۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

پیشرفت فناوری تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره از همیشه رایج‌تر و محبوب‌تر شده است. این فناوری می‌تواند برای اهداف حفاظتی و غیر حفاظتی به‌کار رود. همچنین تشخیص چهره با سرعتی روز افزون به سمت پیشرفته‌تر شدن گام برمی‌دارد، تا جایی که دوربین‌های هوشمند ادغام شده با قابلیت‌های تشخیص چهره به کاربران در تحقق اهداف متعدد و گوناگون آنان کمک کنند.

به نظر می‌رسد فناوری تشخیص چهره به دلیل کارایی بالایی که در تشخیص هویت افراد دارد، درمیان کاربران، محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. مایکل جامیسون (Michael Jamieson) دانشمند و متخصص کامپیوتر در کمپانی Senstar در این باره گفت: تشخیص چهره نوعی قابلیت ابتدایی است که می‌تواند در بخش وسیعی از بازارهای عمودی، مناسب و کاربردی باشد. این فناوری یک سیستم خودکار کاملاً قدرتمند است که به تشخیص فرد می‌پردازد و هر زمان دیگری که افراد در هر جای دنیا مجدداً دیده شوند ارتباط چهره‌ی آنان با گذشته را درک خواهد کرد.

هدف اولیه برای اجرا و استقرار فناوری تشخیص چهره همچنان به منظور محافظت از مردم در برابر مجرمین، تروریست‌ها و یا سایر افراد نامطلوب به کار می‌رود. سدی وُرال (Sadi Vural)، مدیرعامل و مدیرکل کمپانی Ayonix اظهار داشت: تشخیص چهره در شهرهای ایمن، هوشمند و فرودگاه‌ها استفاده‌ی گسترده‌ای دارد. در این محیط‌ها، این فناوری برای تشخیص افراد واقع در لیست سیاه (افراد تحت تعقیب یا غیرمجاز) به کَرات به کار می‌رود.به گفته‌ی کارِن سنگا (Karen Sangha) مدیر بخش مارکتینگ راه‌کارهای حفاظتی در کمپانی پاناسونیک، نرم‌افزار تشخیص چهره با به حداقل رساندن تهدیدات و خطرات مربوط به جرم‌ و جنایات، عملکرد سیستم‌های نظارت تصویری را تا حد چشمگیری مؤثرتر می‌کند. این نرم‌افزار را می‌توان برای تولید هشدار در هنگام ورود افراد واقع در لیست سیاه به ساختمان، به‌کار برد.در حقیقت، متوقف ساختن جرم، یکی از انگیزه‌های اصلی برای افزایش کاربری فناوری تشخیص چهره به شمار می‌رود و بر این اساس، مؤسسه‌ی تحقیق بازار MarketsandMarket پیش‌بینی کرده که تشخیص چهره از 4 میلیارد دلار در سال 2017 تا سال 2022، به 7.8 میلیارد دلار خواهد رسید که نشانه‌ی نرخ رشد سالانه‌ی (CAGR) 13.9 درصدی می‌باشد.

این کمپانی تحقیق بازار در گزارشی این‌گونه نوشت: انتظار می‌رود افزایش نیاز به فناوری‌های نظارتی و مانیتورینگ در مکان‌های عمومی و نیز بالا رفتن کاربری فناوری‌های تشخیص چهره در صنایعی نظیر بخش دولتی، منجر به رشد روز افزون بازار تشخیص چهره شود. تکنولوژی‌های تشخیص چهره برای به حداقل رساندن خطرات مربوط به تروریسم و امنیت مرزها به کار می‌روند. روند رو به رشد نیاز به نظارت تصویری در مکان‌های عمومی احتمالاً یکی از عوامل اصلی در رشد هر چه بیشتر بازار تجهیزات و راه‌کارهای تشخیص چهره خواهد بود. کاربری تشخیص چهره برای اهداف و مقاصد غیر حفاظتی نیز روز به روز بیشتر می‌شود. به عنوان مثال، کمک به کاربر نهایی در هوشمندتر شدن مشاغل نیز مؤثر است. سنگا در این مورد افزود: پیشرفت‌های اخیر در نرم‌افزارهای تشخیص چهره نه‌تنها بر نیاز به ارتقای امنیت متمرکز است، بلکه نسبت به قبل بینش بیشتری به افراد در شناخت انواع مشتری‌ و رفتارهایشان خواهد داد. استفاده از چنین قابلیت‌های آنالیتیکی، دیدگاه صاحبان مشاغل نسبت به کارها و نیز شیوه‌ی بهتر کار کردن را در ذهن آنان شکل داده و تغییر می‌دهد. صنعتی که بیشترین کاربرد را دارد، محیط‌های فروشگاهی و خرده‌فروشی می‌باشد که در آن فناوری تشخیص چهره می‌تواند همزمان برای آنالیز قدرت بازاریابی، به‌کار رود.

پیش به سوی پیشرفته‌ترین‌ها

معمولاً نرم‌افزار تشخیص چهره به دلیل مقدار نیرویی که برای پردازش لازم دارد، بر روی سرور اجرا می‌شود. اما این فرآیند با توجه به طیف وسیع نیاز به فناوری تشخیص چهره در بازار، بسیار زمان‌بر، پر هزینه و مشکل است. در نتیجه تولیدکنندگان دوربین‌هایی با قابلیت تشخیص چهره را عرضه نموده‌اند. به طور مثال، چیپ ستی که کمپانی Qualcomm در سال 2017 تولید و عرضه کرد، فروشندگان دوربین‌ها را قادر ساخته تا امکانات تشخیص انسان (human detection)، چهره (face recognition) و حرکات (motion detection) را به محصولات خود بیفزایند.

متخصصان، اتفاق نظر دارند که راه‌اندازی قابلیت تشخیص چهره در داخل دوربین رواج روزافزونی پیدا کرده است. جامیسون در این مورد اظهار داشت: با اینکه رویکردهای بسیاری برای سریع‌تر و فشرده‌تر کردن شبکه‌ها وجود دارد، اما من پیش‌بینی می‌کنم که شما دیگر قادر نخواهید بود یک شبکه را روی دوربین‌های قدیمی‌تر راه‌اندازی کنید مگر اینکه با صحت عملکرد یا نرخ فریم پایین آن به شدت سازش کنید! از سوی دیگر، دوربین‌هایی با سخت‌افزار خاص و ویژه‌ همچون ماژول Nvidia Jetson معمولاً به‌راحتی می‌توانند شبکه‌ای قدرتمند را اجرا نمایند.

به گفته‌ی Ayonix: معمولاً حداکثر 10 دوربین را می‌توان به یک سرور Xeon متصل کرد. این بدان معناست که اگر کاربران 1000 دوربین استفاده کنند، باید 100 سرور استفاده شود. این کار بسیار پر هزینه بوده و نیازمند نگهداری و پشتیبانی بسیاری می‌باشد. یکپارچه‌سازان باید به این نکته توجه داشته باشند. دوربین ادغام شده (embedded) این مشکل را به‌خوبی حل می‌کند. اخیراً، ما یک موتور تشخیص چهره‌ی سه‌بعدی را در دوربین Axis P1367 یکپارچه‌سازی کرده‌ایم.

این دوربین، قابلیت‌های تشخیص چهره، دنبال‌کننده (tracker) و آنالیز چهره‌ی سه بعدی را اجرا می‌کند؛ بنابراین قادر به مشخص کردن جنسیت، سن و حالت چهره می‌باشد و می‌تواند قالب چهره را تولید کند. سپس قالب چهره به سرور Milestone Xprotect ارسال می‌شود. هر سرور می‌تواند تا10000 دوربین را در یک دستگاه سرور واحد، مدیریت و اجرا نماید.

ثبت یک پاسخ