۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
End Userمقالات

پهپـــاد، ابــزار، تهدید و چالشی بــرای حفاظت

استفاده‌ی تجاری از سیستم‌های هواپیماهای بدون سرنشین (UAS) که با نام پهپاد، Drone و یا ربات های پرنده معروفند، طی چند سال اخیر گسترده شده و مسلماً به همین منوال نیز ادامه خواهد یافت. پیش‌بینی می‌شود ارزش مالی بازار جهانی پهپادها در سال 2020 به 127 میلیارد دلار ارتقا یابد. اداره‌ی هوانوردی فدرال (FAA) پیش‌بینی کرد که پهپادهای تجاری از 80000 واحد ثبت شده در آگوست 2017 به بیش از 420000 واحد تا سال 2021 خواهد رسید. برنامه‌های صدور گواهینامه نیز برای اجرای دقیق‌تر و بهتر آن‌ها رو به افزایش است.

پهپادها چه کمکی می‌کنند؟

پهپادها به روش‌های زیادی می‌توانند به تیم‌های حفاظتی مجموعه‌ها کمک کنند تا به صورتی کارآمدتر، ایمن‌تر و مقرون به صرفه‌تر، خطرات احتمالی خود را کاهش دهند، از جمله:

  ارزیابی خطر: جیمز آسویدو (James A. Acevedo) مدیر کمپانی Star River گفت: پرسنل حفاظتی مجموعه می‌توانند پهپادها را برای یافتن آسیب‌پذیری‌ها و نقاط ضعفی که در حالت طبیعی قابل مشاهده نیستند، همچون مشاهده‌ی زوایای دید مختلف، به کار ببرند. علاوه بر قابلیت دید وسیع به صورت دو بعدی، قابلیت مشاهده‌‌ی محیط به شکل سه‌بعدی را نیز خواهید داشت که به شما در تغییر آرایش امنیتی و حفاظتی به شکلی صحیح کمک خواهد کرد.

  کنترل محیطی و سایر شرایط حفاظتی: پهپادها می‌توانند در نظارت بر محیط پیرامون، پارکینگ‌ها، زندان‌ها، دانشگاه‌ها، استادیوم‌ها و سایر محیط‌های بیرونی کمک کننده باشند. استفاده از یک دوربین حرارتی این قابلیت را در شب نیز امکان‌پذیر می‌سازد.

  بازرسی: تیم‌های حفاظتی اکنون می‌توانند سقف‌ها و سایر مکان‌های مرتفع را با کمک پهپادها بازرسی و نظارت کنند.

  حفاظت اجرایی: Acevedo در این مورد اظهار داشت: اگر یک تیم حفاظت اجرایی دارید که موقعیت‌های مکانی را از راه دور بررسی می‌کنند، آنان می‌توانند یک پهپاد را استفاده کنند تا بر روی مسیرها نظارت داشته و هر مشکل احتمالی را حین کار تشخیص دهند.

  محافظت دارایی‌ها از راه دور: اگر از صدها هکتار زمین یا حیوانات در آن زمین‌ها حفاظت می‌کنید، پهپادها روشی عالی برای مشاهده‌ی شکارچیان یا سارقین می‌باشند. آنان می‌توانند ماشین‌آلات، لوله‌ها و سایر زیرساخت‌‌ها را از راه دور نظارت و کنترل کنند.

  ایمنی: ریان هندریکس (Ryan Hendricks) معاون مدیر در کمپانی Dronusphere گفت: یک پهپاد معمولاً می‌تواند یک درگیری، مزاحمت یا سایر مشکلات احتمالی در زندان را سریع‌تر از مسئول مربوطه متوجه شود و خطر احتمالی را ارزیابی نماید؛ بنابراین پرسنل بهتر می‌دانند که چگونه به شرایط به وجود آمده پاسخ دهند. پهپادها همچنین قادرند تصاویر را آنالیز کنند و از حسگرهای صدا و تصویر برای تشخیص شلیک گلوله، انفجار و موارد دیگری از این دست استفاده نمایند. پهپادها می‌توانند تفاوت بین شلیک گلوله و انفجار را تشخیص دهند؛ بنابراین به عنوان مثال با پلیس یا شخص دیگری، تماس برقرار کرده و گزارش می‌دهند که در یک نیروگاه، انفجاری رخ داده است.

 کمک‌های اضطراری: Hendricks گفت: چندین پهپاد توسط FAA مجاز شده‌اند تا در طوفان‌های هاروی، ماریا و ایرما فعالیت‌کنند، آسیب و خسارات وارد شده را ارزیابی نموده و افرادی که نیازمند کمک هستند را بیابند. آن‌ها به تازگی در حریق‌های جنوب کالیفرنیا به کار رفتند تا داده‌هایی برای امدادهای اضطراری جمع‌آوری کنند. این پهپادها به عنوان ابزارهای نظارت و حسگرها به کار می‌روند؛ از حسگرهای تصویری تا صوتی و حتی مادون قرمز. همچنین برای یافتن افراد محبوس در ساختمان‌های تخریب شده یا قربانیان زلزله استفاده می‌شوند.

کاهش هزینه‌ها: به گفته‌ی هندریکس، برای بسیاری از مجموعه‌ها، استفاده از پهپادها می‌تواند به معنای صرفه‌جویی فراوان در هزینه‌ها باشد. به طور مثال، اگر شما بخواهید یک مرکز نیروگاهی یا عملیاتی را نظارت کنید، بدون پهپادها مجبور خواهید بود هر امکاناتی که دارید را به کار ببرید؛ از مسئولین حفاظتی تمام وقت گرفته تا دوربین‌ها و البته فنس‌ها؛ شاید حتی مجبور شوید هلی‌کوپترها را نیز استفاده کنید. پهپادها را برای نظارت مداوم در طول شب نیز تنظیم و راه‌اندازی به کار می‌برند. می‌توانید سه پهپاد چرخان داشته باشید که زاویه دید یکدیگر را پوشش می‌دهند و در محیط اطراف گردش می‌کنند که این کار تقریباً در هر صنعتی هزینه‌ها را پایین می‌آورد یا به شما اجازه می‌دهد تا کارهایی که به تنهایی امکان‌پذیر نیست را انجام دهید.

خطرات و چالش‌های پهپادها

در کنار تمامی مزایا و فواید احتمالی نام‌برده، پهپادها خطرات و چالش‌هایی را نیز به همراه دارند، به ویژه زمانی که صحبت از حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های امنیت مجموعه‌ها می‌شود. برخی از این خطرات و چالش‌ها عبارتند از:

 سرقت داده‌ها: Acevedo در این مورد متذکر شد که این یک مشکل بسیار بزرگ است، به ویژه با توجه به خبرهای اخیر که تولیدکننده‌ی معروف پهپاد D.J.I احتمالاً اطلاعات حساس را از پهپادهای خود در ایالات متحده به چین مخابره می‌کند. به معنای واقعی کلمه هزاران پهپاد در سرتاسر ایالات متحده پرواز می‌کنند که برای اهداف و مقاصد گوناگونی به کار می‌روند و همه‌ی اطلاعات دریافتی آن‌ها، به چین امکان دسترسی به اطلاعات را می‌دهد؛ اطلاعاتی که معمولاً نباید به آن‌ها دسترسی داشته باشد. پهپادها همچنین نسبت به هکرها آسیب‌پذیر هستند؛ همانطور که آسیب‌پذیری حفاظتی در سایر دستگاه‌های اینترنت اشیا به چشم می‌خورد؛ چه این دستگاه پرنده باشد یا خیر.

 خارج شدن از کنترل: طبق گزارش کمپانی جهانی Allianz و ظهور پهپادها (AGCS)، چنین رویدادی ممکن است توسط شخصی که پهپاد را هک کرده و کنترل آن را به دست می‌گیرد رخ دهد و یا به دلیل تداخل فرکانس‌ها یا عملکرد ناموفق سیستم باشد. این گزارش پیش‌بینی می‌کند که تداخل فرکانس، خطر بزرگی خواهد بود؛ چرا که اتفاقات و جراحاتی را  در پی خواهد داشت که در حال حاضر نیز به وقوع می‌پیوندد. احتمال استفاده‌ی هکر از پهپاد و انجام اقدامات مخرب نیز وجود دارد.

 برخوردها: شاید بزرگ‌ترین تهدید و خطر ایمنی مربوط به پهپادها، احتمال برخورد آن‌ با هواپیما باشد. Hendricks در این مورد گفت: حتی پرندگان نیز می‌توانند باعث سقوط هواپیما شوند، اما برخلاف پرنده، پهپاد به راحتی، توسط موتور هواپیما، له نمی‌شود. به دلیل مواد سفت و سخت به کار رفته در بسیاری از پهپادها و همچنین سرعت بالایی که دارند، می‌توانند موجب سقوط یک هواپیمای مسافربری شوند. به گفته‌ی  AGCS، حساس‌ترین هواپیماها، زیر 500 فوت پرواز می‌کنند، همچون هلی‌کوپترها، هواپیماهای کشاورزی و هر هواپیمای دیگری که قادر به پرواز و فرود است.

 محدود بودن قدرت باتری: Hendricks می‌گوید: بیشتر پهپادهای تجاری می‌توانند به مدت 30 دقیقه پرواز کنند و دلیل آن همان محدود بودن قدرت باتری است. سازندگان پهپادها، ایستگاه‌های شارژ می‌سازند که در آن پهپاد می‌تواند روی یک نقطه‌ی شارژ کننده فرود آید، شارژ شود و مجدداً پرواز کند. کمپانی‌هایی که به ساخت شارژر برای پهپادها می‌پردازند، صنعت کاملی تشکیل داده‌اند.

 اپراتورهای آموزش ندیده: در این مورد Hendricks اظهار می‌دارد: اپراتورهای پهپاد معمولاً به قدر کافی آموزش نمی‌بینند تا بتوانند در حال حاضر تقاضای عموم را پاسخ بگویند. علاوه بر این، شما باید گواهینامه‌ای از FAA دریافت کنید تا پهپاد را به پرواز درآورید و همچنین آزمون ارزیابی مربوط به اداره امنیت حمل و نقل (TSA) را بگذرانید. Acevedo متذکر شد: تعداد زیادی از مردم دوست دارند فقط یک پهپاد خریداری کنند و فکر می‌کنند که می‌توانند آن را خیلی راحت به پرواز درآورند. برای به پرواز درآوردن چنین تجهیزاتی، یک دوره‌ی آموزشی تخصصی وجود دارد.

 آنالیز و انتقال داده‌ها:  Hendricks می‌گوید: بسیاری از پهپادها زمانی که در حالت پرواز هستند، سیگنالی ندارند. آن‌ها به قابلیت‌های اتصال Wi-Fi یا سلولار مجهز نمی‌باشند، بنابراین باید پردازشگرشان در داخل خود دستگاه باشد و یا اینکه در منطقه‌ و محدوده‌ای پرواز کنند که سیگنال وجود داشته باشد و بتوانند داده‌ها را ارسال کنند.

 مسئولیت: Acevedo در این مورد می‌گوید: زمانی که ابزاری را استفاده می‌کنید، مسئول کارهایی هستید که آن ابزار انجام می‌دهد. هر کسی که با یک سیستم بدون سرنشین برای نیازهای حرفه‌ای کار می‌کند می‌بایست بیمه‌ی مسئولیت داشته باشد. دلیل اصلی آن، پیچیدگی، هزینه و خطر به کار انداختن این سیستم‌ها می‌باشد. بیمه کردن سیستم‌های پروازی بدون سرنشین و نیز بیمه کردن خلبان یا هدایتگر این هواپیماها، کار بسیار هوشمندانه‌ای است. وی اظهار می‌دارد که یک ارزیابی خطر اجرایی باید به گونه‌ای استفاده شود که وقتی پهپاد را تنها برای مزرعه‌ی خودتان استفاده می‌کنید، هزینه‌ی بیمه کردن پهپاد برای همین محدوده‌ی کوچک، دیگر میلیون‌ها دلار نخواهد بود.

 قانون‌گذاری: طبق قوانین FAA، پهپادهای تجاری باید وزنی کم‌تر از 55 پوند (حدوداً 25 کیلوگرم) داشته باشند. اما مقررات جهانی در این زمینه هنوز به بلوغ کافی نرسیده و مسیر زیادی در پیش دارد تا به حد مطلوب خود برسد. در اواسط اکتبر 2017، مقررات مربوط به پهپادهای تجاری با چالش دیگری مواجه شدند. در آن زمان گروه مشاوره نتوانستند در مورد دنبال کردن موارد لازم برای انواع و اندازه‌های مختلف پهپاد به توافق برسند.

 انتظارات: Acevedo گفت: لازم است پهپاد و محدودیت‌های آن را بهتر بشناسید. از آنجا که این فناوری بسیار جدید است، باید مراقب و آگاه بوده و انتظاراتتان از این پهپاد، جدی و واقع‌بینانه باشد. برخی اوقات فکر می‌کنید که می‌توانید کاری را بی نقص انجام دهید، اما فراموش نکنید که پهپاد نمی‌تواند همه‌ی اطلاعاتی که نیاز دارید را به شما بدهد.

چه زمانی می‌توانید از پهپادها استفاده کنید

اگر هنوز هم علاقمندید در برنامه‌ی حفاظتی مجموعه‌ی خود، پهپادها را استفاده کنید، نکته‌های زیر را مد نظر داشته باشید:

مخاطرات را ارزیابی کنید. Acevedo  توصیه می‌کند: باید به تهدیدات، آسیب‌پذیری‌ها و عواقب احتمالی، توجه داشته باشید و همچنین بدانید که پهپادها را برای چه مقاصدی نیاز دارید. شما می‌بایست یک دلیل معتبر برای خرید پهپاد داشته باشید و این دلیل تنها عملکرد خوب پهپاد نباشد. AGCS می‌گوید: مخاطرات احتمالی را ارزیابی کنید تا تشخیص دهید که می‌خواهید چه کاری انجام دهید. همچنین جزئیاتی نظیر تأییدیه‌ی FAA برای اجرا، صدور مجوز، آموزش اپراتور، تهیه‌ی ملزومات تولیدکننده، اینکه چه کسی پهپاد را به پرواز در خواهد آورد، چقدر به ساختمان‌های مسکونی نزدیک هستید، چند ساعت باید پهپاد را به پرواز درآورید و موارد دیگری از این دست را در نظر داشته باشید.

محدودیت‌ها را درک کنید.Acevedo  افزود: شما نمی‌توانید تنها به گفته‌های تولیدکنندگان در مورد سیستم‌هایشان اکتفا کنید، بلکه باید آن‌ها را مورد بازبینی قرار دهید. باید وظایف اجرایی را انجام دهید و داده‌های زیادی را جمع‌آوری نمایید؛ زیرا این داده‌ها در نهایت تشخیص می‌دهند که آیا می‌توانید در واقعیت کاری که مد نظرتان است را به‌وسیله‌ی پهپاد انجام دهید یا خیر. او گفت شما باید کسی را که با شما کار می‌کند به خوبی بیازمایید و خطرات و محدودیت‌های سیستم پهپادی که انتخاب می‌کنید و محیطی که پهپاد در آن به پرواز در خواهد آمد را درک کنید.

خود را آموزش دهید. Acevedo  در این مورد می‌گوید: متخصصان حفاظت باید آموزش ببینند و علاقمند به جستجو در مورد تشخیص بهترین راه‌کار باشند. بیاموزید که باید کارکنان و اعضای تیم آموزش را برای به پرواز درآوردن پهپادتان استخدام کنید. اطمینان یابید که نسخه‌ی چاپی درستی از جایی که داده‌هایتان ذخیره و منتقل شده‌اند دارید. وی افزود: دریابید که کم‌ترین قیمت، بهترین قیمت نیست. بازار سرشار از تولیدکنندگانی است که فقط تلاش می‌کنند سیستم‌های خود را بفروشند. آنان متوجه پیچیدگی‌های صنعت حفاظت نیستند.

احتیاط کنید. در حالی که پهپادها می‌توانند سرمایه‌ای بسیار خوب برای مجموعه‌ی شما باشند، همچنان مسائل ناپیدایی نیز در مورد آنها وجود دارد. Acevedo اظهار داشت: زمانی که صنعت روباتیک و اتوماسیون به بخش اتوماتیک معرفی شد، ده‌ها سال طول کشید تا یکپارچه‌سازی کامل و بی‌نقصی انجام شود. این درس‌ها با توجه به این انقلاب جدید روبات‌ها (ظهور پهپادها) ظاهراً فراموش شدند. هرکسی می‌خواهد اولین باشد، اما اولین بودن در شکست، چیز خوبی نیست. یکپارچه‌سازی فرآیندی زمان‌بر است و اگر در این صنعت عجله کنیم، شکست می‌خوریم. در همه‌ی کارها باید ارزیابی مخاطرات انجام شود؛ زیرا همه‌ی سیستم‌ها یا موقعیت‌ها برابر نیستند.

ثبت یک پاسخ