۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

حافظه‌ی ابری و اینترنت اشیا، دو دسـتاورد مهم بشر

امروزه در جهانی زندگی می‌کنیم که محاسبات و تکنولوژی‌های ابری در زندگیمان معنا و مفهوم بسیاری یافته‌اند. محاسبات ابری مزایای بسیاری را در اختیار کاربران نهایی کسب و کارها و صنایع گوناگون قرار می‌دهند. صنعت حفاظت نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ چرا که این فناوری علاوه بر قابلیت‌هایی همچون منعطف و به روز بودن، به ارتقای امنیت اطلاعات و داده‌ها نیز کمک خواهد کرد. اینترنت اشیا (IoT) که شبکه‌ای از دستگاه‌ها، وسایل نقلیه، ساختمان‌ها و سایر اشیای به هم متصل است، امکان برقراری ارتباط و تبادل داده‌ها را میان این اشیا و تجهیزات فراهم می‌نماید. می‌توان دو فناوری محاسبات ابری و اینترنت اشیا را دو دستاورد بزرگ و مهم بشر در سال‌های اخیر دانست. دو فناوری مذکور در ارتقای تکنولوژی‌های حفاظت و به ویژه بخش نظارت تصویری نقشی کلیدی داشته‌‌اند؛ این در حالی‌ است که اهمیت و نقش آن‌ها در سال‌های آینده شکوفا خواهد شد و کاربری آن در سیستم‌های نظارت تصویری به اوج خود خواهد رسید. در همین راستا دنیای حفاظت به سراغ چند کارشناس مربوطه از کمپانی‌های باتجربه در صنعت حفاظت رفته تا نظر آنان را در ارتباط با اهمیت کاربری این تکنولوژی‌ها بداند.

چگونه خدمات ابری  با نظارت تصویری یکپارچه سازی می‌شود؟
 Nikos Kalafatis  مدیر عامل کمپانی Cubitech

Nikos Kalafatis : در سال جدید، فناوری‌ها به سوی افزایش ذخیره‌سازی داده‌های اینترنت اشیا در حافظه‌ی ابری پیش خواهند رفت. از دیگر سو مردم نگران میزان امنیت داده‌هایشان در فضای ابری هستند و اطمینان کامل و کافی در این مورد ندارند. اما به نظر من با پیشرفت هر چه بیشتر فناوری، امنیت این فناوری نیز ارتقا یابد. در آینده‌ای نزدیک خواهیم دید که بسیاری از کمپانی‌های تولیدکننده‌ی دوربین‌های CCTV راه‌کارهایی را ارائه می‌دهند که از حافظه‌ی ابری پشتیبانی می‌کنند.

Santosh Kumar Gairola  مدیر منطقه‌ای خاورمیانه، آفریقای شمالی کمپانی Promise Technology

Santosh Kumar: راه‌کارهای ابری در صنعت نظارت تصویری، در ابتدای مسیر خود قرار دارد. مزیت واضح و منحصر به فرد راه‌کارهای ابری، قابلیت انعطاف بسیار بالای این فناوری می‌باشد. به عنوان مثال در یک هتل بزرگ که بیش از 1000 دوربین نصب شده و قرار است این دوربین‌ها سال‌ها به ضبط مداوم فیلم و تولید داده بپردازند و در مثالی دیگر زمانی که یک پلیـــس از دوربیــن بدن (body camera) استفاده می‌کند حافظه‌ی ابری می‌تواند در هر دو مورد (با وجود ابعاد بسیار متفاوتی که دارند) نقشی بسیار مؤثر ایفا کند، اما تفاوت این مثال با مثال قبل در آن است که پلیس همیشه و در هر لحظه در حال انجام وظیفه و مشغول به کار نیست. بنابراین زمانی که پلیس در حین کار نیست لزومی ندارد که دوربین روشن باشد. در چنین شرایطی است که نصب و راه‌اندازی سیستم‌های ابری اهمیت و کارایی خود را نشان می‌دهد. از آنجا که اغلب سیستم‌های نظارت تصویری امروزی به VMS (نرم‌افزار مدیریت ویدئویی) مجهز هستند، زمانی که هرگونه داده‌ای را از دوربین‌ها ضبط و جمع‌آوری می‌کند باید آن داده‌ها را در مکانی ثبت و ذخیره نماید. حافظه‌های هارد دیسک محدود هستند، اما زمانی که دوربین به حافظه‌ی مبتنی بر ابر وصل می‌شود دیگر لزومی ندارد که با هارد دیسک ارتباطی فیزیکی برقرار سازد. بنابراین هیچ اتصال یا ارتباط ثابتی بین حافظه و دوربین نیاز نخواهد بود. این ویژگی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد؛ چرا که به‌عنوان مثال می‌توانید سیستم‌های نظارت تصویری خود را با موبایل، کارت‌های دسترسی و سایر دستگاه‌ها و تجهیزات کنترل دسترسی متصل و همگام‌سازی کنید.

 

Samer Slik مدیر منطقه‌ای خاورمیانه در کمپانی Vicon

Samer Slik : محاسبات ابری به طور کلی در تمام جهان به موضوع مهمی تبدیل شده است. این فناوری در صنعت حفاظت نیز اخیراً نفوذ پیدا کرده و اکنون به تدریج در حال رشد و گستردگی در بخش‌های مختلف این صنعت می‌باشد. با این حال، همچنان برخی افراد به ویژه در خاورمیانه درباره‌ی خطرات امنیتی احتمالی فضای ابری نگران هستند. شاید یکی از دلایل اصلی این نگرانی، نداشتن اطلاعات و دانش کافی در ارتباط با این فناوری‌ها باشد. بسیاری از کاربران سیستم‌های حفاظتی، مهارت کافی برای استفاده از تجهیزات ابری را ندارند چرا که هنوز در صنعت به درستی فرهنگ سازی استفاده از این سیستم‌ها صورت نگرفته است. به منظور پیشرفت صنعت حفاظت و تجهیز آن به خدمات ابری می‌بایست آموزش‌های لازم انجام شود تا کاربران بتوانند تجهیزات ابری را در اختیار بگیرند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. خدمات ابری نه تنها امنیت داده‌های شما را مختل نمی‌کند بلکه حفاظت و امنیت آن‌ها را افزایش خواهد داد؛ چرا که ممکن است سیستم نظارت تصویری یا محتوای ویدئوهای شما هک شود و مورد حملات سایبری قرار گیرد. به نظر من همه‌ی افراد هنوز برای پذیرش این فناوری‌های مدرن آماده نیستند. خدمات ابری فناوری مناسبی است و از امنیت کافی نیز برخوردار می‌باشد. اگر اکنون به زندگی روزمره‌ی خود نگاهی بیندازیم متوجه حضور روزافزون خدمات ابری می‌شویم. زمانی که ایمیل خود را چک می‌کنید، خدمات اینترنت بانک یا الکترونیک بانک انجام می‌دهید و بسیاری موارد دیگر، در حقیقت از خدمات ابری استفاده می‌کنید. ابر در نظارت تصویری نیز در حال بروز و ظهور است اما رواج آن نیازمند زمان خواهد بود.

 

مزایا و معایب استفاده از خدمات ابری چه خواهد بود؟

Nikos Kalafatis : حافظه‌ی ابری دارای مزایای بسیار واضحی می‌باشد. اول اینکه داده‌های شما به درستی توسط شخص دیگری ذخیره و نگهداری می‌شود و همزمان شما بک آپ مطمئنی از داده‌های خود را در آنجا ذخیره خواهید داشت. اما یکی از معایب اصلی حافظه‌ی ابری که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، مسائل مربوط به حفاظت و امنیت داده‌ها می‌باشد؛ در حقیقت این هراس وجود دارد که مجازی بودن فضای ابری و امکان حمله‌ی هکرها به آن، گاهی اوقات می‌تواند مشکلاتی را در امنیت داده‌ها به وجود آورد.

Santosh Kumar : از جمله مزایای حافظه ابری می‌توان به قابلیت دسترسی بسیار خوب، امکان کنترل و هدایت ذخیره‌سازی از هر کجا و بدون نیاز به اتصال فیزیکی و مجاورت به داده‌ها و همچنین قابلیت انعطاف بالای آن اشاره نمود. ضعف سیستم‌های ابری، در عملکرد آن است. شبکه‌های ثابت (fixed networks) عملکرد بسیار خوبی دارند. بنابراین زمانی که داده‌ها در میان نرم‌افزار عبور می‌کنند به ندرت دچار افت عملکرد می‌شوند. البته این مسئله، قابل حل و مدیریت شدنی است.

چگونه می‌توان با خدمات ابری به هوشمندسازی شهرها کمک کرد؟

Nikos Kalafatis : به نظر من حافظه‌ی ابری و در مجموع خدمات ابری به عنوان هسته‌هایی عمل می‌کنند که می‌توانند خدمات مختلف سرتاسر جهان از کمپانی‌های تولیدکننده‌ی مختلف را با هم یکی و متحد سازند؛ بنابراین افراد می‌توانند داده‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

Santosh Kumar: امروزه تمام جهان به تدریج در حال مهاجرت به سوی هوشمندتر شدن و استفاده از اینترنت اشیا پیش می‌روند. اینترنت اشیا در اصل به مفهوم متصل کردن همه‌ی دستگاه‌ها و وسایل زندگی با یکدیگر است. بنابراین اینگونه می‌توانیم شهرها را هوشمندتر کنیم.

در سال 2017 اینترنت اشیا تا چه حد به پیشرفته‌تر شدن نظارت تصویری کمک کرد؟

Nikos Kalafatis :در سال 2017 اینترنت اشیا و سیستم‌های ابری کمک چشمگیری به ارتقای نظارت تصویری نکردند و تلاش زیادی برای یکپارچه‌سازی این فناوری‌ها صورت نگرفت اما امیدواریم در سال 2018 شاهد رشد بیشتر این فناوری‌ها در کنار یکدیگر و کاربری بیشتر IoT و خدمات ابری در نظارت تصویری باشیم.

Santosh Kumar : در سال 2017، فناوری اینترنت اشیا به صنعت حفاظت معرفی شد و در واقع سال گذشته مقدمه‌ای برای یکپارچه‌سازی فناوری‌های اینترنت اشیا با نظارت تصویری بود.

ثبت یک پاسخ