۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
معرفی پروژه ها

نقش ویدئوآنالیتیک هوشمند در محافظت از شبکه‌های برق

شبکه برق یکی از معجزات مهندسی مدرن است که نه تنها انرژی برق را به ارزانی در دسترس ما قرار می‌دهد، بلکه به کمک آن زیرساخت‌های بسیار حساسی را تأمین می‌کند که همه‌ی ما به آن‌ها متکی هستیم. با این حال، این عامل مهم به قدری حساس است که ممکن است رخدادهای نامطلوبی را نیز رقم بزند، مانند خطر برق گرفتگی. تمام بخش‌های این شبکه می‌تواند قربانی حوادث ناخوشایند شود، اما ایستگاه‌های برق به دلیل نقشی که در توزیع انرژی دارند و نیز نوع تجهیزاتشان، آسیب‌پذیرتر هستند.

چالش اصلی، یافتن یک راهکار حفاظتی مقرون به صرفه است که در مواقع حادثه در ایستگاه برق، اقدامات حفاظتی را به درستی انجام دهد. در کشور ایالات متحده، مأموریت حفاظتی CIP-014 که توسط شرکت برق آمریکای شمالی (NERC) تصویب شده به دنبال شناسایی مشکلات حفاظتی، ارزیابی آسیب‌پذیری‌ها و راه‌اندازی فرآیندها و سیستم‌های درست و مناسب می‌باشد.

فواید ویدئوآنالیتیک هوشمند

ویدئوآنالیتیک هوشمند، گزینه‌ای رایج برای محافظت از تسهیلات و زیرساخت‌های حساس می‌‌باشد و قابلیت تشخیص و تصویرسازی رویداد و خسارات ناشی از آن را دارد. در این مطلب، مسئله‌ی آسیب‌پذیری شبکه برق و چگونگی استفاده بهینه از ویدئو به منظور مواجهه با این مسئله با توجه به قوانین CIP-014 در ایالات متحده اشاره شده است.

این سیستم متشکل از دوربین‌های ثابت، دوربین‌های PTZ، یک دستگاه بازدارنده و قابلیت اتصال داده می‌باشد.

هر دوربین حفاظتی، صرفنظر از قابلیت پوششی که دارد، باید نقاط کور دوربین مجاور خود را پوشش دهد. بدین ترتیب هیچ نقطه کوری در محدوده نباید وجود داشته باشد. امروزه فناوری ویدئوی هوشمند، معیارهای دقیقی برای هشدار دادن دارد؛ و علاوه بر فعال کردن آلارم هنگام ورود یک هدف به یک منطقه‌ی مشخص، نوع هدف (انسان، وسیله نقلیه و …) را شناسایی و طبقه بندی می‌کند. همچنین آلارم را می‌توان به فعالیت‌های به خصوصی محدود ساخت؛ نظیر پرسه زنی در یک منطقه، افتادن یا پرتاب کردن یک شیء. در نتیجه می‌توان با آسیب‌پذیری‌های بسیاری مقابله کرد و از دیگر سو، آلارم‌های مکرر اشتباه مانند عبور حیوانات، گرد و غبار یا رشد گیاهان بیهوده فعال نمی‌شوند و به صدا در نمی‌آیند.

ثبت یک پاسخ