۹ فروردین ۱۴۰۳ |
کنترل دسترسیمقالات

فـــنــاوری BLE نوآوری را وارد کنترل دسترسی می‌کند

از زمان معرفی گوشی‌های هوشمند که قابلیت دانلود اپلیکیشن را دارند، فروشندگان به دنبالِ آن هستند تا سیستم‌های کارت شناسایی قدیمی را حذف و سیستم‌های موبایل‌های هوشمند را برای مبحث شناسایی جایگزین سیستم‌های قبلی کنند. افراد ممکن است کارتِ خود را جا بگذارند و یا گم کنند، اما بسیاری از افراد یک لحظه هم از گوشی موبایل خود دور نمی‌شوند و اگر آن را جا بگذارند، فوراً متوجه می‌شوند.  راهکار منطقی آن است که سیستم‌های کارت شناسایی و کنترل دسترسی قدیمی را حذف و به جای آن از اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده کنیم. مزایای بسیار زیادی در راستای استفاده از تلفن‌های هوشمند به عنوان نشان شناسایی وجود دارد. اساساً، آنها ایمن‌تر هستند، چرا که تلفن‌های هوشمند را می‌توان قفل، داده‌های آن را رمزی‌سازی و دسترسی را محدود کرد. دسترسی شناسه‌ی ایمن را همچنین می‌توان از راه دور نصب، فعال و یا غیرفعال کرد و این امر با اندکی زحمت از طریق بخش امنیتی و یا IT سازمان امکان‌پذیر است. علاوه بر اینها، برای جایگزین کردن شناسه‌ی جدید، دیگر نیازی به حضور فیزیکی بخش امنیت نیست.

نشان‌های شناسایی موبایلی و سیستم‌های باز

استفاده‌ی گسترده‌ی صنعت از نشان‌های شناسایی موبایلی با تکامل فناوری‌های موجود و همچنین اکوسیستم‌های فروشندگان که بازارها و فناوری‌ها را کنترل می‌کنند، با رشد چندانی روبرو نبوده است. برای آنکه یک سیستم عمومی، بازار چشمگیری به دست آورد، نیاز به سیستم‌های باز و زیرساخت فناوری دارد تا بتواند در آینده گسترش یابد و به صورت ایمن اجرا گردد. به بیان ساده‌تر، یک سیستم شناسایی موبایلی نیاز به پشتیبانی از سوی تولیدکنندگان موبایل و همین طور همکاری با مدل‌های امنیتی استاندارد صنعت و پروتکل‌های موجود در بازار دارد. درست از زمان ظهور فناوری NFC ایده‌ی نشان‌های شناسایی موبایلی برای سیستم‌های کنترل دسترسی از رؤیا تبدیل به واقعیت شد. در نهایت اینکه، وقتی کاربران بتوانند از موبایل خود در فروشگاه‌ها به عنوان کارت اعتباری و همین طور کیف پول دیجیتال استفاده کنند، استفاده از موبایل‌ها به عنوان نشان شناسایی با تکان دادن آن جلوی یک درب ورودی، کاملاً امکان‌پذیر خواهد بود. یکی از مشکلات اصلی که باعث شده تا کاربری گسترده‌ی NFC با مشکل مواجه شود، فقدان پشتیبانی لازم از سوی تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند بزرگ در دنیا بوده که همین امر باعث شده تا شناسه‌های موبایلی برای ریدرهای درب‌های مورد استفاده در سیستم‌های کنترل دسترسی محدود شوند.

توسعه‌ی بیکن‌های BLE

در نهایت کمپانی Apple، اعلام کرد که فناوری BLE را عرضه کرده و در ادامه گوگل نیز نوعی فناوری مخصوص را برای گوشی‌های اندروید عرضه نمود. بیکن BLE دستگاه‌های سخت‌افزاری کوچک و کم‌هزینه هستند که یک شناساگر منحصربه‌فرد را از طریق بلوتوث کم انرژی یا BLE به دستگاه‌های الکترونیک نزدیک از قبیل گوشی‌های موبایل انتقال می‌دهد. کاربری اولیه‌ی بیکن‌های BLE بر روی تعیین موقعیت مکانی ساختارهای مارکتینگ موبایل متمرکز شد. برای مثال، اگر یک مشتری، از کنار یک صفحه نمایش تجاری رد می‌شود، می‌توان به وی پیام داد که یک حراج در این فروشگاه برقرار است. از آنجا که فناوری BLE به صورت جهانی روی تمامی تلفن‌های هوشمند قرار دارد، استفاده از بیکن‌های BLE باعث شده تا اپلیکیشن‌های جدید تلفن‌های هوشمند مبتنی بر موقعیت فیزیکی تهیه گردند. در یک محیط تجاری، فروشندگان به‌سرعت راه‌های بسیاری را تعیین می‌کنند که می‌توان از BLE برای تسهیل فرآیندهای کاری استفاده نمود. این موارد شامل ردیابی اموال، ورود به شبکه و منابع ابری، دسترسی به مشاغل چاپی مختلف، استفاده از اتاق کنفرانس، سیستم‌های حضور و غیاب و حتی ردیابی موقعیت کارکنان می‌شود.

ارتباط دوطرفه در سیستم‌های کنترل دسترسی فیزیکی و دسترسی جهانی

فروشندگان سیستم کنترل دسترسی فیزیکی و سازمان‌های امنیتی، از فناوری BLE استقبال گسترده‌ای کرده‌اند و به عنوان ساختار کنترل دسترسی به آن می‌نگرند. این امر به خاطرِ قابلیت ارتباط دوطرفه‌ی این سیستم و دسترسی جهانی در گوشی‌های هوشمند است که بسیار اهمیت دارد، چرا که تلفن هوشمند به عنوان یک ریدر عمل می‌کند و می‌تواند حضور یا موقعیت بیکن BLE را شناسایی و تعیین کند یا با دستگاه کنترل دسترسی درها ارتباط برقرار نماید. به همین دلیل، این کارشناسان خیلی سریع، راه‌هایی را یافتند تا از BLE برای کنترل دسترسی و همین طور به عنوان نشان‌های شناسایی در سیستم‌های کنونی و یا قدیمی استفاده شود. برای مثال، می‌توان یک اپلیکیشن شناسه‌ی ID را روی تلفن‌های هوشمند نصب کرد و امکان ارتباط دوطرفه و مبتنی بر BLE با ریدرهای درها برقرار نمود. یکی از چالش‌های رفتاری مرتبط با این راهکارها آن است که افراد امروزه به کارت‌های کنترل دسترسی مبتنی بر RFIDعادت کرده‌اند و این فناوری دارای محدودیت کنترل دسترسی از فاصله‌ی یک تا سه سانتی‌متری به ریدرهای درها است و در این فاصله دسترسی فیزیکی اعطا می‌شود. برای مثال، موقعیت مکانی ریدر کنار یک در یا زمانبندی خواندن و دسترسی درها برای باز شدن همگی می‌توانند در پس‌زمینه صورت گیرند تا رضایت کاربران را به همراه داشته باشند. این امر انتظار کنونی مشتریان است و بدین ترتیب، سطح مناسبی از امنیت و حفاظت فراهم می‌گردد و در عین حال کلاهبرداری و تقلب کاهش می‌یابد و میزان صف‌های جلوی ورودی نیز کم می‌شود. تمامی این موارد را می‌توان به صورت همزمان انجام داد تا کاربران کنترل دسترسی امروزی از کار کردن به این سیستم‌ها لذت ببرند.

چالش‌های مبتنی بر اپلیکیشن شناسه‌ی موبایل

بیکن‌های BLE با طراحی خود نوعی سیگنال قابل تنظیم و منحصربه‌فرد را از طریق یک محدوده‌ی وسیع تا 50 متری منتشر می‌کنند. در حالی که این امر گزینه‌ای ایده‌آل برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایلی جهت خرید و عرضه‌ی محصولات و همین طور دریافت اعلام هشدار است، اما نگرانی‌هایی در این مورد وجود دارد، به خصوص زمانی که باید به عنوان کنترل دسترسی از این سیستم استفاده و دری را باز کرد. باز شدن درها تنها زمانی باید اتفاق بیفتد که شخصی به آنها نزدیک شود و بدین ترتیب، از خطرات امنیتی جلوگیری شود. موارد قابل توجه دیگر آن است که چطور برای چندین در نزدیک، از این فناوری استفاده شود و در عین حال از ورود کسی که پشت سر کاربر مجاز حرکت می‌کند جلوگیری گردد. برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایلی مبتنی بر گوشی‌های هوشمند که عملی باشند، این چالش‌های فنی باید مورد بررسی قرار گیرند. برخی از جنبه‌ها هم‌اکنون توسط کارشناسان در حال بررسی هستند. مواردی همچون باز شدن درها همراه با یک اعلان هشدار یا تکان دادن یک گوشی موبایل از سوی کاربر برای اینکه سیستم تشخیص دهد وی جلوی درب ورودی قرار دارد و مواردی از این دست، همچنان از جمله چالش‌های این حوزه به شمار می‌روند و باید برای آنها فکری کرد تا دسترسی موبایلی به امری استاندارد تبدیل شود. زمانی که این چالش‌ها رفع شد، این پتانسیل وجود دارد که موج بعدی نوآوری‌ها را در صنعت کنترل دسترسی شاهد باشیم و نسل‌ آینده‌ی ساختارهای شناسایی موبایلی وارد بازار شوند. این نسل جدید، امکان کنترل دسترسی ایمن و مداومی را فراهم می‌نمایند و درست همانند کاربری امروز کارت‌های هوشمند با راحتی و لذت کاربر همراه خواهند بود و تجربه‌ای متفاوت را برای وی رقم خواهد زد.

ثبت یک پاسخ