۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
کنترل دسترسیمقالات

قفل‌های الـــکترونیکــی کـــاربری کلیدها را آسان‌تر می‌کنند

این‌روزها افراد بیش از قبل عادت کرده‌اند کلیدهای خود را با اشخاصی غیر از اعضای خانواده به‌اشتراک بگذارند. این کار می‌تواند مشکل‌ساز شود؛ مشکلاتی نظیر امکانِ کپی‌برداری از روی کلید. اما یک قفل الکترونیکی با ابطال رمز قبلی و رمزگذاری مجدد می‌تواند این مشکل را برطرف سازد.

در این زمینه، تحقیقی در ایالات متحده بر روی عادات شهروندان در مدیریت کلیدهای خود انجام شد. این تحقیق مشخص کرد که از میان 1000 شهروند بالغ (18 سال به بالا) در ایالات متحده، 63 درصد از آنان گزارش کرده‌اند که حداقل یک نفر از افرادی که با آنان هم‌خانه نیست، کلید خانه‌شان را دارد. 18 درصد از این افراد، کلید خانه‌ی خود را به بیش از دو نفر از آشنایان خود سپرده بودند. همچنین نزدیک به 8 درصد اظهار داشتند که اصلاً خاطرشان نیست به چند نفر کلید خانه‌شان را داده‌اند.

این تحقیق چندین عادت دیگر را نیز آشکار ساخت. به‌طور مثال، یک‌سوم شهروندان ایالات متحده اظهار داشتند که از روی کلید ویلا یا آپارتمانی که اجاره کرده بودند، بدون اجازه و اطلاع صاحب‌خانه کپی کرده‌اند. علاوه بر این، بسیاری از افراد، کلیدهای خود را بیرون از خانه و نزدیک به درب ورودی مخفی می‌کنند. به بیانی دقیق‌تر، 21 درصد از شهروندان کلید خود را زیر گلدان یا در باغچه، 17 درصد در اطراف درب جلویی خانه و 10 درصد نیز نزدیک درب عقب ساختمان جاساز می‌کنند.

همچنین والدین با وجود تلاش برای ایجاد مرزهایی برای فرزندان خود، محدودیت کمتری در دسترسی به خانه‌ی خود دارند. در حقیقت، 24 درصد از والدین اظهار داشتند که بیش از سه نفر از افرادی که با آنان زندگی نمی‌کنند کلید خانه‌شان را دارند که این آمار در مورد افرادی که فرزند ندارند 15 درصد است.  واضح است که کلید دادن به افرادی غیر از اعضای خانواده می‌تواند دردسرساز باشد. خانم Ann Matheis مدیر بازاریابی کمپانی Allegion در این‌باره می‌گوید: این احتمال وجود دارد که آن کلیدها گم شوند یا از روی آن‌ها کپی‌برداری شود، بنابراین ممکن است کلیدها دست افراد غیرمجاز بیفتند. به‌علاوه، سایر ساکنین خانه ممکن است الزاماً ندانند که چه افراد دیگری کلید خانه‌شان را دارند.

با این حال، به دلایل گوناگونی ترجیح می‌دهند کلیدهای خود را به افراد معتمدشان بسپارند. این‌جاست که به اعتقاد Matheis قفل‌های الکترونیکی کارآیی خود را نشان می‌دهند. وی اظهار داشت: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که مردم، فرد یا افرادی را برای تمیز کردن منزلشان استخدام می‌کنند تا وقتی در خانه حضور ندارند کارهایشان را انجام دهند. قفل‌های الکترونیکی تنها به افراد مجازی که کارت اعتباری هوشمند داشته باشند امکان دسترسی می‌دهند. اگر یک کلید فیزیکی سنتی گم و یا کپی‌برداری شود، به‌سختی می‌توان فهمید که چه فرد یا افراد دیگری به خانه‌ی آنان دسترسی دارند. با وجود قفل‌های الکترونیکی، اگر یک کارت الکترونیکی اعتباری گم شود، مدیر مربوطه می‌تواند دسترسی را لغو کند و بدون نیاز به تعویض قفل، کارت اعتباری جدیدی تهیه نماید. این فناوری نه تنها برای ساکنین ایمن‌تر خواهد بود بلکه در انرژی و زمان مدیران مربوطه نیز تا حد چشمگیری صرفه‌جویی خواهد کرد. همچنین فناوری مذکور برای افرادی که به‌تنهایی زندگی می‌کنند و نیز برای خانواده‌ها بسیار مناسب است. در تحقیقی دیگر مشخص شد 75 درصد از شهروندان ایالات متحده در اکثر مواقع مطمئن نیستند که پس از ترک خانه، در را قفل کرده‌اند یا خیر و بیش از دو پنجم آنان، سرقت و ورود غیر مجاز به خانه‌ی خود یا اطرافیانشان را تجربه کرده‌اند. این نتایج نیز نشان می‌دهد که داشتن قفل الکترونیکی که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با کمک برنامه‌ای روی موبایل یا تبلت خود، از قفل بودن یا نبودن درب منزلشان اطمینان یابند، امنیت و آسایش بیشتری را برای افراد به ارمغان خواهد آورد.

ثبت یک پاسخ