۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |
معرفی پروژه ها

تجهیزات Bosch Security در پروژه‌ی هلدینگ معدنی میدکو

معادن کشور به‌جهت برخورداری از حساسیت منحصر به‌فرد و شرایط خاص همچون فضای بسیار آلوده، شرایط آب‌وهوایی سخت و محیطی کاملاً صنعتی، مستلزم استفاده از زیرساخت‌های قدرتمند هستند. در چنین حالتی به‌کارگیری تجهیزات شبکه و مخابرات و نیز سیستم‌های امنیتی یکپارچه همچون دوربین‌های مداربسته، سیستم‌های کنترل دسترسی و حریق که در برابر شرایط گوناگون مقاوم باشند، از اهمیت چشمگیری برخوردار است. به گزارش اختصاصی مجله‌ی علمی تخصصی دنیای حفاظت اخیراً در این راستا پروژه‌ای کلان با هدف ایجاد زیرساخت‌های استاندارد، کنترل مباحث HSE، امنیت فیزیکی کارکنان و عملکرد پرسنل دربخش معادن و صنایع معدنی کشور آغاز به‌کار نموده‌است. اجرای این پروژه توسط شرکت فناپ، زیرمجموعه‌ی هلدینگ پاسارگاد صورت گرفته و شرکت کاراطیس نمایندگی رسمی دوربین مداربسته بوش و تجهیزات نظارت تصویری بوش آلمان در ایران، مشاوره، طراحی و تأمین سخت‌افزار و نرم‌افزار سیستم‌های حفاظتی پروژه میدکو را برعهده دارد.

هلدینگ توسعه معادن وصنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)

در هلدینگ معدنی میدکو، تمامی مراحل تولید محصولاتی همچون فولاد، مس و لوله صورت می‌گیرد. این هلدینگ با سرمایه‌گذاری حدود یازده هزار میلیاردی، دستیابی به حدود 45 درصد از سهم بازار فولاد کشور را در برنامه آتی خود تا سال 1398 قرار داده است. شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه به صورت صددرصد خصوصی و سهامی عام برای سرمایه‌گذاری و توسعه دربخش معادن و صنایع معدنی کشور، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار و پذیره نویسی عمومی و سرمایه 100 میلیارد تومان، در آذرماه سال 1386 تأسیس و آغاز به کار کرد. سرمایه میدکو با افزایش در شش مرحله به میزان 2200 میلیارد تومان رسیده است.

پیچیدگی‌های پیش رو در طراحی پروژه

با توجه به وجود ذرات آهن در فضای کارخانجات، بخش اعظمی از پروژه در شرایط محیطی صنعتی و بسیار آلوده و همچنین شرایط آب و هوایی بسیار سختی قرار دارد و در نتیجه، مستلزم بهره گیری از دوربین‌ و سایر تجهیزات با قابلیت‌های خاص می‌باشد. در این منطقه میدان‌های مغناطیسی بسیار قوی‌ وجود دارد که دوربین‌ها باید کمترین تأثیرپذیری را داشته باشند. در این محیط‌ها حضور نیروی انسانی امکان‌پذیر نیست و سرویس و نگهداری تجهیزات توسط نیروی انسانی مستلزم قطع کامل جریان برق می‌باشد. همچنین کنسانتره فلزات عملاً به صورت خاک است و فضایی کاملاً آلوده و مملو از گردوخاک در محیط وجود دارد. در نتیجه، دوربین‌ها باید در برابر نفوذ گرد و غبار نیز مقاومت داشته باشند. صرفنظر از این موارد، به علت وجود کوره‌ها با دمایی حدود هزار درجه‌ حضور پرسنل در این محیط‌ها امکان‌پذیر نیست، بنابراین دوربین‌های نصب شده در این نقاط می‌بایست مقاوم به حرارت باشند. در برخی از محیط‌ها نیز به دوربین‌هایی ضدانفجار نیاز است. تمامی این موارد باعث شده تا انتخاب دوربین‌ها و تجهیزات مورد نظر از حساسیت خاصی برخوردار باشد. با توجه به موارد فوق و نیز ابعاد پروژه و بهره گیری از گارانتی و پشتیبانی رسمی شرکت تأمین کننده کالا، استفاده از راهکارهای جامع و یکپارچه Bosch Security در دستور کار هلدینگ میدکو قرار گرفت. در طراحی این پروژه، با توجه به حجم عظیم تجهیزات، هشت دیتاسنتر، یک دیتاسنتر مرکزی و یک دیتاسنتر پشتیبان مورد استفاده قرار گرفته و تمامی ابزارهای ذخیره‌سازی، شبکه، پردازش، سیستم‌های مانیتورینگ و موارد دیگر به صورت یکپارچه بهره‌برداری می‌شوند.

اجرای پروژه‌ی زیرساخت

هلدینگ میدکو به دنبال تأسیس کارخانجات تولید فولاد، اهدافی را برای تهیه‌ی زیرساخت‌های مهم و اصلی، در نظر داشته است. به منظور دستیابی به این اهداف، شرکت فناپ با توجه به سابقه درخشان در اجرای پروژه‌های زیرساخت کشور در سطح ملی به‌عنوان مجری این پروژه انتخاب شد و در آغاز عملیات، زیرساخت‌های شبکه و مخابرات را در محل، نصب و راه اندازی نمود. در کنار این فعالیت‌ها، شرکت کاراطیس به عنوان نماینده‌ی رسمی Bosch Security در ایران، مشاوره و طراحی بخش امنیت و مدیریت یکپارچه پروژه شامل دوربین‌های مداربسته، کنترل دسترسی، سیستم‌های حریق، پیجینگ و موارد دیگر را نیز آغاز کرد. اجرای این پروژه‌ی عظیم از انتهای سال 93 در سه فاز توسط شرکت فناپ آغاز گردید و علاوه بر طراحی پروژه، بخش تأمین کالا با گارانتی کاراطیس-گارانتی رسمی Bosch Security- در ایران، بر عهده شرکت کاراطیس قرار گرفته است.

مقیاس پروژه

هلدینگ معدنی میدکو دارای هشت واحد تجاری (Business Unit) است که تمامی مراحل تولید این هلدینگ را انجام می‌دهند. هر یک از این هشت واحد حداقل دارای دو کارخانه در استان‌های کرمان، همدان، خراسان جنوبی و تهران می‌باشند. دفاتر مرکزی این هلدینگ عبارتند از هشت دفتر زیرمجموعه در شهرهای زرند، سیرجان، شهربابک، بوطیا و بردسیر. تمامی فعالیت‌های دفاتر مذکور در دفتر مرکزی کرمان تجمیع و نظارت شده و در دفتر مادر واقع در تهران به صورت یکپارچه مدیریت می‌گردد.  بخش نظارت تصویری این پروژه با استفاده از دوربین های IP کمپانی Bosch طراحی شده و بخش امنیتی پروژه هلدینگ میدکو در 3 فاز و از اواخر سال 93 کلید خورده است. پس از پایان فاز اول و دوم، تا به امروز بالغ بر 1800 دستگاه دوربین در پروژه نصب و به بهره‌برداری نهایی رسیده اند. همچنین کنترل دسترسی فضاهای اداری، انبارها و بقیه‌ی موارد به سیستم‌های کنترل سطح دسترسی Bosch تجهیز شده‌اند. در فاز سوم، حدود هشت کارخانه تجهیز خواهد شد و زمان اجرای آن نزدیک به هجده ماه پیش‌بینی می‌شود. از آنجا که تجهیز هشت کارخانه در این فاز اجرایی می‌گردد، افتتاح پروژه به صورت مرحله به مرحله خواهد بود؛ بنابراین بخشی از آن در سال جاری و مابقی پروژه در سال 97 افتتاح خواهد شد و تا آن زمان تعداد دوربین‌های پروژه به بیش از 2500 دستگاه خواهد رسید.

اهداف پروژه

مدیران و مسئولین هلدینگ میدکو از اجرای این پروژه، اهداف مختلفی را در نظر داشته‌اند. بخشی از این اهداف، امنیت و حفاظت فیزیکی بوده است. از دیگر موارد می‌توان به اهداف نظارتی اشاره کرد که مدنظر مدیران این مجموعه بوده و نظارت امنیتی و کاری را شامل می‌شود. دوربین‌های مداربسته در فضاهای تولید و تمامی محیط‌های حساس نصب شده تا بر عملکرد پرسنل و فرآیند تولید، نظارت کرده و مباحث HSE و امنیت فیزیکی را کنترل نمایند.

دوربین‌های به کار گرفته شده، تجهیزاتی کاملاً هوشمند بوده و به فناوری ویدئوآنالیتیک مجهز می‌باشند. بدین ترتیب، بعدها بسیاری از قابلیت‌های هوشمندسازی تجهیزات نظارت تصویری، از جمله ورود به نواحی ممنوعه، کنترل و شمارش افراد، جابجایی خودروها و بسیاری از موارد دیگر می‌توانند مورد بهره‌برداری قرار گیرند. یکی از موارد بسیار مهم، در این پروژه که اجرای آن لازم است، تعریف زون‌ها و مناطق ویژه برای محیط‌های پیرامونی است. از آنجا که تولیدات در این محل بسیار اهمیت دارند و ورود و خروج افراد حساس به شمار می‌رود، در تمامی محوطه‌ی مبادی ورودی و خروجی از قابلیت‌های هوشمند دوربین‌ها استفاده می‌شود و برخی از حرکات افراد برای دوربین‌‌ها به صورت هشدار تعریف می‌گردد تا اپراتور بتواند همه چیز را تحت کنترل داشته باشد. به‌علاوه، پارامترهای نظارت بر خطوط تولید نیز مورد استفاده قرار گرفته است. یکی دیگر از نمونه‌های کاربری سیستم‌های نظارت تصویری در این پروژه، ساخت یک سیستم مانیتورینگ در تهران است که در آن تمام تصاویر به صورت متمرکز به نمایش در می‌آید. در نتیجه، مدیریت هلدینگ امکان نظارت بر کلیه‌ی فرآیندها در تمامی کارخانه‌ها را دارد. بدین ترتیب، مدیریت می‌تواند تشخیص دهد، کدام خط تولید فعال و کدام غیرفعال است. پیش از این، لازم بود که مدیریت هلدینگ برای اطمینان از روند اجرای صحیح مراحل مختلف، شخصاً از تک‌تک کارخانه‌ها در شهرهای مختلف بازدید به عمل آورد. شهرهای مختلف در استان کرمان فاصله‌های بسیاری با یکدیگر دارند و بازدید از تمامی کارخانه‌ها، از نظر زمان و هزینه مقرون به صرفه نخواهد بود. در حال حاضر، با وجود سیستم‌های نظارتی، بسیاری از این سفرها کاهش یافته و نظارت، از راه دور انجام می‌شود. پیش از این، برای جلسات تولید، تمامی مدیران کارخانه‌های استان کرمان در این شهر حضور می‌یافتند. اما اکنون، مدیریت میدکو در دفتر کرمان حضور می‌یابد و تیم‌های مدیریتی تهران، سیرجان، زرند، بوطیا و شهرهای دیگر هر کدام از دفاتر خود و در قالب ویدئوکنفرانس به برگزاری جلسه می‌پردازند. از جمله نکات مثبت، در اجرای این پروژه، میزان Reliability یا قابلیت اطمینان 99 درصدی آن است که پایداری بالای سیستم‌ها را نشان می‌دهد. یکی از دلایلی که مدیران این مجموعه به استفاده از سیستم‌های Bosch روی آورده‌اند، قابلیت اطمینان، پایداری بالای سیستم‌ها و رضایتمندی مدیران از سطح خدماتی این برند است.

ثبت یک پاسخ