۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
IoTRFIDمقالات

کفش‌های هوشمند و اینترنت اشیا

امروزه تمایل زیادی برای ارتقای سلامت شهروندان ایجاد شده است. بسیاری از شرکت‌ها می‌خواهند با ارائه‌ی محصولات خود به این هدف دست یابند. در عین حال، اینترنت اشیا نیز به فرآیندی پرطرفدار در میان کاربران تبدیل شده است. یکی از شرکت‌های فرانسوی اعلام کرده که با ترکیب این دو توانسته راهکاری را در این رابطه ارائه نماید.

این سیستم متشکل از کفی کفشی است که مجهز به سنسورهای حرکتی شده، درون کفش افراد تعبیه می‌شود، از طریق بلوتوث به دستگاه‌های هوشمند کاربران متصل می‌گردد و بدین ترتیب، کاربر می‌تواند اطلاعات مرتبط با دویدن خود را دریافت نماید.

اپلیکیشن سیستم مربوطه می‌تواند تعداد قدم‌های کاربران، میزان زمان هر جلسه دویدن و موارد دیگر را در اختیار آنها قرار دهد. هر نوع حرکت کاربران را می‌توان به وسیله‌ی اپلیکیشن مورد ارزیابی قرار داد و همچنین این سیستم می‌تواند به کاربران توصیه‌هایی هم ارائه دهد تا عملکرد خود را بهینه نمایند، مثلاً چقدر بر طول قدم‌های خود بیفزایند.

فرانک لمکه، مدیر پروژه‌ی این شرکت فرانسوی گفته که ارتقای صحت و سلامت افراد شرکت، وی را بر آن داشته تا محصول کفش‌های هوشمند را ارائه نماید. او گفت: فعالیتی که بیشتر باعث مصدومیت افراد می‌شود، ورزش‌های سنگین و به‌خصوص دویدن است. بنابراین، ما عمده‌ی فعالیت‌های خود را معطوف به ورزش کردیم. ما به تولید و ساخت نرم‌افزار و سخت‌افزارهای مختلف می‌پردازیم و همچنین به پزشکان، متخصصین و بیوتکنیسین‌هایی مجهزیم که بر اساس اطلاعات آنها الگوریتم‌های خود را تهیه می‌کنیم. ما بر این اعتقادیم که پا مهم‌ترین بخش بدن انسان است و قصد داریم تا از آن محافظت نماییم. بدین ترتیب، خطر بروز مشکلات کمر، زانو و پا به کمترین میزانِ خود کاهش می‌یابد.

همچنین در کفش‌های مذکور، نوعی گرم‌کننده نیز به کار رفته تا پاهای ورزشکاران را گرم نماید، قابلیت روشن و خاموش شدن بر اساس تنظیمات کاربران را نیز دارد و افراد می‌توانند از طریق اپلیکیشن خود اقدام به کنترل تنظیمات نمایند. آقای لمکه گفت: شما می‌توانید درجه‌ی گرما را از 30 تا 50 درجه تنظیم کنید. وی همچنین در مورد فروش محصولات شرکت خود گفت: تاکنون محصولات ما مورد استقبال بسیاری در کشورهای مختلف قرار گرفته است. درخواست‌های زیادی از کشورهای ژاپن و کره دریافت کرده‌ایم. همچنین این محصول در چین نیز با اقبال عمومی همراه شده است. اینترنت اشیا به موارد مختلف از جمله اشیا و وسایل محیط پیرامون‌مان اشاره دارد که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و به وسیله‌ی اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت می‌توان به کنترل و مدیریت آنها پرداخت. به عبارت ساده‌تر اینترنت اشیا، شامل ارتباط سنسورها و دستگاه‌ها با شبکه‌ای است که از طریق آن با یکدیگر و با کاربرانشان تعامل می‌کنند. این فناوری می‌تواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون و یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت‌های شهری و ترافیک باشد.

ثبت یک پاسخ