۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

کدام فناوری بیشترین تأثیر را در نیمه‌ی دوم سال 2017 به همراه می‌آورد؟

فناوری‌ها با سرعت سرسام‌آوری در حال پیشرفت هستند و بازار با قابلیت‌ها و نوآوری‌های بسیاری اشباع شده است. اما اثرات این پیشرفت‌ها چه خواهد بود؟ کدام یک از این نوآوری‌های جدید بیشترین تأثیر را در صنعت خواهد داشت و کدام به مرور زمان از بازار محو می‌شود؟ با توجه به تأثیرات بلندمدت فناوری‌های مختلف، از کدام می‌توان انتظار تأثیری فوری داشت؟ سایت معتبر Sourcesecurity.com در این مقاله با کارشناسان مختلفی صحبت کرده و از آنها پرسیده: کدام فناوری امنیتی جدید، بیشترین تأثیر را در نیمه‌ی دوم سال 2017 به همراه می‌آورد؟

راینیه توئینزینگ (Reinier Tuinzing)
مدیر امور راهبردی منطقه‌ی آمریکا در کمپانی Milestone

هیچ فناوری‌ای در عرض‌ِ شش ماه هیچ بازاری را متحول نمی‌کند! هر فناوری جدید، زمان بسیار بیشتری نیاز دارد تا اثرات مورد انتظار خود را بر بازار بگذارد. با توجه به این مسائل، فناوری‌های مهمی را شاهد هستیم که توجه زیادی را در بازار به خود جلب کرده‌اند. از جمله‌ی این موارد می‌توان به هوش مصنوعی و یادگیری عمیق اشاره کرد که به مبحث آنالیتیک در صنعت نظارت تصویری می‌پردازد. این امر در ترکیب با ابزارهای آنالیزی، نسل جدیدی از ویدئوآنالیتیک‌ها را در صنعت ارائه خواهند کرد. دستگاه‌ها و سیستم‌های همراه و موبایلی، همچون دوربین‌های پوشیدنی، پهپادها و دوربین‌های مخصوص خودروها از جمله موارد دیگر به شمار می‌روند. مورد بعدی داده‌های بزرگ است که به اطلاعات به دست آمده از دستگاه‌ها گفته می‌شود. برای مثال، یک دوربین پوشیدنی می‌تواند تصویربرداری کند و داده‌های بزرگ، احتمالاً موقعیت GPS آن دوربین، سرعت ضربان قلب و یا میزان تنفس شخص می‌باشند. هنگامی که این اطلاعات با یکدیگر ترکیب می‌شوند، آنالیز موقعیتی اضافی را به کاربران ارائه می‌نماید.

ریچارد برنت (Richard Brent)
مدیرعامل Louroe Electronics

هوش مصنوعی همچنان یکی از مهم‌ترین فناوری‌های نوظهور در صنعت امنیت برای سال 2017 خواهد بود. این مبحث که از الگوریتم‌های پیشرفته و تکنولوژی یادگیری عمیق استفاده می‌کند، نوع نگرش ما را نسبت به صنعت امنیت تغییر می‌دهد. دیگر نیاز نیست که نیروی انسانی به صورت فیزیکی به پایش و نظارت بر محیط پیرامون و شناسایی افراد غیرمجاز بپردازد. از این پس دیگر دستگاه‌های هوشمند می‌توانند این کار را انجام دهند و به صورت خودکار اعلان‌هایی را به مراجع قانونی ارسال کنند. با توجه به صدا، تجهیزات هوش مصنوعی می‌توانند حتی شکسته شدن شیشه و یا شلیک گلوله را تشخیص دهند و به پرسنل مسئول اعلام نمایند. اگرچه دستگاه‌های هوش مصنوعی بسیار مؤثر هستند، اما نباید به عنوان جانشین برای نیروی حفاظت فیزیکی به آنها نگریست. در عوض، باید به عنوان تسهیل‌کننده‌ی اقدامات کارکنان آنها را دید که می‌توانند محیط‌های وسیع و یا چندگانه که نیاز به نظارت بسیار زیادی دارند را از راه دور مورد بررسی قرار دهند. دستگاه‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی به صورت روزافزون نقشی مهم و حیاتی را در طراحی و ساخت سیستم‌های امنیتی ایفا خواهند کرد.

میشل کین (Mitchell Kane)
مدیر عامل و ریاست شرکت Vanderbilt Industries

کنترل دسترسی امسال با سرعت کمی در زمینه‌ی توسعه و کاربری پیش خواهد رفت، اما در عین حال، برای مثال،‌ بسیاری از این سیستم‌ها را شاهد هستیم که به سمت و سوی راهکارهای ابری پیش می‌روند. راهکارهای کنترل دسترسی مبتنی بر ابر که می‌توانند مدیریت تصاویر ویدئویی را نیز در خود داشته باشند، در نیمه‌ی دوم سال، با رشد بسیار زیادی همراه خواهند بود و بدین ترتیب مشتریان می‌توانند بر شرکت‌ها و یا محیط‌های زیرمجموعه‌ی خود از راه دور نظارت و به صورت مداوم اطلاعاتی را به پانل‌ها و سنسورها ارسال نمایند تا نصب‌کنندگان بتوانند میزان درآمدهای جاری ماهیانه را تخمین بزنند.

اندی پالمر (Andy Palmer)
مدیر فروش بخش نظارت تصویری کمپانی Seagate Technology

صنعت نظارت تصویری یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان داده‌های بزرگ است که توسط میلیون‌ها دوربین در شهرها، ساختمان‌های تجاری، بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن و حمل و نقل عمومی به وجود می‌آید.

در حال حاضر، افراد تنها بخشی از این اطلاعات را مورد استفاده قرار می‌دهند و مابقی اطلاعات روی هارددرایو قرار می‌گیرد تا بعدها بازبینی شود. اما، به لطف پیشرفت‌های وسیع در حوزه‌ی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، این امر در حال تغییر است. استفاده از هوش مصنوعی در دوربین‌های نظارت تصویری، سرورها و دستگاه‌های ضبط برای ثبت آنی تصاویر ویدئویی می‌تواند از مزیت آنالیز داده‌ها به روش غیرسنتی بهره ببرد تا سیستم‌های نظارتی به ابزارهای آنی و فوری تبدیل شوند و اطلاعات بسیار ارزشمندی را ارائه نمایند تا بدین ترتیب، ایمنی و حفاظت ارتقا یابد و سطح کیفی زندگی افراد بهینه گردد. مثلاً بخش خرده‌فروشی و فروشگاه‌ها را در نظر بگیرید: حجم وسیعی از اطلاعات به وجود می‌آید و فرصت بسیار خوبی برای فروشندگان است که آنها را آنالیز نمایند و بدین ترتیب، مشتریان خود را از نظر جنسیت، سن و سال و رفتارها و عادت‌های خرید کردن بهتر بشناسند.

کوین واین (Kevin Wine)
نایب‌رئیس بخش مارکتینگ در شرکت Verint Systems

راهکارهایی که بر روی ایمنی کارکنان متمرکز شده‌اند با افزایش کاربری و تقاضا روبرو خواهند شد. به شکل فزاینده‌ای فعالان صنعت نیاز به کسب اطلاعات در مورد فرآیندهای ایمنی پرسنل و کارکنان دارند. ساختارهای موبایلی و همراه در تلفن‌های هوشمند کاربران، می‌توانند مزایای بسیار زیادی را به کارکنان در محیط ارائه نمایند. کارکنان با این دستگاه‌ها می‌توانند فوراً در مورد مشکلات احتمالی به مسئولین امنیتی اعلام هشدار کنند و فرقی نمی‌کند که در کجا باشند. داده‌های مبتنی بر موقعیت مکانی و به‌روزرسانی‌های حساس از جمله پیامک، تصویر و ویدئو را می‌توان به صورت فوری برای مسئولین و مرکز امنیت ارسال کرد تا روند پاسخ‌دهی و عکس‌العمل نشان دادن ارتقا یابد. اپراتورها با ترکیب این اطلاعات و موارد دیگر می‌توانند داده‌هایی جامع از کارکنان، موقعیت مکانی و وضعیت کنونی آنها به دست آورند. اگر مرکز کنترل، هشدارهایی در مورد وقوع یک رویداد در نزدیکی افراد دریافت کند، می‌تواند به صورت مستقیم پیام‌هایی را برای موبایل شخص بفرستد. آنها همچنین می‌توانند ارتباطی دوطرفه با موبایل و یا تلفن هوشمند آن فرد ایجاد نمایند.

استیو برکمایر (Steve Birkmeier)
نایب‌رئیس ارشد فروش Arteco, Inc.

ویدئوآنالیتیک نقش بسیار قابل توجهی بر تغییرات صنعت نظارت تصویری خواهد داشت و این نقش در ساختارهای امنیتی، شرکت‌ها و بخش‌های دیگر قابل لمس خواهد بود.

همواره نیاز به قابلیت‌های ویدئوآنالیتیک ابتدایی همچون شناسایی اشیای جاگذاشته‌شده داریم. اما در محیط‌های وسیع حجم بسیار زیادی از آنالیتیک‌ها را می‌توانیم مورد استفاده قرار دهیم. در میان این الگوریتم‌های پیشرفته می‌توان به مواردی همچون نقشه‌گذاری حرارتی (heat mapping)، تشخیص تعداد ساکنین، شناسایی حریق و دود و همین طور زمین خوردن افراد اشاره کرد. همچنین درخواست‌های بسیاری را از نظر قابلیت‌های ویدئوآنالیتیک شاهد هستیم که فراتر از مسائل امنیتی به شمار می‌روند. برای مثال، کارکنان می‌توانند اطلاعات زیادی از تاریخچه‌ی خرید افراد، روند خرید کردن آنها و مسائل دیگر به دست آورند. مدیران می‌توانند تعدادی از افراد را مورد بررسی قرار دهند که وارد محیط می‌شوند و به خرید می‌پردازند. مدیران فروشگاه‌ها می‌توانند میزان زمان صرف شده در صف را پایش کنند تا طول صف‌ها به کمترین میزان برسد.

برندون ریچ (Brandon Reich)
کارشناس امور تجاری در Pivot3, Inc.

استفاده از راهکارهای IT برای عملیات‌های امنیتی به سرعت در حال افزایش است. کاربران به دنبال روش‌هایی هستند تا فرآیندهای خود را بهینه و چالش روزافزون دریافت و به‌کارگیری اطلاعات امنیتی و تجاری را مدیریت کنند.

بنابراین، فضای ذخیره‌سازی به بخش بسیار مهمی در زیرساخت‌های نظارت تصویری تبدیل شده است که نباید از آن به سادگی عبور کرد.

ما در این صنعت چیزهای زیادی را از بخش IT آموخته‌ایم و اکنون با ایجاد ارتباط قصد داریم که خلاءهای موجود را رفع و نوآوری‌هایی را در حوزه‌ی فضای ذخیره‌سازی و مدیریت داده‌ها به وجود آوریم. علاوه بر فضای ذخیره‌سازی، فناوری‌هایی همچون یادگیری عمیق و پردازش موازی نیز دقت فرآیندهای ویدئوآنالیتیک را افزایش داده‌اند و بسترهای ابری و ابری ترکیبی (hybrid cloud) به عنوان جایگزین‌هایی در این حوزه به بازار معرفی خواهند شد.

کارشناسان در این بخش اطلاعات بسیار زیادی را در مورد آن دسته از فناوری‌های حاضر ارائه کرده‌اند که در نیمه‌ی دوم سال می‌توانند تأثیر بسیار زیادی بر صنعت داشته باشند. از جمله‌ی این موارد می‌توان به هوش مصنوعی، یادگیری عمیق، داده‌های بزرگ، ارتباطات راه دور، کنترل دسترسی ابری، تلفن‌های هوشمند و فضای ذخیره‌سازی اشاره کرد. البته در این میان باید توجه داشت که شش ماه زمان زیادی برای قضاوت در این حوزه نیست، اما با توجه به سرعت فزاینده‌ی کاربری فناوری‌های مختلف هیچ کس نمی‌داند که تا پایان امسال صنعت ما با چه تغییراتی روبرو خواهد شد.

ثبت یک پاسخ