۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

10 پیش بینی برای هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ و آنالیز داده‌ها

طبق تحقیق جدید Forrester  فناوری هوش مصنوعی در سال 2018 برای پیشرفت نیازمند تلاش و بررسی، برنامه‌ریزی، اجرا و مدیریت بسیار کارشناسان خواهد بود، در غیر این صورت جذابیت خود را از دست خواهد داد.

با این حال Forrester خبر از بهبود در این بخش را نیز می‌دهد. به واسطه ارتقای رابط کاربری، همکاری میان انسان و ماشین بهبود خواهد یافت. انتقال داده‌ها به سامانه ابری منجر به ارتقا و بهبود هوش تجاری و راهکارهای تحلیلی می‌شود. قابلیت‌های جدید فناوری AI، طراحی دوباره سیستم‌های مدیریت و تحلیل داده‌ها و گسترش بازار ایده‌ها به عنوان خدمات (insights-as-a-service) را تسهیل می‌کند. در نتیجه، انتظار می‌رود 70 درصد مؤسسات در 12 ماه بعدی فناوری  AIرا پیاده سازی کنند. این میزان در سال 2016 برابر با 40 درصد و در سال 2017 در حدود 51 درصد بود.

خلاصه گزارش پیش‌بینی Forrester برای سال 2018

25 درصد شرکت‌ها و مؤسسات، سیستم تحلیل داده بدون کد نویسی point-and-click  را به رابط کاربری صوتی مجهز می‌کنند. جست و جوی داده‌ها با استفاده از زبان گفتار و دریافت نتایج جست و جو به صورت تصویری تبدیل به یکی از امکانات استاندارد و رومزه خواهد شد.

 20 درصد از مؤسسات و شرکت‌ها از فناوری AI برای تصمیم گیری و تهیه دستورالعمل‌های در لحظه استفاده می‌کنند. فناوری AI گزینه‌هایی برای ارائه به مشتریان پیشنهاد می‌دهد، ضوابط ضروری را به تأمین کننده ارائه می‌کند و به کارکنان در شیوه گفتار و کردار آنی و در لحظه کمک می‌نماید.

 فناوری AI می‌تواند مرز میان تفکرات مبتنی بر داده که ساختاریافته و یا بدون ساختار هستند را از بین ببرد. تعداد مخاطبان کل این نظر سنجی در مؤسسات و شرکت‌ها که بیش از 100 ترابایت داده بدون ساختار در اختیار دارند نسبت به سال 2016 تاکنون دو برابر افزایش پیدا کرده است. با این حال نسل‌های گذشته‌ی پلتفرم‌های آنالیز داده، بسیار پیچیده هستند، به طوری ‌که تنها 32 درصد از شرکت‌ها با موفقیت توانستند از سامانه آنالیز متن استفاده کنند و از این تعداد میزان کمتری از منابع داده بدون ساختار استفاده می‌کنند. فناوری یادگیری عمیق آنالیز این گونه داده‌ها را مقیاس پذیر و دقیق‌تر نموده و لذا این روند، امروزه در حال تغییر است.

خروج از دریاچه داده ها

33 درصد از مؤسسات و شرکت‌ها زیر ساخت دریاچه داده (Data Lake) را از رده خارج خواهند کرد. درصورتی که یک ارتباط مشخص میان این فناوری و تأثیر آن بر بازده‌ی تجارت وجود نداشته باشد، بسیاری از سازمان‌هایی که این فناوری را پیاده سازی کرده‌اند پشتیبانی مالی را قطع خواهند نمود تا میزان نسبت هزینه به کارآمدی را بررسی کنند. آیا این سیستم می‌تواند بدون پشتیبانی مالی گسترده در وضعیت درآمد نهایی تغییر مثبتی ایجاد کند تا از آن طریق بودجه عملیاتی خود را تأمین نماید یا خیر؟

Forrester این‌گونه پیش بینی می‌کند که 50 درصد از مؤسسات خط مشی عمومی cloud-first (ابر محور) را در سال 2018 برای داده پردازی برمی‌گزینند. مفهوم داده‌های بزرگ و تحلیل داده‌ها نظارت دقیق‌تر بر هزینه‌ها و تطابق گسترده‌تری را نسبت به یک نرم‌افزار درون سازمانی ارائه می‌نمایند.

 66 درصد از سازمان‌ها و مؤسسات، به جهت اصلاح ناهماهنگی درون سازمانی، مراکز ایده پردازی عالی را پیاده‌سازی خواهند کرد. در دوره کنونی شرکت‌ها اقدام به تأسیس مرکز صدای مشتری (انتقاد و پیشنهاد) و لحاظ نمودن نظرات مشتریان در حین اتخاذ تصمیمات مدیریتی کرده‌اند. همچنین 56 درصد از سازمان‌ها و مؤسسات پیش از این اعلام کرده‌اند مراکز بینش مشتری برای افزودن مزیت به جای شیوه‌های مرکز گرا دایر کرده‌اند.

بهره برداری از داده ها

اکثر کارشناسان ارشد داده از حالت تدافعی به حالت تهاجمی تغییر وضعیت می‌‌دهند. کارشناسان داده‌های تجارت محور از طریق نرم‌افزارهای هوشمند تحلیلی یکپارچه و یا از طریق محصولات و خدمات متصل به شبکه به دنبال یافتن فرصت‌هایی برای استفاده بهتر از داده‌ها و اطلاعات هستند. در سال 2018، بیش از 50 درصد از کارشناسان داده به طور مستقیم به مدیر عامل سازمان و مؤسسات گزارشات خود را ارسال می‌کنند. این مقدار در سال 2016 برابر با 34 درصد و در سال 2017 به میزان 40 درصد رسید.

 مهندسی داده تبدیل به شغلی جذاب خواهد شد. 13 درصد از تعداد آگهی‌های استخدام در وب سایت indeed.com مختص شغل مهندسی داده است. این آمار بیانگر روند رو به رشد مفهوم داده‌های بزرگ و ضرورت پشتیبانی گسترده‌تر از تحلیل داده‌های تجاری می‌باشد.

 اندازه بازار «بینش به عنوان خدمات»  (insight as a service) به دلیل جذب مخاطبان بیشتر دو برابر خواهد شد. 66 درصد از سازمان‌ها و مؤسسات تا پیش از این 11 الی 75 درصد از عملیات‌های هوشمند را برون سپاری می‌کرده‌اند.  Forresterپیش بینی می‌کند که این عدد در سال 2018 به 80 درصد خواهد رسید.

تحصیلات دانشگاهی در افزایش پیاده‌سازی برنامه‌های شرکت‌ها به مؤسسات و سازمان‌ها کمک خواهد کرد. علاوه بر این سایر مؤسسات تحقیقاتی از جمله مؤسسه‌ی غیر انتفاعی Open AI نیز در یافتن راه حل مسائل مربوط به هوش مصنوعی و چالش‌های آنالیز داده به شرکت‌های مختلف خدمت‌رسانی می‌کنند.

ثبت یک پاسخ