۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
اخباراخبار ایمنی و حفاظتیاخبار محصولاتمقالاتنظارت تصویری

استفاده دوربین غیر استاندارد ثبت دمای بدن در فرودگاه کشور

به گزارش اختصاصی دنیای حفاظت در روزهای گذشته خبری مبنی بر تجهیز مراکز کشور و فرودگاهها به سیستم هوشمند تشخیص دمای بدن برای پیشگیری از بیماری کرونا انتشار یافت. در تاریخ 16 اسفند ماه 1398 نیز خبر از مجهز شدن یکی از فرودگاه های کشور به دوربین شناسایی و ثبت دمای بدن افراد در رسانه ها منتشر گردید. ویدئوی منتشر شده از این سیستم موید آن است؛ استفاده از یک دوربین با کیفیت بسیار پایین، با نیاز به اپراتور و سیستم دستی، بصورت غیر هوشمند و ناکارآمد.

   در دوربین حرارتی و تشخیص چهره یک سامانه هوشمند بصورت استاندارد برای شناسایی دمای بدن، ابتدا دوربین فوق، صورت افراد را مشخص کرده و سپس با تشخیص جای پیشانی در کادر، دمای بدن را برای اندازه گیری، هدف قرار می دهد و  این دوربین در پیشگیری از بیماری کرونا نقش موثری را ایفا خواهد کرد.

شناسایی دمای بدن توسط تب سنج های دستی، که امروزه بطور زیاد در مکانهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، به مراتب از پیاده سازی  این دوربین غیر هوشمند و غیر استاندارد در فرودگاه کشور، بهتر و موثرتر خواهد بود.

یکی از موارد اصلی استفاده از سیستمهای هوشمند استاندارد، سرعت عمل بالای آنها با بالاترین کیفیت، دقت و کارایی می باشد.

در سیستم نصب شده ثبت دمای بدن در فرودگاه کشور، افراد می باید بصورت تک تک وارد مرز تعیین شده همراه با مکثی طولانی گردند. اندازه گیری دمای بدن با دقت غیر قابل قبول در حال انجام است. بطوریکه در تصویر ویدئو دمای پایه 35 درجه برای بدن نشان داده می شود و به جای کاربری صحیح بررسی دمای پیشانی و صورت افراد، این دوربین دمای کلی بدن فرد با لباس را اندازه گیری می کند!

در برخی از مراکز کشورهای درگیر با بیماری کرونا مانند چین و ایتالیا جهت پیشگیری سریعتر این بیماری، از سامانه هوشمند آنالیز دمای بدن به همراه تشخیص چهره فرد استفاده گردیده است.

این سامانه کاملا هوشمند می باید با ادغام دو دوربین، یکی حرارتی و دیگری تشخیص چهره، دقیقا دمای معیار بیماری را در ناحیه صورت با دقت بالا تشخیص داده و با ثبت در تصویر ذخیره نماید. اعلام هشدار صوتی، تصویری، کلامی به همراه نرم افزار آنالیز آمار و اطلاعات از مشخصه های بارز یک سیستم هوشمند استاندارد برای شناسایی و ثبت افراد مشکوک به بیماری کرونا می باشد.

سامانه استاندارد استفاده شده در مبادی مراکز کشورها، توانایی بررسی دمای بدن افراد در حال حرکت، حداکثر تا 16 نفر در ثانیه را دارد. این بدان معنا است که غیر از محیط هایی که افراد تنها از یک ورودی و بصورت تک تک عبور می نمایند، استفاده از این سامانه در مراکز پرتردد مانند فرودگاه ها، اماکن متبرکه و حرم ائمه اطهار، مترو، مراکز خرید، کارخانه ها و … که تعداد بالایی بصورت همزمان از چند لاین مختلف عبور می نمایند نیز قابل انجام است. در این مواقع دوربین هوشمند تشخیص دمای بدن به طور نامحسوس و بدون هیچ تداخل، تاخیر و مزاحمتی با بالاترین سرعت به کار خود ادامه می دهد.

یکی از مشخصه های دیگر سامانه هوشمند بکار گرفته شده برای پیشگیری کرونا، ثبت دمای بدن 40 نفر بصورت ثابت در کادر تصویر می باشد.

سامانه استفاده شده برای پیشگیری بیماری و ثبت دمای دقیق بدن می باید با حذف تعداد نیروی انسانی، آنالیز دقیقی را از تعداد کل افراد بررسی شده، تعداد مشکوکین به کرونا با دمای بالای 37 درجه و ده ها گزارش آماری دیگر را بصورت ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهیانه ارائه نماید.

امیدواریم مسئولین تصمیم گیرنده در کشورمان ایران، از استفاده تجهیزات ناکارآمد و غیر استاندارد که نتایج مثبتی را دربر ندارد پرهیز کرده و با نگرشی درست نسبت به ضرورت ایجاد زیر ساخت های استاندارد مقوله شهر هوشمند، جامعه را از مزایای جدی آن بهره مند نمایند.

ثبت یک پاسخ