۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |
End Userمقالات

سیستمهای حفاظتی و سه موضوع مهم آن در سال 2020

با شروع سال جدید وارد دهه دیگری نیز شدیم و این میتواند شروع مهمی در جهان باشد؛ شاید شروعی برای حرکت و پیشرفت سریعتر! مطمئناً فناوری در سال جاری و سالهای بعدی این دهه در سیستمهای حفاظتی با سرعتی باورنکردنی پیشرفت خواهد کرد. اگرچه موضوعات زیادی وجود دارد که میتوان به آنها پرداخت اما در این مطلب به سه موضوع بزرگ و مهم صنعت سیستمهای حفاظتی که در سال جدید بسیار تأثیرگذار خواهند بود می پردازیم. این موضوعات عبارتند از هوش مصنوعی، تشخیص چهره و کنترل دسترسی (اکسس کنترل)

1. هوش مصنوعی چیست و آیا در سال 2020 تسلط کافی را خواهد داشت؟

ما در زندگی روزمره نسخه ها و انواع گوناگون هوش مصنوعی یا AI را دیده ایم، حتی در فیلمهایی مانند Sonny در سال  و Blade Runner، بنابراین همه کم و بیش با این فناوری آشنایی دارند. در نتیجه می دانیم که نگرانیهایی نیز در مورد این فناوری وجود دارد. اما حقیقت این است که علم کافی برای قدرتمند شدن و مسلط شدن هوش مصنوعی هنوز وجود ندارد.

هوش مصنوعی امروزی

امروزه هوش مصنوعی بر یادگیری ماشین تمرکز زیادی دارد. با وجود یادگیری ماشین، کامپیوترها داده ها را برای بهبود کیفیت عملکرد به کار می برند، بدون اینکه نیازی به برنامه ریزی ما داشته باشند.

به عبارت دیگر یک کامپیوتر با استفاده از الگوریتمها و یادگیری، می تواند به گونه ای برنامه ریزی شود تا تعیین کند که در شرایط به خصوص، از چه قابلیتی باید استفاده نماید و درست ترین و مناسب ترین نتیجه را ارائه دهد.

برای مثال در طی گذر زمان، یک کامپیوتر می تواند تعیین کند که استفاده از رنگ به جای شکل برای تشخیص گل کارآمدتر و صحیحتر است؛ زیرا نتایج درست تر و دقیقتری را به دست میدهد.

یادگیری ماشین در صنعت سیستمهای حفاظتی

در بخش حفاظت، سیستمهای خودکار تشخیص پلاک خودرو که از یادگیری ماشین استفاده میکنند، نتایج رضایتبخشی را به ما نشان داده اند. دوربینهای پلاک خوان (ALPR) امروزی در تشخیص پلاک خودروهای کشورها، استانها یا شهرهای مختلف دقیقتر و بهتر شده اند. بنابراین نیازی نیست نگران باشیم که هوش مصنوعی زندگی ما را تهدید کند.

2. آیا میتوانیم در کنترل دسترسی فراتر گام برداریم؟

با گسترش کمپانیهای چند ملیتی در جهان، سازمانها با چالشهای کنترل دسترسی مواجه شده اند.

حفاظت از محیط، دیگر بسیار سختتر از تنها ایمن سازی یک درب ورودی شده است. هر چه ماهیت مشاغل پیچیده تر می شود، سازمانها بیشتر نیازمند مدیریت جریان عبور و مرور مردم در مراکزشان میشوند.

چالشهای کنترل دسترسی سنتی

ما شاهد آن بوده ایم که تکیه کردن تنها به سیستم کنترل دسترسی ثابت، می تواند بهره وری کار را کمتر کند. با این روش، اعطا و ابطال دسترسی موقت برای کارکنان، بسیار سخت و زمان بر است.

هیچ تضمینی نیست که پرسنل از قوانین و مقررات مجموعه پیروی کنند. در نهایت، این فرآیند به شدت نسبت به خطاهای انسانی آسیب پذیر است.

ترکیب و مشارکت مجموعه های بزرگ با مدیریت سیستمهای حفاظت فیزیکی این چالش ها را به همراه خواهد داشت. این سیستمها بسیار پر هزینه و گران بوده و نیازمند پشتیبانی کمپانیهای دیگر نیز هستند. سازمانهای کوچکتر قادر به تهیه و اجرای این فناوریها نخواهند بود. با ورود به سال 2020 راهکارهای باز، رایجتر می شوند و به سازمانها در اندازه های مختلف اجازه می دهند تا به سیستمهای مدیریت و کنترل دسترسی مبتنی بر ابر روی بیاورند.

راهکارها و محصولات کنترل دسترسی فیزیکی ارزانتر با مدیریت مؤثر دسترسی بر اساس قوانین حفاظتی مجموعه، به سازمانها امکان ایمن سازی سیستمها و تجهیزاتشان را میدهد.

3. آیا باید از تشخیص چهره بترسیم؟

ترس و نگرانی عموم نسبت به تشخیص چهره عجیب و دور از انتظار نیست. این دیدگاه که شهروندان ممکن است شناسایی یا ردیابی شوند، بخشی از حقیقت و ویژگی انکارناپذیر سیستم تشخیص چهره است. اما گاه این تشخیص ها دچار اشتباه میشوند و افراد نادرست را ردیابی میکنند.

در واقع تشخیص اشتباه یک فرد بی گناه در جرمی مانند سرقت از جمله دلایلی است که مردم به سیستم تشخیص چهره اعتماد ندارند.

تشخیص چهره چگونه میتواند حفاظت را افزایش دهد

فناوری تشخیص چهره می تواند نقش عظیمی در کمک به حفظ دارایی ها و زندگی مردم داشته باشد. این فناوری سیستمهای حفاظتی مراجعین را نظارت می کند تا ایمنی و بهره وری کارشان ارتقا یابد، با کاهش تعداد دفعات پاسخ، به پرسنل حفاظتی کمک می کند و در بررسی حوادث نیز بسیار کارآمد است.

در سال پیشِ رو، شاهد تمرکز بیشتر روی توسعه راهکارها و فناوری هایی خواهیم بود که از روشهای حفظ حریم خصوصی افراد استفاده میکنند.

در بخش نظارت تصویری، فناوری تشخیص چهره با کمک قابلیتهایی نظیر تار کردن و شطرنجی کردن چهره ها و بخش های خصوصی زندگی افراد، به حفظ حریم خصوصی شهروندان کمک خواهد کرد. سیستم به تنهایی تضمین خواهد کرد که تنها پرسنل مجاز و تنها در موارد اضطراری قادر خواهند بود چهره های تار یا شطرنجی شده را مشاهده کنند.

استفاده از این روش به کاهش دغدغه ها و افزایش حفاظت و امنیت کمک خواهد کرد که منجر به بیشتر شدن دقت و اعتماد خواهد شد.

همزمان، ارائه دهندگان این فناوری باید به کار کردن در این حوزه ادامه دهند تا تضمین کنند قوانین مربوط به اجرا و کاربرد فناوریهای نظارت تصویری به ویژه تشخیص چهره نقض نمی شوند و ارزشهای انسانی حفظ شود.

در این موضوعات مشاهده میکنیم که ارتباط بین مردم و تکنولوژی در حال تکامل است. زمانی که روی بهبود و ارتقای کیفیت زندگی مردم در جوامعمان تمرکز کنیم، می توانیم قدرت این پیشرفتها را بیشتر کنیم و تحولات عظیمی را رقم بزنیم.

 

ثبت یک پاسخ