۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

ویدئووال بارکو، انتخابی ایده‌آل

هرساله میلیون‌ها مترمربع ویدیووال نصب می‌گردد و اشتیاق بازار برای پذیرش آن با سرعت دورقمی روبه‌رشد است. برای انتخاب ویدیووال‌های بزرگ منصوبه در اتاق‌های کنترل که به صورت بیست و چهار ساعته در هفت روز هفته در حال کار می‌باشند، پارامترهای متعددی وجود دارد. در حالی که برخی از تکنولوژی‌های ویدیووال با جذب و ترغیب مشتریان خواهان جلب‌توجه آنان می‌باشند، برخی دیگر از ویدیووال‌ها بر ارگونومیک، عملکرد، تعمیر پذیری، ارائه سرویس‌های گوناگون و یا کارکرد امن و حیاتی به صورت مداوم و بیست و چهارساعته جهت اخذ تصمیم‌های مهم در محیط‌های ویژه (اتاق‌های مانیتورینگ و کنترل) تمرکز کرده‌اند.

رقابت بین فناوری‌هایRPC ، LCD ،  LED

با توجه به بررسی‌های به‌عمل‌آمده فناوری هایی نظیر LCD، LED و RPC (پروژکشن تابش از پشت صفحه)، از جمله گزینه‌های مورد استفاده در اتاق‌های کنترل و در زیرساخت‌ محیط‌های مهم و حیاتی، به‌شمار می‌روند. این محیط‌ها می‌توانند شامل سازمان‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان ترافیک، مؤسسات کنترل‌کننده دیسپاچینگ در صنایع آب، برق، گاز و نفت، دستگاه‌های نظارت تصویری مراکز امنیتی و اتاق‌های کنترل‌کننده مراکز امنیتی باشند.

پنج سؤال اساسی برای انتخاب ویدئووال

گزینه مناسب برای انتخاب ویدیووال، وابسته به نیازهای کاربری و مشخصات محیط است. به‌طور مثال قیمت فروش کالا، میزان نور صفحه‌نمایش، زیبایی و براق بودن بدنه عوامل مختلفی هستند که تأثیر مستقیم بر انتخاب شما خواهند داشت. اما کارشناسان معتقدند کیفیت تصویر، قابلیت اطمینان، تعمیر پذیری، طول عمر و حفظ کیفیت در درازمدت، عوامل تأثیرگذار بر انتخاب به شمار می‌روند. در این مقاله خواهان بررسی 5 سؤال اساسی و کلیدی در انتخاب ویدیووال هستیم تا این ویدیووال‌ها بتوانند به صورت دائم، عملکرد بدون وقفه‌ای را تضمین نمایند. بر اساس فناوری‌های LCD,LED,RPC برای این 5 سؤال به‌تناسب عملکردشان در محیط‌های حساس و حیاتی، سه درجه و نمره در نظر گرفته‌ایم. بر این اساس، سه سطح بهینگی سیستم ویدئووال، رضایت‌بخشی از کارایی آن و عدم توصیه‌ی این نوع تعریف می‌گردد.

1- کیفیت تصویر: سطح رنگ و نور، کنتراست تصویر بعد از گذر زمان چقدر کاهش می‌یابد؟

رنگ و نور از عوامل مهم و اساسی در اتاق کنترل است. این پارامتر، شاخص مهمی در مقایسه نمایشگرها نیز به شمار می‌رود. بسیاری از ویدیووال‌ها تصویر مناسب با نور عالی را در زمان خرید برای مشتریان فراهم می‌نمایند، اما چالش اساسی، نیاز به حفظ نور و به ‌بیان‌دیگر ثبات نور در تمام بخش‌های دیوار (منظور کلیه سطح‌های ویدیووال) در بلندمدت است. از نظر کیفیت تصویر، دو نوع LCD و RPC گزینه‌هایی بهینه هستند و LED توصیه نمی‌شود. در گامی فراتر می‌توان گفت ویدیووال‌های لیزر RGB بارکو که برای کارکرد دائمی طراحی‌شده است، با ویژگی‌های وسعت رنگ بی‌نظیر و نمایشگر درخشان آن گزینه‌ای جذاب را برای انتخاب در اتاق مانیتورینگ اماکن حساس فراهم می‌نماید.

2-ارگونومی : محدوده دید کارکنان اتاق مانیتورینگ چقدر است؟

نمایشگرهای نصب شده در اتاق کنترل برای سرپرستان و کاربران آن باید به صورت راحت و ارگونومیک باشد. این مطلب کاملاً واضح است که نمایشگرها باید بتوانند خوانایی مناسبی داشته باشند تا اپراتورها فونت‌ها را قرائت نمایند. از نظر ارگونومی دو گزینه‌ی LCD و RPC گزینه‌هایی بهینه هستند و LED رضایت‌بخش خواهد بود.خوانایی، قابلیتی است که از ترکیب گام پیکسل به علاوه‌ی مجموع رزولوشن موردنیاز جهت نمایش کاربری‌های مختلف روی ویدیووال تشکیل‌شده است. کاربران باید محدوده زاویه دید نمایشگر را در نظر داشته باشند تا اپراتور شرایط کنونی دید خود را حفظ نماید و تغییرات نور به صورت جزئی باشد تا چشم افراد خسته نگردد. انتخاب صفحه‌نمایش و مکان مناسب استقرار اپراتور، شرایط مثبتی را فراهم می‌کند.

3- قابلیت اطمینان و سرویس‌دهی مطمئن: برای سرویس‌دهی و قابلیت اطمینان در درازمدت چه تمهیداتی موردنیاز است؟

اتاق‌های مانیتورینگ جهت آگاهی از وضعیت رویدادهای موجود ساخته‌شده است تا در مواقع بحرانی، تصمیم‌گیری سریع به‌سادگی صورت پذیرد. بنابراین آپ تایم بودن سیستم از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. خرابی ویدیووال نه‌تنها سبب بروز بحران می‌شود، بلکه می‌تواند منجر به اختلال در مباحث بازرگانی و برنامه‌های پیشرو سازمان نیز گردد. عوامل زیر در توسعه نیازمندی محیط‌های بیست و چهار ساعته بسیار حیاتی است:

  • طراحی برای کاربری دائمی
  • قابلیت افزونگی یا redundancy
  • قابلیت HA (High Availability)
  • طراحی مدولار برای سرویس‌دهی سریع و راحت
  • قابلیت دسترسی به سرویس‌های تعمیرات
  • وجود لوازم‌یدکی

از این نظر LCD و LED عملکرد رضایت‌بخشی دارند و RPC گزینه‌ای بهینه خواهد بود.

4- طول عمر : طول عمر و قابلیت ارتقا ویدیووال چگونه است؟

یک ارتباط معکوس بین پیشروی در تکنولوژی ویدیووال‌ها و طول عمر معمولی وسایل اتاق مانیتورینگ وجود دارد. به‌عنوان‌مثال مونتاژ کامل یک سیستم ویدیووال بسیار سریع‌تر از ساختن یک اتاق مانیتورینگ نیمه‌خراب می‌باشد. می‌توان نتیجه گرفت که در زمان ارزیابی کار، در نظر گرفتن مسائل مالی و سرمایه‌گذاری، باعث نادیده گرفتن بسیاری از گزینه‌های مختلف ویدیووال می‌شود. در اکثر مواقع، راهکارهای مربوط به نمایشگرهای بزرگ به‌طورمعمول طول عمر 8 ساله دارند. این طول عمر در فناوری جدید منبع نور لیزر، به بیش از 11 سال افزایش یافته است. علاوه بر طول عمر تخمینی هر دستگاه باید به عوامل زیر نیز توجه نمود:

  • طراحی برای کاربرد بیست و چهار ساعته
  • سیاست‌های EoL (پایان عمر) و EoS(پایان سرویس) که از سوی کمپانی تولیدکننده اتخاذ می‌شود.
  • ارائه تعهدات و قراردادهای نگهداری و تعمیرات
  • پیشنهاد به‌روزرسانی مناسب و منظم
  • حمایت از سرمایه‌گذاری

نکته : بهتر است سرمایه‌گذاری برای ویدیووال قابلیت ارتقا در درازمدت را داشته باشد و بدین ترتیب، از هزینه‌های مجدد ساخت‌وساز جلوگیری نماید.

از این جهت، LCD و LED عملکردی رضایت‌بخش دارند و RPC گزینه‌ای بهینه خواهد بود.

6-هزینه کل مالکیت TCO : تناسب کل هزینه انجام‌شده با طول عمر اتاق کنترل به چه میزان است؟

بها و هزینه ویدیووال باید به‌تناسب طول عمر موردنیاز اتاق کنترل ارزیابی شود و نباید فقط به طول عمر نمایشگرها بسنده نمود. معمولاً اتاق‌های کنترل دائمی، عمری 20 ساله دارند. بنابراین نیاز است که سرمایه‌گذاری در این پروژه در بازه‌ی زمانی مذبور در نظر گرفته شود. عوامل تأثیرگذار در هزینه می‌تواند شامل خرید، اجرا، سیستم سرمایشی و نگهداری سامانه‌ها باشد. بر اساس طول عمر ویدیووال‌های کنونی، این دستگاه‌ها عمری بین 8 تا 11 سال دارند. با توجه به طول عمر 20 ساله اتاق مانیتورینگ و نیز طول عمر 11 ساله نمایشگرها، باید تمهیداتی جهت به‌روزرسانی و یا اضافه کردن ویدیووال‌ها در نقطه مشابه در نظر گرفت. هرکدام از تکنولوژی‌های مختلف ویدیووال نیاز به هزینه‌های مختلف اجرا دارند که توسط عواملی همچون نیازمندی‌های سرمایشی، مصرف برق تجهیزات، طول عمر، تعمیرپذیری و قابلیت اطمینان تجزیه‌وتحلیل خواهند شد.

نتیجه

البته عوامل دیگری هستند که برای انتخاب ویدیووال باید آنها را در نظر گرفت. هنگام بررسی نیازمندی‌های اتاق مانیتورینگ و آزمایش فناوری‌ها با آن نیازمندی‌ها، بهترین نتیجه و انتخاب منطقی نسبت به سایر راهکارها، پروژکشن RPC در تجزیه‌وتحلیل نهایی است. در گام بعد فناوری LED دیدمستقیم، ساده‌ترین گزینه برای اتاق‌های کنترل دائمی می‌باشد. لیزرهای RGB گزینه نهایی برای ویدیووال اتاق‌های کنترل در مناطق حساس و ویژه می‌باشد. اگر تمام نیازها، شما را به سمت خرید RGB هدایت نمود، گزینه‌ای جز لیزرهای RGB بارکو، در نمایشگرهای اتاق کنترل برای شما بهینه نخواهد بود . 10 سال تجربه‌ی بارکو در فضای پروژکشن ویدیووال، این فناوری را با منابع نوری لیزر آینده ترکیب نموده است تا بتوانیم جهش کوانتومی برای کارایی، کیفیت و ارگونومی داشته باشیم.

ثبت یک پاسخ