۹ فروردین ۱۴۰۳ |
رویدادهارویدادهای داخلیسمینار / همایش

سمینار کنترل دسترسی کمپانی BOSCH در تهران

به گزارش اختصاصی دنیای حفاظت، شرکت کاراطیس، نماینده‌ی رسمی توزیع و خدمات پس از فروش محصولات حفاظتی بوش آلمان، دوره‌ی دوم سمینار و کارگاه آموزشی تجهیزات BOSCH Security در زمینهaccess control را در روز دوشنبه 16 مرداد ماه 1396 برابر با 7 آگوست 2017 برگزار کرد. دوره‌ی اول این سمینار در روز 15 مرداد 96 برپا شد که طی آن آقای Vijay Krishnan مدیر فروش و بازاریابی خاورمیانه کمپانی BOSCH آخرین فناوری‌های نظارت تصویری این کمپانی آلمانی را تشریح نمود. در سمینار روز دوم، آقای George Sebastian مدیر پشتیبانی فنی کمپانی BOSCH در ارتباط با مبحث Access Control به ارائه‌ی توضیحات فنی و نیز معرفی و تشریح جدیدترین تجهیزات و راهکارهای بوش پرداخت. در بخش سخت‌افزارهای مربوط به کنترل دسترسی نیز ریدرها، کنترلرها، سخت‌افزارهای کنترل دسترسی و مفاهیم کنترل تردد مطرح گردید.

مفهوم کنترل دسترسی

آقای سباستین در ابتدا به معرفی مفهوم کنترل دسترسی پرداخت و گفت: Access Control برای مدیریت دسترسی افراد در یک مجموعه در ساعات و زمان‌های مشخص و طی نقاط به‌خصوصی به‌کار می‌رود. هر سیستم Access Control دارای ماژول‌های ویژه‌ای است. دسته‌ای برای شناسایی افراد، کنترل ورود و خروج آنان و دسته‌ای دیگر جهت اطلاع از وضعیت درب (باز یا بسته بودن آن و یا در صورت باز بودن اینکه آیا به زور باز شده) طراحی شده‌‌اند. اجزای سیستم‌های کنترل دسترسی عبارتند از درب‌ها، کارت‌خوان‌ها، ریدرها و کنترلرها. سیستم‌های کنترل دسترسی شامـــل ســـیسـتم‌هــای مســتقل (standalone) هستند که بدون نیاز به کامپیوتر و سیستم‌های تشخیصی کار می‌کنند و عملکرد آن‌ها از طریق ریدرها و کیپدها می‌باشد و نیز سیستم‌های شبکه‌ای (networked) که با کامپیوتر و سیستم‌های تشخیص کار می‌کنند.

سخت‌افزارهای BOSCH Security

وی به معرفی تعدادی از سخت‌افزارهای کمپانی BOSCH از جمله ریدرها، کنترلرها و غیره در حوزه‌ی کنترل دسترسی مبادرت کرد و افزود: برای هر سیستم کنترل تردد، تایم زون یا تقویم های کاری تعریف می‌گردد. هر گروه به یکی از تایم زون‌ها اختصاص داده می‌شود. وجود این تایم زون‌ها در سیستم‌های کنترل تردد بسیار مهم و کلیدی است. یکی از مفاهیم کنترل تردد، anti-pass back می‌باشد. با کمک قابلیت  anti-pass back، شخصی که یک‌بار وارد شده باشد تا زمان خروج، اجازه‌ی ورود مجدد از آن گیت را ندارد. این قابلیت به دو نوع hard anti-pass back و soft anti-pass back تقسیم می‌شود. در نوعhard، شخصی که با کارت خود یکبار وارد شده، تا زمانی که خروج خود را با آن کارت نزند، دیگر نمی‌تواند با آن کارت وارد مجموعه شود و کارت وی تا زمان اعلام خروج، غیر فعال باقی می‌ماند. در حالت soft شخصی که یکبار با کارت خود وارد شده اما خروج را اعلام نکرده، می‌تواند مجدداً وارد شود اما سیستم، هشداری را برای ادمین سایت ارسال و به وی اطلاع‌رسانی می‌کند. در برخی مواقع که نیاز به امنیت بالاتری وجود دارد، قابلیت mantrap با کمک حسگرهای وزن و غیره این اطمینان را ایجاد می‌نماید که پس از کارت زدن، فرد به تنهایی و نه با همراهی اشخاص متفرقه وارد مجموعه شده است.

 Access group قابلیتی است که در یک مجموعه برای هر گروه از افراد، سطح به خصوصی از دسترسی تعریف می‌کند که با سایر گروه‌ها می‌تواند متفاوت باشد. Guard tour یک سیستم مانیتورینگ نگهبانی است که برای مدیریت تردد تهیه و نصب نمی‌شود، بلکه وظیفه‌ی مانیتورینگ نگهبانی یا کنترل افراد را برعهده دارد. Event report برای گزارش‌گیری از اتفاقات و آلارم‌های بخش‌های مختلف سیستم استفاده می‌شود. Silent alarm قابلیت دیگری است که موجب می‌شود تنها ادمین مجموعه متوجه ورود غیرمجاز گردد. Schedule timing نیز برای مدیریت ورود افراد در زمان‌های مشخص به مجموعه می‌باشد. در این قابلیت، تقویم کاری مشخصی برای افراد تعریف می‌شود تا پرسنل بر اساس آن زمان‌بندی، وارد مجموعه شوند. در نتیجه با این قابلیت مجموعه‌ها می‌توانند گروه‌های کاری را به تقویم‌های تعریف شده اختصاص دهند.Temporarily invalidate card  حالتی است که با آن می‌توان به صورت موقت کارت ورود فرد یا افرادی از مجموعه را غیر فعال نمود.

جورج سباستین سخنان خود را اینگونه ادامه داد: رابط کاربری گرافیکی نرم‌افزار نیز از اجزای مهم در سیستم‌های کنترل تردد به شمار می‌رود که هر چه کاربری راحتتری داشته باشد، به ویژه در پروژه‌های با مقیاس وسیع، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. Video verification تطبیق چهره‌ی فردی که با زدن کارت قصد ورود به مجموعه را دارد با چهره‌ی صاحب اصلی کارت ممکن می‌سازد که در صورت عدم تطبیق، فرد، مجاز به عبور از ریدرها نخواهد بود. CCTV integration یکپارچگی سیستم‌های کنترل تردد و نظارت تصویری می‌باشد که همزمان با عبور شخص از ریدر، تصویر وی را نیز نمایش می‌دهد. هر دو نرم‌افزار BIS و APE به این قابلیت مجهز شده‌اند. کنترلرهای بوش تجهیزاتی هستند که داده‌های کل مجموعه را جمع‌آوری و به سرور منتقل می‌کنند. بر روی کنترلرهای بوش LCDهایی نصب می‌شود که امکان مشاهده وضعیت سیستم‌ها و داده‌ها را فراهم می‌آورند.

در ادامه‌ آقای سباستین، پاورساپلای های بوش را معرفی کرد و پاورساپلای Rail mount را مثال زد که قادر است حداکثر دو کنترلر را پشتیبانی نماید. این دستگاه به شارژر داخلی مجهز می‌باشد و می‌تواند باتری‌های دیگر را نیز شارژ کند، حداکثر خروجی آن 60 وات بوده و خروجی‌های 12 و 24 ولت نیز دارد. خروجی این محصول قادر به شارژ دو باتری 7 میلی آمپر ساعت یا یک باتری 14 میلی آمپر ساعت می‌باشد.

محدوده دمای عملکرد ریدرهای بوش از منفی 35 تا مثبت 65 درجه است و در محدوده رطوبت 0 تا 95 درصد کار می‌کنند. این ریدرها بر حسب مدل از فاصله‌ی 8، 10 و 12 سانتیمتری می‌‌توانند کارت را تشخیص دهند. همچنین ریدرهای 125K نیز به قابلیت ضد آب مجهزند. اما ریدرهایی با بدنه‌ی فلزی نیز موجودند که به جهت جنس بدنه، کارت را از فاصله‌ی 4 سانتیمتری می‌توانند تشخیص دهند وvandal proof (ضد ضربه) هستند. محصولات این رده با بدنه‌ی فلزی به یک صفحه کلید صنعتی نیز مجهز بوده و استانداردهای AUL، FCC و CE را نیز دارند. برخی از انواع کارت‌های این ریدرها به‌صورت جاکلیدی عرضه می‌شود.

یک ویژگی بسیار مهم در ریدرها، Badge design نام دارد. زمانی که تعداد افراد یک مجموعه و متعاقباً تعداد کارت‌ها افزایش می‌یابد، می‌توان به هر گروه از کارت‌ها لوگوی ویژه‌ای اختصاص داد. بنابراین در حین پرینت کارت‌ها می‌شود آن‌ها را با نام، لوگو و در دسته‌بندی مشخص تهیه کرد.

قابلیت video verification موجود در سیستم به این صورت عمل می‌کند که تصویر live فرد وارد شونده را با تصویر و مشخصات ذخیره شده در دیتابیس تطبیق می‌دهد و در نهایت مشخص می‌کند که کاربر اجازه‌ی ورود به مجموعه را دارد یا خیر. این قابلیت معمولاً در مجموعه‌هایی که فاصله‌ی اتاق کنترل با گیت‌های ورودی زیاد است، کاربرد فراوانی دارد.

معرفی نرم‌افزارهای کنترل دسترسی BOSCH

 در بخش دوم سمینار، نرم‌افزار  APE  (Access Professional Edition) معرفی شد. نرم‌افزار APE نرم‌افزاری ساده و جامع بوده و به صورت انحصاری راهکاری است که تنها در پروژه‌های کنترل تردد به‌کار می‌رود. علاوه بر این، قابلیت یکپارچگی با نرم‌افزار Milestone را نیز در اختیار دارد. این نرم‌افزار قادر است تا 10000 کاربر و 128 کنترلر را پشتیبانی کند. سپس آقای جورج سباستین به معرفی سیستم BIS (Built-in Integration System) مبادرت کرد و گفت: این نرم‌افزار، تا 400000 کاربر و تا 200 کنترلر را می‌تواند مدیریت کند. BIS یک نرم‌افزار ماژولار است که برای ایجاد یکپارچگی میان ماژول‌های امنیتی یک سیستم کاربری دارد. خرید و فروش سیستم BIS از سال 2002 آغاز شد و تاکنون بر روی سیستم‌های 3000 پروژه‌ی مختلف نصب و راه‌اندازی شده‌ است. ارتباط میان نرم‌فزار BIS و سخت‌افزار سیستم از طریق پروتکل OPC امکان‌پذیر می‌باشد.

وی در ادامه به نرم‌افزار جامع مدیریت کنترل دسترسی BOSCH پرداخت و افزود: این نرم‌افزار علاوه بر مدیریت، وظیفه‌ی یکپارچگی کنترل دسترسی، سیستم‌های اعلان عمومی یا پیجینگ صوتی یا Public address، سیستم اعلان حریق، سیستم BVMS (نرم‌افزار CCTV بوش)، سیستم‌‌های امنیتی BOSCH و موارد دیگری از این دست را بر عهده دارد.

 آقای Sebastian به برخی از شرکت‌هایی که محصولات خود را با نرم‌افزارهای بوش یکپارچه‌سازی می‌کنند (شرکت‌های third party) اشاره نمود. وی گفت: محصولاتی مانند تجهیزات مربوط به حضور و غیاب (time attendance) و یا نقشه‌های سه‌بعدی (3D map) که با نرم‌افزارهای بوش یکپارچه‌ می‌شوند، محصولات مشترک این کمپانی‌ها و BOSCH هستند. همچنین در زمینه‌ی تشخیص و تفکیک چهره (Face Recognition) (مانند شرکت‌ ISS Security) و یا تشخیص پلاک (license plate recognition)، برخی شرکت‌ها با کمپانی BOSCH همکاری می‌نمایند.

ثبت یک پاسخ