شوند و در مکان‌هایی که قطعات در حین روند تولید و انتقال در حال حرکت هستند. نرم‌افزار Radely می‌تواند خوانش داده‌های تگ‌های متصل شده به  اقلام مختلف و اتیکت لباس افراد را جمع‌آوری، ذخیره و تفسیر کند. این داده همچنین به منظور آنالیز می‌تواند به کار گرفته شود. برای مثال با پیاده سازی رویه‌ی خروج به ترتیب ورود (FIFO) در نرم‌افزار، یک شرکت می‌تواند تاریخ انقضای محصولات را پیگیری کند. نرم‌افزار به واسطه‌ی آن می‌تواند مشخص کند که کدام کالا، ماده یا محصول زودتر وارد انبار و یا خط مونتاژ شده‌اند، بستگی به آن دارد که در چه زمانی خوانش  RFIDانجام بگیرد و این اطمینان را ایجاد می‌کند که اگر کسی بخواهد کالایی که اخیراً وارد انبار شده است را جابجا کند، با هشداری برای پیشگیری از بروز خطا مواجه شود. علاوه بر این کاربران می‌توانند زمان دریافت، استفاده و یا حمل و نقل اقلام را مشاهده کنند و میزان ذخیره‌ی انبار و وظایف نیروها را بر اساس آن تنظیم نمایند.

نقطه شروعی برای آینده

Cammet از شرکت Radely فناوری RFID را یک نقطه شروع می‌داند که در آینده بیشتر و بیشتر مورد قبول عموم قرار خواهد گرفت. وی افزود: بسیاری از مشتریان ما اعلام کرده‌اند که طی 3 تا 5 سال آینده قصدِ به کارگیری فناوری RFID را دارند و ما در نظر داریم در آن زمان برای پاسخ‌گویی به نیاز آنان آمادگی داشته باشیم.

مشتریان شرکت Radely سؤالات متعددی در رابطه با چگونگی عملکرد و کاربردهای احتمالی فناوری RFID حتی درباره‌ی ردیابی حیوانات مطرح کرده‌اند.  Cammetدرخواستی از طرف یک شرکت ارائه دهنده خدمات پانسیون سگ دریافت کرده که از آنان خواسته‌اند تا فناوری RFID را جهت تشخیص زمانی که یک سگ وارد مکان خاص شده و یا از آن خارج می‌شود نصب نمایند. طبق گفته Cammet نمونه آزمایشی این فناوری در یک شرکت مبل سازی در سال 2017 تکمیل خواهد شد و در صورت موفقیت این فناوری به طور کامل استقرار خواهد یافت.

ثبت یک پاسخ