۹ فروردین ۱۴۰۳ |
RFIDمقالات

چگونه فناوری RFID میزان فروش را افزایش می‌دهد؟

سرمایه‌گذاری در سامانه‌ی شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) تنها باعث کاهش هزینه‌های جاری و افزایش بهره‌وری نمی‌شود بلکه می‌تواند میزان فروش کل را نیز افزایش دهد.

فناوری شناسایی رادیویی دارای توانایی چشمگیری در شناسایی، شمارش و ردیابی اشیا دارد. تنها با داشتن یک اسکنر دستی، یا تجهیزاتی نظیر یک آنتن، می‌توان اطلاعات مربوطه را مشاهده کرد؛ با این حال این فناوری، جذابیت چندانی برای عموم ندارد. این موضوع برای مدتی ذهن من را به خود مشغول کرده بود تا به این جواب رسیدم که خبرنگاران و نویسندگان رسانه‌ها و تجار فناوری  RFIDرا صرفاً به عنوان ابزاری برای کاهش هزینه‌های مادی در نظر می‌گیرند.

اگرچه اکثر مدیران درتلاش برای کاهش هزینه‌های جاری هستند اما در اصل هدف آنان در مسئله‌ی دیگری خلاصه می‌شود. هیچ کسی تنها برای کاهش هزینه‌ها وارد بازار فروش نمی‌شود؛ بلکه این مدیران از فروش بیشتر لذت می‌برند. به عنوان نمونه، هیچ کسی به جهت کاهش هزینه‌های زنجیره‌ی تأمین، وارد صنعت اتومبیل سازی نمی‌شود بلکه چون دوست دارند اتومبیل‌های زیبا و با کیفیت تولید کنند دست به این فعالیت می‌زنند. اگر شما به فناوری RFID تنها به عنوان ابزاری برای ردیابی و مدیریت میزان موجودی انبار، خط تولید و یا ظروف چندبار مصرف نگاه می‌کنید، شاید بتوان گفت، از این منظر فناوری RFID یک فناوری با درجه اهمیت بالا نخواهد بود.

محبوبیت اینترنت اشیا

فناوری اینترنت اشیا برای مردم جذابیت بیشتری دارد. دلیل آن را می‌توان در کالاهایی که با این فناوری به فروش می‌رسند، یافت؛ مانند قهوه سازی که به اینترنت متصل می‌شود و شما می‌توانید آن را به گونه‌ای تنظیم کنید تا در زمان مشخصی شروع به کار کند که درنهایت میزان فروش این دستگاه را افزایش می‌دهد یا باعث افزایش در میزان حاشیه سود تولید می‌گردد. نظر شخصی من آن است که فناوری RFID نه تنها می‌تواند هزینه‌های جاری را کاهش و بهره‌وری را افزایش دهد، بلکه میزان فروش کل را نیز بالا می‌برد.

فروشگاه‌هایی که از برچسب‌های غیرفعال UHF RFID استفاده کرده‌اند، شاهد رشد 5 تا 15 درصدی در میزان فروش کل خود خواهند بود. دلیل این افزایش، قرار گرفتن هر محصول در مکان و جایگاه مناسب خود می‌باشد و در نهایت مشتری دسترسی راحت‌تری به کالای مورد نظر خود خواهد داشت. در آینده، نرم‌افزارهای بازخورد مشتری باعث افزوده شدن عامل «جذابیت» به فروشگاه‌ها برای ترغیب مشتریان جهت خرید مجدد از همان فروشگاه می‌شود.

مزایا برای تولیدکنندگان

تولید کنندگان نیز مانند فروشندگان از افزایش فروش برخوردار خواهند شد. تولیدکنندگان نیز از به کارگیری فناوری  RFIDدر سازمان خود سود می‌برند. شرکت تولیدی  Killdeer Mountainاز فناوری RFID برای پیگیری روند کار استفاده می‌کند؛ حال آنکه مانند شرکت بویینگ این داده‌ها را با مشتریان خود به اشتراک می‌گذارد که در نهایت رابطه‌ای پایدار میان تأمین کننده و یک مشتری خوب ایجاد می‌کند. شرکت‌های OEM بیشتر مایلند با آن دسته از تأمین کننده‌ها که شفافیت عملکرد خود را بیشتر نشان می‌دهند، اقدام به عقد قرار داد کنند.

کمپانی‌های متعددی هستند که به تولید تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی می‌پردازند و به جهت استفاده از RFID توانسته‌اند فروش محصولات خود را بالاتر ببرند. همچنین برخی از فروشندگان ماشین‌آلات را شاهد هستیم که سیستم‌های RFID را به‌کار می‌برند تا به آنان برای بازسازی ماشین‌آلات هشدار دهد، بنابراین می‌توانند با بهره‌وری بالاتری محصولات خود را به فروش برسانند.

علاوه بر این، شاهد کمپانی‌هایی بوده ایم که به منظور افزایش فروش خود، RFID را به محصولاتشان افزوده‌اند. شرکت بین‌المللی Berntsen فناوری RFID را برای ردیابی کالای مدفون شده به سامانه خود اضافه کرده است.  Kuehne+Nagelیک شرکت خدمات لجستیک، از این فناوری برای دریافت اطلاعات در لحظه جهت نظارت بر دمای محیطی محصولات بهداشتی و دارویی حساس به دما در حمل و نقل بین قاره‌ای استفاده می‌کند. نکته مهم در پایان، آن است که این فناوری صرفاً برای کاهش هزینه‌های جاری نیست بلکه می‌تواند به شما در افزایش فروش کل کمک کند.

ثبت یک پاسخ