۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
ITSشهر هوشمندمقالاتنظارت تصویری

معرفی ویدئو آنالیتیک‌های شرکت KiwiSecurity

به گزارش دنیای حفاظت، کمپانیKiwiSecurity، یکی از تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان مطرح راه‌کارهای ویدئوآنالیتیک و کنترل تصاویر می‌باشد. هدف این کمپانی اتریشی ارائه‌ی فناوری‌هایی است که در نهایت منجر به تشخیص‌ صحیح با حذف هرگونه آلارم اشتباه می‌شود. این کمپانی در زمینه‌ی هوشمندسازی حفاظت، کسب و کار و ترافیک فعالیت می‌کند که تمامی این فناوری‌ها و راه‌کارها را می‌توان با سیستم‌های گوناگونی نظیر حفاظت پیرامونی، آنالیز ترافیک، آنالیز رفتار و غیره یکپارچه‌سازی نمود. شرکت اینفوسک، توزیع کننده رسمی kiwiSecurity در ایران فناوری ها و قابلیت های این کمپانی را معرفی می نماید. در این مطلب به تشریح برخی از جدیدترین تکنولوژی‌های ویدئوآنالیتیکِ نرم‌افزار نظارت تصویری KiwiSecurity می‌پردازیم. امروزه با افزایش داده‌های ویدئویی، جستجو در این داده‌ها جهت تشخیص رویدادهای به‌خصوص کاری بسیار دشوار و زمان‌بر شده و وجود انبوهی از ویدئوهای غیر ضروری، کار را برای سازمان‌ها و اپراتورها طاقت‌فرسا نموده است. ویدئوآنالتیک و یا تحلیل محتوای ویدئویی، به بررسی، تحلیل و شناسایی رویدادها به‌صورت خودکار می‌پردازد. اهمیت این تکنولوژی در حدی است که امروزه جزء لاینفک سیستم‌های نظارت تصویری به شمار می‌رود. این تکنولوژی در صنایع فروشـگاهی‌، تـــرافیــــک‌، سلامت، هوشمندسازی منازل و حتی بازی و سرگرمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کمپانی KiwiSecurity به‌عنوان شرکت پیشرو و توسعه‌دهنده‌ی این تکنولوژی با استفاده از الگوریتم‌های مختص به خود در سطح جهانی فعالیت می‌کند. ویدئو آنالیتیک‌های ارائه شده توسط این کمپانی را می‌توان به 4 بخش اصلی امنیت، حریم خصوصی، هوشمندسازی تجاری و هوشمندسازی کنترل ترافیک تقسیم نمود. علت محبوبیت این برند را می‌توان از یک سو انطباق پذیری آن با اکثر سیستم‌های نظارت تصویری نظیرGENETEC  و سایر برندها دانست و از سوی دیگر، کاربری و راهبری این سیستم نیز بسیار کاربرپسند می‌باشد.

تنظیمات مورد دلخواه کاربر در جزئی ترین موارد مانند سرعت حرکت شیء، شتاب و … در این نرم‌افزار تعبیه گردیده است. الگوریتم، رویکرد و نحوه‌ی شناسایی و تحلیل در ویدئوها توسط KiwiSecurity را می‌توان به‌صورت زیر ترسیم نمود:

نخست KiwiSecurity به منظور جبران کیفیت و تکان‌های تصویر، هر یک از فریم‌های ویدئویی ورودی را با الگوریتم‌های هوشمند تثبیت و بهینه‌سازی می‌کند.

سپس با استفاده از فیلترهای محیطی بارندگی، مه و برف، هشدارهای نادرست در تجزیه و تحلیل ویدئو را با استفاده از پیشرفته‌ترین روش‌های فیلترگذاری حذف می‌نماید.

هر تصویر، بازتاب یک فضای ۳ بعدی در یک عکس است. الگوریتم‌های KiwiSecurity می‌توانند فضا و مکان را بسنجند، دقیقاً همان‌گونه که چشم انسان این کار را انجام می‌دهد تا بازسازی سه بعدی از تصویر و اشیاء داشته باشد.

علاوه بر محتوای تصویر، خودِ عکس نیز به طور کلی تحلیل می‌شود تا مزاحمت‌هایی از قبیل کور کردن کامل یا جزئی دوربین، تغییر ناگهانی نور و یا دستکاری را کشف کند.

حتی بهترین الگوریتم‌های کشف نیز همیشه پاسخی کاملاً واضح بر نمی‌گردانند. از این رو، یک موتور استدلال و استنتاج، دقیقاً همانند چشم انسان، برای کسب بهترین نتایج لازم است.

حال که تصویر بدون لرزش شده و بهبود یافته، حرکات به سادگی تحلیل می‌شود. اجسام و ذرات، کشف، دنبال و ضبط می‌شوند.

در لحظات بحرانی، هر ثانیه ارزش دارد. بنابراین، باید توجه ناظر از جزئیات بِلااستفاده به رویدادهای مهم منعطف شود.

از جمله ویژگی‌ها و فلسفه طراحی‌های KiwiSecurity استفاده از سناریوهای حقیقی در شبیه‌سازی، قابلیت نصب برای سیستم‌های بزرگ و کوچک و قابلیت ارتقاء و مقیاس پذیری سیستم را می‌توان نام برد. این نرم‌افزار، استانداردهای XML، RTSP، RTP و ONVIF را به‌طور کامل پشتیبانی نموده و  امکان اتصال مستقیم به نرم‌افزارهای نظارت تصویری و پشتیبانی از حریم خصوصی افراد را فراهم می‌کند. با توجه به افزایش روزافزون داده‌ها و نیاز مبرم به سرورهایی با قدرت بیشتر‌، رویکرد و چشم انداز این کمپانی استفاده و پیاده‌سازی تکنولوژی خود در بستر Cloud Computing و مجازی سازی بوده تا محاسبات و آنالیزها در مراکز داده انجام گردد.

کمپانی KiwiSecurity تقسیم‌بندی ویدئوآنالیتیک‌ها را براساس زمینه‌ی استفاده آن‌ها در 4 بخش قرار داده است. از 14 ویدئوآنالیتیک معروف و کاربردی می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

امنیت
  • تشخیص ورود غیرمجاز
  • جمع‌آوری تصاویر افراد
  • تشخیص‌گم شدن یا اضافه شدن اشیاء
  • بهینه‌سازی ویدئو
  • تشخیص صحت کارکرد دوربین
حریم شخصی افراد
  • شطرنجی/مات نمودن چهره
هوشمندسازی تجاری
  • تشخیص فعالیت
  • شمارش افراد
  • تشخیص صف
کنترل ترافیک
  • کنترل جهت حرکت
  • پلاک‌خوان
  • تشخیص فضای پارکینگ
  • تحلیل ترافیک
  • شمارش وسایل نقلیه
تشخیص ورود غیر مجاز

Intrusion Detector با نام فنس مجازی نیز در آنالیتیک‌ها مشهور می‌باشد. با ترسیم خط فرضی روی تصویر، در صورت عبور افراد، حیوانات و اشیاء هشداری برای کاربر ارسال می‌گردد. در تنظیمات این آنالیتیک می‌توان جهت ورود یا خروج، سرعت حرکت، شتاب، تعریف پرسپکتیو و تشخیص اندازه‌ی واقعی اشیاء را انجام داد.

جمع آوری تصاویر افراد

Face Collector جهت جمع‌آوری و تهیه تصویر به‌عنوان مثال 3×4 از چهره افراد می‌باشد. این تصاویر به‌همراه ساعت و تاریخ ورود یا خروج در دیتابیس ذخیره می‌گردند. توانایی تفکیک چهره‌ی فرد عینکی، کلاه‌دار، پیر، جوان و غیره امکان‌پذیر می‌باشد.

تشخیص گم شدن یا اضافه شدن اشیاء

 Object Detector برای تشخیص قراردادن شیء و یا برداشتن شیء، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع آنالیتیک اغلب در گالری‌های نقاشی، فروشگاه‌ها‌، محیط‌های امنیتی مانند فرودگاه و موارد دیگری از این دست نیز استفاده می‌شود. توانایی تشخیص به‌قدری بالا می‌باشد که اجسام همرنگ محیط با استفاده از تکنیک learning از محیط تفکیک شده و در صورت حرکت جسم، هشدار به کاربــــر ارســال می‌شود.

بهینه سازی ویدئو

Video Enhancer شرایط بدِ جوی مانند برف، باران، مه و لرزه‌های دوربین را حذف می‌نماید.

تشخیص صـــحت کارکرد دوربین

Camera Health Monitor  با استفاده از پروتکل SNMP، پهنای باند استفاده شده، میزان مصرف cpu، در دسترس بودن دوربین و … را به‌طور دائم بررسی نموده و در صورت بروز خطا، هشدار برای مدیر سیستم ارسال می‌گردد.

شطرنجی/مات نمودن چهره

Privacy Protector بیشترین کاربری این آنالیتیک در کشورهای اتحادیه اروپا می‌باشد. در برخی ارگان‌ها و یا فروشگاه‌ها جهت حفظ امنیت و حریم شخصی مراجعه‌کنندگان‌، چهره‌های افراد در ویدئوی live به‌صورت شطرنجی/مات و در ویدئوی ضبط شده‌، به شکل واقعی نمایش داده می‌شوند.

تشخیص فعالیت

Activity Visualizer نمودار گرمایی از فعالیت و حرکات افراد در تصویر را به‌صورت آنی و فوری در اختیار اپراتور قرار می‌دهد. با استفاده از این آنالیتیک، گزارش‌های آماری از قبیل نقاط توقف مراجعه‌کنندگان، تشخیص مکان‌های پرجعیت و … قابل استخراج می‌باشد.

شمارش افراد

People Counter امکان شمارش مراجعه‌‌کنندگان در جهت ورود یا خروج را به مدیران امنیتی می‌دهد.

تشخیص صف

 Queue Detector در صورت ازدحام و تجمع افراد در صف، هشدار برای اپراتور ارسال می‌گردد تا نسبت به بررسی علل و یا باز نمودن سایر گیت‌ها اقدام نماید.

کنترلِ جهت حرکت

 Direction Controller در کنترل ترافیک، عبور غیر مجاز وسایل نقیله در خلاف مسیر حرکت قابل ردیابی می‌گردد.

پلاک خوان

License Plate Reader برای ثبت پلاک‌های وسایل نقلیه و ذخیره در دیتابیس، مورد استفاده قرار می‌گیرد. امکان ایجاد بانک‌های اطلاعاتی جهت پلاک‌های ممنوعه و یا پلاک‌های مجاز نیز وجود دارد.

تشخیـــص فضای پارکینگ

Parking Space Analyzer  به‌جـــای استـــفاده از سنسورهای اولتراسونیک با تعداد بالا، با استفاده از یک دوربین و آنالیتیک‌، می‌توان به‌راحتی فضاهای خالی و اشغال شده را تفکیــک نــمود و به مراجعه‌کنندگان گزارش آماری ارائه کرد.

تحلیل ترافیک

Traffic Analyzer در چهارراه‌ها و بزرگراه‌ها جهت امکان تفکیک وسایل نقلیه‌ی سبک و سنگین و شمارش آن‌ها‌، تشخیص ترافیک سنگین و ارسال هشدار به مرکز کنترل و عبورهای غیر مجاز، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شمارش وسایل نقلیه

Vehicle Counter جهت شمارش اتومبیل‌ها در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها به کار می‌رود.

ثبت یک پاسخ