۹ فروردین ۱۴۰۳ |
ITSمقالات

حمل و نقل هوشمند سنگاپور دارای پیشرفته ترین فناوری ITS

از نظر سیستمهای حمل و نقل هوشمند و نصب دوربین پلاک خوان جاده ای، سنگاپور یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان به شمار میرود. فناوریهایی مانند سیستم اخذ عوارض الکترونیکی جاده ها (ERP)،  دوربین پلاک خوان ، اتوبوسهای خودران و خدمات اتوبوسی مجهز به آنالیتیک در تمام سطح کشور اجرا می شوند تا در زمان بروز مشکلات و چالشهای خاص، فناوریهای هوشمند و اتوماسیون آنها را حل کنند.به منظور درک اینکه چرا ITS در سنگاپور پیشرفته است، باید نگاهی به ویژگیهای خاص این کشور بیندازیم. اولاً سنگاپور با کاهش رشد جمعیت مواجه است که منجر به کاهش تعداد کارگران در بخش جاده ها شده است. علاوه بر این، سنگاپور به عنوان یک ایالت شهری دارای منابع طبیعی فراوانی برای درآمدزایی نیست و بیشتر صنعت گردشگری از منابع عمده درآمد سنگاپور است. به همین جهت بدون پشتیبانی و تضمین حمل و نقل سالم و قدرتمند نمی تواند شانس موفقیتی داشته باشد.

اینجاست که ITS میتواند به کمک سنگاپور بیاید. بنابراین در این منطقه پروژه های پیشرفته بسیاری به اجرا درآمده اند که در زیر برخی از آنها را تشریح می کنیم.

سیستم اخذ عوارض هوشمند یا ERP

اخذ عوارض الکترونیکی جاده ای (ERP)، سیستمی است که با هدف کاهش ترافیک و بهینه سازی جاده ها و راه ها به وسیله جمع آوری الکترونیکی عوارض جاده ای راه اندازی شده است. این سیستم از گیتهای ERP تشکیل شده که به حسگرها و دوربینهایی مجهزند که در تمام جاده ها نصب شده و داده هایشان به بخش مرکزی منتقل می شود. این حسگرها با واحد آنبورد وسایل نقلیه تعامل برقرار می کنند و مبلغ عوارض که بسته به زمان و مکان متفاوت است، از حساب راننده کسر می شود. دوربینها نیز شماره پلاک خودروها را برای اهداف قانونی ثبت میکنند. وبسایت وزارت حمل و نقل سنگاپور در این مورد اظهار داشت: سیستم ERP با اخذ خودکار عوارض جاده ای و صرفه جویی در زمان، به کنترل ترافیک و بهبود شبکه جاده ای کمک شایانی خواهد کرد. این سیستم از زمانی که معرفی شد در مدیریت کنترل ترافیک و روانسازی آن بسیار مؤثر بوده است.

اتوبوسهای خودران

سنگاپور که یکی از ملتهای پیشرو در جهان از نظر داشتن وسایل نقلیه خودران به شمار میرود، اکنون در حال آزمودن اتوبوسهای خودران برای ارائه خدمات در آینده است. جیمی مک، رئیس اداره برنامه ریزی استراتژیک کسب و کار سیستمهای خودکار در کمپانی ST Engineering میگوید: ما اکنون خانواده ای از اتوبوسهای خودران را داریم، از شاتلهای 4 متری گرفته تا مینی بوسهای 7 متری و اتوبوسهای 12 متری. دو مورد اول برای اجرا و راه اندازی آماده هستند اما اتوبوسهای 12 متری در مرحله تست هستند.

به گفته مک، چشم اندازهای آینده اتوبوسهای خودران خوب و روشن است، با اینکه حسگرهای به کار رفته هنوز گران قیمت هستند.

وی افزود: اتوبوسهای مختلف، سنسورهای گوناگونی دارند. برای شاتلهای کوچکتر، حسگرهای بسیار ابتدایی مانند لیدارهای دو بعدی و سه بعدی و دوربینهای مداربسته ارائه میشود. در اتوبوسهای بزرگتر، رادار، سیستمهای دوربینهای پیشرفته و فراصوتی نیز وجود دارد.

ثبت یک پاسخ