۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
کنترل دسترسیمقالات

رقابت فناوری موبایل و کارت در صنعت کنترل دسترسی

امروزه تلفن همراه هوشمند با سرعت زیاد، به  ابزاری رایج و روزمره و نیزبخش اصلی فرهنگ افراد تبدیل شده است. این رواج با سرعتی باورنکردنی به دلیل قابلیت‌های بی شمار موبایل‌های هوشمند است. امروزه موبایل‌ وسیله‌ای چندمنظوره می‌باشد که جایگزین کارت بلیط، کارت دسترسی، بسیاری از وسایل دیگر ما شده است. به همین جهت کمپانی‌های تولیدکننده و ارائه دهنده‌ی تجهیزات و راهکارهای کنترل دسترسی به همراه محصولات خود، اپلیکیشن‌هایی برای موبایل طراحی می‌کنند تا کاربران به جای استفاده از کارت، با کمک موبایل خود بتوانند دسترسی یابند. باید دید نقش فناوری کارت کماکان پررنگ خواهد بود و یا کنترل دسترسی موبایل گوی رقابت را از فناوری کارت می رباید.

آیا در سال 2019 کاربری کارت‌های دسترسی کمرنگ‌تر می‌شود؟
Jochem van Ruijven: مردم کنترل دسترسی را با کارت دسترسی می‌شناسند و تصور می‌کنند که برای باز کردن درب‌های پیشرفته تنها از کارت استفاده می‌شود. کارت‌های دسترسی همچنان در میان کاربران باقی خواهند ماند، اما معایبی نیز دارند. به عنوان مثال، ممکن است مفقود و یا جا گذاشته شوند و آنگاه مجبورید آن‌ها را با کارت جدیدی عوض کنید که هزینه‌بر خواهد بود.‌بنابراین به ویژه برای اماکنی که تعداد بازدیدکنندگان آن بالا است کارت دسترسی معایب ذکر شده را دارد و از این رو گزینه‌ی بهتری به نام موبایل را می‌توانیم استفاده کنیم که امروزه به استانداردی در صنعت تبدیل شده است. در مجموع من معتقدم در برخی کاربری‌ها به جای کارت از موبایل استفاده خواهد شد و در بلند مدت کارت‌ها به کل جای خود را به فناوری‌های موبایل خواهند داد.
Mohamed El Shenawy: به عقیده‌ی من دیر یا زود کارت‌های دسترسی حذف خواهند شد؛ همچون کارت‌های HID و غیره. در حقیقت تکنولوژی‌هایی که در کیف پولتان قرار می‌دهید که تعدادشان هم می‌تواند زیاد باشد، حذف خواهند شد.‌
اهمیت فناوری احراز هویت موبایلی چیست؟
Pierre Antoinede Morel : احراز هویت موبایلی مسلماً از جمله موضوعات داغ سال 2019 خواهد بود. در سال 2018 شاهد رشد 50 درصدی استفاده از موبایل برای اهداف کنترل دسترسی بودیم که رشد چشمگیر و قابل قبولی به شمار می‌رود.
Mohamed El Shenawy: احراز هویت موبایلی نیز یکی از موضوعات داغ سال 2019 خواهد بود.‌ حال دیگر همه موبایل دارند (موبایل هوشمند) که خود می‌تواند به عنوان عامل احراز هویت استفاده شود. امروزه همه می‌توانند از موبایلشان برای احراز هویت استفاده کنند. این کار هزینه بر نیست؛ این در حالی است که برای تهیه کارت هزینه‌ای پرداخت می‌شود. بنابراین مزیت دیگر موبایل صرفه جویی در هزینه‌ها به شمار می‌رود.
Andrew Fulton: مردم تمایل دارند از فناوری‌های کنترل دسترسی موبایلی به دلیل کاربری آسانشان استفاده کنند و حضور فناوری بلوتوث نیز در فناوری‌های کنترل دسترسی پر رنگ‌تر می‌شود. اگر برخی موبایل‌ها مانند گوشی‌های Apple به NFC مجهز نیستند اما در عوض بلوتوث را می‌توان تقریباً در همه‌ی موبایل‌های هوشمند مشاهده کرد. امروزه در فناوری‌ها و محصولات کنترل دسترسی جدید فناوری بلوتوث رواج زیادی یافته است و گاه ملاحظه می‌کنیم که این فناوری برای باز کردن قفل چند درب‌ مختلف استفاده می‌شود. کاربری اپلیکیشن‌هایی که با بلوتوث درب‌ها را باز می‌کنند بسیار آسان می‌باشد. دیگر لزومی ندارد اپلیکیشن مربوطه را باز کنید. تنها کافی است موبایل را در مقابل درب قرار دهید تا به شما اجازه‌ی ورود دهند.
چه موانع و چالش‌هایی بر سر راه فناوری کنترل دسترسی موبایلی قرار دارد؟
Jochem van Ruijven: با هوشمندتر شدن ساختمان‌ها و شهرها، شاهد آن خواهیم بود که موبایل‌ها رایج‌تر از کارت های دسترسی می‌شوند. اما زمانی که موبایل خود را جایگزینی برای کارت دسترسی در نظر می‌گیرید، با چالش‌هایی مواجه می‌شوید. چه کسی مجاز است از موبایل خود برای دسترسی استفاده کند و چه کسی مجاز نیست. زمانی که از موبایل برای دسترسی استفاده می‌کنید باید پلتفرمی داشته باشید تا احراز هویت شما را تأیید نماید و به شما اجازه دهد تا احراز هویت خود را از راه دور مدیریت و مجدداً بتوانید از آنها استفاده کنید. حال آنکه پرسنل جدیدی که قرار است وارد مجموعه شما شود بتواند با آن کار کند. پس موضوع مهمی اینجا مطرح می‌شود و آن مدیریت احراز هویت در موبایل است. موضوع مهم دیگر عدم اتکا به اپلیکیشن‌های موبایل می‌باشد و اینکه در عوض گزینه‌ای ارائه کنید تا کدهای QR را از طریق ایمیل برای اشخاص جدید (کاربران) ارسال کند.
Pierre Antoinede Morel:دو مانع بر سر راه فناوری‌های احراز هویت موبایلی وجود دارد: اول اینکه برخی کاربران مایل نیستند از موبایل خود، که وسیله‌ی شخصی آنها است، برای اپلیکیشن‌های احراز هویت و کنترل دسترسی استفاده کنند. مانع و مشکل دوم، محدودیت‌های باتری موبایل است. در حقیقت این امکان همیشه وجود دارد که باتری موبایل کاربر تمام شود و به همین دلیل نتواند از احراز هویت موبایل خود استفاده نماید و وارد مجموعه شود. این دو، محدودیت‌های استفاده از احراز هویت موبایلی محسوب می‌شوند.‌

 اما این موانع و محدودیت‌ها از ارزش این فناوری‌ کم نمی‌کند و مانع استفاده‌ی روزافزون از این فناوری نخواهد شد. البته امروزه فناوری‌های مختلفی ارائه شده تا محدودیت‌های باتری‌ موبایل کاهش یابد و از خاموش شدن موبایل تا حد امکان پیشگیری شود. راهکار دیگر آن است که بسیاری از ریدرهای امروزی علاوه بر موبایل، کارت‌های دسترسی را نیز پشتیبانی می‌کنند. بنابراین کاربران علاوه بر تلفن همراه می‌توانند کارت‌ دسترسی خود را نیز به همراه داشته باشند تا در صورت لزوم از آن به منظور احراز هویت استفاده نمایند.

Mohamed El Shenawy: در استفاده از احراز هویت موبایلی مسلماً محدودیت‌ها و موانعی وجود دارد. به طور مثال، NFC که از فناوری‌های موجود در موبایل‌های امروزی است و احراز هویت موبایلی را مقدور می‌سازد، در همه‌ی گوشی‌ها وجود ندارد؛ مانند گوشی‌های آیفون که به NFC مجهز نیستند.

اما با مهاجرت از NFC به فناوری بلوتوث یا BLE این موانع برطرف شده است. تقریباً هر موبایلی بلوتوث دارد. بنابراین برخی تولیدکنندگان سیستم‌ها و فناوری‌های کنترل دسترسی موبایلی از بلوتوث استفاده می‌کنند.

Andrew Fulton: موانع و محدودیت‌هایی که ممکن است در استفاده از فناوری‌های احراز هویت موبایلی و بلوتوث در کنترل دسترسی مشاهده شود آن است که کسی دوست ندارد به شما اجازه دهد از موبایل او استفاده کنید.

بعضی از مشتریان ما اظهار می‌دارند که کارمندانشان به آنان می‌گویند اگر از من می‌خواهید ابزارهای احراز هویت بلوتوث را در موبایلم استفاده کنم، برایم یک موبایل بخر! بعضی دیگر می‌گویند من موبایل استانداردی ندارم و نمی‌توانم این اپلیکیشن را نصب کنم. بعضی افراد نیز که در آن اداره مهمان هستند، هزینه‌ی فراهم سازی ابزارهای ابراز هویت برایشان پر هزینه محسوب می‌شود.‌

در مجموع من فکر می‌کنم استفاده از کارت‌ها حذف نخواهد شد و برای مدت زمانی طولانی کارت‌های دسترسی موجود و قابل کاربری خواهند بود. البته بعضی کاربران از ابزارهای احراز هویت بلوتوثی در موبایلشان استفاده می‌کنند، هرچند همه از این گزینه استقبال نخواهند کرد.

ثبت یک پاسخ