۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
ایمنی و حریقمقالات

نوارهای پیشگیری از حریق

نصب‌کنندگان تجهیزات متوقف‌کننده‌ی حریق به کسب و کار در صنعت ایمنی زندگی کار می‌کنند. در حالی که متوقف کردن حریق مؤلفه‌ای کلیدی و مهم در محافظت از ساختار ساختمان به شمار می‌رود، همچنین محافظت از جانِ افراد در محل نیز امری بسیار مهم است. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در حوزه‌ی متوقف کردن حریق، امروزه اطمینان از نصبِ دقیق محصولات متوقف‌کننده‌ی حریق است. بسیاری از نصب‌کنندگان کاملاً با قوانین و کدهای حوزه‌ی ساختمان آشنایی دارند، اما صرف‌نظر از مهارت نصب‌کننده، اشتباه از هر کسی ممکن است سر بزند. برای همین می‌گویند: انسان جایزالخطا است. متأسفانه، هیچ یک از ما نمی‌توانیم همه چیز را کنترل نماییم یا همه چیز را در بهترین حالت نگاه داریم. همین امر یکی از عوامل اصلی برای وضع دو استاندارد بازرسی جدید تحت عنوان‌های ASTM E2174 استاندارد عملیاتی برای بازرسی محل برای نصب سیستم‌های متوقف‌کننده‌ی حریق و ASTM E2393، استاندارد عملیاتی برای سیستم‌های مقاوم در برابر حریقِ نصب شده در محل و همین طور موانع پیرامونی برای جلوگیری از حریق شده است. صنعت حفاظت در برابر حریق این مشکلات را سالیانی طولانی مورد بررسی قرار داده و این دو استاندارد را بنا نهاده تا از نصب نامناسب سیستم‌های متوقف‌کننده‌ی حریق جلوگیری شود. با این وجود، همچنان سؤالاتی وجود دارد. چه اقداماتی می‌توان انجام داد تا اثرات این مشکلات را به کمترین میزان رساند؟ چگونه می‌توان اطمینان داشت که تمامی اقدامات لازم را داریم انجام می‌دهیم تا با قوانین سفت و سخت ساختمان انطباق یابیم، بدون اینکه باعث کاهش بهینگی روند نصب سیستم‌ها شویم؟ چگونه می‌توان به نصب‌کنندگان کمک کرد تا در اجرای این استانداردها قبول شوند؟ همچنین چطور می‌شود به بازرسان و مسئولین قانون‌گذار کمک کرد تا به صورت مناسب اقدام به بازرسی از محل کنند، بدون اینکه نیازی به روندهای بازرسی پرهزینه باشد. بسیاری از عایق‌ها و اسپری‌های مخصوص برای استفاده جهت عایق‌بندی ساختمان‌ها، ممکن است با مشکل مواجه شوند، چرا که نصب‌کننده مواد بیشتری را باید مورد استفاده قرار دهد و از چسبیده شدن مواد لازم اطمینان حاصل نماید. به جای اینکه نصب‌کنندگان به صورت چشمی میزان مواد مورد نیاز برای دیوارهای عایق را بسنجند، می‌توانند از نوعی عایق استفاده کنند که روند نصب را به بهترین شکلِ ممکن بهینه می‌نماید.

ساختارهای سنتی و قدیمی

هنگامی که پیمانکاران مواد عایق و یا اسپری متوقف‌کننده‌ی حریق را مورد استفاده قرار می‌دهند، باید این نوع کاربری انطباق کاملی با استانداردهای معتبر بین‌المللی داشته باشد. برای مثال، ممکن است در مورد نوعی از مواد، مقداری لازم در دیوارها به کار روند، بنابراین، نصب‌کننده هنگام نصب، باید بسیار دقیق عمل کند تا این میزان ضخامت به شکلی مناسب مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که میزان ضخامت مورد نیاز برای سیستم متوقف‌کننده‌ی حریق به کار نرود، ممکن است هنگام بروز اتفاقی ناخوشایند همچون حریق، عملکرد مناسبی نداشته باشد و در نهایت، نتایج جبران‌ناپذیر و فاجعه‌آمیزی را به وجود آورد. در سویی دیگر، اگر نصب‌کننده مواد اولیه‌ی بیش از حدی را برای دیوارها به کار برد، در آن صورت نتیجه‌ی امر، هدررفتن مواد و هزینه‌ها خواهد بود. شاید در نهایت، آنچه به دست می‌آید، چندان ناخوشایند نباشد، اما ایده‌آل نیز نخواهد بود. درست مثل هر کس دیگری در صنایع مختلف، پیمانکاران باید هزینه‌های مواد اولیه را در نظر بگیرند، چرا که هدررفت مواد تأثیر ناخوشایندی بر روی بهینگی سیستم برجای می‌گذارد.

استفاده از نوارهای مخصوص برای متوقف کردن آتش

در گذشته، نوارهای مخصوص برای جلوگیری و متوقف کردن آتش مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. اما وقتی به مزایای این روش نگاهی بیندازیم، عدم استفاده از اسپری و یا خمیر مخصوص برای عایق‌کاری منطقی به نظر نمی‌رسد. شاید این مسئله که نوارهای چسبی بتوانند جلوی حریق، دود، صدا و آب را بگیرند، بسیار ساده به نظر برسد، اما گاهی اوقات چیزهای بسیار ساده می‌توانند مؤثرترین ابزار باشند. دلایل استفاده از نوارهای مخصوص به جای خمیر یا اسپری بسیار زیاد هستند. شاید از همه مهم‌تر، این باشد که نوارها در تمامی سطوح به صورت یکنواخت قرار می‌گیرند. نصب‌کننده هیچ گاه از این بابت نگرانی ندارد که مواد کمتر یا بیشتر از حد را مورد استفاده قرار داده است. ضخامت نوارها از قبل تعیین شده، بنابراین، نصب‌کنندگان می‌توانند اندازه‌های دقیق را برای پروژه‌های مدنظر خود انتخاب نمایند. نوارهای مخصوص از نظر هزینه بسیار می‌توانند بهینه شوند. با استفاده از آنها، نصب‌کنندگان خطر استفاده‌ی بیش از حد از بین می‌رود و در نتیجه، همان میزان موادی که مورد نیاز است، از سوی نصب‌کنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوارها همچنین قابل حمل هستند و نیاز به تجهیزات کمتری دارند. تقریباً یک رول از نوار برابر با پنج گالن محتوای اسپری است که با ضخامت یک هشتم اینچی نصب می‌شود (به شرط اینکه اسپری به هیچ وجه هدررفت نداشته باشد) که بدین ترتیب، نصب‌کنندگان می‌توانند میزان کار مورد نیاز برای نصب عایق را کاهش دهند. همچنین، با قابل حمل بودن این نوارها، نصب‌کنندگان می‌توانند خیلی سریع‌تر از یک طبقه به طبقه‌ی دیگر بروند و کار بیشتری را در طولِ یک روز انجام دهند. نوارها بهینه هم هستند. نصب‌کنندگان به وسیله‌ی این وارها هم از حجم کار فیزیکی ناشی از تخلیه‌ی اسپری و پاشیدن آن به محل کم می‌کنند و هم چون نیاز به تنظیمات و مهیا کردن وسیله‌ی خاصی ندارد، در زمان نصب نیز صرفه‌جویی می‌نمایند و خیلی به ندرت نیاز به تمیزکاری خواهند داشت. ساخت و ساز ساختمان نوعی از کسب و کار است که در آن زمان بسیار اهمیت دارد. رها شدن از شر کارهای اضافی همچون آماده‌سازی مواد و همین طور تمیزکاری می‌تواند بسیار به آنها کمک کند تا پروژه را بدون پایین آمدن کیفیت، سریع‌تر پیش ببرند.

نوارها قابل استفاده در محیط‌های آب و هوایی گرم و سرد هستند. به عنوان مثال، نوارهای ساخت برخی از تولیدکنندگان را می‌توان در دمای 17- تا 50+ درجه سانتیگر‌اد نصب کرد. این بدان معناست که کار حتی در شرایط بسیار سرد نیز ادامه می‌یابد. به دلیلِ سرمای زیاد هوا، نیازی نیست که کار را متوقف و محیط را گرم کرد؛ بنابراین در هزینه نیز صرفه‌جویی خواهد داشت. همچنین نوارها مقاومت بالایی دارند. هر قدر در دنیا، اطلاعات در مورد محیط افزایش می‌یابد، نصب‌کنندگان قوانین مختلفی را در نظر می‌گیرند که می‌تواند نوعِ کاربری محصولات را تحت تأثیر قرار دهد. در نوارها بر خلاف اسپری‌های مرطوب استاندارد هیچ گونه ماده‌ی خروجی آلوده‌ای وارد محیط نمی‌شود. هنگامِ استفاده از نوارها، مواد شیمیایی سمی نیز وارد محیط نمی‌شود.

شناسایی نگرانی‌ها در مورد مواد چسبنده

در بسیاری از صنایع، کاربران در مورد میزان چسبندگی مواد چسبی در عایق‌ها سؤالاتی دارند. این امر نگرانی قابل درکی است. یک نصب‌کننده مسلماً می‌خواهد محصول مورد استفاده در ساختمان و محیطی که نصب شده، به خوبی کار کند و نتایجی عالی به همراه آورد. در همین راستا، شرکت‌های تولیدکننده‌ی تجهیزات این بخش، از مواد مقاومی استفاده می‌کنند که میزان چسبندگی بالایی بر روی آلومینیوم، فولاد، بتون و شیشه دارد. در نتیجه، این محصولات نتیجه‌ی خوبی در پروژه‌ها ارائه می‌دهند. بسیاری از کاربران که می‌خواهند از مواد چسبی و یا نوار مخصوص استفاده ‌کنند، نگرانی‌های خود را در مورد نیاز به آماده‌سازی سطوح اعلام کرده‌اند. گاهی اوقات، در صورت نیاز به آماده‌سازی میزان سطوح وسیع، استفاده از مواد چسبی و یا نوارها می‌تواند چالش‌های بیشتری به دنبال آورد.  بارندگی در صنعت ساخت و ساز مسئله‌ای نگران‌کننده است. نوارهای مخصوص بر خلاف اسپری‌ها مقاومت بسیاری در برابر آب دارند. اسپری‌ها چند ساعت پس از قرارگیری در دیوارها، ممکن است با بارش باران، از بین بروند. همچنین هیچ زمانی برای خشک شدن نوارها مورد نیاز نیست، در حالی که اسپری‌ها و خمیرهای مخصوص باید خشک شوند.

بازرسی‌های دقیق

استانداردهای بازرسی برای این نوع راهکارها ارائه شده تا میزان آگاهی در بازرسی و بررسی ساختارهای متوقف‌کننده‌ی حریق را ارتقا بخشند. در بسیاری از محیط‌ها لازم است که شرکت‌های ثانویه به بررسی و بازرسی مواد و راهکارهای به کار رفته بپردازند تا از نصب درست و دقیق آنها اطمینان حاصل گردد. بازرسان معمولاً از آزمایش‌های تخریبی استفاده می‌کنند و بخشی از خمیر یا اسپری را بر می‌دارند تا میزان ضخامت را اندازه‌گیری نمایند و در ادامه این بخش باید ترمیم گردد. همین مسئله باعث می‌شود تا نصب‌کننده کاری را که قبلاً انجام داده دوباره انجام دهد. اما بازرسی نوارهای مخصوص ساده است. وقتی محصول با اندازه‌ای دقیق و ضخامتی مناسب و درست در جایی که باید نصب شود، دقت نصب آن زیرسؤال نمی‌رود. با این روش، تعمیر بسیار ساده انجام می‌گیرد، چرا که به سادگی می‌توان یک تکه نوار دیگر جایگزین آن بخش کرد. هنگامی که جانِ انسان‌ها در میان باشد، جای کوچک‌ترین اشتباه و خطایی نیست. با نوارهای مخصوص، نصب‌کنندگان مطمئن می‌شوند که میزان موردِ نیاز از مواد را در پروژه استفاده کرده‌اند و همچنین راهکارهای نصب‌شده انطباق کاملی با استانداردهای ایمنی دارند.

ثبت یک پاسخ