۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
نظارت تصویری

سیستم BIS کمپانی BOSCH، راه‌کار مدیریتی هوشمند

به گزارش دنیای حفاظت، کمپانی BOSCH، تولیدکننده‌ی با سابقه‌ی سیستم‌های ایمنی و حفاظتی، تاکنون توانسته راه‌کارها و فناوری‌های ارزشمند بسیاری را طراحی و روانه‌ی بازار حفاظت در صنایع گوناگون کند. فعالیت این کمپانی بسیار گسترده است و محصولات تولیدی آن در بخش‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌باشد. یکی از جدیدترین دستاوردهای این کمپانی، سیستم یکپارچه‌سازی ساختمان (BIS) بوش می‌باشد. شرکت کاراطیس، به عنوان توزیع‌کننده‌ی رسمی این کمپانی در ایران، به منظور به‌روز رسانی دانش متخصصان، کارشناسان و مصرف‌کنندگان این حوزه، همگام‌ با جدیدترین فناوری‌‌های ارائه شده توسط کمپانی BOSCH، سیستم جدید یکپارچه‌سازی ساختمان (BIS) را معرفی و تشریح می‌کند. سیستم یکپارچه‌سازی ساختمان (BIS) بوش یک سیستم مدیریتی گسترده و قابل اطمینان برای اجرای شبانه روزی در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته می‌باشد. تجهیز  بالغ بر 3000 مجموعه در سطح دنیا و بهره‌برداری از 10 میلیون سنسور در این مجموعه‌ها، تأییدی بر پرچمداری BIS در حوزه‌ی یکپارچه‌سازی در سطح دنیا می‌باشد.

سیستم یکپارچه‌سازی ساختمان- راهکار مدیریت هوشمند

سیستم یکپارچه‌سازی ساختمان بوش (BIS) یک راه‌کار نرم‌افزاری است که زیرمجموعه‌های حفاظتی بوش نظیر سیستم‌های کنترل دسترسی، نظارت تصویری، اعلام هشدار حریق، صوت و پیجینگ و سیستم‌های تخلیه اضطراری را به صورت همزمان مدیریت می‌کند.

علاوه بر این، سیستم BIS بوش با در اختیار عموم قرار دادن مجموعه‌ای از ابزارها و با بهره‌گیری از استانداردهای باز و کیت‌های توسعه‌ی نرم‌افزاری (SDK) امکان یکپارچه‌سازی با محصولات برندهای غیره را نیز فراهم می‌نماید.

چالش‌های پیش روی مدیران

امروزه مدیریت و بهره‌برداری از سیستم‌های امنیتی و حفاظتی در مجموعه‌های عظیم با چالش‌های متنوعی رو به رو است. بخشی از چالش‌های پیشرو در این حوزه عبارتند از: تنوع بسیار بالای سیستم‌های ایمنی و حفاظتی، عدم یکپارچه‌سازی سیستم‌های حریق و آلارم با سیستم نظارت تصویری، تحقیق و بررسی زمان بر رخدادها، هزینه سنگین پرداختی به اپراتورهای حفاظتی نیمه ماهر، عدم امکان تحلیل آلارم‌های متنوع و سرمایه‌گذاری نامشخص و نامحدود. سیستم جامع و یکپارچه‌ی مدیریت بوش، پاسخگوی چالش‌های امنیتی پیش روی مدیران می‌باشد.

عملکرد مدیریت شبانه‌روزی (هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه‌روز) در حوزه‌های متنوعی نظیر ساختمان‌های تجاری و سایت‌های تولیدی، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌ها، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها، ساختمان‌های عمومی یا دولتی و شعب بانک‌ها، استادیوم‌ها و مراکز خرید بزرگ، مراکز تولید انرژی هسته‌ای و دکل‌های نفتی، زندان‌ها و کنترل مرزها کاربرد دارد.

تجربه‌ای عالی از مدیریت یکپارچه‌ی سیستم‌های موجود

قابلیت کلیدی و اصلی پلتفرم سیستم یکپارچه‌سازی ساختمان بوش، توانایی آن در یکپارچه‌سازی واقعی تمامی فناوری‌های موجود در محصولات بوش و نیز سایر شرکت‌ها است.

سیستم نرم‌افزار ماژولار بوش با استفاده از فناوری‌‌های باز و استانداردی نظیر OPC، ONVIF، HTML و JavaScript، HML و AutoCAD® و کیت‌های توسعه‌ی نرم‌افزاری (SDK) می‌تواند مدیریت یکپارچه‌ی طیف وسیعی از سیستم‌های مورد استفاده در پروژه را به صورت هم‌زمان بر عهده گیرد.

ساختار معماری باز این پلتفرم تمامی استانداردهای اصلی صنعت را پشتیبانی می‌کند و کنترل هم‌زمان کلیه‌ی سیستم‌های فعال در مجموعه را بر عهده می‌گیرد:

  • سیستم‌های عامـــل برای مدیریت سخت‌افزارهای Server و Workstation
  • SQL برای مدیریت پایگاه داده
  • OPC برای اتصال زیرسیستم‌ها
  • ACAD برای نقشه‌ها و سایت‌ها
  • HTML و JavaScript برای سفارشی‌سازی رابط کاربری
  • Wiegand و RS 485 برای اتصال ریدر
  • Onvif برای یکپارچه‌سازی ویدیو

اطلاعات بیشتر در خصوص یکپارچه‌سازی بوش با محصولات سایر شرکت‌ها از طریق وبسایت ipp.boschsecurity.com در دسترس عموم می‌باشد.

حمل و نقل

مراکز کنترل حمل و نقل همچون فرودگاه‌ها یا ایستگاه‌های قطار باید به صورت شبانه‌روزی فعالیت کنند و این اهمیت و حساسیت سیستم مدیریت آلارم و کنترل دسترسی را نشان می‌دهد: زمانی که اپراتورها نمی‌توانند بر روی درب‌ها و پنل‌های نفوذی نظارت یا کنترل داشته باشند، مرکز کنترل حمل و نقل ممکن است خاموش و غیر فعال شود. این اتفاق منجر به بروز تأخیر در کار خواهد شد.

ساختار منعطف سیستم BIS در مقابل سناریوهای مختلف، توانایی تصمیم‌گیری هوشمند را دارد. به عنوان مثال، با نصب BIS در مترو، بروز مشکل در  تجهیزات سیستمی مترو منجر به اختلال در سیستم کنترل و راهبری نخواهد شد. این سیستم حتی زمانی که خطوط ارتباطی مختل شود، باز هم کار می‌کند.

زیرساخت‌های حیاتی

زیرساخت‌های حیاتی تضمین کننده‌ی امنیت و بهره‌وری منابع مختلف انرژی نظیر معادن، ذخایر نفتی و انرژی‌های خورشیدی و بادی در سطح کشور می‌باشد. مدیریت این منابع و خطوط توزیع آنها نقش پررنگی در امنیت ملی کشور ایفا می‌نماید.

یک سیستم مدیریت آلارم، اپراتورها را قادر می‌سازد تا موقعیت حوادث را شناسایی کنند و مانع از خرابی و اختلال در عملکرد تسهیلات خواهد شد. BIS به اپراتور اجازه می‌دهد تا در هر حادثه‌ای عکس‌العمل مناسبی داشته باشد.

 برای هر آلارم، راهکاری اختصاصی تعریف شده که به صورت گام به گام به اجرا در می‌آید و در عین حال انواع سیستم‌های هوشمند پردازش داده کمک چشمگیری به مدیریت مجموعه می‌کند. سیستم‌های حفاظت پیرامونی، همچون تشخیص فنس یا دوربین‌های مجهز به IVA، به اپراتور اجازه می‌دهند تا آگاهی فوری نسبت به موقعیت آلارم به دست آورد و بهترین تصمیم مقتضی با رخداد احتمالی را به صورت مکانیزه اعمال نماید. BIS برای مدیریت آلارم‌های تصویری، به خوبی با BVMS و سایر سیستم‌های مدیریت ویدئویی یکپارچه می‌شود.

کارخانجات و مراکز تولیدی

ساختمان‌های تجاری بزرگ یا سایت‌های تولیدی شبانه‌روزی با رفت و آمد ده‌ها هزار نفر، چالش‌های بسیاری را در سیستم کنترل دسترسی ایجاد کرده است. چندین هزار درب باید به طور مداوم و شبانه روزی کار کنند تا تنها به افراد مجاز، دسترسی بدهند. کارکنانی که مجموعه را ترک می‌کنند یا کارت شناسایی آنان مفقود شود می‌بایست کارتشان در تمامی سایت‌ها و درب‌ها فوراً غیر فعال شود. بازدیدکنندگان و اتومبیل‌های پارک شده باید از ابتدای دسترسی و ورود تحت نظارت قرار گیرند و  در محدوده‌ی زمانی مشخص شده، مجموعه را ترک کنند. بازدیدکننده‌ای که بیش از زمان تعیین شده بماند یک هشدار فوری برای بخش حفاظت ایجاد خواهد کرد تا نگهبان بتواند به آخرین مکانی که بازدیدکننده مشاهده شده اعزام شود. در مجموعه‌های بزرگ، تیم حفاظت می‌تواند امور حفاظتی را برای همه‌ی کارکنان در سرتاسر جهان مدیریت نماید و حوادث اصلی را در هر جای دنیا از راه دور نظارت کند. بسیاری از شرکت ها و سایت های تولیدکننده که در حال حفاظت می باشد، نصب گردیده است.

هتل ها، بیمارستان ها

یکپارچه‌سازی کامل سیستم‌های ایمنی و حفاظتی با یک رابط مدیریت واحد، امکان رسیدگی سریع به امور را در شرایط اضطرار برای ساختمان های گسترده فراهم می‌سازد. کنترل دسترسی به مناطق محدود، از اهمیت و ضرورت بالایی برخوردار است. BIS همچنین می‌تواند سنسورهای مختلف سیستم اتوماسیون ساختمان نظیر آسانسورها، سیستم‌های روشنایی و HVAC را با هدف کاهش مصرف انرژی یا ارائه‌ی خدمات اضطراری کنترل کند.

ثبت یک پاسخ