۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
IoTمقالات

چهار گام برای کسب اطلاعات تجاری مقرون به صرفه از داده‌های IoT

ترویج یک استراتژی ابری می‌تواند جهت آماده‌سازی هوش تجاری و اینترنت اشیا کمک شایانی به کاربران نماید. خانه‌های هوشمند، اتومبیل‌ها و شهرها: اینترنت اشیا با روند رو‌به افزایشی در میانِ مردم محبوب شده است. اما معنای IoT برای این صنعت چیست؟ بر طبق گزارشی از Verizon، 72 درصد از سازمان‌ها معتقدند IoT مزایای رقابتی را به همراه می‌آورد. این عقیده در گزارشی مجزا از BI Intelligence منعکس شد و در آن پیش‌بینی گردید که این بخش تجاری مسئول به‌وجود آمدن نزدیک به 40 درصد از دستگاه‌های IoT فعال تا سال 2019 خواهد بود. اما با رشد کاربری تجهیزات متصل به هم، صنایع باید این انتظار را داشته باشند تا با حجم وسیعی از داده‌ها مواجه شوند. برای اینکه پتانسیل هرگونه استراتژی IoT به صورت رقابتی شکل بگیرد، صنایع باید روش‌های قابل گسترش یافتن در آینده و مقرون به صرفه‌ای را برای تبلور ارزش داده‌های بزرگ بدست آمده از IoT بیابند. به هر حال داده‌ها به اندازه‌ی کاربردشان ارزشمند هستند. به لطف استفاده از آنالیز پیشرفته، امروزه داده‌ها به یک ابزار تجاری قدرتمند تبدیل شده‌اند. داده‌های بزرگ برای هر صنعتی در موارد کاربرد بی‌شمار، از مزایای استراتژیک برخوردارند. زمانی‌که داده‌های جمع‌آوری شده توسط IoT با گزارش آنیِ پیشرفت، تجزیه و تحلیل می‌شود، هر کاربر تجاری می‌تواند به گونه‌ای عمل کند تا داده‌ها به صورت استراتژیک برای این گزارش پیشرفت کار کند تا دیدگاه بهتری بر روندهای عملیاتی، عملکرد سیستم، مدیریت هزینه، کسب اطلاعات موقعیتی و غیره بدست آورد. IoT با سرعت بالایی منجر به ایجاد هوش تجاری کافی می‌‌شود. احتمالات در این زمینه نامحدود هستند. مشکل این صنعت وارد شدنِ بسیاری از سازمان‌ها بدون درنظر گرفتن چگونگی مدیریت و آنالیز داده‌هایی است که گردآوری می‌کنند.

افزایش روند کسب اطلاعات مبتنی بر IoT به‌وسیله‌ی ابر

محاسبات ابری و داده‌های بزرگ الزاماً به موازات یکدیگر به‌وجود نیامده‌اند. ابر یک پلت‌فرم ایده‌آل برای پردازش داده‌هاست و هوش تجاری را برای صنایع در تمامی ابعاد، قابل دسترسی قرار داده است. سازمان‌هایی که با راهکارهای ابری به تقویت خود می‌پردازند، قادر خواهند بود برای نوآوری‌های هوش تجاری به سود بی‌نظیری دست یابند. هوش تجاری مبتنی بر ابر با ظرفیت‌هایی نظیر ذخیره‌سازی داده‌ها، تغییر شکل آن‌ها، یادگیری ماشین، آنالیز جریان و ذخیره‌سازی گسترده، زمین بازی را مهیا می‌سازد. مدیریت این‌کار، از سیستم‌های درمحل، ارزان‌تر و راحت‌تر بوده و نیازی به سنجش وسیع IT یا نظارت توسط متخصصین داده‌ها ندارد. همچنین کاربران قابلیت‌هایی به‌دست می‌آورند که قبلاً برایشان مقدور نبوده است: 1) نرم‌افزار گزارش KPIs، 2)کاربری آسان، 3) دسترسی در هر زمان و هرجا (در محل یا خارج از محل، با یک مرورگر یا یک گوشی موبایل)، 4) ابزارهای هوش تجاری مبتنی بر ابر پنجره‌ای رو به کاربری این سیستم‌ها باز می‌نماید. راهکارهای ابری همچنین باعث شفافیت داده‌ها در IoT می‌شوند. با نمایش و به اشتراک گذاری داده‌های جمع‌آوری شده از طریق رابط‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزارهای مبتنی بر ابر (APIها)، صنایع می‌توانند مقدار داده‌ها را با سایر نقش‌آفرینانِ این صنعت از جمله شرکا، کارمندان، مشتریان و تولیدکنندگان خارجی به اشتراک گذاشته و گسترش دهند. اما چگونه یک استراتژی ابری را ترویج دهیم که ما را به نقطه‌ی آمادگی IoT برساند؟ ما برای انجام این‌کار، روش چهار مرحله‌ای زیر را برای گسترش یک استراتژی هوش تجاری IoT ابری، توصیه می‌کنیم.

گام اول: داده‌های مناسب را جمع‌آوری کنید

داده‌های کیفی برای هر استراتژی هوش تجاری ضروری هستند. اگر آن داده‌ها فاقد یکپارچگی باشند، می‌توانند نهایتاً بر هرچیزی (مانند کیفیت گزارش و غیره) تاثیر بگذارند. روی دستگاه‌هایی تمرکز کنید که کمترین نویز را ایجاد می‌کنند. فناوری‌های موجود مانند گوشی‌ها و برنامه‌های هوشمند اغلب این‌ کار را انجام می‌دهند، چرا که داده‌ها را به طور دائم به ابر انتقال می‌دهند و دیگر شما را از سرمایه‌گذاری‌های سخت‌افزاری پرهزینه بی‌نیاز می‌سازند.

گام دوم: داده‌ها را پردازش و گزارش‌هایی را تهیه کنید

زمانی که داده‌ها جمع‌آوری شد، هوش تجاری نتایجی را به بار می‌آورد. با استفاده از ابزارهای پردازش، بخش‌های غیرمتعارف داده‌ها قابل تشخیص خواهد بود و مشکلات شناسایی و کسب اطلاعات امکان‌پذیر می‌شود. این فرآیند می‌تواند با دستگاه‌های هوش تجاری ابری بی‌نیاز به تنظیمات اضافی یا بوسیله‌ی یک فرآیند شخصی‌سازی شده صورت گیرد. به‌عنوان مثال، اگر به‌دنبال دستکاری داده‌های آنی، ارسال هشدارها، پردازش توده‌ها، جمع‌آوری داده‌ها با سیستم‌های موجود و متعادل‌سازی بینش‌های مبتنی بر شبکه هستید (بخصوص تصورات زمینی-فضایی و مبتنی بر نقشه)، شاید توسعه‌ی مشتری بیشتری لازم باشد.

گام سوم: داده‌های خود را به اشتراک بگذارید

در این مرحله APIها وارد عمل می‌شوند. APIها ابزارهای قدرتمندی هستند که با آن‌ها می‌توان داده‌ها را در بخش‌های مختلف توسعه کاربری به نمایش درآورد. این بخش‌ها همچنین از چگونگی قدرت آن داده‌ها در کاربری‌های مختلف آگاهی دارند. بنابراین فرصت‌های ارزش‌ساز بیشتری را در دسترس قرار می‌دهند. این‌ شیوه، جایگزین فرآیند سنتی استخدام تیمی از برنامه‌سازان است تا به شما در آماده‌سازی داده‌ها برای کاربری کمک کند و موانع بین واحدهای تجاری را از بین ببرد و در عین حال توجه شرکا، مشتریان، تولیدکنندگان نرم‌افزار و غیره را به خود جلب کند.

گام چهارم: نسبت به بازخورد، دیدِ مثبت داشته باشید

با مثبت نگری، بازخوردهای خوبی حاصل می‌شود. از نظرات افرادی که خدمات داده‌هایتان را استفاده می‌کنند (کاربران API) استقبال کرده و خود را با آن نظرات انطباق دهید. شاید جامعه تولیدکننده مشکلاتی را درمورد داده‌هایتان مطرح نماید یا روش‌های جدیدی را بیابند تا به داده‌های شما ارزش بیشتری بدهند. این امر، راهکاری ارزشمند برای به نتیجه رسیدن استراتژی هوش تجاری IoT با ابر فعال است که اغلب وقتی همه داده‌ها ذخیره شوند با فرهنگ صنعت بیگانه شده و داده‌ها کهنه و بلااستفاده می‌شوند و به‌سرعت ارزش خود را از دست می‌دهند.

آینده همینجاست

امروزه اینترنت اشیا، باعث تغییر شکل سریع روش کسب و کار ما نمی‌شود. این فناوری، فرصت‌های جدیدی فراهم می‌کند که در آینده کشف خواهد شد. قابلیت‌ها و ابزارها امروزه وجود دارند که می‌توان با آن‌ها یک استراتژی هوش تجاری IoT فعال شده با ابر را به طور موفقیت‌آمیزی اجرا کرد. آیا سازمانِ شما برای این امر آماده است؟

ثبت یک پاسخ