۹ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

جلوگیری از کلاهبرداری در عابربانک ها با سیستم های حفاظتی

دستگاه‌های عابربانک برای راحتی افراد ساخته و در خیابان‌ها تعبیه شده‌اند، اما گاهی این دستگاه‌ها در  عینِ راحتی به معبری برای ارتکاب کلاهبرداری از تبهکاران تبدیل می‌شوند. راه‌های زیادی برای حمله به یک عابربانک و استفاده‌کنندگانِ آن وجود دارد. در حالی که ممکن است، حملات فیزیکی جای نگرانی داشته باشد، اما امروزه، کپی کردن کارت‌های عابربانک و همین طور کلاهبرداری‌های مرتبطِ دیگر باعث خسارات به مشتریان گردیده است. جمع‌آوری اطلاعات به‌منظور کلاهبرداری و همین طور برداشت غیرقانونی از حساب افراد از جمله مشکلاتی هستند که در باجه‌های عابربانک سراسر دنیا دیده می‌شوند. بر اساس تحقیق FICO، تنها در ایالات متحده، تعداد باجه‌های عابربانکی که در آنها به اشکال گوناگون از افراد کلاهبرداری شده 30 درصد افزایش یافته است. اما گزارش تبهکاری‌ها در حوزه‌ی جمع‌آوری اطلاعات با هدف کلاهبرداری، در عابربانک‌های کشورهای اروپایی، حدود بیست درصد کاهش نشان داده‌اند. علی‌رغم این مسئله، بر اساس اعلام مؤسسه‌ی EAST، میزان کلاهبرداری‌ها در اروپا 26 درصد رشد داشته است. طبق گزارش FICO، 60 درصد از این میزان کلاهبرداری‌ها در باجه‌های بدون بانک بوده، به عنوان مثال، باجه‌هایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد. مابقی این موارد در باجه‌های عابربانک یا دستگاه‌های پرداخت در فروشگاه‌ها بوده است. اگرچه، رشد کلاهبرداری‌های مرتبط با عابربانک‌ها چندان هشداردهنده نیست، اما با اجرای یک سیستم مناسب از دوربین‌های مداربسته و همچنین استفاده از سیستم‌های مدیریت تصاویر مؤثر، اپراتورهای این باجه‌ها می‌توانند پیش از اینکه دیر شود، از این حملات جلوگیری کنند.

چالش‌های نظارتی در عابربانک‌ها

کنترل چالش‌های محیطی بسیار سخت است. تغییرات روشنایی به خاطر نور آفتاب یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی است که ذاتاً در این باجه‌ها وجود دارد. در حالی که بسیاری از عابربانک‌ها در فضای بیرونی محیط قرار دارند، با میزان نور متغیر خورشید و همین طور مواقع تاریکی به خاطر غروب آفتاب و هر تغییر دیگر محیطی دوربین‌ها باید بدانند که چگونه عمل نمایند. در نتیجه، دوربین‌های نظارت تصویری باید بتوانند با این تغییرات خود را وفق دهند.  آقای دانیل کاگیولا، مدیر بازاریابی یکی از شرکت‌های تولیدکننده‌ی دوربین‌های مداربسته گفت: امروزه برخی از شرکت‌ها، دوربین‌های مداربسته‌ای را مخصوص باجه‌های عابربانک تولید کرده‌اند که WDR بالا و قابلیت کارکرد در نور پایین را دارند تا تصاویر به دست آمده مشکلی از نظر نظارتی نداشته باشند.  چالش دیگر در این حوزه، مدیریت و پایش تراکنش‌های دستگاه‌های عابربانک در ده‌ها و یا صدها شعبه‌ی یک بانک به خاطر تعداد محدود کارکنان است. اوما ولینکار، نایب‌رئیس مدیریت محصولات در یکی از شرکت‌های تولیدکننده‌ی دوربین‌های مداربسته گفت: کارشناسانی که در حوزه‌ی کلاهبرداری‌های بانکی تحقیق می‌کنند، اغلب به جستجوهای خط زمانی دوربین‌ها (Timeline Search) می‌پردازند و به تصاویری با کیفیت پایین تکیه می‌کنند که خیلی سخت دانلود می‌شوند و ذخیره‌سازی آنها هزینه‌ی بالایی دارد. وی ادامه داد: جستجوهای خط زمانی دوربین‌ها همچنین نیاز به این دارد که کاربران بدانند زمان تقریبی یک اتفاق کجاست. هر قدر محدوده‌ی تخمینی بیشتر باشد، ویدیوی بیشتری را باید جستجو کرد تا افراد مشکوک و یا دیگر اطلاعات مهم از تصاویر استخراج شوند و این امر جستجو در مورد کلاهبرداری‌های مربوط به عابربانک‌ها را وقت‌گیر، غیرمؤثر و بسیار پرهزینه می‌سازد. از اینها مهم‌تر، تهیه کردن یک مدرک بسیار قوی و باکیفیت برای محکوم کردن تبهکاران بسیار سخت می‌شود.

تهیه کردن یک سیستم نظارتی مناسب

آسیب‌پذیری عابربانک‌ها، موضوع تهیه کردن یک سیستم نظارت تصویری مناسب را برای امر پایش بسیار مهم می‌سازد. تمهیداتی همچون قابل اطمینان بودن راهکار و استفاده از دوربین‌های باکیفیت بالا تنها بخشی از یک راهکار موفقیت‌آمیز به شمار می‌روند.مؤسسات مالی در حال حاضر به دنبال راهکارهایی گسترده هستند تا بتوانند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند و بیشترین بهره‌برداری را از سیستم‌های خود به عمل آورند و بالاترین میزان بازگشت سرمایه را حاصل نمایند. برای چنین هدفی، آنها به تولیدکننده‌ای نیاز دارند که با آن بانک بتواند چالش‌های آینده را پشت سر بگذارد.استفاده از بهترین راهکارها امکان جلوگیری از کلاهبرداری را فراهم می‌کند و میزان اعلام هشدار آنی و فوری را در رویدادهای مختلف باجه‌های عابربانک افزایش می‌دهد. چنین راهکاری همچنین بایستی همیشه با سیستم‌های مانیتورینگ تبادلی یکپارچه باشد. مهم‌ترین عامل در این مسیر، ارائه‌ی یک پلت‌فرم امنیتی تخصصی و جامع است که با نیازهای خاص و ویژه‌ی هر بانک و همین طور خواست‌ها و مقررات محیطی ( از جمله استانداردهای قانونی، تغییرات شرکتی و غیره) انطباق یابد. آقای کاگیولا این گونه اظهار داشت: برای نظارت مناسب و مؤثر عابربانک‌ها،‌مؤسسات مالی و اعتباری باید نوعی راهکار نظارت تصویری را انتخاب نمایند که دارای تصاویر کیفیت بالا، قابلیت‌های آنالیز تصویری، بررسی داده‌ها و قابلیت‌های گزارش‌دهی برای کمک به شناسایی موارد غیرمعمول باشند.مضاف بر اینکه، ویژگی بیست و چهارساعته بودن عابربانک‌ها باعث می‌شود تا حجم داده‌های نظارت تصویری بسیار بالا باشد. برای پردازش این داده‌ها، یک سیستم مدیریت تصاویر قدرتمند مورد نیاز است تا نظارت تصویری در باجه‌های عابربانک به صورت مؤثر صورت گیرد.خانم ولینکار نیز در این راستا گفت: یک راهکار مدیریت تصاویر که در ساختاری باز طراحی شده می‌تواند با دستگاه‌های عابربانک یکپارچه شود تا موارد مهم جهت بررسی قضایی تصاویر به سیستم اضافه گردد. چنین یکپارچه‌سازی باعث می‌شود تا برای تحقیقات جهت پرونده‌های قضایی بتوان تصاویر نظارت تصویری عابربانک‌ها را مورد بررسی قرار داد و با داده‌های تراکنش‌های این باجه‌ها مقایسه کرد. وارد کردن یک سیستم مدیریت متمرکز قابلیت مهم دیگر این سیستم‌ها است. به دلیل طبیعت چندموقعیتی بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات مالی، یک سیستم مدیریت متمرکز می‌تواند قابلیت مدیریت و جستجوی تصاویر ویدیویی را در میان صدها موقعیت در سراسر دنیا فراهم کند، دوربین‌ها را از راه دور تنظیم نماید، برنامه‌هایی را برای به‌روزرسانی‌های ضروری نرم‌افزار از راه دور آماده سازد و فرآیندی را رقم زند که هر زمان سیستم از کار افتاد، آلارمی به صدا درآید.

ضرورت استفاده از سیستم‌های آنالیتیک

یک راهکار VMS و سیستم نرم‌افزاری مدیریت تصاویر مؤثر بایستی کار ذخیره‌سازی تصاویر را از نظر هزینه‌ای بهینه‌سازی نماید و عمل جستجو را در میان حجم وسیعی از تصاویر با سرعت بالاتر انجام دهد تا مدرکی در راستای یک فعالیت مجرمانه به دست آید. قابلیت‌های ویدئوآنالیتیک از قبیل تشخیص چهره و شناسایی پلاک خودرو از جمله ابزارهای بسیار لازم و ضروری برای انجام جستجوهای آنی با استفاده از معیارهای مشخص به شمار می‌روند که می‌توان با آنها اطلاعات و مدارک معتبری را پیدا کرد.قابلیت آنالیتیک شناسایی پلاک ماشین سطح دیگری از امنیت را به سیستم‌های عابربانک اضافه می‌کنند و در واقع امکان تحقیق و نظارت موقعیت‌های عابربانک را فراهم می‌سازند و موارد مشکوک مرتبط با کلاهبرداری‌های بانکی را به درستی شناسایی می‌نمایند.آنالیتیک‌هایی از قبیل شناسایی حضور افراد و پرسه‌زدن اشخاص می‌تواند به بانک‌ها کمک کند تا موارد کلاهبرداری و برداشت پول را در عابربانک‌ها کاهش دهند و در مورد هر رویدادی خیلی سریع تحقیقاتی را به انجام برسانند. شناسایی پرسه‌زدن افراد در محل یکی از موارد بسیار مهم ویدئو آنالیتیک برای عابربانک‌ها به شمار می‌رود، جایی که شخصی می‌تواند برای مشتریان دیگر مشکل‌ساز شود.

سبقت گرفتن از کلاهبرداری

هر قدر فناوری‌ها پیشرفت می‌کنند و هوشمندتر می‌گردند، هکرها نیز خودشان را به‌روز می‌کنند. آمارها نیز این مورد را اثبات می‌نماید. اما، این بدان معنا نیست که عابربانک‌ها در این مبارزه شکست خورده‌اند. درست همان طور که تحقیقات نشان می‌دهد، با وجودی که تعداد کلاهبرداری‌ها در این حوزه افزایش یافته، اما میزان تقلب‌ها در مورد دستگاه‌ها کاهش داشته است. این بدان معناست که هرقدر تبهکاران هوشمندتر می‌شوند، صنعت امنیت نیز به همین ترتیب، ارتقا می‌یابد. در حالی که نظارت تصویری تنها بخشی از راهکارهای صنعت امنیت عابربانک‌ها به شمار می‌رود، با به‌کارگیری سیستم‌های مناسب، اپراتورهای این دستگاه‌ها می‌توانند به درستی به بازرسی و نظارت هر نوع فعالیت مشکوک بپردازند و بدین وسیله از کلاهبرداران سبقت بگیرند.

ثبت یک پاسخ