۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
ایمنی و حریقمقالات

پیشگیری از بروز حوادثی همچون ساختمان پلاسکو

حتی چند ثانیه هم می‌تواند در نجات جان چند نفر مؤثر باشد

تمامی مدیران و صاحبان مشاغل، در هر صنعت یا رشته‌ای که فعالیت دارند، می‌بایست مراقب خطرات حریق در محل کارشان باشند. آنان باید همواره این تذکر دپارتمان‌های حریق را مد نظر داشته باشند که در یک حادثه‌ی حریق، حتی چند ثانیه هم می‌تواند در نجات جان چند نفر مؤثر باشد. در نتیجه، سازمان‌ها لازم است گام‌های مؤثر و مناسبی در زمینه‌ی تجهیز محیط کار خود بردارند تا نه تنها از بروز حریق جلوگیری کنند بلکه با نصب سیستم‌های آلارم مناسب، پرسنل مجموعه را در هنگام وقوع حریق، آگاه سازند. هدف از نصب این سیستم‌ها در صنایع گوناگون، ایمن ساختن پرسنل و تجهیزات مجموعه است. به منظور بررسی دقیق جدیدترین تجهیزات و راه‌کارهای حریق، مزایا و چالش‌های موجود بر سر راه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این سیستم‌ها، مجله‌ی دنیای حفاظت با کارشناسان و مدیران ارشد تعدادی از کمپانی‌های باتجربه در زمینه‌ی حریق مصاحبه کرده است.

Donald P.Bliss– معاونت بخش عملیاتی NFPA

برای جلوگیری از بروز حوادثی همچون حریق برج گرنفل و ساختمان پلاسکو چه باید کرد؟

Philip Marriott: به منظور جلوگیری از بروز حوادثی همچون برج گرنفل انگلستان و ساختمان پلاسکو در ایران افراد و صاحبان صنایع می‌بایست استانداردها و تجهیزات خود را به روز رسانی کنند و تا حد امکان از جدیدترین تجهیزات و سیستم‌های اعلام و اطفای حریق استفاده نمایند تا در هنگام بروز حریق به سرعت از پیشرفت آن جلوگیری کرده و در کم‌ترین زمان با حداقل خسارات ممکن عملیات اطفا صورت گیرد.

Rui Marques: به نظر من یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند از تکرار حوادثی همچون آتش‌سوزی برج گرنفل در انگلیس جلوگیری کند، استفاده از سیستم‌ها و تجهیزات حریق با دوام، مناسب و با کیفیت بالا است. ما می‌توانیم یک دتکتور را در ساختمانی به دیوار نصب کنیم و دتکتور ممکن است تا سه چهار سال بدون استفاده باقی بماند و باید قادر باشد از 100 درصد توانایی موجودِ خود در زمان وقوع حریق، استفاده کند.

Kevin Mears: تجهیز ساختمان‌های عمومی و مسکونی به سیستم‌های حریق استاندارد، مناسب و به روزرسانی شده در جلوگیری از بروز حریق‌های بزرگ و پر خسارت بسیار مؤثر است. باید سیستم‌هایی را نصب و راه‌اندازی نمود که از جدیدترین استانداردهای حریق پیروی کنند.

Kevin Mears-مدیر تولید کمپانی Kentec Electronics

Donald P. Bliss: به نظر من مهم‌ترین استاندارد برای جلوگیری از تکرار حوادثی نظیر برج گرنفل انگلیس و پلاسکو در ایران، قانون جدید مربوط به ایمنی عمر و زندگی (Life Safety Code) می‌باشد که NFPA ارائه کرده است. این قانون برای کمک به سازندگان ساختمان‌ها طراحی شده که با کمک آن افراد از وقوع حریق باخبر خواهند شد و می‌توانند به سرعت ساختمان را تخلیه کنند. علاوه بر این، قوانین مناسب و به‌روز دیگری برای ساختمان‌ها ارائه شده که بر اساس آن ساختمان‌ها باید به سیستم‌های حفاظت در برابر حریق، همچون سیستم‌های آبپاش، درب‌های ضد حریق و موارد دیگری از این دست مجهز شوند. سیستم‌های تشخیص حریق و سیستم‌های ساختمانی هوشمند که به ما امکان نظارت بر ساختمان را می‌دهد از جمله مواردی هستند که روز به روز هوشمندتر و پیشرفته‌تر می‌شوند. اما با این وجود، تمامی این تجهیزات در مقایسه با سایر تکنولوژی‌های ضروری نظیر اسپرینکل‌ها یا سیستم‌های آبپاش، سیستم‌های تشخیص حریق و درب‌های ضد حریق، ابتدایی محسوب می‌شوند.

Leonard Fusser: پیش از هر چیز برای جلوگیری از بروز حوادث بزرگ در حریق باید اطمینان یابیم که ساختمان، به سیستم اعلام و اطفای حریق سالم و درستی مجهز باشد، این سیستم‌ها به درستی نصب شده و با توجه به جنس مصالح و نقشه‌ی ساختمان متناسب باشند. بنابراین در نهایت باید بتوانیم تضمین کنیم که تجهیزات اعلام و اطفای حریق ساختمان، به درستی عمل می‌کنند. با در نظر گرفتن این موارد می‌توانیم به خوبی تصمیم بگیریم که ساختمان ما به چه تجهیزاتی نیاز دارد.  سیستم‌های تشخیص حریق و سیستم‌های تخلیه‌ی اضطراری از مهم‌ترین و حساس‌ترین تجهیزات برای جلوگیری از بروز حریق‌های پر خسارت و بزرگ هستند. داشتن این سیستم‌ها به تنهایی کافی نیست و تا زمانی که کاربر نداند این سیستم‌ها چگونه کار می‌کنند و اینکه آیا اصلاً به درستی کار می‌کنند یا خیر، داشتن آن‌ها فایده و ارزشی ندارد.

ساختمان‌های بلند با توجه به حساسیت بالایی که دارند باید به چه استانداردها و تجهیزاتی مجهز شوند تا از بروز فاجعه پیشگیری به عمل آید؟

Philip Marriott: هوشمندسازی ساختمان‌های بلندمرتبه کار بسیار مشکلی است. سیستم‌های اعلام و اطفای حریق این ساختمان‌ها باید مرتباً بررسی و به روز رسانی شوند و لزوم به کار گیری استانداردهای جدید را در ساختمان‌های بلندمرتبه نباید فراموش کنیم. به نظر من نصب دتکتور در مناطق مسکونی به ویژه آپارتمان‌ها به جهت حساسیت بالایی که دارند از اهمیت زیادی برخوردار است و در این میان دتکتورهای دود نقش کلیدی دارد.

Philip Marriott– مدیر منطقه ای Ampac در اروپا، خاورمیانه و آفریقا

Rui Marques: ساختمان‌های بلند در بحث حریق و ایمنی چالشی بزرگ محسوب می‌شوند. به نظر من بهترین شیوه برای تضمین ایمنی ساختمان‌های بلند، استفاده از سیستم‌های اطفای حریق است؛ زیرا در هنگام بروز حریق در این مکان‌ها دسترسی به طبقات بالا برای اطفای حریق بسیار سخت خواهد بود و زمانی که آتشنشنان به آن طبقات می‌رسند، خیلی دیر شده است. گزینه‌های دیگر، عبارتند از سیستم‌های آبپاش (sprinkle systems) و سایر سیستم‌های مشابه که می‌توانند نوع حریق به وقوع پیوسته را تشخیص دهند.

Kevin Mears: در ساختمان‌های بلند به جهت مشکل بودن دسترسی در زمان بروز حریق، باید از سیستم‌های آبپاش استفاده کرد. همچنین با کمک سیستم‌های کنترل حریق می‌توان از گسترش حریق جلوگیری کرد تا بتوانیم راحت‌تر حریق را مهار کنیم. بنابراین تجهیزات کنترل حریق و اطفای حریق در کنار هم می‌توانند مؤثرترین عملکرد را داشته باشند و بهترین نتیجه را بدهند تا خسارات احتمالی حریق به حداقل ممکن برسد.

Donald P. Bliss: در ساختمان‌های بلند با توجه به حساسیت بالایی که دارند باید به طور مداوم تجهیزات و سیستم‌های حریق ساختمان چک و بررسی شود تا از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کنیم. باید به قوانین حریقی که سالانه ارائه می‌شود توجه کرد و آن‌ها را در سیستم‌ها پیاده‌سازی نمود. محصولات و امکانات لازم جهت مقابله با حریق احتمالی می‌بایست در ساختمان موجود باشد. باید تمرینات مداوم صورت گیرد تا ساکنین ساختمان‌ها آمادگی لازم را پیدا کنند و در هنگام وقوع حریق، رفتار استانداردی داشته باشند.

Leonard Fusser: برای جلوگیری از حریق‌های بزرگ در ساختمان‌های بلند، باید استانداردهای به‌روز و مهمی نظیر استانداردهای NFPA را مد نظر قرار دهیم. این استانداردها و قوانین به کاربران کمک می‌کنند تا تجهیزات مناسبی را برای ساختمان خود انتخاب و تهیه نمایند و این تجهیزات به درستی و کاملاً استاندارد نصب و راه‌اندازی شود. یکی از مهم‌ترین استانداردهــــای NFPA، اســــتـاندارد ( OEO (Occupant Evacuation Operation) می‌باشد که برای فرآیند تخلیه‌ی اضطراری ساکنین ساختمان طراحی شده است.

Leonard Fusser– مدیر تولید محصولات حوزه حریق کمپانی Siemens

 

با وجود سرعت پایین رشد فناوری‌های حریق، آیا در سال 2018 فناوری یا راه‌کار جدیدی ارائه خواهد شد؟

Philip Marriott: در سال 2018 به نظر نمی‌رسد فناوری کاملاً جدیدی در حوزه‌ی حریق رونمایی و عرضه گردد، اما محصولاتی مبتنی بر اینترنت را شاهد خواهیم بود که در نهایت، قابلیت اتصال را راحت‌تر، مداوم‌تر و استانداردتر خواهند کرد. وی افزود: سیستم‌های اعلام سرقت بی‌سیم که از جمله جدیدترین دستاوردها و فناوری‌های صنعت حریق به شمار می‌روند، به راحتی قابل نصب بوده و نگهداری از آن‌ها کم‌هزینه و آسان‌تر از سیستم‌های مشابه قدیمی‌تر شده است. این سیستم‌های جدید، تأثیر ناچیزی بر زیرساخت‌های ساختمان می‌گذارند. همچنین از نظر من در میان بخش‌های مختلف حفاظت از حریق، سیستم اطفای حریق با آب مهم‌ترین بخش به شمار می‌رود.

Rui Marques: بخش تشخیص حریق از نظر دستیابی به فناوری‌های جدید، بازاری بسیار قدیمی و سنتی دارد. اول اینکه گواهینامه‌های آن بسیار محدود است و معمولاً استانداردهای آن قادر به همگام شدن با تکامل تکنولوژی‌ها نیستند؛ چرا که این استانداردها نمی‌توانند یک محصول را با فناوری‌های جدید و پیشرفت تکنولوژی تأیید نمایند؛ به عنوان مثال، فناوری‌های جدید حریق هر چهار سال یک‌بار، روانه‌ی بازار می‌شوند و این در حالی است که چهار سال برای رشد سایر تکنولوژی‌ها، زمان بسیار زیادی است؛ زیرا آن‌ها با سرعتی بسیار بالاتر پیشرفت می‌کنند. به نظر من دلیل اصلی این کند بودن سرعت رشد تکنولوژی‌های حریق، استانداردها و محدودیت‌های فراوان آن است.

Rui Marques– مدیر فنی فروش در کمپانی Global Fire Equipment

Donald P. Bliss: جمعیت جهان با سرعت بالایی در حال رشد است و سازماندهی و مدیریت این جمعیت بالا در بسیاری از شهرهای جهان به دغدغه‌ای اصلی و بزرگ تبدیل شده است؛ چرا که همگام با رشد جمعیت، ساختمان‌های بیشتری نیز به‌سرعت ساخته می‌شوند. بنابراین در چنین شرایطی، باید توجه خاصی به گسترش و پیشرفت قوانین مهار و مقابله با حریق شود. دلیل بسیاری از حریق‌های پر خسارت، عدم رعایت این استانداردها و قوانین و عدم تجهیز کافی ساختمان‌ها می‌باشد.

Leonard Fusser: محصولات و فناوری‌های جدیدی در زمینه‌ی حریق وارد بازار می‌شوند اما اساس کار همه‌ی آن‌ها همانند گذشته است. ما در صنعت حریق شاهد تغییر و پیشرفت بزرگ و چشمگیری نسبت به چند سال گذشته نیستیم. همچنین سیستم‌های حریق می‌بایست صحت تشخیص بالاتری داشته باشند؛ چرا که حساسیت این مسئله بسیار بالاست و با جان و مال انسان‌ها سر و کار دارد.

ثبت یک پاسخ