۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
RFIDمقالات

آیا امسال سال اوج RFID است؟

هر ساله، من در مورد فناوری RFID و پیش‌بینی‌هایم برای سال بعد مقاله می‌نویسم. در چند سال گذشته، همواره گفته‌ام و تصورم بر این بوده که به خصوص در بخش پوشاک امکان رشد بیشتری برای صنعت RFID وجود دارد و بیش از پیش کاربران به استفاده از این راهکارها روی می‌آورند. سال‌های پیش این اتفاق روی نداد و این فناوری نتوانست چندان بازار را قبضه کند، اما شاید امسال این اتفاق بیفتد. جفری مور، نویسنده‌ی چند کتاب از جمله کتاب عبور از پرتگاه، درباره‌ی چرخه‌ی استفاده از فناوری‌های جدید نوشته که پنج شرط باید باشد تا کاربری یک فناوری جدید به بیشترین میزانِ خود برسد. اول اینکه، باید مشکلی باشد که هیچ فناوری دیگری نتواند آن را حل نماید (یا برای حل آن مشکل به‌صرفه نباشد). این امر مسلماً برای فروشندگان پوشاک، صدق می‌کند. تمامی آنها مشکل بسیار بزرگی دارند که در رابطه با مدیریت موجودی کالاها است (هرچند بسیاری از آنها این امر را قبول ندارند). دقت در محاسبه‌ی دقیقِ میزان موجودی کالاها در میان فروشندگان پوشاک مختلف حدود 65 درصد است. فناوری RFID می‌تواند این میزان را به 95 درصد و یا بیشتر برساند.

برای این مسئله باید استانداردی جهانی وجود داشته باشد. برای ردیابی پوشاک، تمامی فروشندگان از فناوری Passive UHF RFID استفاده می‌کنند. محصولات این صنعت یا باید به صورت راهکاری کامل ارائه گردند و یا امکان یکپارچه شدن با سیستم‌های دیگر را داشته باشند. شرکت‌ها به صورت روزافزون در حال اضافه کردن سیستم‌های نرم‌افزاری به راهکارهای سخت‌افزاریِ خود هستند و بسیاری از شرکت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مختلف قصد شراکت دارند تا محصول کاملی را به بازار ارائه نمایند.

مورد آخر اینکه، باید تعداد بسیار وسیعی از کاربران نهایی باشند که فناوری را مورد استفاده قرار دهند و در این میان یک شرکت بسیار بزرگ نیز باید فعالیت نماید، به طوری که صنعت آن را بپذیرد. یک شرکت بسیار بزرگ از نظر مور، عرضه‌کننده‌ی فناوری عمده گفته می‌شود. کمپانی‌هایی از قبیل IBM و Apple از جمله‌ی این شرکت‌ها به شمار می‌روند. البته هنوز چنین شرکتی را در صنعت RFID نداریم و این صنعت یک یا چند شرکت را به عنوان عرضه‌کنندگان عمده نپذیرفته است. همچنین ما به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که کاربری چنین سیستم‌هایی بسیار گسترده باشد و تمامی افراد از آنها استفاده نمایند. اما این امر امسال می‌تواند دستخوش تغییر شود و یکی از شرکت‌های موجود در این صنعت به عنوان عرضه‌کننده‌ی عمده‌ی محصولات معرفی گردد و در نتیجه شرکت‌های بسیاری باشند که از سیستم‌های این شرکت استفاده نمایند و بدین ترتیب استفاده از این فناوری‌ها به میزان انبوه برسد.

پیش‌بینی زمان‌بندیِ یک فناوری کارِ مشکلی است. من همواره اعلام کرده‌ام که در سال 2018 صنعت RFID به نقطه‌ی اوج کاربری در صنعت پوشاک می‌رسد؛ اما این اتفاق می‌تواند همین امسال نیز روی دهد. بروز این اتفاق باعث می‌شود تا صنایع دیگر نیز به استقبال این فناوری بروند.

ثبت یک پاسخ