۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

نسخه جديد نرم‌افزار BVMS كمپاني BOSCH

به گزارش اختصاصی دنیای حفاظت، شرکت کاراطیس نماینده‌ی رسمی و توزیع‌کننده دوربین مداربسته بوش و تجهیزات نظارت تصویری بوش آلمان، به‌تازگی جدیدترین نسخه‌ی نرم‌افزار بوش تحت عنوان BVMS (BOSCH Video Management System) را معرفی نمود. تولید این نرم‌افزار از سال 2008 توسط کمپانی بوش آغاز و از آن زمان نسخه‌های جدیدتر آن به‌روزرسانی شده که اکنون نسخه‌ی 7.5 آن تولید و عرضه مي‌گردد. نرم‌افزار جدید BVMS که تاکنون در پروژه‌های گوناگونی مورد استفاده قرار گرفته است، نه تنها به‌صورت لایسنس بر روی سرورها قابل نصب و فعال‌سازی است، بلکه بر روی NVRهای سری DIVAR IP بوش و نیز روی ویندوزهای embed نصب می‌گردد. در این مطلب مشخصات کلیدی و قابلیت‌های فنی این نرم‌افزار تشریح خواهد شد.

مدیریت نامحدود دوربین تحت شبکه

در دوربین‌های بوش، stream تصاویر جهت ضبط، نمایش و بازبینی  نیازی به عبور از سرور ندارند و می‌توانند به‌صورت اتصال مستقیم برقرار گردند. در نتیجه بار سرور بسیار سبک‌تر از نرم‌افزارهای مشابه در پروژه‌های Enterprise خواهد شد. بنابراین تنها عملکرد سرور، نگهداری از پایگاه داده‌ی محل‌‌های ذخیره‌ شدن داده‌ها روی storage، مدیریت تنظیمات و مواردی از این دست خواهد بود. با چنین ساختاری، نرم‌افزار BVMS قابلیت ضبط همزمان 2000 دوربین مجزا را بر روی یک سیستم خواهد داشت (در صورت مجزا بودن سرور مدیریت). به‌عنوان مثال در پروژه‌ای با 700 دوربین، به‌جای استفاده از 7 سرور، می‌توان با 2 سرور تمامی دوربین‌ها را مدیریت نمود.

آنالیز هوشمند تصاویر با forensic search

از دیگر قابلیت‌های نسخه‌ی 7.5 می‌توان به ارائه‌ی رایگان فناوری Forensic Search یا جستجوی کارآگاهی (سرچ هوشمند) اشاره کرد؛ چرا که این قابلیت در نسخه‌های قبلی با خرید لایسنس امکان‌پذیر می‌گردید. با توجه به اینکه دوربین‌های BOSCH مجهز به سخت‌افزار آنالیز هوشمند تصاویر هستند، نیازی به دریافت پردازش از سرور نیست؛ بنابراین نتیجه‌ی این آنالیز (به صورت آلارم، اعلام هشدار و … که از قبل در سیستم سرور تعریف شده است) به سیستم سرور منتقل خواهد شد. در این میان، وظیفه‌ی forensic search دسته‌بندی داده‌های آنالیز شده و جستجوی هوشمند جهت دریافت مناسب‌ترین آلارم می‌باشد.

تغییر هوشمند ابعاد تصویر در  live stream

 یکی از مزایای نسخه 7.5 BVMS مدیریت هوشمند stream های مختلف دوربین جهت ایجاد حالت بهینه در مشاهده‌ی تصاویر Live دوربین‌ها می‌باشد؛ بنابراین زمانی که مانیتور در حالت نمایش چندین تصویر مختلف است از استریم با رزولوشن پایین استفاده می‌شود و هنگامی که هر تصویر را maximum کنیم، از stream با بالاترین حد رزولوشن استفاده خواهد شد. این حالت کاربری هوشمند از streamهای دوربین برای تصاویر Live به‌ شمار می‌رود که با توجه به تنظیمات نرم‌افزار قابل انجام است.

یکپارچه‌سازی تصاویر

در موقعیت‌های وسیعی همچون استادیوم‌ها می‌توان چند دوربین معمولی را به گونه‌ای نصب کرد که تا 180 درجه فضا را پوشش دهند و تعدادی دوربین دیگر را در طرف دیگر محوطه نصب می‌کنند تا 180 درجه‌ی دیگر فضا را با سه دوربین مگاپیکسل بالا تصویربرداری کنند. قابلیت Video Stitching که در نسخه‌های جدید نرم‌افزار بوش (نسخه‌ی 7.5 به بعد) به‌کار رفته این امکان را می‌دهد تا با یکپارچه نمودن تصاویر دوربین‌های ثابت، نهایتاً تصویری یکپارچه با مگاپیکسل بسیار بالا ارائه شود. بنابراین دیگر به‌جای تصویر پانورامیک 12مگاپیکسل می‌توان تصویری 20 مگاپیکسلی و یا بیشتر به‌دست آورد. در نتیجه فارغ از اینکه خود دوربین پانوراما باشد یا خیر، می‌توان تصاویر پانوراماي یکپارچه‌ای با کیفیت بسیار بالا داشت. یکپارچه سازی یک سیستم نظارت تصویری با سایر تجهیزات امنیتی می‌تواند حس واقعی امنیت و کارایی یک سیستم را ایجاد کند. هماهنگی کامل و جامع سیستم نظارت تصویری با سیستم قدرتمند کنترل تردد، سیستم اعلام حریق هوشمند، سیستم‌های امنیتی و حتی اتصال به سامانه اعلام عمومی صوت یک مجموعه توسط سیستم مدیریت یکپارچه کمپانی بوش (BIS) کارایی بی‌نظیری در بین سیستم‌های موجود در دنیا ایجاد کرده است. پروژه‌های بسیار عظیمی در سراسر دنیا تحت کنترل یکپارچه سیستم امنیتی بوش انجام شده است. امکان ارتباط با سایر تجهیزاتی که از پروتکل جهانی OPC استفاده می‌کنند از قابلیت‌های بارز این سیستم به شمار می‌رود.

پشتیبانی از سایر دوربین‌ها

این نرم‌افزار با تمامی دوربین‌های ONVIF (كمپاني هاي مختلف) پروفایل s از طریق درگاه VSG می‌تواند ارتباط برقرار کند. قابلیتی در نرم‌افزار BVMS بوش که موجب پشتیبانی دوربین‌های ONVIF از سایر کمپانی‌ها می‌شود، درگاه VSG   (Video Streaming Gateway)  نام دارد. پشتیبانی این نرم‌افزار از دوربین‌های استاندارد ONVIF پروفایل S از نسخه 7.0 به بعد می‌باشد. با درگاه‌های VSG می‌توان دوربین‌های ONVIF، استریم‌های RTSP و استریم‌های MJPEG را از هر دستگاهی با هر IP دریافت نمود و عملیات‌های ضبط، بازپخش و پخش زنده یا live در داخل نرم‌افزار انجام می‌شوند. بنابراین حتی با دوربین‌های IP قدیمی و متعلق به کمپانی‌های دیگر نیز می‌توانید تصویر را دریافت نموده و در نرم‌افزار مدیریت کنید.

مدیریت روی تمامی امکانات سخت‌افزاری تحت پوشش

عموماً با نرم‌افزارهای مدیریت تصاویر می‌توان روی موارد کلی دوربین‌ها همچون رزولوشن، frame rate و IP مدیریت داشت. جهت انجام مدیریت‌های بیشتر باید به رابط کاربری (UI) تحت شبکه دوربین‌ها مراجعه کرد و سایر تنظیمات را از این طریق انجام داد. اما زمانی که نرم‌افزار BVMS را روی یک دوربین بوش نصب کنید، تمامی امکانات موجود در رابط‌ کاربری تحت وب در داخل نرم‌افزار، قابل دسترسی می‌باشد. یعنی با کلیک روی هر دوربین، دسترسی به تنظیمات جزئی نظیر رنگ، نور، لنز و سایر تنظیمات مربوط با نرم‌افزار BVMS امکان‌پذیر خواهد شد.

رمزنگاری بسیار پیشرفته در تبادل اطلاعات بین دوربین‌ها و سرور مرکزی

 این رمزنگاری بین اطلاعات ارسالی و دریافتی میان ماژول‌های مختلف نرم‌افزاری می‌باشد. به‌عنوان مثال، شبکه‌ای با تعدادی دوربین، یک یا چند سرور و چندین سیستم client، که همگی می‌توانند تصاویر را ببینند. اگر شخصی وارد شبکه شود و نام کاربری و رمز عبور دوربین‌ها را بداند، می‌تواند وارد شود و به تصاویر در دوربین‌ها دسترسی پیدا کند. اما در رمزنگاری یا data encryption، رمزگذاری در داده‌های در حال تبادل پیاده‌سازی می‌شود، در نتیجه تنها مبدأ و مقصدی که لایسنس رمزنگاری بر روی سیستم آنان نصب شده قادر به دریافت داده‌ها و مشاهده‌ی آن خواهند بود. به بیان دیگر، هر فرد دیگری که حتی نام کاربری و رمز عبور را نیز می‌داند، در صورت نداشتن لایسنس بر روی سیستم خود نمی‌تواند به داده‌ها دسترسی یابد. این مشخصات، امنیت درون شبکه را تقریباً به صد در صد می‌رسانند.

ثبت یک پاسخ