۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

فناوری‌های نظارت تصویری در خاورمیانه‌ گسترده‌تر می‌شوند

بازار حفاظتی خاورمیانه همراه با قوانین و مقررات محدود نظارت تصویری IP در حال رسیدن به تکامل است که تمامی جوانب راهکارهای حفاظتی، از مشخصات دوربین گرفته تا ملزومات ذخیره‌سازی را شامل می‌شود.

تقاضا برای راهکارهای نظارتی جهت حفظ امنیت مردم و اموال آنان همچنان یک موضوع رایج باقی مانده است. فخری لیمدیوالا (Fakhri Limdiwala) مدیر توسعه‌ی تجاری کمپانی هانوا تکوین Hanwha Techwin در این مورد گفت: سال 2017 و 2018 با رشد قابل توجهی در برخی بازارهای خاورمیانه نظیر امارات متحده عربی، عمان و کویت همراه بود؛ در حالی که در بازارهای دیگر این منطقه کاهش را شاهد بودیم. زیرساخت‌ها، هتل‌داری، بخش‌های مسکونی و تجاری برای کمپانی هانوا تکوین Hanwha Techwin بخش‌های مهمی در توسعه‌ی بازار بودند، اما در بخش‌های صنعتی و خرده‌فروشی با کاهش مواجه شدیم. با بخشی از رویدادهای اصلی و گسترش بازار در کشور امارات، توانستیم به موفقیت چشمگیری در این کشور دست یابیم. بخش‌های هتل‌داری و مسکونی در جستجوی راهکارهای مقرون به صرفه و کم هزینه‌تر بودند حال آنکه بخش‌های زیرساختی، وابستگی زیادی به محصولات هوشمندتر و قدرتمندتر داشتند.  این حقایق، کمپانی‌ها را بر آن داشت تا تکنولوژی‌های جدیدی را در راستای نیازهای منحصر به فرد این منطقه معرفی نمایند.

لیمدیوالا افزود: ما محصولات و خدمات خود را در صنایع مهمی همچون نفت و گاز، بخش‌های صنعتی و زیرساخت‌ها با دوربین‌های ضدانفجار، دوربین‌هایی از جنس استیل ضد زنگ و نیز دوربین‌های حرارتی، تقویت کردیم. ما محصولات مخصوص محیط‌های کم نور خود را با ارائه‌ی دوربین‌های سری eXtraLux ارتقا بخشیدیم. دوربین eXtraLux  که به پردازنده‌ی Wisenet 5، حسگر 1/1.9 اینچی و اولین لنز F0.94 در جهان مجهز است، حتی در شرایط با نور ضعیف نیز می‌تواند تصاویر رنگی ارائه نماید. ما همچنین راهکار خود را با عرضه‌ی الگوریتم‌های ویژه برای مواجهه با نیازهای مشتری افزایش داده‌ایم؛ راهکارهایی نظیر image stitching یا چسباندن تصاویر به هم، تشخیص چهره، مدیریت پارکینگ، حمل و نقل و غیره. ما با ارائه‌ی چندین محصول جدید وارد بازار پیشرفته‌ی چندجهتی و چندحسگری شدیم که با سرعت بالایی در حال رشد است. سری محصولات PNM این کمپانی شامل محصولات چند جهتی است که بر اساس پلتفرم سری X تولید شده و عملکردی عالی از نظر نرخ فریم، محیط‌های کم‌نور، WDR و رزولوشن در دوربین‌های چند جهته دارد. 

فناوری‌های خاصی نظیر دوربین‌های حرارتی همچنان در بازار این منطقه متقاضی دارد و تولیدکنندگان برای افزایش استقامت دوربین در شرایط آب و هوایی سخت، قابلیت‌های بیشتری به آن اضافه نموده‌اند.  اریکا جرج (Erika Görge)، مدیر ارتباطات کمپانی بوش (Bosch Security) اظهار داشت: دوربین‌های حرارتی بوش برای موقعیت‌هایی که نیازمند حداکثر هشیاری نسبت به محیط و تشخیص سریع اشیا و سوژه‌ها می‌باشند، محصولی ایده‌آل به شمار می‌روند؛ به عنوان مثال در حفاظت پیرامونی فرودگاه‌ها، زیرساخت‌های حساس یا نظارت بر پل‌ها، تونل‌ها و مرزها، وجود دوربین‌های حرارتی از اهمیت بسیاری برخوردار است. این دوربین‌ها حتی در شرایط محیطی پر چالش و سخت نیز قابلیت مشاهده‌ی محیط را دارا می‌باشند، همچون در محیط‌های مملو از دود، گرد و غبار یا مه. ما همچنین قابلیت ادغام ابَر داده‌ها را در یکی از دوربین‌هایمان (MIC IP 9000i) داریم که یک دوربین بوش PTZ سرسخت است. این دوربین ابرداده‌های لنز حرارتی و اپتیکال را در یکدیگر ادغام می‌کند و به کاربران این قابلیت را می‌دهد تا بر روی اشیای غیر قابل مشاهده‌‌ای که باید مورد توجه قرار گیرند، تمرکز نمایند. بدین ترتیب، حتی اگر لنز اپتیکال توسط دود قادر به تصویربرداری نباشد، لنز حرارتی می‌تواند به طور خودکار آلارمی را فعال سازد و تصویر حرارتی از ماوقع صحنه را تولید و ارائه کند.

تکامل تقاضا در بخش خرده فروشی

بخشی که با رشد چشمگیری مواجه بوده، بخش خرده فروشی و فروشگاه‌ها است. کاربران نهایی با امکانات گسترده‌ای مواجهند که تمرکز آنان را به سوی چیزی فراتر از حفاظت سوق می‌دهد. آنان در جستجوی متعادل‌سازی داده‌ها هستند تا بتوانند تصمیمات کاری درستی بگیرند، تعیین کنند که چند نفر باید در فروشگاه مشغول باشند و یا حتی به تشخیص اعلام هشدار حریق بپردازند. گابریل یانگ (Gabriel Yang)، مدیر اجرایی خاورمیانه در کمپانی ویوتک VIVOTEK در این مورد گفت: حدود 95 درصد از درخواست‌ و تقاضای مشتریان ما در حوزه‌ی خرده فروشی می‌باشد. دوربین‌های ویوتک زوایای وسیع‌تری را پوشش می‌دهند که می‌تواند به خرده فروشان کمک کند تا در تعداد دوربین‌ها و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. همچنین هوش کاری فناوری VCA یا آنالیز محتوای ویدئویی برای مشتریان، اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل در حال تولید دوربین‌های منحصر به فرد مجهز به قابلیت شمارش افراد هستیم و همچنین قابلیت‌های هوش تجاری نظیر تشخیص حرکت، مدیریت صف و سایر قابلیت‌های مرتبط با فروش را در داخل دوربین‌های خود قرار می دهیم.

مقررات سوق دهنده‌ی بازار

این بازار همچنان به موازات قوانین و مقررات محلی، تکامل می‌یابد، به ویژه با توجه به مشخصات دوربین برای نیازمندی‌های ذخیره‌سازی. نصب دوربین‌های حفاظتی اکنون به الزامی برای بیشتر بخش‌ها تبدیل شده است. این مشخصات، تولیدکنندگان را تشویق کرده تا فناوری‌هایی را طراحی و عرضه نمایند که بتواند این داده‌ها را مدیریت کند. اتین ون در وات (Ettiene Van Der Watt)،در کمپانی اکسیس Axis Communications گفت: ما شاهد افزایش تقاضای مشتریان به رزولوشن بالاتر هستیم. همانطور که دیدید رزولوشن دوربین‌ها از 720 پیکسل که استاندارد اولیه‌ محسوب می‌شد به 1080 پیکسل تغییر یافت. نیاز دیگری که در منطقه احساس می‌شود زمان نگهداری بیشتر است. بعضی اوقات 30 تا 60 روز کافی است؛ اما مسئولین محلی برای بیشتر پروژه‌های بزرگ خواهان 3 تا 6 ماه هستند. در اینجاست که اکسیس فناوری Zipstream را مطرح نمود که الگوریتم کوچکتری است و به کاربر کمک می‌کند تا از مزایای صرفه‌جویی در پهنای باند و ذخیره‌سازی بهره‌مند شود.

پیتر کیم (Peter Kim)، مدیر ارشد و رئیس کل مرکز پشتیبانی فنی جهانی کمپانی آیدیس IDIS متذکر شد: به کار بردن H.265 با کدک هوشمند IDIS کار حساسی بود. با کمک قابلیت انتقال تطبیقی حرکت (MAT) مشتریان می‌توانند حداکثر 90 درصد در ذخیره سازی و پهنای باند خود صرفه‌جویی کنند و بنابراین با وجود گذار به رزولوشن Full-HD یا 4K دیگر ذخیره‌سازی برایشان مشکل ساز نخواهد بود. علاوه بر این، کدک هوشمند آیدیس به معنای قابلیت سازگاری بیشتر است؛ چرا که کاربران می‌توانند ویدئو را با فناوری H.264 مشاهده و با فناوری H.265 ضبط کنند. بنابراین برای ارتقای کیفیت و رزولوشن بالاتر نیازی به ارتقای سخت‌افزاری نیست. این ویژگی در بازار تمایزی چشمگیر ایجاد خواهد کرد و ما می‌توانیم دغدغه‌ها و نگرانی‌های کاربران را برطرف سازیم.

همانطور که کاربران در این منطقه به دنبال افزایش کمیت و کیفیت فناوری‌های نظارت تصویری هستند، هزینه و اهمیت ذخیره‌سازی داده‌های ویدئویی به تبع آن بالا می‌رود.

 سین چانگ (Sean Chang)، مدیرکل کمپانی Rasilient Systems در این زمینه گفت: دولت‌ها تعیین می‌شوند تا حفاظت را بهبود بخشند. ما شاهد حفظ و نگهداری طولانی‌تر ویدئو در تمامی کشورها هستیم. ما همچنین مشاهده می‌کنیم که بردباری مشتریان نسبت به از دست دادن بخشی از ویدئو کمتر شده است؛ در نتیجه تقاضا نسبت به افزایش کیفیت ضبط و ثبت ویدئو برای اطمینان از عدم فقدان بخشی از فریم‌های ویدئویی افزایش یافته است. به گفته‌ی چانگ، سری محصولات NFD کمپانی Rasilient به طور ویژه برای زیرساخت‌های حساس مأموریت‌های گسترده طراحی می‌شوند، به خصوص برای صنایع و بخش‌هایی نظیر بانکداری و نظارت شهری. وی افزود: این راهکار که ثبت اختراع شده است، کیفیت ضبط ویدئو را در حالی ارتقا می‌بخشد که مقیاس آن حداکثر 1000 دوربین HD و 1 پتابایت حافظه برای ذخیره‌سازی باشد. از مشخصات فنی آن می‌توان دریافت که سیستم، کل فریم‌های ویدئو را ضبط می‌کند. قابلیت مفید مبتنی بر هوش مصنوعی، آسیب‌پذیر بودن درایو را پیش از اینکه مشکل‌ساز شود، تشخیص می‌دهد. این تشخیص خطر از دست دادن اطلاعات دو درایو را که دلیل اصلی از دست دادن حجم زیادی داده‌ی ویدئویی است با فناوری RAID از بین می‌برد.

برای به حداقل رساندن حذف ناخواسته‌ی فریم ویدئویی حاصل از اخلال ناگهانی در برقراری ارتباط بین دوربین IP و NVR، کمپانی آیدیس فناوری خود تحت عنوان Smart Failover را معرفی کرده که کارت حافظه SD دوربین را قادر می‌سازد تا به صورت اتوماتیک و دور از تصور در این مواقع شروع به ضبط کردن نماید و به طور خودکار داده‌ها را به NVR منتقل کند تا خلاء ایجاد شده در ضبط تصاویر را در هنگامی که ارتباط حفظ می‌شود، پر کند. پیتر کیم (Peter Kim)، مدیر ارشد و رئیس کل مرکز پشتیبانی فنی جهانی کمپانی آیدیس IDIS گفت: تقریباً هیچ ارتباط یا مداخله‌ای از سوی کاربر مورد نیاز نخواهد بود. این قابلیت، بسیار هوشمند است. تمامی دوربین‌های یک مجموعه، اهمیت ندارد. از میان 32 دوربین شاید تنها چهار دوربین اهمیت بالایی برای ما داشته باشند. برای این چهار دوربین، شما می‌توانید تقریباً یک حفاظت برابر برای مشکل شبکه یا NVR، تضمین ضبط ویدئوی 24 ساعته، سازگاری با SDXC، 2 ترابایت حافظه در هر دوربین و … را فراهم کنید.

 

ثبت یک پاسخ