۹ فروردین ۱۴۰۳ |
شهر هوشمندمقالات

بازار ساختمان هوشمند و اثرات کوتاه مدت و بلندمدت کرونا بر آن

جهان همچنان در قلب پاندمی کرونا قرار دارد و کسی نمی داند پایان این شرایط چه زمانی خواهد بود. با این وجود، اثرات کرونا را می توان در هر صنعت و بازاری مشاهده کرد که از آن جمله می توان به بازار ساختمان هوشمند اشاره نمود. اگرچه تأثیرات بلندمدت ویروس کرونا تقریباً غیر قابل پیش بینی است، اما مسئولان و متخصصان حفاظت هنوز در حال ارزیابی آینده ساختمان های هوشمند هستند.

کرونا در حال تغییر شرایط بازار ساختمان هوشمند

پاندمی کرونا نیاز به سیستم های هوشمند و اتوماتیک را افزایش داده است. از آنجا که فاصله گذاری اجتماعی به یک هنجار در جوامع تبدیل شده است، مواردی مانند سیستم های مدیریت مراجعین روز به روز پر اهمیت تر می شوند. اگرچه در گذشته این سیستم ها غیر ضروری تلقی می شدند، اما پاندمی کرونا، کنترل رفت و آمد مراجعین را به یکی از مهم ترین مسائلی تبدیل کرده که ساختمان ها باید به درستی آن را مدیریت کنند.

Koen Schoofs (کوئن اسکوفس)، متخصص مارکتینگ و ارتباطات در کمپانی Entelec Control Systems اظهار داشت: «با توجه به اینکه بسیاری از کمپانی ها برای بقای خود در کشمکش هستند، سرمایه گذاری، کار آسانی نیست. با این حال، شرکت هایی که می پندارند باید سرمایه گذاری کنند، پتانسیل بالای نرم افزارهای مربوط به بازار ساختمان هوشمند را در یکپارچه سازی تمام سیستم ها در نظر می گیرند؛ حال آنکه باید مشکلات ناشی از کرونا را نیز مد نظر قرار دهند».

علاوه بر این، همانطور که بسیاری از مشاغل اقداماتی برای ادامه دورکاری پرسنل در بلند مدت انجام داده اند، به گفته Adam Wynne (آدام واین)، مدیر مهندسی نرم افزار در کمپانی Security & Safety Things، سرمایه گذاری در بخش حفاظت هوشمند می تواند به مدیران مجموعه ها کمک کند تا پیش از تصمیم گیری امکانات خود را ارزیابی کنند.

نیاز به راهکارهای پایدارتر با ساختار باز

Wynne خاطر نشان کرد: یکی از تأثیرات بلندمدت کرونا بر بازار ساختمان هوشمند ، نیاز به راهکارهای منعطف تر و پایدار تر است. وی افزود: «مالکان ساختمان های تجاری باید بیشتر بر فناوری هایی سرمایه گذاری کنند که تنها چند سال بعد، زمانی که مقررات پاندمی دیگر از میان برداشته شود، نیاز به تعویض نداشته باشند».

برای مثال، یک ساختمان اداری بلند را در نظر بگیرید. در چنین ساختمانی معمولاً روزانه هزاران نفر تردد می کنند. راه اندازی دوربین هوشمند مجهز به ویدئوآنالیتیک هوشمند در حین پاندمی می تواند به محافظت از ساکنین ساختمان، فاصله گذاری اجتماعی و اطمینان از زدن ماسک توسط آنان کمک می کند. داده های به دست آمده از این دستگاه ها می تواند به مدیران حفاظتی و مدیران ساختمان نیز یاری برساند.

فراتر از حفاظت، این دوربین ها می توانند طراحی لابی و ساختمان را بهتر کنند. Wynne یادآور شد: «پیش تر دوربین های مداربسته تنها یک کار انجام می دادند و آن جمع آوری داده ها بود. اکنون به دلیل افزایش قدرت پردازش، آن ها می توانند به آنالیز داده ها نیز بپردازند. بیشتر قابلیت های ویدئوآنالیتیک هوشمند، کمک به مدیریت آسان تر و کارآمدتر ساختمان است. به همین دلیل، اکنون بهترین زمان برای مالکان و اپراتورهای ساختمان های تجاری است تا بر روی نصب و راه اندازی تجهیزات جدید اینترنت اشیا سرمایه گذاری کنند.

آیا تأثیرات کرونا بر بازار ساختمان هوشمند مثبت خواهد بود؟

خوشبختانه برای بازار ساختمان هوشمند ، محققان انتظار دارند COVID-19 استفاده از فناوری های ساختمان هوشمند و تجهیزات مرتبط دیگر را شتاب ببخشد. به احتمال زیاد دلیل این شتاب، دستورالعمل های جدید ناشی از کرونا و قابلیت فناوری های ساختمان هوشمند در نظارت و بهبود پیروی از این مقررات است؛ حال آنکه کارآیی ساختمان را نیز بهبود می بخشند.

افزایش سرمایه گذاری روی دستگاه های اینترنت اشیا و پلتفرم های IoT نیز پیش بینی می شود. این افزایش به دلیل تقاضای مدیران و مالکان مجموعه ها نسبت به داده های آنی مربوط به ساختمان است (مانند داده های مربوط به کیفیت هوا، بخش های ضدعفونی سازی و غیره). علاوه بر این کارکنان و مراجیعن نیز می خواهند از طریق اپلیکیشن های موبایلی به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

ثبت یک پاسخ