۹ فروردین ۱۴۰۳ |
رویدادهای داخلیسمینار / همایش

سمینار اینفوسک در بهار 97(قسمت اول)

به گزارش دنیای حفاظت، سمینار IPVS 2018 به منظور افزایش سطح آگاهی و اطلاع‌رسانی بیشتر کاربران و مصرف‌کنندگان ایرانی پیرامون راهکارها و آخرین تجهیزات استاندارد حفاظتی، در روزهای یکشنبه و دوشنبه، مورخ نهم و دهم اردیبهشت ماه 97 برابر با 29 و 30 آوریل 2018 برگزار گردید. این سمینار دو روزه با موضوع قابلیت‌ها و راهکارهای تخصصی کمپانی سوئدی Axis، پیشرو در تولید سیستم‌های امنیتی تحت شبکه، کمپانی کانادایی Genetec، پیشرو در تولید VMS و نرم‌افزارهای امنیتی تحت شبکه و کمپانی Barco، ارائه دهنده‌ی سیستم‌های اتاق کنترل از بلژیک برپا شد. در این برنامه، اینفوسک میزبان مدعوین از صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و حمل و نقل (زمینی، هوایی، دریایی) در هتل پارسیان اوین تهران بود. شرکت اینفوسک، سال‌های متمادی است که در زمینه‌ی تجهیزات نظارت تصویری IP به فعالیت می‌پردازد. این مجموعه‌ی پرتلاش و باتجربه، طی سال‌های فعالیت خود توانسته نمایندگی توزیع‌ (distributor) رسمی چند کمپانی معتبر و قدرتمند دنیا را کسب نماید که از آن جمله می‌توان به سه کمپانی Axis سوئد، Genetec کانادا و Barco بلژیک اشاره کرد. همچنین شرکت‌های دانش افزار کاوش، سامانه پرداز امیرکبیر، فناوری اطلاعات تراشه پارس، افرادید ایرسا، مهرپرداز البرز، تیواصنعت شرق و پیشتازان ارتباط مجازی که نمایندگان مجاز و رسمی فروش کمپانی‌های نام‌برده می‌باشند نیز در این سمینار حضور یافتند. در خلال برگزاری این سمینار نمایشگاه جانبی شرکت‌های نماینده و تعدادی کارگاه آموزشی و میزگرد اختصاصی جهت پرسش و پاسخ برگزار گردید.

مسیری پر فراز و نشیب، برای کسب دستاوردهای ارزشمند
Ali Malekanian-Infosec

در ابتدای مراسم، علی ملکانیان، از مدیران مجموعه‌ی اینفوسک، ضمن خوشامدگویی به حضار اظهار داشت: مجموعه‌ی اینفوسک طی 15 سال گذشته مسیری پر فراز و نشیب را آغاز نمود. این مسیر با همکاری کمپانی Axis شروع شد. اینفوسک، به عنوان توزیع‌کننده‌ی محصولات Axis در ایران مشغول به فعالیت شد. سپس با کمپانی‌هایی نظیر Genetec و Barco به همکاری پرداختیم. ارزشمندترین دستاورد مجموعه‌ی اینفوسک طی این سال‌ها، حفظ ارتباط با این کمپانی‌های قدرتمند و صاحب نام برای بیش از یک دهه و اجرای پروژه‌های متعدد در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و نیز حمل و نقل است. این دو صنعت از صنایع بسیار مهم در کشور به شمار می‌روند و برای ما افتخاری است تا تجربیات خود را از کمپانی‌هایی که با آنان ارتباط داریم در اختیار مجموعه‌های فعال در این صنایع قرار دهیم. سپس علی یار محمدی، از مدیران اینفوسک، به معرفی دقیق شرکت اینفوسک پرداخت. وی اظهار داشت: شرکت اینفوسک به عنوان توزیع کننده (Value-Added Distributor) محصولات کمپانی‌های Axis، Genetec و Barco در ایران و سایر کشورهای منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا مشغول فعالیت می‌باشد. فعالیت ما از سال 2006 و در کشور امارات متحده عربی آغاز گردید. پیش از این نیز به عنوان مجری پروژه‌های متعدد حفاظتی در کشور به ارائه‌ی خدمات می‌پرداختیم.

 Ali Yarmohammadi-Infosec

مرکز RMA اینفوسک، یکی از استانداردترین مراکز تعمیرات جهان

آقای یارمحمدی افزود: اکنون شرکت اینفوسک بیش از بیست نفر پرسنل دارد که بخش اعظم آنان در دفتر تهران ما حضور دارند. محدوده‌ی فعالیت ما، سیستم‌های امنیتی تحت شبکه می‌باشد. نحوه و سبک کار شرکت اینفوسک به عنوان توزیع‌کننده یا distributor بدین گونه است که در ابتدا محصولات را از کمپانی دریافت نموده و به دست یکپارچه‌سازان یا نمایندگان رسمی این کمپانی‌ها در داخل ایران می‌رسانیم. علاوه بر این، خدمات ارزش افزوده‌ای را نیز به این نمایندگان عرضه می‌داریم، که عبارتند از گارانتی یا خدمات پس از فروش، ارائه‌ی خدمات مهندسی یا مشاوره در زمینه‌ی طراحی پروژه، بخش بازرگانی جهت ارسال محصولات کمپانی‌ها در کمترین زمان برای شرکت‌های نماینده، پشتیبانی مالی برای این شرکت‌ها، training یا آموزش دائم و مرتب این نمایندگان از برندها به همراه ارائه‌ی گواهینامه و حفاظت پروژه و طراحی سیستم.

همچنین مرکز تعمیرات اینفوسک یا RMA Center، یکی از بهترین مراکز تعمیرات در جهان به شمار می‌رود. گارانتی رسمی کمپانی Axis سه سال است و تا 5 سال قابل ارتقا می‌باشد. بخش RMA Center اینفوسک تحت نظارت مستقیم کمپانی Axis سوئد فعالیت می‌کند. همچنین تمامی قطعات و تجهیزات لازم در این مرکز مستقیماً از خود کمپانی دریافت شده و خود پرسنل این مرکز نیز چند مرتبه در سال جهت آموزش تعمیر محصولات به کمپانی Axis در سوئد اعزام می‌گردند.

 

مجموعه‌ای یکپارچه از سیستم‌های حفاظتی

علی یارمحمدی، در ارتباط با سبد محصولات اینفوسک گفت: محصولاتی که در شرکت اینفوسک ارائه می‌شوند عبارتند از دوربین‌های نظارت تصویری که بخش اعظم محصولات اینفوسک را تشکیل می‌دهد (کمپانی A،(Axis VMS یا نرم‌افزارهای مدیریت سیستم (Axis و Genetec)، سیستم‌های ویدئوآنالیتیک یا نرم‌افزارهای هوشمندسازی (Axis، Cognimotics، Kiwisecurity)، ذخیره‌سازی (Resilient)، تجهیزات اتاق کنترل (Barco) و سیستم‌های اعلان عمومی و اینترکام‌ها (Axis، 2N و Genetec). بنابراین، با توجه به ترکیب محصولاتی که ذکر شد می‌توان گفت شرکت اینفوسک می‌تواند مجموعه‌ای کامل و یکپارچه از سیستم‌های حفاظتی را در اختیار کاربران قرار دهد. محصولات و فعالیت‌های ارائه شده توسط اینفوسک در بخش‌ها و صنایع مختلفی نظیر بانک‌ها، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، حمل و نقل و ترافیک، هتل‌ها و مراکز تجاری، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، زیرساخت‌های مخابراتی، توزیع برق و آب و غیره کاربری دارد.

 

دریافت جوایز متعدد

مجموعه‌ی اینفوسک در طی سال‌های فعالیت خود جوایز متعددی را دریافت نموده است، که از آن جمله می‌توان به مقام بهترین توزیع‌کننده‌ در منطقه‌ی خاورمیانه و آفریقا در سال 2011 و سال 2016 مقام ارزشمندترین توزیع‌کننده‌ی کمپانی Axis در منطقه‌ اشاره نمود. همچنین در سال 2016 کمپانی Genetec اینفوسک را به‌عنوان توزیع‌کننده‌ی برتر خاورمیانه اعلام کرد.

حضور یکی از مسئولین سفارت سوئد در سمینار اینفوسک

در ابتدای روز دوم سمینار، مگنوس آلمن (Magnus Almén) از بخش بازرگانی سفارت سوئد در ایران سخنانی را در حضور مدعوین ایراد نمود. وی از مدیران اینفوسک برای برگزاری این سمینار و همینطور از کارشناسان کمپانی سوئدی Axis تشکر نمود که فرصتی را برای معرفی و اطلاع رسانی یک تولیدکننده‌ی سوئدی ایجاد کرده‌اند. همچنین ابراز امیدواری کرد که سایر کمپانی‌های سوئدی نیز بتوانند در ایران فعال باشند و به ارائه‌ی راهکارها و خدمات خود بپردازند. وی در پایان برای کمپانی‌های سوئدی در ایران آرزوی موفقیت و پیشرفت روزافزون کرد.

Philippe Kubbinga-Axis Communications

شعار Axis: نوآوری برای جهانی هوشمندتر و امن‌تر

فیلیپ کوبینگا (Philippe Kubbinga)، مدیر منطقه‌ای کمپانی Axis گفت: اینفوسک، بیش از 10 سال است که توزیع‌کننده‌ی محصولات ما در ایران می‌باشد و باید اعتراف کرد که یکی از بهترین توزیع‌کنندگان ما در جهان به شمار می‌رود. ما ارتباط بسیار خوبی با شرکت اینفوسک و نیز شرکت‌های نماینده‌ای که زیرمجموعه‌ی آن هستند داریم.

وی افزود: دیدگاه و چشم‌انداز کمپانی Axis Communications نوآوری برای جهانی هوشمندتر و امــن‌تـــر (Innovating for a Smarter, Safer World) است. Axis یک کمپانی ارائه‌ی دهنده‌ی نوآوری است. ما از ابتدای فعالیت خود، اولین دوربین IP شبکه را به بازار عرضه کردیم. نوآوری در تمامی فعالیت‌های Axis اولویت دارد.

کمپانی Axis دارای سه استراتژی‌ است. اولین استراتژی پیشرو و پیشتاز بودن در بازار جهانی می‌باشد. ما می‌خواهیم در تولید دوربین‌های IP، در سراسر جهان پیشتاز و رهبر باشیم. این موضوع برای ما بسیار ارزشمند و مهم است و تلاش می‌کنیم تا بازار خود را در سراسر جهان توسعه بخشیم. دوم، داشتن شرکا یا نمایندگان بلندمدت و وفاداراست. تمامی فعالیت‌ها و قراردادهای Axis با هدف تداوم و برای طولانی مدت انجام می‌شود و در این میان، همکاری درازمدت با نمایندگان و توزیع‌کنندگانمان نیز حائظ اهمیت فراوانی است. استراتژی سوم نیز داشتن نوآوری و خلاقیت می‌باشد.

 در میان سال‌های فعالیت Axis، سال 2017 بهترین سال برای ما بود. چرا که تعداد کارکنان ما به حدود 3000 نفر رسیده و نزدیک به 90000 نماینده در بیش از 50 کشور جهان داریم.

طی سال‌های گذشته، رشد Axis در بازار جهانی به صورت مداوم و بی وقفه بوده است. دفتر مرکزی Axis در شهر دانشگاهی بزرگ Lund کشور سوئد واقع شده که برای ما بسیار خوشایند است در کنار بسیاری از دانشگاه‌های مهم کشور سوئد در حال فعالیت هستیم و نه تنها با این مراکز بلکه با بسیاری از دانشگاه‌های سراسر دنیا با هدف نوآوری بیشتر همکاری‌ می‌کنیم. ما در دنیا 9 دفتر نمایندگی منطقه‌ای داریم که دفتر منطقه‌ی خاورمیانه و آفریقا در شهر دبی واقع شده و حدود 60 پرسنل دارد. همچنین تعداد زیادی دفتر نمایندگی فروش در بسیاری از کشورهای جهان داریم. در نهایت، مراکز پیکربندی، لوجستیک و تحقیقات CLCs) Axis ) نیز در سراسر جهان تأسیس شده‌اند. در تمامی دنیا، بیش از 80 هزار نماینده‌‌ی شبکه‌ای (channel partner)، بالغ بر 2500 نماینده‌ی توسعه‌ی برنامه و در حدود 4600 مهندس مشاور Axis مشغول به فعالیت هستند.

مقوله‌های مهم برای Axis

آقای کوبینگا موضوعات مهم از دیدگاه Axis را این‌گونه متذکر شد:

1- نوآوری: از سال 1984 کمپانی Axis نوآوری‌های بسیاری را وارد بازار جهانی کرد. از آن جمله می‌توان به فناوری‌های HDTV، LightFinder، Zipstream، Access Control Audio و Network Radar Technology اشاره کرد. بالغ بر نیمی از همکاران من در بخش تحقیق و توسعه (R & D) جهان مشغول فعالیت هستند و تلاش می‌کنند تا نوآوری‌های ارزنده‌ای را ارائه دهند.

2- کیفیت: کیفیت، عامل ورود تولیدکننده به بازار و حفظ آن در بازار است. تنها وظیفه‌ی ما تولید محصول نیست، بلکه آزمودن محصولاتمان نیز بسیار مهم است. مراکز پیکربندی، لوجستیک و تحقیقات ما تلاش می‌کنند بازخور مصرف‌کنندگان را نیز منعکس کنند تا تجربه‌ی بهتری را در نهایت برای کاربران به ارمغان بیاوریم.

3-آموزش کاربران: این کار بر عهده‌ی نمایندگان ما در سراسر جهان است و در این میان شرکت اینفوسک، از جمله نمایندگان موفق ما در امر آموزش به شمار می‌رود. ما پرسنل اینفوسک را آموزش می‌دهیم و اینفوسک نیز به آموزش نمایندگان فروش ما می‌پردازد. ما دارای 70 آموزش دهنده‌ی داخلی هستیم و بیش از 7400 آموزش‌دهنده‌ی حرفه‌ای و متخصص در سراسر دنیا داریم.

4-سازگاری با قوانین و مقررات کشورها: این موضوع نیز از جمله موضوعات محوری برای ما محسوب می‌شود. به عنوان مثال، در کشور امارات ما باید تصاویر ویدئویی را برای 90 روز ذخیره‌سازی کنیم. بنابراین به گنجایش بیشتری برای ذخیره‌سازی نیاز داریم. ما فناوری به خصوصی را نوآوری می‌کنیم تا جریان پخش ویدئو را بهینه‌تر کرده و گنجایش ذخیره‌سازی لازم را به حداقل برسانیم. این‌گونه خود را با قوانین و مقررات کشورهای گوناگون، سازگار می‌کنیم؛ قوانینی که با گذر زمان تغییر و تحول می‌یابند.

5- امنیت بیشتر، لازمه‌ی جامعه‌ای شادتر: در یکی از کنفرانس‌ها، شخصی از من پرسید که چه چیزی مردم جامعه را شاد و خوشحال می‌سازد. من پاسخ دادم، افرادی که احساس امنیت می‌کنند، احساس خوشحالی بیشتری خواهند داشت. به همین دلیل، برای مسئولین و دولتمردان یک جامعه، امنیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

راهکارهای متعدد Axis مناسب برای تمامی صنایع

مدیر منطقه‌ای Axis در ادامه افزود: فناوری‌های گوناگون جهان، امروزه در حال ادغام و یکی شدن هستند. برای داشتن امنیت، نظارت تصویری به تنهایی کفایت نمی‌کند و شما به مجموعه‌ای از جوانب حفاظتی نیاز خواهید داشت. بنابراین صنایع تلاش می‌کنند تا به یکدیگر نزدیک‌تر شوند و این، نقشه‌ی راه را برای ما تغییر می‌دهد. امروزه داده‌های بسیاری تولید می‌شود. از این رو، حفاظت از این داده‌ها اهمیت فراوانی یافته و فناوری IoT نیز رواج روزافزونی پیدا کرده است. بنابراین تمامی این موارد به یکدیگر مرتبط و به نظارت تصویری نزدیک‌تر شده‌اند. در نتیجه، این شرایط برای Axis مهیا شده تا در نوآوری‌های خود، سایر جوانب را نیز مد نظر قرار دهد. زمانی که به سبد محصولات Axis نگاه کنیم خواهیم دید که نظارت تصویری هسته‌ی اصلی فعالیت‌های آن است، اما فناوری‌های دیگری نیز با آن ترکیب شده‌اند؛ فناوری‌هایی نظیر کنترل دسترسی، اینترکام که کمپانی 2N از زیرمجموعه‌های Axis به تولید محصولات این حوزه می‌پردازد، صوت برای یکپارچه‌سازی با نظارت تصویری و امنیت سایبری که امروزه موضوعی بسیار مهم و چالش‌برانگیز به شمار می‌رود. مسئله‌ی جلوگیری از هک شدن و مورد حمله قرار گرفتن دوربین‌های نظارتی، ضرورتی چشمگیر دارد. Axis به عنوان تولیدکننده و نمایندگان توزیع و فروش در امنیت سایبری، مسئولیت دارند. بنابراین همواره تلاش مجموعه‌ی Axis تولید و ارائه‌ی راهکارهای نوآورانه‌ی گوناگون در زمینه‌های متعدد حفاظت و امنیت برای تمامی صنایع می‌باشد.

دوربین‌های پرقدرت Axis در محیط‌های پر خطر نفت و گاز

در ادامه‌ی سمینار، معراج خان (Meraj Khan)، مدیر توسعه‌ی بازرگانی Axis، به ارائه‌ی راهکارهای اخیر این کمپانی در حوزه‌ی نفت و گاز پرداخت. وی اظهار داشت: صنایع مختلف دارای زیرساخت‌های بسیار حساس و حیاتی می‌باشند. این زیرساخت‌ها شامل مجموعه‌ای از سیستم‌ها و سرمایه‌ها هستند. زیرساخت‌های حساس هر کشور و منطقه عبارتند از انرژی، آب، ارتباط از راه دور و نهایتاً صنعت نفت و گاز. کمپانی Axis برای صنعت نفت و گاز مجموعه‌ای از دوربین‌ها و سیستم‌های نظارتی قدرتمندی را طراحی و تولید نموده است. در این بخش این سؤالات مطرح می‌شود که آیا دوربین نظارتی نصب شده در مجموعه‌ی شما برای شرایط پر خطر (hazardous) مناسب و سازگار است؟ در حقیقت شما باید در تمام اوقات شبانه روز دید کافی و مناسب داشته باشید؛ چه در روشنایی روز و چه در شب. آیا دوربین شما به قابلیت‌ها و فناوری‌های آنالیتیک مجهز است؟

Meraj Khan-Axis Communications

سپس آقای یارمحمدی در تکمیل توضیحات معراج خان افزود: در مناطق نفت خیز و در پالایشگاه‌های نفت و گاز، هر لحظه با خطر انفجار مواجه هستیم و با توجه به شدت قابلیت اشتعال مواد و گازهای متساعد در فضای این مناطق، در صورت بروز کوچکترین جرقه، انفجارهای مهیب با خسارات بی‌شمار رخ خواهد داد. دلایل اکثریت قریب به اتفاق انفجارها و فجایعی که در این صنعت اتفاق می‌افتند، عدم استفاده از تجهیزات استاندارد و متناسب با این محیط‌های پرخطر بوده است. در نتیجه این تجهیزات (به دلیل دمای بالای محیط یا غیره) تولید جرقه کرده و مسبب بروز این اتفاقات و حوادث شدند. بنابراین Axis در این زمینه به تولید تجهیزاتی مناسب با این شرایط پرداخته است. تجهیزات ضد انفجار Axis، تجهیزاتی هستند که از بروز انفجار در مناطق پرخطر، جلوگیری می‌کنند. در این بخش، کمپانی Axis دوربین‌های بسیار متنوعی دارد. اما در خصوص دوربین‌های ضد انفجار، دو وجه این دوربین‌ها باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد که عبارتند از ضدانفجار بودن و امکانات و قابلیت‌های فنی دوربین. کمپانی Axis در بخش طراحی و مهندسی دوربین‌های مقاوم در برابر انفجار، گواهینامه‌های متعددی را در سراسر جهان دریافت کرده است. در فناوری‌های قدیمی‌تر سیستم‌های نظارتی ضد انفجار، هر دوربین به یک junction box متصل می‌شد که این فرآیند، کاربران را متحمل هزینه‌های بسیار زیادی می‌ساخت. اما امروزه در فناوری‌های جدید Axis، هر junction box را می‌توان به 8 دوربین دیگر متصل نمود و تا حد چشمگیری هزینه‌ها را کاهش داد. علاوه بر این، دوربین‌های Axis دارای قابلیت EIS (سیستم متعادل‌سازی تصویر) می‌باشند که برای تثبیت تصویر و تشخیص دقیق‌تر در شرایطی که لرزش تصویر زیاد است، به کار می‌رود. سپس معراج خان ضمن معرفی دوربین‌های ضدانفجار Axis گفت: یکی از محصولات جدید Axis، دوربین PTZ و دام شکلی است که قابلیت دید تا بالای سطح افق را دارا بوده و به زوم اپتیکال تا X32  نیز مجهز است. همچنین در این دوربین قابلیت‌های LightFinder و WDR نیز قابل مشاهده می‌باشد؛ از این رو در شرایط نوری سخت قادر است تصاویری بسیار واضح ارائه نماید. در این دوربین قابلیت‌هایی نظیر تشخیص دود، امکان فشرده سازی Zipstream و ویدئوآنالیتیک نیز به چشم می‌خورد. نکته‌ی قابل تأکید آن است که تمامی قابلیت‌های نام‌برده، در داخل دوربین نهادینه شده‌اند. همچنین دوربین جدید Axis به دلیل قابلیت زوم اپتیکال 32X قدرتمندی که دارد، می‌تواند نقاط غیر قابل دسترسی برای انسان را نیز نشان دهد و از بروز خطرات جلوگیری نماید. زمانی که قابلیت تشخیص دود موجود در دوربین Axis به سیستم اعلام حریق مجموعه متصل و یکپارچه‌سازی شود، پیش از تشخیص دود فیزیکی و به محض مشاهده‌ی دود و سایر علائم ابتدایی بروز حریق، هشدار را به سیستم اعلام حریق ارسال کرده و اپراتور را آگاه می‌سازد. از سوی دیگر، حفاظت از خطوط انتقال نفت و گاز با فنس یا سایر تجهیزات حفاظت فیزیکی، فرآیندی بسیار پرهزینه است. حال آنکه با کمک دوربین‌ها و مجموعه‌ای از حسگرهای Axis نظیر دتکتور تشخیص حرکت، رادار، دوربین‌های حرارتی و غیره، می‌توان نزدیک شدن شخص را به خطوط انتقال تشخیص داده و به اپراتور و اشخاص مربوطه اطلاع‌رسانی کرد. به دلیل متحرک بودن دوربین‌ها، در صورتی که رادار یا حسگر تشخیص حرکت، حضور فرد را در محدوده تشخیص دهد، دوربین PTZ به سمت آن فرد برگشته و شروع به تصویربرداری از او می‌کند. به همین ترتیب، این سامانه، به سیستم صوت و اعلان نیز متصل است؛ بنابراین اپراتور می‌تواند به فرد مشاهده شده هشدار دهد که از محل فاصله بگیرد یا با دستگاه اینترکام، امکان برقراری مکالمه‌ی دوطرفه را فراهم سازد.

همچنین محصولات Axis با سیستم‌های سایر کمپانی‌ها نیز یکپارچه‌سازی می‌شوند؛ نظیر سیستم‌های اعلام ورود غیرمجاز، پیجینگ، RFID، SCADA و غیره. در صنایع بزرگی نظیر نفت و گاز هر یک از این سیستم‌های جانبی، وظیفه‌ی مهمی را برعهده دارند. بنابراین سیستم‌های حفاظتی در این محیط‌ها باید بتوانند با سیستم‌های نام‌برده به شکلی یکپارچه‌ و هماهنگ کار کنند تا نتایج بهتری را به کاربران ارائه نمایند. کمپانی Axis از ابتدای فعالیت، تولید محصولاتی با پلتفرم باز را سرلوحه‌ی فعالیت‌های خود قرار داده است تا محصولات آن بتوانند با تمامی محصولات مهم و معتبر جهان قابل تجمیع و یکپارچه‌سازی باشد.

در ادامه معراج خان فناوری‌های Axis را به قرار زیر نام برده و تشریح نمود:

فناوری WDR یا Wide Dynamic Range فناوری است که در تلاقی دو محیط بسیار کم نور و بسیار پر نور یا دو محیط داخلی و بیرونی به کار می‌رود تا این اختلاف شدت نور را از بین ببرد و متعادل سازی نماید. بنابراین حداکثر جزئیات ممکن را در محیط نمایش می‌دهد. این قابلیت در دوربین‌های Axis با کیفیتی متمایز عمل می‌کند؛ زیرا Axis تولیدکننده‌ای است که چیپ داخل دوربین‌های نظارتی را خود تولید می‌کند و حداکثر عملکرد را ارائه می‌نماید. بنابراین WDR هوشمند موجود در دوربین‌های Axis تمامی جزئیات موجود در صحنه را شناسایی می‌کند.

فناوری Zipstream: با توجه به روند افزایشی رزولوشن تصاویر و حجم بالای تصاویر در پروژه‌های بزرگ، امروزه مبحث حجم تصاویر و فضای ذخیره‌سازی به موضوع و چالشی بسیار مهم و ضروری تبدیل شده است تا جایی که بعضاً نیاز به فضای ذخیره‌سازی، هزینه‌ای دو الی سه برابرِ هزینه‌ها‌ی خود دوربین را به کاربران متحمل می‌سازد. فناوری Zipstream کمپانی Axis، که در چند سال اخیر ابداع و ارائه شده، به روشی هوشمندانه میزان ذخیره سازی و مصرف حافظه را به حداقل ممکن می‌رساند. به عنوان مثال، تا زمانی که در صحنه اتفاق غیر معمولی نیفتاده و یا حرکت غیر طبیعی صورت نگرفته باشد، رزولوشن صحنه و نرخ فریم به حداقل ممکن کاهش می‌یابد و به محض تشخیص حرکت یا مشاهده‌ی شیئی غیر معمول، در کسری از ثانیه رزولوشن و نرخ فریم تصویر را افزایش می‌دهد تا جزئیات تصویر را به خوبی ثبت نماید. این فرآیند با فشرده‌سازی بخش‌های غیر مهم صحنه (نظیر حرکت شاخه و برگ درختان) میزان حجم مصرفی حافظه را تا 50 درصد کاهش می‌دهد. همچنین این فناوری تصاویر بی حرکت و بدون رویداد را به طور خودکار حذف می‌کند.

فناوری Lightfinder در حدود 4 سال پیش توسط کمپانی Axis ارائه گردید و نسخه‌های جدیدتر آن به طور مداوم عرضه می‌شود. پیش از اینکه Axis فناوری Lightfinder را ابداع کند، تنها راهکار موجود برای نمایش تصویر در شرایط کم‌نور، استفاده از دوربین‌های مادون قرمز (IR) بود که تصویری سیاه و سفید از صحنه ارائه می‌نمودند. اما Lightfinder اکنون قادر است در حداقل 0.1lux تصویری رنگی و واضح را به نمایش درآورد. علاوه بر کیفیت، سرعت عملکرد دوربین‌های Axis در فعال‌سازی یک حالت (به عنوان مثال Lightfinder) و غیر فعال‌سازی حالت دیگر (همچون WDR) بسیار بالا می‌باشد.

 Firas Shmait-Axis Communications

کیفیت دوربین‌های Axis، فراتر از دیتاشیت

فیراس شمیت (Firas Shmit)، مدیر فروش منطقه‌ای Axis در خاورمیانه در ادامه‌ی مراسم، به منظور تشریح ابعاد فنی محصولات Axis به سخنرانی پرداخت. همچنین آقای داوود ابراهیمی مدیر فروش اینفوسک، در خلال توضیحات وی، نکات مهم و قابل ذکر را تشریح نمود. Firas Shmit در ابتدا اظهار داشت: در محیط‌های صنعتی نفت و گاز، لازم است دوربین‌هایی استفاده شود که در شرایط حساس سازگاری‌های لازم را داشته باشند. در این محیط‌ها وجود دوربین‌هایی لازم است که بتوانند در هر دما، نور، آب و هوا، شرایط محیطی و هر زمانی کار کنند. بنابراین دوربین‌های با کیفیت مورد نیاز خواهد بود. حال باید بدانیم که معنای دقیق کیفیت چیست؟ اولین مشخصه‌ی محصول باکیفیت آن است که فراتر از data sheet (لیست مشخصات فنی) عمل کند. وی به وجه مشترک جت جنگی و دوربین Axis اشاره نمود و گفت: جنس پلاستیک مستحکمی که پوشش محافظ (housing) دوربین Axis از آن ساخته شده با جنس محافظ اتاقک جت جنگی یکسان است. در دیتاشیت، در اشاره به جنس پوشش این دوربین‌ها، تنها نوشته می‌شود: پلاستیک؛ اما هیچ توضیحی داده نمی‌شود چه نوع پلاستیکی و با چه کیفیتی است و اینکه آیا با گذر زمان و تحت تأثیر تابش نور خورشید و سایر شرایط آب و هوایی و محیطی، کیفیت تصویر را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. به عنوان مثال، برای استاندارد ضد ضربه بودن (vandal proof) گواهینامه‌ی IK10 به دوربینی داده می‌شود که تعداد مشخصی ضربه با شدت مشخص به نقاط مختلفی از دوربین وارد شود و پوشش محافظ دوربین دچار شکستگی یا ترک نشود. اما Axis در تست خود، بر روی یک نقطه از دوربین، چندین ضربه با زوایای گوناگون وارد می‌سازد تا این اطمینان حاصل شود که دوربین، فراتر از استاندارد می‌تواند عمل کند. ما تست‌های مختلفی را جهت مقایسه‌ی دوربین‌های خود با دوربین یکی از کمپانی‌های رقیب انجام دادیم. در مورد تست vandal proof IK10، هر دو دوربین (Axis و دوربین رقیب) دارای گواهینامه IK10 می‌باشند. پس از اجرای تست روی هر دو محصول، دوربین Axis دستخوش هیچ تغییری در کیفیت تصویر نشد اما دوربین رقیب دچار خط و خش و ترک‌هایی شد و در نتیجه تصاویری بسیار مبهم تولید کرد یا اینکه لنز دوربین داخل محفظه دچار شکستگی شد. این در حالی است که بر روی دیتاشیت هر دو محصول، IK10 ثبت شده است. نکته‌ی جالب توجه دیگر اینکه معمولاً برای انجام تست‌های ضد ضربه و ضد آب بودن، یک دوربین مجزا برای هر تست انتخاب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دوربین‌ها پس از اینکه متحمل ضربه شوند، خاصیت ضد آب بودن خود را از دست خواهند داد. بنابراین Axis ابتدا تست ضربه را روی دوربین‌های خود اجرا می‌کند و پس از آن تست‌های نفوذ آب و نفوذ بخار را روی همان دوربین انجام خواهد داد. با توجه به شرایط آب و هوایی سخت در برخی نقاط ایران، دوربین‌های Axis در بازه‌ی دمایی بسیار گسترده‌ای مقاوم هستند. ما در جهان سه سایت تست مقاومت در شرایط سخت آب و هوایی داریم که در سوئد، امارات (شهر دبی) و روسیه قرار دارند. در مثالی دیگر، دوربین Axis و دوربین رقیب را در دمای یکسان (50 درجه و سپس 60 درجه سانتیگراد) قرار دادیم. همانطور که می‌دانید با افزایش دما، کیفیت تصویر دوربین کاهش می‌یابد. تصاویر حاصل از دوربین رقیب دچار افت کیفیت شدیدی شد در حالی که وضوح تصویر دوربین‌های Axis بسیار بالاتر است. نکته‌ی مهمِ دیگر آن است که دوربین‌های Axis پس از تحمل دمای بالا، کیفیت خود را از دست نخواهند داد.

میزان خرابی محصولات Axis در دوره‌ی گارانتی (7 سال) تنها 2 درصد بوده است. در حالی که نزدیک‌ترین رقیب Axis در زمینه‌ی کیفیت و سهم بازار، اعلام کرده که در دوره‌ی گارانتی خود که 2 سال است، 1 درصد از دوربین‌ها دچار خرابی و بازگشت شده‌اند. در محصولات Axis طی دوره‌ی گارانتی استاندارد یعنی 3 سال، تنها 0.1 درصد از محصولات نیازمند تعمیر شدند؛ یعنی ده برابر بهتر از نزدیکترین رقیب. در نتیجه می‌توان گفت این کاهش چشمگیر هزینه‌ها در نهایت نه تنها ارزش قیمت ابتدایی خرید محصولات Axis را اثبات می‌کند بلکه حتی به صرفه‌تر از خرید و نگهداری از دوربین‌های ارزان‌ قیمت‌تر خواهد بود.

اصالت برند

برخی از کمپانی‌های تولیدکننده‌ی دوربین‌های نظارتی پس از تولید محصول، آن را با نام دیگری روانه‌ی بازار می‌کنند. این محصولات را اصطلاحاً OEM یا OPM می‌نامند. یکی از معایب بارز این فرآیند آن است که با این کار، ارتباط بین کاربر نهایی و تولیدکننده‌ی اصلی به احتمال بسیار زیاد قطع خواهد شد و شاید در صورت بروز مشکل یا خرابی محصول، تولیدکننده دیگر مسئولیت تعمیر یا تعویض آن را بر عهده نگیرد. حال آنکه کلیه‌ی رده‌های محصولات و قطعات Axis توسط خود کمپانی، تولید و با نام Axis در بازار توزیع می‌شود.

 

امنیت سایبری، مقوله‌ای حیاتی

فیراس شمیت با اشاره به موضوع امنیت سایبری اظهار داشت: امنیت سایبری در دنیای امروز به موضوعی بسیار مهم و حیاتی تبدیل شده است. کاربران باید با آن آشنا شده و در مورد آن آموزش‌های لازم را ببینند. در مبحث سیستم‌های حفاظتی، اهمیت این موضوع دوچندان می‌شود؛ چرا که این تجهیزات برای حفاظت و امنیت به کار می‌روند و نباید خود، به تهدیدی حفاظتی تبدیل شوند. ما باید آگاهی خود را نسبت به امنیت سایبری ارتقا دهیم. هیچکس و هیچ محصولی در حفاظت سایبری، کامل و بی نقص نیست؛ بلکه این موضوع مانند مسابقه‌ و رقابتی بین هکرها و تولیدکنندگان است. کمپانی Axis در این رقابت، پیشرو بوده و بنابراین باید در ایمن نگاه داشتن محصولات خود پیشتاز بودنش را حفظ کند. معمولاً افراد و مجموعه‌ها بر این عقیده هستند که ما به اندازه‌ی کمپانی‌های بزرگی نظیر ایرباس، بزرگ و مهم نیستیم، بنابراین هکرها قصد حمله به اطلاعات و سیستم‌های ما را ندارند. اما نباید فراموش کرد که علت بروز بیشتر حملات، رعایت نکردن استانداردها در داخلِ مجموعه می‌باشد. یکی از مسائل مهم این است که بیشتر مجموعه‌ها به طور مداوم پسوردهای خود را تغییر نمی‌دهند. همواره توصیه می‌شود که پروتکل‌ها و پسوردهای پیچیده‌تر را برای سیستم‌های خود برگزینند و Firmware ها و نرم‌افزارهای خود را مرتباً به روز رسانی کنند.

اما به‌روز رسانی firmware کلیه‌ی دوربین‌ها و سیستم‌های حفاظتی یک مجموعه‌ی بزرگ، کار بسیار مشکل، زمان‌بر و پر هزینه‌ای است و نیازمند مدیریت حفاظتی قوی می‌باشد. بنابراین برای محافظت از سیستم‌ها در برابر حملات و تهدیدات سایبری می‌توان به طور مداوم پسورد سیستم‌ها و پروتکل‌های شبکه را تغییر داد، firmware ها را به روزرسانی کرد، و همچنین از مدیریت حفاظتی بهره‌مند شد. به طور کلی، یک سیستم حفاظت سایبری خوب و استاندارد می‌تواند تا حد چشمگیری در کاهش هزینه‌های جاری مجموعه مؤثر باشد. وی یادآور شد که Axis با در نظر گرفتن تمامی جوانب بازار، کاهش هزینه‌های مالکیت و نگهداری از تجهیزات، قابلیت‌های بهینه‌ای همچون Zipstream و Lightfinder و غیره، موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های موجود در مجموعه می‌شود. همچنین پشتیبانی آنلاین Axis به 15 زبان زنده‌ی دنیا از جمله فارسی پاسخگوی کاربران از سراسر جهان می‌باشد.

Davoud Ebrahimi-Infosec

مدیریت حفاظتی حمل و نقل توسط Axis

فیراس شمیت در ارتباط با صنعت حمل و نقل گفت: کمپانی Axis در بسیاری زمینه‌ها و صنایع فعالیت می‌کند و در صنعت حمل و نقل نیز موفق عمل کرده است. این موفقیت نه تنها در زمینه‌ی فروش بوده بلکه بخش تولید را نیز شامل می‌شود. در یک روز معمولی در شهر اتفاقات متعددی ممکن است رخ دهد. موضوع مهم این است که رویکرد درستی داشته باشیم که پس از بروز یک اتفاق آن را پیاده سازی نماییم.

سیستم مدیریت ویدئوی Axis در ابتدا رویداد را تشخیص می‌دهد، آن را ارزیابی می‌نماید، سپس به آن پاسخ می‌دهد و در نهایت به بررسی دقیق آن رویداد می‌پردازد. به این فرآیند، چرخه‌ی رویداد می‌گویند. حال هر یک را با جزئیات تشریح می‌کنیم:

تشخیص رویداد: این مورد مهم‌ترین مرحله‌ی چرخه‌ی رویداد است. فرآیند تشخیص می‌تواند دستی یا به صورت خودکار انجام شود. سیستم در این مرحله جزئیات مهم رویداد را نیز شناسایی می‌کند؛ نظیر تاریخ، ساعت، موقعیت مکانی و نوع رویداد. هنگام تشخیص، دوربین در صورتی که PTZ باشد به سمت موقعیت رویداد برمی‌گردد.

ارزیابی رویداد: در این مرحله، آلارمی برای اپراتور ارسال می‌شود تا موقعیت و جزئیات رویداد را مشاهده کند و ببیند که چه اتفاقی افتاده، آیا آلارم صحیح است یا اشتباه، چقدر ضروری و مبرم است و اینکه چند نفر در این حادثه درگیر شده‌اند. حال اپراتور می‌تواند عکس‌العمل مناسبی نشان دهد. سپس سیستم پاسخ مناسب را به رویداد می‌دهد.

پاسخ به رویداد: اکنون سیستم ارزیابی می‌کند که با توجه به نوع و شدت حادثه تعداد نفرات لازم جهت نیروی امدادی، ابزارها، منابع و هزینه‌ی مورد نیاز را برآورد می‌کند.

بررسی دقیق رویداد: اطلاعات حاصل از این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است تا به راحتی با مسئولین مربوطه به اشتراک گذاشته شود.

وی به قابلیت Lightfinder در دوربین‌های Axis اشاره کرد و ضرورت استفاده از آن را به ویژه در بخش حمل و نقل و مکان‌های کم‌نوری نظیر خطوط مترو و تونل‌ها تسریح نمود. همچنین افزود: در موقعیت‌هایی که رنگ چراغ‌های راهنما حائظ اهمیت است یا در فرودگاه و روی باند، زمانی که تیم‌های مختلفِ در حال کار، رنگ لباس‌های متفاوتی دارند، قابلیت IR به جهت ارائه‌ی تصاویر سیاه و سفید در محیط‌های تاریک، گزینه‌ی مناسبی نخواهد بود. اما Lightfinder با توجه به امکان ارائه‌ی تصویر رنگی در حداقل لوکس نوری 0.1 برای این موقعیت‌ها، گزینه‌ای بسیار کارآمد است.

ادامه این مطلب را در بخش دوم مقاله «سمینار اینفوسک در بهار 97» بخوانید.

ثبت یک پاسخ