۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
RFIDمقالات

آینده‌ی صنعت RFID در بخش خرده‌فروشی

نویسنده: مارک رابرتی

مدتی پیش من مقاله‌ای در مورد فروشندگان قدیمی نوشتم که در رقابت با فروشندگان آنلاین هستند. درک مشکل ساده است، اما ارائه‌ی راهکار همیشه کاری سخت به شمار می‌رود. من فروشنده نیستم، بنابراین از مشکلاتی که شرکت‌ها با آن سروکار دارند، آگاهی کاملی ندارم، اما در این جا می‌توانم در مورد آینده‌ی فروش در این حوزه این گونه پیش‌بینی کنم. فروشندگان آنلاین دارای یک مزیت رقابتی هستند: راحتی کاربری. خریداران به جای اینکه به سمت فروشگاه رانندگی کنند، از میان بخش‌های مختلف لباس انواع مختلفی را انتخاب و امتحان نمایند و در ادامه آنها را بخرند، حالا دیگر می‌توانند هر زمانی از شبانه‌روز، پشت کامپیوترِ خود بنشینند و در میان گزینه‌های مختلف جستجو نمایند. این گزینه‌ها معمولاً کاملاً طبقه‌بندی‌شده هستند و یافتن سبک، رنگ و اندازه‌ی مورد نظر افراد خیلی به سادگی انجام می‌گیرد.

برگشت دادن محصول

هنگامی که خریداران جنسی را اینترنتی خریداری می‌کنند، می‌توانند اندازه، شکل و رنگ مورد نظر خود را خیلی دقیق داشته باشند، اما در صورتی که جنس مورد نظر دلخواه آنها نباشد، اغلب می‌توانند آن محصول را برگشت بزنند که این امر گاهی اوقات بدون هیچ هزینه‌ی اضافی انجام می‌شود. در حالی که برگشت دادن محصولات خیلی ساده انجام می‌شود، تجربه‌ی خرید اینترنتی بسیار راحت و بهینه می‌باشد. در سویی دیگر، هنگامی که با خودرو به سمت فروشگاه می‌روید، باید ابتدا جای پارک پیدا کنید، اغلب شکل، رنگ و اندازه‌ی مورد نظر خود را پیدا نمی‌کنید (چرا که دقت موجودی انبارها در فروشگاه‌ها تنها 65 درصد است) و اغلب باید در صف انتظار بکشید تا پولِ اجناس خریداری شده را بپردازید. بنابراین، چندان تعجبی ندارد که فروش اینترنتی با این سرعت بسیار زیاد نسبت به فروش فیزیکی در حال افزایش است. اگر من جای مدیر یکی از شرکت‌های خرده‌فروشی و فروشگاهی بودم، به راحتی کاربران فکر می‌کردم و نوعی مزیت رقابتی ایجاد می‌کردم که فروشندگان اینترنتی نتوانند با آن رقابت نمایند. برای این مقصود، معلوم است که من از فناوری RFID استفاده می‌کردم تا همواره همه نوع رنگ، اندازه و شکل وسایلی که مورد نظر مشتریان است را در انبار داشته باشم و هر زمان که آن را درخواست می‌کردند، به آنها عرضه می‌نمودم. همچنین نوعی اپلیکیشن را به کار می‌گرفتم تا آنها بتوانند سبک‌ها و مدل‌های مختلف را در گوشی‌های خود یا به صورت آنلاین جستجو نمایند و همچنین جای دقیق آن محصول را در فروشگاه خیلی سریع و به صورت بهینه بیابند. کاری می‌کردم که همه چیز در هر زمانی از طریق اینترنت و روی گوشی‌های هوشمند قابل مشاهده باشد و مشتری بتواند آن را سفارش دهد. اگر من جای فروشندگان بودم، هر گونه تمایزی میان فروش آنلاین و یا فیزیکی از طریق فروشگاه‌ها را حذف می‌کردم. فروش باید تنها حالت فروش باشد. کارکنان موجود در فروشگاه باید با اپلیکیشن و وب‌سایت آشنا باشند و به مشتریان نحوه‌ی یافتن محصولات و همین طور سفارش دادن را آموزش دهند. خدمات پشتیبانی مشتریان باید در مواقع مناسب، به میزان موجودی کالاها و مشتریان مستقیم فروشگاه‌های خاص دسترسی داشته باشند.

ارائه مشاوره فروش

تمام اینها به نظر لازم و بدیهی می‌رسند. اما اگر بخواهیم خوشبینانه نگاه کنیم، امروزه فروشندگان قدیمی کمی هستند که از این امکانات استفاده می‌کنند.

آخرین کاری که اگر من بودم می‌کردم، نوعی مزیت است که فروشندگان آنلاین معمولاً ارائه نمی‌دهند: همکاران ارائه‌ی مشاوره فروش. حداقل، در ایالات متحده، فروشندگان همواره به دنبال کاهش هزینه‌ها هستند و به نیروی کارِ خود به عنوان هزینه نگاه می‌کنند. اما من، کارکنان بیشتری استخدام می‌کردم و به آنها آموزش‌های لازم را ارائه می‌دادم. چند سال قبل برای مراسمی رسمی به فروشگاه رفتم تا یک کت خریداری کنم. آقایی که در قسمت پوشاک آقایان به من کمک کرد، سن و سال بیشتری نسبت به من داشت و تصور می‌کنم تمام عمرش را در فروشگاه کار کرده بود. او از موجودی کالاها آگاهی کافی داشت. من تعدادی از کت‌ها را که خوشم آمد، برداشتم و او به من کمک کرد تا آن کتی که بیشتر به من می‌آید را انتخاب کنم. سال‌های بعد هم باز به همان فروشگاه رفتم. در اینجا به نکته‌ای اشاره می‌کنم که بسیاری از شرکت‌ها به آن توجهی ندارند. مشتریان معمولاً سؤال دارند. اغلب شما زمانِ زیادی را در اینترنت سپری می‌کنید تا محصول مورد نظر و بابِ میل خود را پیدا کنید. اما این امر بسیار ناخوشایند و غیربهینه است. اگر مشتریان می‌توانستند به فروشگاه بروند و می‌دانستند که پاسخ سؤالات خود را می‌یافتند و با محصول درست به خانه بر می‌گشتند، بیشتر به فروشگاه‌های فیزیکی می‌رفتند. آنها اغلب وقتی به فروشگاه‌ها می‌روند، چیزهایی را که انتظار ندارند، خریداری می‌کنند.

چیزی که مسئولین فروشگاه‌ها باید در ذهن داشته باشند، آن است که استفاده از فناوری می‌تواند باعث راحتی در خرید و فروش اینترنتی شود و با ارائه‌ی این تخصص، می‌توانند چیزی ارائه نمایند که فروشندگان آنلاین ندارند.

ثبت یک پاسخ