۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |
شهر هوشمندمقالات

شهر هوشمند، بازاری 200 میلیارد دلاری در سال 2023

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از شرکت تحقیق بازار IDC، جهان در سال 2023، برای فناوریهای شهر هوشمند 189.5 میلیارد دلار هزینه خواهد کرد.

این شرکت در این سرمایه گذاری بخشهایی را به عنوان بخشهای ارجح نامگذاری کرده است که عبارتند از انرژی در مناطق مسکونی و زیرساختها، ایمنی عمومی و حمل و نقل هوشمند. بر اساس این پیش بینی، بخشهای نام برده بالغ بر نیمی از هزینه های صرف شده در شهرهای هوشمند را طی سالهای 2019 تا 2023 به خود اختصاص میدهند.

سرنا دا رولد، مدیر برنامه در گروه تحلیل و بینش مشتری IDC اظهار داشت: اگرچه سرمایه گذاریها در بخش شبکه هوشمند سهم زیادی از هزینه ها را در شهرهای هوشمند بر عهده دارد، اما رشد بسیار بیشتری را در بخشهای دیگر شاهد هستیم؛ بخشهایی مربوط به حمل و نقل هوشمند، ایمنی عمومی و دیجیتالی کردن که به شکلی روزافزون در مرکز پروژه های شهرهای هوشمند جهان به اجرا درمی آیند.

انتظار می رود این شرکت تحقیقاتی پنج مورد اصلی را عوامل اصلی هوشمندسازی شهرها در سال 2019 معرفی کند: شبکه هوشمند، نظارت تصویری ثابت، حمل و نقل عمومی پیشرفته، روشنایی هوشمند در فضای باز و مدیریت هوشمند ترافیک. اما به گفته این شرکت، سهم این بخشها در سرمایه گذاری تا سال 2023 کاهش نسبی خواهد داشت.

پیش بینی میشود برخی موارد به کار رفته در شهرهای هوشمند سریعترین رشد را در پنج سال آینده داشته باشند، مانند اتصال وسیله نقلیه به همه چیز (V2X)، تکنولوژی همزاد دیجیتال و پوشیدنیها.

سنگاپور، پیشرو در این سرمایه گذاری

به گفته IDC، در سرتاسر جهان، سنگاپور به دلیل پروژه Visual Singapore برترین سرمایه گذار جهان در استفاده از تکنولوژیهای شهر هوشمند باقی خواهد ماند. نیویورک سیتی امسال رتبه دوم را به خود اختصاص میدهد و سپس به ترتیب توکیو، لندن، بیجینگ و شانگهای خواهند بود. هزینه صرف شده برای پروژه های شهر هوشمند در این شهرها در سال 2020، یک میلیارد دلار پیشی خواهد گرفت.

ایالات متحده، غرب اروپا و آفریقا (MEA) با میانگین رشد سالانه 21 درصد، سریعترین رشد را در سرمایه گذاری شهرهای هوشمند خواهند داشت.

تایوان، چین و نیوزلند، برنده جوایز شهر هوشمند

IDC همچنین به تازگی 17 پروژه شهر هوشمند را در منطقه آسیا و اقیانوسیه در 12 گروه کاربردی برای اعطای جوایز آسیا و اقیانوسیه شهر هوشمند (SCAPA) نام برده است.

تایوان، چین و نیوزلند در میان تمامی کشورهای این منطقه، جوایز بیشترین پروژه ها را برنده شدند که به ترتیب، چهار، سه و سه جایزه بود. سایر کشورهای برنده جایزه عبارتند از استرالیا، کره جنوبی، مالزی و سنگاپور.

برای مثال، چهار ابتکار شهر هوشمند به عنوان برندگان جایزه معرفی شدند که عبارتند از ابتکاری برای گسترش اپلیکیشن کارت شهروندی Taoyuan، مرزهای یادگیری عبور از خیابان: آموزش فوق هوشمند، پلتفورم داده های اضطراری یکپارچه (اپلیکیشن AIoT در هشدار زودهنگام خطرات و سیستم پشتیبانی تصمیم) و اپلیکیشن حمل و نقل 2.0(مدیریت حمل و نقل مبتنی بر هوش مصنوعی).

جرالد ونگ، دستیار مدیر و رئیس بخش دولتی IDC و بخش سلامت IDC در آسیا و اقیانوسیه طی بیانیه ای اظهار داشت: ما شاهد افزایشی در پروژه های جدید شهر آینده هستیم که در شهرهای درجه یک با اقتصاد توسعه یافته اجرا میشوند. این یعنی تعهدی قوی در دولتهای پیشرفته آسیا و اقیانوسیه برای ایجاد اکوسیستمهای دیجیتالی زنده، پویا و خلاق.

جوایز شهر هوشمند آسیا و اقیانوسیه IDC سازمانهای خصوصی و عمومی را شناسایی کرده که طی پنج سال گذشته در فهرست 12 دسته خدمات شهر هوشمند قرار داشتند.

ثبت یک پاسخ