۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
نظارت تصویری

افزایش بهره‌وری نظارت تصویری با hyperconvergence

طی سال‌های گذشته، لغات و اصطلاحات تخصصی مهمی را در کنفرانس‌ها، جلسات و سایر رویدادهای صنعت حفاظت شنیده‌ایم. یادگیری عمیق (Deep learning)، هوش مصنوعی (artificial intelligence) و حفاظت سایبری (cybersecurity) موضوعات رایج و داغی هستند که بدون شک، معرفِ وسعت بی‌نظیر افق پیشِ روی ما در سال‌های آینده می‌باشند. موضوعات مهم دیگر، که اغلب آن‌ها مربوط به فناوری اطلاعات یا IT می‌باشند نیز در گفتگوها و سخنرانی‌های مبتنی بر صنعت نظارت تصویری، بیش از پیش جایگاه یافته اند؛ اما به‌نظر من هیچ‌کدام پیچیده‌تر و البته مفید و کاربردی‌تر از اصطلاح همگرایی فوق‌العاده یا hyperconvergence نیستند.

همگرایی فوق‌العاده چیست؟

اگر تا به‌حال این واژه را نشنیده‌اید، نگران نشوید؛ چون شما تنها نیستید. ولیکن این واژه، مفهومی است که در فضای فناوری اطلاعات بسیار پرکاربرد و مهم می‌باشد. نشریه‌ی Network World واژه‌ی Hyperconvergence یا همگرایی فوق‌العاده را به این صورت تعریف می‌کند: یک چارچوب IT که حافظه، محاسبات و شبکه‌ را در یک سیستم ترکیب می‌کند تا پیچیدگی مرکز داده‌ها را کاهش و مقیاس‌پذیری را افزایش دهد. زیرساخت همگرایی فوق‌العاده (HCI) گزینه‌ای ساده‌‌تر، کاربردی‌تر و مقرون به صرفه‌تر را برای کاهش هزینه‌ها و پیچیدگی‌های مرکز داده ارائه می‌دهد تا قابلیت‌های شبکه‌ی ذخیره‌سازی (SAN) و مجازی‌سازی سرور را در یک زیرساخت نرم‌افزاری، یکپارچه نماید. اما این تعریف به چه معناست؟ لازم است بدانید که HCI مزایای زیرساخت‌های IT را به شرکت‌ها ارائه می‌کند تا پاسخ‌گوی نیازها و انتظارات کاربران IT در عملکرد قدرتمند و عالی، انعطاف‌پذیری، قابل کنترل بودن و مقیاس‌پذیری را بدون پیچیدگی و یا پرداخت هزینه‌ی زیاد عرضه نماید. با این حال، نکته‌ی مهم‌تر این است که این قابلیت می‌تواند بهینه‌سازی شود تا نیازهای ذخیره‌سازی خاص و منحصر به فرد بازار نظارت تصویری را برآورده سازد. حال ببینیم که چرا این موضوع مهم، گزینه‌هایی را برای ذخیره‌سازی ویدئو دوباره تعریف می‌کند.

زیرساخت‌های ذخیره‌سازی ویدئو

هنگام بازدید یکی از سایت‌های صنعتی، مدیر بخش نظارت تصویری جعبه‌ای پر از CD و درایو USB به عنوان «کتابخانه‌ی تصویری» را به من نشان داد. امروزه از نظر سازمان‌ها، داده‌ها کمی ارزشمندتر شده‌اند. به عبارت دیگر، نظارت تصویری اکنون بزرگترین کاربری داده‌های بزرگ در جهان به شمار می‌رود. صاحبان مشاغل، برای اهداف گوناگونی نظیر دستیابی به سود بیشتر و ارتقای ایمنی تجهیزاتِ مهم و حساس خود، از نظارت تصویری استفاده می‌کنند. مقدار ویدئوی ضبط شده در هر روز با سرعتی بسیار بالا رو به افزایش است و به همین سبب، ذخیره‌سازی داده‌ها را به چالشی بزرگ و مهم مبدل ساخته است.ثبت و ذخیره‌سازی داده‌های نظارت تصویری هرگز کار آسانی نبوده است. این کاربری چالش‌های منحصر به فردی را برای زیرساخت‌های سنتی IT و ذخیره‌سازی به وجود می‌آورد که در اصل به ظرفیت حافظه و میزان مصرف سازمان‌ها مربوط می‌شود. بیشتر کاربران این چالش را تجربه کرده‌اند که سرورهای IT استاندارد و برنامه‌های ذخیره‌سازی مستقیم (DAS) نمی‌توانند نیازهای پیچیده‌ی ذخیره‌سازی نظارت تصویری امروزی را برآورده سازند. شبکه‌های ذخیره‌سازی IT کامل‌تر و پیشرفته‌تر، بسیار گران و پر هزینه بوده و مدیریت آن نیز پیچیده است.

Hyperconvergence برای حفاظت داده‌ها

HCI فرصتی است برای شما تا اقدامات امنیتی خود را ارتقا ببخشید. این فناوری که به عنوان یک راه‌کار IT طراحی شده چالش‌های موجود بر سر راه مرکز داده‌ها و ذخیره‌سازی ویدئو را پاسخ دهد، سازمان‌ها را تقویت می‌کند تا زیرساخت‌های خود را استحکام بخشند و بتوانند مقیاس پتابایت را نیز پاسخگو باشند. زمانی که حافظه در برنامه‌های نظارت تصویری مستقر می‌شود، می‌تواند به صورت خطی مقیاس‌بندی شود، همانگونه که حفاظت و نیازهای شغلی یک سازمان تکامل می یابد. این نوع مقیاس بندی با توجه به نیازهای مشاغل امروزی به داده‌ها، یک مزیت مهم به شمار می‌رود. نکته‌ی مهم‌تر اینکه زمان بیداری سیستم و حفاظت از داده‌ها، مانع از نابودی اطلاعات مهم و ضروری می‌شود. اگر به دنبال مدیریت آسانتر سیستم هستید، HCI فرآیند مدیریت پلتفرم‌های گوناگون، یادگیری کاربرد مدیریت مخصوص فروش و نظارت بر مدیریت سیستم‌های پیچیده را حذف می‌کند. در عوض، یک پلتفرم واحد وظایف تأمین، نظارت و تعمیر را بدون دخالت کاربر ارائه می‌دهد. اما برعکس، سهامداران، انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بالاتر اما هزینه‌ی کم‌تری را نسبت به سازمان‌های IT داخلی خود عرضه می‌کنند. در محیط‌های کاری امروزی که افراد باید با منابع کمتر، بازدهی بیشتری داشته باشند، سادگی، مقوله‌ای است که بسیار اهمیت دارد. تیم‌های کوچک، موظف به اجرای پروژه‌های بزرگ هستند و تکنولوژی می‌بایست کاربری آسانتری ارائه دهد. دانشگاه مرکز فلوریدا، نمونه‌ی مناسبی از یک سازمان است که بر روی HCI سرمایه‌گذاری کرده تا فعالیت‌های حفاظتی و امنیتی خود را ساده کند و در عین حال ایمنی تجهیزات و سیستم‌های خود را ارتقا بخشد. این دانشگاه با کمک پلتفرم HCI، 58 سرور مستقل و DVR های متعددی را که همگی نرم‌افزارهای مجزایی داشتند و به طور جداگانه مدیریت می‌شدند، تلفیق نمود. با وجود زیرساخت مدرنیزه شده‌ در HCI، پرسنل و کارکنان IT و حفاظت این دانشگاه، مدیریت سیستم را به‌خوبی متمرکز و ساده‌سازی نمودند، حال آنکه تضمین کردند که ویدئو به شکلی مطمئن ذخیره می‌شود و در صورت نیاز، بلافاصله قابل دسترسی خواهد بود، به‌ویژه در شرایط اورژانسی. HCI همچنین در صورتی که آنان خواهان توسعه و گسترش سیستم نظارت تصویری خود بودند، به آنان توانایی مقیاس‌بندی زیرساخت‌هایشان را به شکلی مداوم و بی‌وقفه می‌داد.  مسلماً در آینده و با افزایش تعداد مجموعه‌هایی که پلتفرم HCI را در سیستم خود نصب می‌کنند، به قابلیت‌های بیشتر آن پی خواهیم برد؛ با این‌حال فراموش نکنید که HCI تنها یکی از راه‌کارهای جدید IT است که بر روی کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری نظارتی و داده‌های شما تأثیری مثبت خواهد داشت. راه‌کارهای بسیاری در حال ظهور هستند که اگر قصد دارید عملیات‌های خود را جدید و مدرن کنید، باید آن‌ها را در نظر گرفته و ارزیابی نمایید. با وجود نوآوری‌های بی‌شماری که هر روز معرفی می‌شوند، می‌توان گفت محدوده‌ی پیشرفت، بی‌نهایت است.

ثبت یک پاسخ